diumenge, 12 de febrer del 2012

coll dels carrers - puig de vilafranca

Puig de Vilafranca

La Vila de La Bisbal del Penedès està situat a la comarca del Baix Penedès, dins de la província de Tarragona. La forma d'arribar-hi es per l'autopista AP-2, en la seva sortida 12, l'Albornar.

ITINERARI: Ruta de Senderisme circular
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Moderat.
DISTÀNCIA RECORREGUDA: a) 12,48 Km
DISTÀNCIA RECORREGUDA: b) 14,01 Km
DURACIÓ DEL RECORREGUT:
a) En total 3:45 hores (2:59 en moviment i 46 minuts aturat); 4,0 Km/h en moviment
b) En total 3:40 hores (3:04 hores en moviment i 36 minuts aturat); 4,5 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Cal portar l'equipament necessari segons l'època de l'any en que es fa aquest recorregut. En temporades d'estiu o de força calor no es massa recomanable, dons el sol pica de valent i en temporades de mes fred, sempre cal portar una peça de roba de mes dins de la motxilla.
El recorregut en força suau en el seu inici. Abans d'arribar al Coll del Carrers hi ha una forta pendent que s'haurà de superar i una suau pujada fins el Puig de Vilafranca. Posteriorment la baixa després del Coll del Carrers, tot i ser suau, es irregular i cal anar en compte.
Cal portar menjar i sobretot aigua, dons no en trobarem en tot el recorregut.
DESTACATS: Masia de Cal Vilella, Masia de La Masieta, Masia de Freié, Barraca "La Catedral", Masia de La Costa, Barraca del Vi, Puig de Vilafranca.
PUNT DE SORTIDA: Plaça de l'Església (188 metres)
PUNT D'ARRIBADA: Plaça de l'Església (188 metres)
PUNT MES BAIX: Plaça de l'Església (188 metres)
PUNT MES ALT: Puig de Vilafranca (452 metres)

El punt de sortida està marcat a la plaça de l'església i des d'aquí i pel carrer Girona, anem cap a l'antiga "Era de Batre", on actualment hi ha uns aparcaments per a cotxes, tot passant pel costat del centre d'atenció primària (CAP) i tot travessant l'antiga carretera cap a la Joncosa, ara anomenada Avinguda Baix Penedès, cal agafar un camí, que el veïns de La Bisbal anomenant "Camí Fondo", per sota del camp de futbol i ens portarà fins a la nova carretera TV-2401 en direcció a la Juncosa de Montmell. Tot just arribem a aquesta carretera la travessarem, per continuar per un camí cap a l'esquerra, que es mes un corriol, que passa pel costat d'una antiga fàbrica tèxtil i que ens portarà a un pont per sobre de l'autopista AP-2 i que travessarem, passant pel costat de la finca anomenat "El Pujolet" i continuant ara pel camí asfaltat i que ens portarà fins a passar pel costat del cementiri municipal, ja a les afores de La Bisbal.

Una petita curiositat: Al costat del cementi hi ha camí que s'enfila cap a un camp, on podrem veure, tot just entrar en aquest camp i cap a l'esquerra i a la vora del precipici, una petita construcció de pedra i argamassa, d'un metre de diàmetre i una alçada semblant i que en la seva part superior te un forat al mig. Segons informació extreta de l'article que l'Heribert Ventosa va publicar en el seu dia en la revista "El Marge", que es publica a La Bisbal del Penedès, aquesta petita construcció servia com a suport a un pal en forma de "L" posat cap per a vall i que s'utilitzava com a forca per a penjar-hi els malfactors. Revista nº 22 El Marge, publicada el hivern 2007.
COLL DELS CARRERS - PUIG DE VILAFRANCA, base d'argamassa d'una antiga forca per a penjar delinqüents
Base de pedra i argamassa
Retornem al camí asfaltat i continuem fins arribar a la Masia del Vilella o Vinella que trobem al nostre pas. En arribar al rètol que ens presenta la Masia, cal girar a l'esquerra i dirigir-se cap a la Masia, deixant l'asfalt i continuant ara per camí de terra, passant pel costat de la paret de la Masia i continuant pel camí, entre vinyes, fins arribar a la Masia de Cal Masieta, (223 metres) a escassos cinc minuts.
Seguint  per davant d'aquesta masia el camí ens portarà novament al camí asfaltat, que abans havien deixat i seguirem girant cap a l'esquerra, on davant nostra ja quedarà la Masia de Freye (Freier).
Una variant d'aquest camí es seguir pel camí asfaltat, sense dirigir-nos cap a la Masia del Cal Vilella i fins arribar a la Masia de Freye (Freier).
En arribar a la Masia el camí asfaltat s'acaba i continuarem ara per camí de terra, per sota d'un marge. En arribar al final de les vinyes, veurem dos camins, seguint nosaltres el que gira mes a l'esquerra i que ens porta fins a unes altres vinyes; altre camí que baixa cap al torrent no l'agafarem.
Seguint per aquest camí, en breu hi ha una petita pujada i a uns vuitanta metres del seu començament, veurem una fita en el seu marge dret i que ens encamina per un corriol, que ens portarà fins a l'entrada al torrent de La Costa.
COLL DELS CARRERS - PUIG DE VILAFRANCA, camí en direcció al torrent de la Costa
Fita de pedres i corriol que ens caldrà seguir
Una vegada al llit del torrent de La Costa, seguirem les fites que trobem al nostre pas, que estan acompanyades per unes senyals de color verd. Seguin-les deixarem el torrent, tot pujant fins a arribar a l'entrada d'una vinya, on veurem una mica mes endavant una gran barraca de pedra seca i coneguda com "La Catedral"; aquesta zona es anomenada amb el nom de "La Plana del Vilà".
Després de veure aquesta barraca, desfarem una trosset del camí, fins a que ens trobem una bifurcació, entre el corriol que ve del torrent i un altre que segueix recte i seguint una fita, ens portarà fins a una segona barraca.
COLL DELS CARRERS - PUIG DE VILAFRANCA, barraca de pedra seca al terme municipal de La Bisbal del Penedès
Barraca i el camí dels Coll dels Carrers al darrera
El corriol que arriba fins a aquesta barraca, continua per el costat de la seva paret i continua seguint una parell de fites mes i també on tornarem a veure unes senyals de color verd. Seguint-lo entrarem a un camí mes ample, però una mica desdibuixat; davant nostre un petit bosc, on hi veurem un pi de grans dimensions; encerclarem el bosc pel seu darrera, seguin el camí i que ens portarà a connectar amb el camí de La Costa i davant mateix està la Masia de La Costa (246 metres). Al arribar en aquest camí, cal girar a la nostre esquerra en direcció a la Masia.

COLL DELS CARRERS - PUIG DE VILAFRANCA, bosc de pi mediterrani a les terres de la Costa a La Bisbal del Penedès
Un bosc petit però amb un gran pi
El ample camí envolta parcialment la masia cap al seu darrera i continua fem una ziga-zaga de dreta-esquerra. Seguirem per aquest camí durant uns deu minuts fins arribar a una dreta però curta pujada i que ens farà entrar de ple a la zona mes boscosa del recorregut.
El camí es molt agradable, entre boscos a banda i banda i ens portarà fins a trobar un gran dipòsit d'aigua (293 metres), a la dreta del camí, d'un color vermellós i rovellat. Aquí el camí es bifurca en dos, agafant ara el que gira cap a l'esquerra (una senyal de color taronja en un arbre ens ho indicarà).
A uns dos cents metres, una fita i una altre senyals taronja, a l'esquerra del camí, ens indican el corriol que podem agafar per anar a visitar la Barraca del Vi (306 metres) o el que en queda d'aquesta construcció de pedra seca, que en el seu temps era una construcció de grans dimensions, amb dues grans estances.

COLL DELS CARRERS - PUIG DE VILAFRANCA, barraca del vi - barraca de pedra seca - al terme municipal de La Bisbal del Penedès
Barraca del Vi
En tornar al camí, continuarem cap a l'esquerra i uns deu minuts després, tornarem a trobar una bifurcació (293 metres), continuant nosaltres pel camí que surt per l'esquerra. (el camí cap a la dreta ens portaria fins a Mas Bartomeu).

A partir d'aquí el camí començar a pujar, primer una mica suament, però després la pujada agafa un percentatge mes acusat, tot i que no gaire llarg. Cal anar avançant amb moderació, fins que el desnivell torna a ser mes suau.
Quan el percentatge comença a ser mes suau i a la vista ja ens queden les muntanyes que ens envolten, si ens aturem un moment, orientant-nos cap al nord (les muntanyes que queden a l'esquerra del camí) podrem veure, la Masia de Mas Bartomeu, (525 metres) a dalt d'un puig. Les vistes des d'aquesta masia son espectaculars, dons al seus peus queda tota la plana del Baix Penedès i la costa Mediterrània.

COLL DELS CARRERS - PUIG DE VILAFRANCA, Mas Bartomeu al terme municipal del Montmell
Mas Bartomeu entre un arboç i pins
Continuant pel camí, ja gairebé hem arribat al començament del Coll dels Carrers, i el terreny comença a ser mes suau, amb alguna petita i lleugera pujada o baixada.
Les vistes d'aquí en endavant sobre aquesta part del Baix Penedès, son espectaculars, on els contrastos de llums i colors fan gaudir de la vista. Des d'aquest indret podrem veure bona part del camí que hem fet.
COLL DELS CARRERS - PUIG DE VILAFRANCA, la plana del Penedès des del Coll dels Carrers
La plana del Penedès i al Mediterrani al fons
Després d'uns vint minuts caminant, arribarem a una gran fita al marge dret del camí i que indica el començament del corriol que ens portarà fins el Puig de Vilafranca (452 metres). El corriol fins el cim no te cap dificultat i es relativament còmoda i en uns cinc minuts ja hi haurem arribat. En el Puig hi trobarem un peu de formigó i pedra i un pal que aguanta una senyera de Catalunya; també hi podrem deixar constància del nostra pas per aquí en el llibre de registre i signatures que hi dins d'una petita caixa de ferro, afegida al pal de la bandera.

El diumenge 2 de maig de 2010 el Centre Excursionista del Penedès - CEP (Vilafranca del Penedès) va organitzar una caminada popular per anar fins el Puig de Vilafranca, un cim dins del terme municipal de La Bisbal del Penedès. Conjuntament hi va participar Senderistes Bisbalencs com a entitat de la Vila de La Bisbal. Una vegada al cim es va plantar una Senyera i es va descobrir una placa commemorativa de la diada; en aquest mateix acte es va estrenar la cançó "Puig de Vilafranca", interpretada per la coral del Centre Excursionista del Penedès i per tots els presents a l'acte.
El topònim de Puig de Vilafranca ja apareix al llibre de Capbreus de La Bisbal del Penedès i de l'Ortigós de l'any 1969.

COLL DELS CARRERS - PUIG DE VILAFRANCA, Cim del Puig de Vilafranca al terme municipal del Montmell
Puig de Vilafranca - 452 metres
Tornarem pel mateix corriol fins arribar novament al camí ample, que abans deixat, Coll del Carrers, tot girant cap a la nostra dreta i continuarem per aquest.

COLL DELS CARRERS - PUIG DE VILAFRANCA, corriol des del Coll dels Carrers al Puig de Vilafranca
Corriol al Puig de Vilafranca i Coll dels Carrers
Quan han passat uns deu minuts aproximadament veurem una altre fita al marge esquerra del camí que ens convida a anar a visitar una barraca (El Miliu el Misericordi - actualment Cal Senalla); aquesta barraca te dues estances, la primera era reservada pel animal de treball i hi veurem una menjadora i la segona estanca una mica mes petita destinada a les persones; unes quantes fites indicaran com arribar a la barraca. Una vegada en aquesta barraca, es pot anar fins a una segona barraca, però la dificultat es que no hi ha cap corriol que hi arribi i la gran quantitat de matolls i pins fa que no sigui aconsellable.

COLL DELS CARRERS - PUIG DE VILAFRANCA, barraca de pedra seca del Miliu el Misericordi
Barraca del Miliu del Misericordi
De tornada ens haurem de fixar be amb les fites per no confondre's i arribar novament al Coll dels Carrers.
D'aquí es pot veure be el Puig de Vilafranca i tot el seu entorn.
Puig de Vilafranca des del Coll dels Carrers
En el Coll dels Carrers el camí continua fins que comença a baixar suament i poc després el camí ample desapareix.
En aquest indret unes fites a banda i banda del camí ens marquen la possibilitat de seguir.
A la dreta del camí un parell de fites ens encaminen per un corriol entre mig dels pins, però que no agafarem.
Nosaltres agafarem les fites que veurem al mig del camí i que ens dirigeixen cap l'esquerra, per un corriol en baixa. Ens caldrà anar seguin les fites que hi ha en aquest corriol i que ens portaran fins a una vinya, per sobre del torrent de Sant Suies.

Corriol cap al torrent de Sant Suies
Aquest corriol cal anar una mica en compte, dons en algun trams es ple de brossa i matolls i de pedres, en alguns casos força cantelludes, i per tot plegat cal vigilar com i on posem els peus, per evitar alguna que altre revinclada de turmell.

En arribar al final del corriol i ja entrant al camp amb ceps, tenim la possibilitat de triar dos camins de tornada, el primer mes curt i el segon mes llarg.

Opció A: Es el recorregut mes curt:
En arribar al final del corriol i al entrar al camp (254 metres), cal girar a la dreta i dirigir-se cap al final del camp, on veurem una fita i tot seguit una corriol de pronunciada però breu baixada, cap al llit del torrent de Sant Suies o de Mas Bertomeu; posteriorment el corriol segueix, ara de pujada (de vegades brut de brossa i matolls), seguint algunes fites, fins arribar a un corriol en molt bon estat i per sobre del torrent, anomenat Camí de Sagraments (263 metres). En arribar a aquest corriol girarem a l'esquerra fins arribar a un revolt de 45º i que comença a baixar per el camí del Rotllat (248 metres), i seguint per aquest fins arribar davant mateix del cementiri (197 metres) de La Bisbal. Aquí girar a la dreta i passant per sobre del pont de l'autopista, seguint les marques i sagetes de color groc del camí de Sant Jaume de Compostela. El camí passa pel costat de l'antiga fàbrica de teixits "Gorina", i després de travessar la carretera TV-2401 i pel camí fondo sota el camp de futbol i fins a la plaça de l'església.

Opció B: Es el recorregut mes llarg:
En arribar al final del corriol i al entrar al camp (254 metres), cal girar a l'esquerra i dirigir-se cap les files de ceps (vinya), i tant per la seva dreta o esquerra, arribarem al final del camp on veurem un camí que haurem de seguir fins a passar novament per davant de la fita i el corriol que porta cap al torrent de La Costa (i que ja em passat en el camí d'anada) i continuant a uns vuitanta metres mes endavant i girant cap a la dreta per passar un altre cop per davant de la Masia de Freyé (Freié). A partir d'aquí i fins al final de la ruta, el camí està marcat amb les sagetes i fletxes (===>) de color groc del Camí de Sant Jaume de Compostela.

Camí d'anada i tornada
Passada la Masia de Freyé (Freié), tenim l'opció de seguir pel camí asfaltat fins arribar a la Masia de Cal Vilella o be seguir el camí marcar amb les marques del Camí de Sant Jaume. Passada la Masia de Cal Vilella, tot seguit passem i deixarem enrere el cementeri i passant per sobre del pont de l'autopista, seguint les marques i sagetes de color groc del camí de Sant Jaume de Compostela. El camí passa pel costat de l'antiga fàbrica de teixits "Gorina", i després de travessar la carretera TV-2401 i pel camí fondo sota el camp de futbol i fins a la plaça de l'església.