divendres, 16 de març del 2012

mas bartomeu - puig del pi sol

MAS BARTOMEU - PUIG DEL PI SOL - TORREGASSA

Aquesta és una informació totalment personal i que no pretén ser una guia exacta a seguir per part de qui pugui llegir aquests comentari

La Vila de La Bisbal del Penedès està ubicada a la del Baix Penedès, dins de la província de Tarragona. La forma d'arribar-hi es per l'autopista AP-2, en la seva sortida 12, l'Albornar.
TIPUS DE RUTA: Ruta de Senderisme - Circular
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Baix - Moderat. No hi ha cap dificultat en el recorregut; una pujada des del torrent de Sant Suies fins Mas Bartomeu i una segona pujada des del torrent de La Costa fins per sobre de l'Obaga del Gassó, entre el Puig de les Quatre Fites (407 metres) i el cim del Puig de l'Agulla (407 metres), però en pendents de fàcil recorregut.
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 3 hores i 50 minuts en total (3 hores i 33 minuts en moviment + 17 minuts aturat); 5,1 Km/h en moviment
RECOMENACIONS: Cal portar alguna cosa de menjar i sobretot aigua dons en la primera part del recorregut no en trobarem, fins a arribar al poble de La Torregassa, on hi ha el bar a la mateixa carretera.
La primera part des del torrent de Sant Suies i fins a Mas Bartomeu es en pujada i caldrà no gastar gaires energies. Posteriorment i ja en el torrent de la Costa trobarem una altre pujada, però mes curta i de poc desnivell.
DESTACATS: Masia de Cal Rotllat, Masia de Mas Bartomeu, Mirador del Pi Sol.
PUNT DE SORTIDA: Plaça de l'església de La Bisbal (188 metres)
PUNT D'ARRIBADA: Plaça de l'església de La Bisbal (188 metres)
PUNT MES BAIX: Plaça de l'església de La Bisbal del Penedès (188 metres)
PUNT MES ALT: Masia de Mas Bartomeu (513 metres)
GPS: http://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=3635991

El punt de sortida està marcat a la plaça de l'església de La Bisbal (188 metres) i des d'aquí i pel carrer Girona, anem cap a l'antiga "Era de Batre", on actualment hi ha uns aparcaments per a cotxes, tot passant pel costat del Centre d'Atenció Primària (CAP) i tot travessant l'antiga carretera cap a la Joncosa, ara anomenada Avinguda Baix Penedès, cal agafar el camí que tenim davant nostra, que els veïns de La Bisbal anomenen "Camí Fondo", per sota del camp de futbol i que ens portarà fins la nova carretera TV-2401 en direcció a la Joncosa de Montmell. Travessarem aquesta carretera, per continuar per un camí cap a la nostra esquerra, que es mes un corriol i que passa pel costat d'una antiga fàbrica tèxtil "Gorina"; en aquest primer tram podrem guiar-nos tot seguint les senyals de color grog del camí de Sant Jaume de Compostela, però en la direcció contraria a la fletxes. El corriol i les senyals els portaran a passar per el pont de l'autopista AP-2 (199 metres) i que travessarem, per carretera asfalta, passant pel davant de la finca del "Pujolet" i seguint aquest camí ens portarà fins el cementiri municipal (196 metres), ja a les afores de La Bisbal.
Aquí agafarem un camí que surt per l'esquerra i deixarem el camí asfaltat. El camí pel que seguirem, anomenat camí del Rotllat, ens portarà fins a la Masia del Rotllat (242 metres), a les terres de La Sala; la masia queda a l'esquerra del camí, davant d'una altre casa, i cal agafar un corriol que puja cap a la Masia.

MAS BARTOMEU - PUIG DEL PI SOL - TORREGASSA, Masia del Rutllat a La Bisbal del Penedès
Masia del Rotllat, façanes del davant i darrera
La Masia del Rotllat està actualment en un estat ruïnós i cal anar en compte d'accedir-hi degut al seu estat.

Inscripció damunt del portal
Deixem la Masia i tornem al camí i ens dirigim ara cap a la pujada del Rotllat i que ens portarà fins al Camí dels Sagraments (263 metres), paral·lel al torrent de Sant Suies o torrent de Mas Bartomeu; al inici de la pujada del Rotllat el camí ens transforma en un corriol i ens guiarà durant un bon tram.

MAS BARTOMEU - PUIG DEL PI SOL - TORREGASSA, Coll dels Carrers des del Camí dels Sagraments
Des del camí del Sagraments es veu coll del carrers
Seguirem el corriol i aquest es portarà a la llera del torrent que actualment està força net i no te cap dificultat de seguir-lo. Per la llera del torrent, i en un punt d'aquest, el corriol es transformà ara en un camí mes ample, degut a la seva restauració. Una mica mes endavant passarem pel costat d'un antic dipòsit d'aigua i que encara conserva la seva forma empedrada.

MAS BARTOMEU - PUIG DEL PI SOL - TORREGASSA, dipòsit d'aigua al torrent de Mas Bartomeu
Dipòsit aigua
Seguint el camí arribarem a un creuament, just passada una lleugera i curta pujadeta, on el camí principal continua torrent amunt en direcció a Sant Suies, i nosaltres agafarem el camí que surt per la dreta i que ens encamina cap a Mas Bartomeu.
Després de uns quants revolts per aquest camí, aquest ens portarà a veure la Masia de Mas Bartomeu, que la veure'm a dalt del turó.
El camí comença a pujar i quan arribem a un gir dreta-esquerra, el deixarem per agafar un corriol que queda a la nostra esquerra i que segueix en línia recta a la Masia. Al entrar en el corriol, al terra es veu una curiosa senyal en forma de ferradura i pintada en un pedra.

MAS BARTOMEU - PUIG DEL PI SOL - TORREGASSA, senyal en el camí de pujada a Mas Bartomeu

Al corriol va pujant de forma suau però constant, fins arribar a un gir cap a la dreta que es en forta i curta pendent, seguint una mica mes endavant per una zona força empedrada; per la zona empedrada, en girar a l'esquerra, orientant-se cap a la Masia, el corriol planeja uns metres, però torna a agafar pendent fins arribar a la Masia; abans d'arribar a la Masia veurem alguna senyal de color verd en el terra.
En arribar a la Masia de Mas Bartomeu (415 metres), l'envoltarem, passant per la façana sud (la que ens queda sempre a la nostra vista), per la façana est i cap a la façana nord pel costat d'una gran alzina; entrarem en un ample camí i seguirem per aquest tot girant cap a la nostra dreta.
MAS BARTOMEU - PUIG DEL PI SOL - TORREGASSA, Mas Bartomeu al terme municipal del Montmell
Masia de Mas Bartomeu des de l'aire
Val la pena aturar-se una estona davant de la Masia per contemplar el pla del Penedès, el Tarragonès i el Mar Mediterrani.

Les runes de la Masia de Mas Bartomeu
Pel camí que seguirem te un petit recorregut inicial que baixa i posteriorment allunyant-se de la Masia es força pla, però en arribar al primer revolt veurem com comença a baixar i durant pràcticament 1 hora anirem baixant de forma serpentejant per aquest camí conegut com a Camí del Cau Pla (Serra de l'Home), per arribar novament al camí del torrent de la Costa (295 metres). Aquí continuarem tot girant a l'esquerra.

MAS BARTOMEU - PUIG DEL PI SOL - TORREGASSA, camí

Una mica mes endavant el camí es divideix en dos; el de l'esquerra conegut com a Camí o torrent de Mas Bartomeu, ens portaria novament a Mas Bartomeu, per tant, el deixarem i caldrà dons agafar el camí que surt cap a la nostra dreta (310 metres) en forta pujada i sobre de la zona coneguda com a Obaga del Gassó.

MAS BARTOMEU - PUIG DEL PI SOL - TORREGASSA, Camí a l'Obaga del Gassó
Camí cap a l'Obaga del Gassó
Ara el camí, en una exigent però no gaire llarga pujada, ens portarà fins a un altre camí (380 metres), pel que continuarem tot seguint cap a la dreta, entre una bonica població de pins, sobretot al marge esquerra (Obaga del Gassó) i on es pot veure, també a l'esquerra del camí, el Puig de les Quatre Fites (407 metres).
Seguint per aquest camí, aquest es molt còmode degut a la seva amplada i també perquè es força pla, en petites oscil·lacions.
En arribar a una primera bifurcació (386 metres), continuarem pel camí principal, que continua en línia recta i no agafarem el camí que gira a l'esquerra (camí sen se sortida).
Una mica mes endavant hi ha una segona bifurcació i seguirem pel camí que gira cap a l'esquerra.

MAS BARTOMEU - PUIG DEL PI SOL - TORREGASSA, Camí

Per aquest camí arribarem a una tercera bifurcació i agafarem el camí que surt cap a la dreta (387 metres); si continuéssim per el camí de l'esquerra arribaríem fins al camí conegut com "El Relliscall".

A pocs metres trobarem una altre bifurcació i continuarem pel camí de la nostra esquerra (394 metres), que en una primera baixada i després suau pujada ens portarà fins al Puig del Pi Sol (413 metres), a la zona de La Planota, que queda per sobre del nucli de cases de L'Hostal.

MAS BARTOMEU - PUIG DEL PI SOL - TORREGASSA, Cim del Pi Sol al terme municipal de Sant Jaume dels Domenys
Cim del Pi Sol i vèrtex geodèsic (274130001)
El Puig del Pi Sol queda per sobre de L'Hostal i de La Torregassa, dins del terme municipal de Sant Jaume del Domenys. Des del cim podem veure part del Baix i Alt Penedès i la Serra del Montmell a l'esquena.

MAS BARTOMEU - PUIG DEL PI SOL - TORREGASSA, plana del Penedès des del Cim del Pi Sol
Plana del Baix i Alt Penedès
MAS BARTOMEU - PUIG DEL PI SOL - TORREGASSA, la Serra del Montmell des del Cim del Pi Sol
El Montmell
Deixem el Puig del Pi Sol i continuarem ara per un corriol tot seguint unes fites; en arribar a una bifurcació en aquest corriol cal agafar el que surt per la dreta i que s'introdueix en el bosc.

MAS BARTOMEU - PUIG DEL PI SOL - TORREGASSA, corriol de baixada en direcció a La Torregassa
Corriol en direcció a la Torregassa
Seguirem pel corriol en suau i agradable baixada, entre pins, i ben guiats per algunes fites de pedra (no te pèrdua).

Corriol
Al cap d'una mitja hora de baixar el corriol entrarà en un camí mes ample i ja pràcticament pla i que mes endavant serà asfaltat; unes passes mes endavant cal girar a l'esquerra i tot seguit a poques passes, veurem una senyal vermella a la dreta del camí que ens indica la direcció a seguir per un corriol també a la dreta i entrarem novament al bosc, circularen per aquest corriol paral·lel a un filat que delimita unes cases.
Seguint per aquí ens cal arribar fins a l'última de les cases i passada aquesta, entrarem a un camp de garrofers, seguint el marge a la nostre esquerra i en direcció a les cases que es veurem mes avall; en sortir dels camps de garrofers i altres, entrarem en un camí agrícola que ens portarà fins al Camí Ral, que entra al poble de La Torregassa pel carrer del Pi Sol i arribant fins a la carretera TV-2122 (196 metres).

MAS BARTOMEU - PUIG DEL PI SOL - TORREGASSA, La Torregassa des de l'aire
La Torregassa de vista d'ocell
Del carrer del Pi Sol cal girar a la nostra dreta en entrar a la carretera TV-2122 i seguir per aquesta; a partir d'aquí seguirem pel que era conegut com a Camí Ral i que ens portarà fins La Bisbal.
Seguint per la carretera o Camí Ral (en aquest tram es el carrer de la Torregassa) a l'esquerra trobarem la Societat Torregassa de Cultura i Esbarjo, el bar del poble, on podrem trobar avituallament.
Seguint la carretera i passat un semàfor, cal continuar per el carrer de La Bisbal (197 metres) i per tant, deixarem la TV-2122. De fet el poble de La Torregassa s'acaba gairebé en aquest punt i comencen les cases de l'urbanització del Papagai.
MAS BARTOMEU - PUIG DEL PI SOL - TORREGASSA, carrer de La Bisbal al poble de La Torregassa

A partir d'aquest punt anirem trobant les marques de color groc del Camí de Sant Jaume de Compostela (Camí de Santiago) i les seguirem fins arribar a La Bisbal.

Quan les cases de l'urbanització del Papagai s'acaben, el camí asfaltat també s'acaba i seguirem pel camí de terra, Camí Ral; en arribar a un primer creuament de camins, cal continuar per la nostra dreta, entrant en el Camí de La Costa.
Seguint aquest camí arribarem a una bifurcació i ara deixarem el camí de La Costa que continua amunt i seguirem pel camí de la nostra esquerra, Camí del Mas de les Gralles (209 metres).
Aquest camí ens portarà a travessar el Torrent Mal (204 metres), per passar cap a la zona coneguda com a Freier. Seguint les senyals del Camí de Sant Jaume passarem per davant de la Masia de Freier. Aquestes terres estan envoltades majoritàriament de vinya, tot i que també podem veure oliveres i garrofers.

MAS BARTOMEU - PUIG DEL PI SOL - TORREGASSA, masia de Freier al terme municipal de La Bisbal del Penedès
Masia de Freier
En passar per davant de l'entrada a la Masia, el camí de terra es transforma en camí asfaltat i el seguirem, però una mica mes endavant i quan el camí asfaltat fa un gir a l'esquerra, nosaltres del deixarem per seguir el camí de terra que surt per la nostra dreta i marcat amb les senyals grogues del Camí de Sant Jaume; passarem per davant de la Masia del Masieta.
MAS BARTOMEU - PUIG DEL PI SOL - TORREGASSA, masia de la Masieta al terme municipal de La Bisbal del Penedès
La Masieta
Seguint el camí i les senyals grogues arribarem a la propera Masia, Cal Vilella o com es coneguda aquí Cal Vinella.

MAS BARTOMEU - PUIG DEL PI SOL - TORREGASSA, masia de Cal Vinella al terme municipal de La Bisbal del Penedès
Masia de Cal Vilella o Cal Vinella
A la sortida de la finca es veu aquesta placa de ceràmica
Al sortir de la finca de Cal Vinella, tornarem a retrobar el camí asfaltat que havien deixat abans; cal continuar tot girant a la nostra dreta i seguint les marques grogues.
Mes endavant passarem per el cementiri del poble i posteriorment novament pel pont per sobre de l'autopista AP-2.
En travessar el pont de l'autopista, agafarem un corriol a l'esquerra, que ens portarà a passar per davant de l'antiga fàbrica Gorina i poc després haurem de travessar la nova carretera TV-2401 i pel camí fondo per sota del camp de futbol, travessarem l'Avinguda Baix Penedès per entrar a l'antiga "Era de Batre"; pujarem unes escales per passar per davant del CAP municipal i el carrer Girona, fins entrar novament a la plaça de l'església, punt final de la ruta.