diumenge, 27 de febrer del 2011

RUTA DE LES ERMITES (I)
La Bisbal del Penedès - Ermita de Santa Cristina - Masarbonès

Senyal de la Ruta o Travessa de les Ermites

La Vila de La Bisbal del Penedès està situada a la Comarca del Baix Penedès, dins de la província de Tarragona. La forma d'arribar-hi es per l'autopista AP-2, en la seva sortida 12, l'Arbornar.

TIPUS DE RUTA: Ruta de Senderisme.
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Moderadament baix. No hi ha cap dificultat en tot el recorregut, tot i que la única dificultat la podrem trobar en la seva distància en total.
DURACIÓ DEL RECORREGUT: Aproximadament unes 5 hores i quart.
RECOMANACIONS: Cal portar l'equipament necessari segons l'època de l'any en que es fa aquest recorregut. En temporades d'estiu o de força calor no es massa recomanable, dons el sol pica de valent i se'ns pot fer dificultosa, per la distància en total. En temporades de mes fred, sempre cal portar una peça de roba de mes dons de la motxilla. No trobarem grans desnivells, es una ruta de senderisme força suau.
Cal portar menjar i aigua. A Masarbonès hi ha una font on podrem aprovisionar-nos d'aigua.
DESTACATS: Algunes Masies, Ermita de Santa Cristina, Masarbonès, Ermita de Fàtima a La Bisbal.
PUNT DE SORTIDA: Plaça de l'Església (188 metres)
PUNT D'ARRIBADA: Plaça de l'Església (188 metres)
PUNT MES BAIX: Carrer Torrent a La Bisbal (173 metres)
PUNT MES ALT: Dipòsits aigua al carrer Rosers a l'urbanització Font d'en Talló (373 metres)
GPS: http://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=3639836

El punt de sortida està marcat a la plaça de l'església (188 metres) i des d'aquí pel carrer Major, ens arribem fins a la plaça Major, on davant nostre el castell o Centre Municipal de Cultura ens guiarà fins al carrer Sant Roc i tot seguint per aquest carrer, començarem a veure les primeres senyals o sagetes de color groc que assenyalen el Camí de Sant Jaume de Compostela (Camí de Santiago).
RUTA DE LES ERMITES (I), església de Santa Maria de La Bisbal del Penedès
Església de La Bisbal del Penedès
Seguint les senyals veurem al terra una fletxa que ens guia cap a una baixada, coneguda al poble com "Les Pedretes" i d'aquí per unes escales ens porten fins a la llera del torrent o riera de La Bisbal. En pont sobre aquest torrent ens queda a la nostra esquerra i ens allunyarem, tot seguint torrent amunt i pel costat esquerra d'una caseta (pou d'aigua) anirem suament pujant per un lloc conegut al poble com "La Timba", tot seguint les senyals grogues que ens anirem trobant.
Les senyals ens fan passar per darrera d'un antic corral de bestiar, conegut con el Corral de l'Alfredo (196 metres).
En arribar al camí asfaltat que uneix el poble a la urbanització del Priorat i continuant seguint les fletxes del Camí de Sant Jaume, girar a l'esquerra, en direcció novament a les cases del poble, fins arribar al carrer General Romagosa seguint-lo cap a la dreta i fins arribar a un camí per darrera de la casa de Cal Tuís. El camí arriba fins a la carretera T-240; unes poques passes mes endavant, ja a la pròpia carretera i en marge esquerra, hi ha una creu, coneguda a La Bisbal com "La Creu de Pedra" (201 metres).
RUTA DE LES ERMITES (I), Creu de Pedra a La Bisbal del Penedès
La Creu de Pedra amb una inscripció a la base de data 1889
Continuant per la carretera, tenint precaució dons no te voreres, les senyals del camí de Sant Jaume entren a un camí de terra i de seguida entrem cap al bosc dal davant, conegut amb el nom de "Bosc del Faló"; el corriol segueix la mateixa traça que fa la carretera, però per sobre d'aquesta, fins arribar novament a contactar amb la carretera, en un revolt per sobre d'un pont del torrent de Mas Tarragó. Aquesta zona es coneguda amb el nom de "La Costa Blanca" (179 metres). A partir d'aquí hem de continuar per el marge esquerra de la carretera i com queda dit tenint molta precaució amb la circulació de vehicles, degut al poc espai que hi ha i per tant hem de passar per la cuneta de la carretera. Les senyals grogues les anirem veient pintades a la vorera de la carretera o en alguna senyal de tràfic; aquestes ens portaran fins a la Masia de Cal Llagostera, actualment una Masia dedicada al Agroturisme (188 metres).
(1) Al costat de l'entrada a la Masia veurem un camí de terra, amb la senyal groga del Camí de Sant Jaume i la seguirem; aquest camí era el que antigament es coneixia com a "Camí Ral" i del que encara en queden uns quants trams; aquest Camí Ral era el que anava des de Vilafranca del Penedès fins a Montblanc.
RUTA DE LES ERMITES (I); Masia de Cal Llagostera i carrerada del Camí Ral
Masia de Cal Llagostera i la carrerada del Camí Ral
El camí ens portarà fins a creuar la carretera C-51 (El Vendrell a Valls) i dirigir-nos cap a la Masia de Ca l'Arbocet (218 metres) on abans d'entrar a l'era de davant de la masia, el camí gira cap a la dreta, tot seguint els curs del camí Ral, cap al Coll de l'Albaric o Coll de Santa Cristina. Les senyals grogues ens hi encaminaran sen se pèrdua.
En aquest tram de suau pujada fins a Santa Cristina, es poden veure encara avui en dia, les traces que feien les rodes dels carros per sobre dels pedregars, passant una i altre vegada per aquest indret.
RUTA DE LES ERMITES (I), Camí Ral entre la Masia de Cal Arboçet i l'ermita de Santa Cristina a La Bisbal del Penedès
Sagetes del Camí de Sant Jaume de Compostela en el Camí Ral amb l'Ermita de Santa Cristina al fons
Sortirem del corriol per trobar un camí mes ample, per sota de l'ermita; aquí veurem, a la dreta del camí, un rètol informatiu de l'ermita i també de la font; actualment aquesta font està sen se us, tot i que si ens hi volem acostar la trobarem al punt mes baix d'unes escales que duen fins a l'ermita; les senyals grogues no es dirigeixen cap a l'ermita, per tant, no les seguirem, si no que, per qualsevol braç del camí que giri cap a la dreta, ens portada fins l'era de davant de l'ermita, on està situada l'ermita de Santa Cristina, dins encara del terme municipal de La Bisbal (361 metres).
RUTA DE LES ERMITES (I), ermita de Santa Cristina a La Bisbal del Penedès
Ermita de Santa Cristina i la inscripció que hi ha sobre de la porta principal d'entrada l'ermita datada l'any 1804
Per sobre de l'ermita hi ha un altre edifici amb una inscripció a la seva façana que diu "Casa d'en Bernat Jofre, poblador del lloc de Santa Cristina i constructor de l'Ermita - 1211".
RUTA DE LES ERMITES (I), Casa de Bernat Jofre a l'ermita de Santa Cristina a La Bisbal del Penedès
Casa del 1er constructor de l'Ermita, en Bernat Jofre
De tornada a buscar les senyals del Camí de Sant Jaume de Compostela, agafarem una petita pujada que surt per l'era de davant de l'ermita i ens portarà a trobar un rètol de senyalització de la Travessa de les Ermites i un pal de senyalització de l'Ermita de Santa Cristina (364 metres).
A partir d'aquí no seguirem les senyals grogues del Camí de Sant Jaume, si no que continuarem en direcció a l'urbanització de Font d'en Talló, dins del terme municipal de Masllorenç, seguint pel carrer asfaltat en lleugera pujada, cap a l'esquerra; a pocs metres ens trobarem al carrer de baixada de l'ermita de Santa Cristina, a la dreta, i a l'esquerra, darrera dels dos grans dipòsits d'aigua, el carrer Rosers (373 metres); seguirem pel carrer Rosers, que ens farà anant perden alçada, fins a trobar al carrer La Coma, que seguirem cap a la dreta; des d'aquí es una bonica vista del poble de Masarbonès, al que ens estem dirigint.
RUTA DE LES ERMITES (I), Masarbonès al terme municipal de Masllorenç
Masarbonès i les vinyes que l'envolten
Com diria en la seva cançó en Joan Manel Serrat, "La vinya és adormida encara"
Pel carrer La Coma, ens caldrà agafar el primer carrer sense nom, tot girant a l'esquerra i travessant els carrers La Bisbal a l'esquerra i Del Bosc a la dreta; aquí veurem un petit indicador de la Travessa de les Ermites. Aquest carrer asfaltat es transformarà en camí de terra i ens portarà fins la carretera TV-2042, que travessarem en direcció al petit poble de Masarbonès, per entrar a la plaça de l'Església, on podrem contemplar la façana de l'església de Sant Bartomeu.
El poble de Masarbonès es un petit nucli dins del terme municipal de Masllorenç. El poble es troba situat dins de l'anomenada Pineda de Santa Cristina.
RUTA DE LES ERMITES (I), Església de Sant Bartomeu de Masarbonès
Església de Sant Bartomeu amb el campanar en forma d'espadanya
Al costat de l'església hi la plaça de l'Om (298 metres) on hi ha una font d'aigua, on ens podrem aprovisionar, i en temporades de sol i calor alguna ombra per reposar. Al costat d'aquesta plaça hi ha una altre plaça, coneguda al poble com "la plaça nova", tot i que es mes coneguda com "l'era de Cal Curt". Surtin d'aquesta plaça hem d'anar fins al carrer Bonastre, tot baixant uns pocs esglaons, per arribar a enllaçar amb un altre carrer seguint a la dreta, on a la nostra esquerra ja no hi han cases i les vinyes i conreus queden per sota nostra; aquesta zona es coneguda con Les Eres.
Anem fins al final del carrer, ja a la sortida del poble, on trobarem un senyals que ens assenyala cap a Albinyana i la seguirem (279 metres); aquí veurem novament les senyals grogues del Camí de Sant Jaume de Compostela, però, tot i que ara les seguirem, aquestes van en direcció contraria a la nostra.
Una mica mes endavant una nova senyals ens assenyala cap a Albinyana agafant un camí de terra cap a l'esquerra (251 metres).
El camí comença lleugerament a anar perdent alçada i ens dirigim cap al torrent de "La Seguera", encara que de fet molts el coneixen mes pel nom de "torrent de Masarbonès". El camí es ample i molt agradable de caminar-hi; la zona de l'esquerra del camí es coneguda com "oliveres de l'ermita". Després d'una bona estona de caminar, el camí ens durà fins la mateixa llera del torrent i que en travessar-la haurem de fer una curta però alhora forta pujada, fins a una cruilla (226 metres).
Cruïlla de la dreta i que no seguirem: aquesta segueix les senyals grogues del camí de Sant Jaume de Compostela i que ens dirigeix cap al poble d'Albinyana. El camí es en forta pujada, fins arribar a una edificació derruïda coneguda amb el nom de "xalet de l'alemany".
Cruïlla a l'esquerra i que si seguirem: el camí continua baixant paral·lelament al torrent, al principi quedant aquest per sobre, però que progressivament el camí s'acosta cada vegada mes al torrent, fins que després d'una forta baixada (anar compte, dons aquí el terra es relliscós), entrarem a la mateixa llera del torrent.
El camí per la llera del torrent, s'acosta a les primeres cases de l'urbanització de l'Esplai del Penedès; abans d'arribar-hi a la dreta del camí podem veure com una altre torrent s'ajunta en aquest punt, aquest es conegut com "el barranc del clot del bou".
Una vegada passat aquest punt el camí per la llera del torrent continua avall entre les cases de l'urbanització (181 metres), però nosaltres agafarem un camí mig mal asfaltat que puja en direcció a la carretera TV-2042; ens serveix de guia una caseta de la companyia eléctrica.
En entrar a la carretera de Masarbonès, veurem les primeres cases de l'urbanització Esplai del Penedès i en el primer carrer a l'esquerra, entrarem a l'urbanització de La Masieta; agafarem aquest carrer Olivera i després a la dreta el carrer La Noguera fins arribar a una gran plaça, on hi ha l'associació de propietaris de La Masieta(211 metres). Ara continuarem pel carrer La Pujada de la Masieta, però de baixada i després de passar l'última casa a la nostre dreta, agafarem un camí a l'esquerra que ens portarà a un camp plantat de vinya i passant pel costat d'unes alzines enfilarem un camí de suau i curta pujada fins arribar a la Masia de Cal Llac (204 metres).
RUTA DE LES ERMITES (I), Masia de Cal Llac al terme municipal de La Bisbal del Penedès
Masia de Cal Llac
Passarem entre una bonica era enrajolada, que actualment es conserva molt be, i la Masia; seguint pel camí, ara de baixada (un tram del camí està arreglat), ens portarà fins a la carretera C-51 (186 metres); creuarem la carretera per continuar per un camí entre vinyes, en aquesta zona anomenada Clot de l'Hora, que arriba fins la carretera T-240, just davant mateix de la Masia de Cal Llagostera (188 metres).
A partir d'aquí començarem a desfer el camí que hem fet a primera hora. Continuarem per la carretera fins arribar a un pont que travessa el torrent de Mas Tarragó, en la zona de La Costa Blanca (179 metres), i passat aquest ens posarem al marge dret de la carretera, seguin a la inversa les senyals grogues que anirem trobant i fins a entrar a La Bisbal.
Sortint del bosc del Faló (202 metres) tornarem a trepitjar la carretera T-240, tot passant novament per davant de la Creu de Pedra i agafant un carrerany a l'esquerra en direcció a La Bisbal. Entrant per la primera casa que trobem, Mas del Tuís, agafarem a la dreta el carrer Verge de Fàtima i en arribar a un petit parc infantil veurem darrera d'aquest, l'ermita de Fàtima (190 metres).
RUTA DE LES ERMITES (I), ermita de Fàtima a La Bisbal del Penedès
Ermita de Fàtima en el barri de la Riba de La Bisbal del Penedès
En aquesta ermita hi trobarem una inscripció on es fa una petita referència a la persona que va donar aquests terrenys per la seva construcció.
RUTA DE LES ERMITES (I), placa a l'ermita de Fàtima de La Bisbal del Penedès
Placa commemorativa
Continuarem per la sortida de davant de l'ermita cap al carrer Santa Cristina, seguint-lo fins a trobar el pont que travessa la riera de La Bisbal i agafarem el carrer de La Baixada del Pont, girant a l'esquerra per unes escales fins a la plaça Major i pel carrer Major, fins novament a la plaça de l'església (188 metres), punt i final de la ruta de les ermites.

RUTA DE LES ERMITES (I), planell de la corba de desnivell

Nota important:

Arrel de les obres de la construcció de la nova carretera C-51 (El Vendrell a Valls), el tram del camí Ral i/o Carrerada de Vilafranca del Penedès a Montblanc, que unia el Mas de Llagostera amb la Masia de Ca l’Arbocet ha quedat parcialment modificat i les senyals o sagetes grogues marcades en el camí no estan actualitzades (veure notes al final).

(1) Davant del Mas de Llagostera, deixarem la carretera i continuarem pel camí terrós (camí Ral i/o carrerada de Vilafranca del Penedès a Montblanc), seguint les senyals grogues del Camí de Sant Jaume de Compostela; aquest camí queda bloquejat  just en arribar al marge lateral de la nova carretera C-51 barrant-nos el pas;  en aquest punt cal girar a la nostra esquerra i seguir el marge lateral de la carretera, passant per un camp erm* i fins arribar a un pont per sota de la carretera C-51 i que travessarem;  una vegada haguem travessat a l’altre banda, un petit tram de camí ens permetrà accedir còmodament a la carretera vella C-51z; continuarem per aquesta, situant-nos al marge esquerra de la carrera (anirem en precaució dons hi continua passant transit a motor) i en direcció a la Masia de Ca l’Arbocet que veurem uns metres mes endavant, al igual que les senyals grogues que indiquen el camí.