dilluns, 29 d’abril del 2013

cal rotllat - fondo del totarreu - coll dels carrers - puig de vilafranca - masia de la costa

Aquesta és una informació totalment personal i que no pretén ser una guia exacta a seguir per part de qui pugui llegir aquests comentaris.

La vila de La Bisbal del Penedès està situada a la comarca del Baix Penedès, dins de la província de Tarragona. La forma d'arribar-hi es per l'autopista AP-2, en la seva sortida 12, l'Albornar.

TIPUS DE RUTA: Ruta de Senderisme Circular.
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Baix.
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 4 hores i 28 minuts en total (2 hores i 33 minuts en moviment + 1 hora i 55 minuts aturat); 4,3 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Cal portar aigua dons en tot el recorregut no trobarem cap font d'aigua; també es convenient portar alguna cosa per menjar. En temporades d'estiu i dies de calor es convenient portar protectors solar.
DESTACATS: Masia Rotllat, Coll del Carrers, Puig de Vilafranca, Masia de la Costa i barraques de Pedra Seca.
PUNT DE SORTIDA: Plaça de l'església de La Bisbal del Penedès
PUNT D'ARRIBADA: Plaça de l'església de La Bisbal del Penedès
PUNT MES BAIX: Plaça de l'església (185 metres)
PUNT MES ALT: Puig de Vilafranca (450 metres)
La sortida està marcada a la plaça de l'església de La Bisbal del Penedès i des d'aquí pel carrer Girona, anem cap a l'antiga "Era de Batre", on actualment hi ha uns aparcaments per a cotxes, tot passant pel costat del Centre d'Atenció Primària (CAP), i tot travessant l'antiga carretera cap a La Joncosa, ara anomenada Avinguda Baix Penedès, cal agafar el camí, que els veïns de La Bisbal anomenem "camí fondo", per a sota del camp de futbol i que ens portarà fins a la nova carretera TV-2401 en direcció a la Joncosa de Montmell. En arribar a la carretera la travessarem, per continuar per un sender a l'esquerra que passa pel costat d'una antiga fàbrica tèxtil "Gorina" i que ens portarà al pont de l'autopista AP-2 i que travessarem, continuant ara per un camí asfaltat, deixant l'entrada de la finca "El Pujolet" i seguint per aquest camí cap al cementiri municipal, ja a les afores del poble.
Davant del cementiri surt un camí a la nostra esquerra i que al poc deixarà de ser asfaltat.
CAL ROTLLAT - FONDO DEL TOTARREU - COLL DELS CARRERS - PUIG DE VILAFRANCA - MASIA DE LA COSTA, camí del Rotllat a La Bisbal del Penedès

Aquest camí pel que seguirem, es anomenat camí del Rotllat, i ens portarà a passar pel costat de la Masia del Rotllat a la nostra esquerra i d'una caseta a la nostra dreta; arribarem a la pujada del Rotllat, on el camí ja es fa corriol.
CAL ROTLLAT - FONDO DEL TOTARREU - COLL DELS CARRERS - PUIG DE VILAFRANCA - MASIA DE LA COSTA, camí  i pujada del Rotllat a La Bisbal del Penedès
Pujada del Rotllat
La pujada del Rotllat es curta i ens portarà fins al Camí del Sagraments, fent una corba a l'esquerra.
Final de la pujada del Rotllat
CAL ROTLLAT - FONDO DEL TOTARREU - COLL DELS CARRERS - PUIG DE VILAFRANCA - MASIA DE LA COSTA, camí dels Sagraments La Bisbal del Penedès
Camí dels Sagraments
A partir d'aquest punt el camí o corriol anirà paral·lel al torrent de Sant Suies o torrent de Mas Bartomeu en un tram i posteriorment entrarem a la llera del torrent, que actualment està força net i no te cap dificultat per seguir-lo.

Pel corriol del torrent arribarem a un punt o veurem una fita de pedres a la nostra dreta i en aquest punt, tot girant a la dreta, deixarem la llera del torrent per agafar un nou corriol en lleugera pujada i marcat en fites i punts de color blau i que ens anirà acompanyant fins arribar al principi del Coll del Carrers.
CAL ROTLLAT - FONDO DEL TOTARREU - COLL DELS CARRERS - PUIG DE VILAFRANCA - MASIA DE LA COSTA, camí pel torrent de Sant Suies i corriol al Coll dels Carrers
Corriol cap al Coll del Carrers
CAL ROTLLAT - FONDO DEL TOTARREU - COLL DELS CARRERS - PUIG DE VILAFRANCA - MASIA DE LA COSTA, corriol al Coll dels Carrers des del Torrent de Sant Suies
Corriol amb fites i punts blaus / Pujada cap al Coll dels Carrers
El corriol cap al Coll del Carrers es molt suau i agradable. Abans d'arribar al final del corriol, podem accedir a un barraca de pedra seca, a la dreta del corriol, tot i que es seu estat es força deteriorat.
CAL ROTLLAT - FONDO DEL TOTARREU - COLL DELS CARRERS - PUIG DE VILAFRANCA - MASIA DE LA COSTA, camí al Coll del Carrers i barraca de pedra seca a La Bisbal del Penedès
Barraca de Pedra Seca
CAL ROTLLAT - FONDO DEL TOTARREU - COLL DELS CARRERS - PUIG DE VILAFRANCA - MASIA DE LA COSTA, Coll dels Carrers a La Bisbal del Penedès
Coll del Carrers
En arribar al Coll del Carrers i deixant el corriol, seguirem cap a la nostra esquerra, ara per un camí mes ample i des d'on podrem gaudir de boniques vistes a dreta i esquerra.
Al poc d'agafar aquest camí, si parem atenció a la dreta, veurem una fita de pedres recolzada en un pi, i aquí hi ha corriol força ben marcat que ens dirigeix a una bonica barraca de pedra seca, tot seguint altres fites que ens orientaran; en 1 minut i arribarem; la barraca del Miliu del Misericordi - actualment Cal Senalla, veïns de La Bisbal del Penedès; la barraca te dues estances i està molt ben conservada; més enllà es veu una altre barraca, però no hi ha camí marcat i la gran quantitat de matolls, pins i sobretot argelagues, fa difícil arribar-hi.

CAL ROTLLAT - FONDO DEL TOTARREU - COLL DELS CARRERS - PUIG DE VILAFRANCA - MASIA DE LA COSTA, Coll dels Carrers i Barraca de Pedra Seca del Miliu del Misericordi
Barraca de Pedra Seca del Miliu del Misericordi
Tornem al camí que hem deixat i una mica mes endavant veurem, també al marge dret del camí, una fita de terme, en un pèssim estat de conservació.
CAL ROTLLAT - FONDO DEL TOTARREU - COLL DELS CARRERS - PUIG DE VILAFRANCA - MASIA DE LA COSTA, Fita de terme entre la Juncosa del Montmell i La Bisbal del Penedès
Fita de terme municipal
En aquesta època de l'any (abril), on la primavera acaba de despertar, podrem veure algunes flors i entre aquestes uns bonics i típics lliris i que relacionem i veurem en els sostres de les barraques de pedra seca i coneixem com a "lliris de barraca".
CAL ROTLLAT - FONDO DEL TOTARREU - COLL DELS CARRERS - PUIG DE VILAFRANCA - MASIA DE LA COSTA, lliris de barraca al Coll dels Carrers
Passats uns 10 minuts de la fita de terme, arribarem a una gran fita de pedra a l'esquerra del camí i que indica el començament del corriol que ens portarà fins el Puig de Vilafranca (452 metres). El corriol fins el cim no te cap dificultat i es relativament còmoda i en un cinc minuts ja hi haurem arribat.
CAL ROTLLAT - FONDO DEL TOTARREU - COLL DELS CARRERS - PUIG DE VILAFRANCA - MASIA DE LA COSTA, Puig de Vilafranca al terme municipal del Montmell
Fita i corriol al Puig de Vilafranca
En el Puig hi trobarem un peu de formigó i pedra i un pal de ferro que normalment hi penja una senyera catalana; també hi podrem deixar constància del nostre pas per aquí en el llibre de registre i signatures que hi ha una petita caixa de ferro, afegida al pel de ferro de la senyera.

Puig de Vilafranca
Tornarem pel mateix corriol, fins arribar novament al camí, Coll dels Carrers, tot girant cap a l'esquerra i continuarem per aquest.
El camí continua pel Coll del Carrers, tenint a la esquerra les pendents dels diferents puig i a la dreta veurem tota la plana de La Costa; passats aproximadament uns 30 minuts i quan el camí queda entre bosc de pi a banda i banda, veurem una fita de pedres a la dreta del camí, on un corriol ens portarà cap a la plana de La Costa.
CAL ROTLLAT - FONDO DEL TOTARREU - COLL DELS CARRERS - PUIG DE VILAFRANCA - MASIA DE LA COSTA, camí als Colls dels Carrers

Aquest corriol, al principi passa pel mig del bosc de pi, però en un petit tram i després i quan el corriol comença a fer baixada, el bosc queda enrere i ens envoltarà una vegetació de matoll. El corriol està molt ben mercat i net i la baixada es força còmoda i sen se gaire desnivell (cal anar en compte en algun petit tram, dons hi ha pedra petita i es pot relliscar).
CAL ROTLLAT - FONDO DEL TOTARREU - COLL DELS CARRERS - PUIG DE VILAFRANCA - MASIA DE LA COSTA, corriol cap a la plana de la Costa al terme municipal de La Bisbal del Penedès
Corriol cap la Plana de La Costa
Gairebé al final del corriol (uns 15 minuts), passarem pel costat d'una altre barraca de pedra seca, envoltada de molta vegetació i que comença a estar deteriorada.
CAL ROTLLAT - FONDO DEL TOTARREU - COLL DELS CARRERS - PUIG DE VILAFRANCA - MASIA DE LA COSTA, barraca de pedra seca al corriol cap a la plana de la Costa al terme municipal de La Bisbal del Penedès
Barraca de Pedra Seca
El corriol ens portarà fins a un altre camí i que agafarem tot girant cap a la nostra dreta, en aquest tram sobre la mateixa llera del Torrent de la Costa i en direcció a la Masia de la Costa.
La Masia la veurem al cap de 5 minuts davant nostra i a la nostra esquerra; no ens caldrà arribar a la masia. Deixarem el camí cap a la dreta i travessarem una porció de terreny i per darrera d'unes canyes, per retrobar un altre camí, tot seguint-lo, quedant a la nostra esquerra un petit bosc de pi. Aquest camí ens portarà en direcció a unes vinyes, però abans d'entrar-hi, agafarem un corriol a la dreta i que baixada cap torrent de La Costa i entre alzines.
CAL ROTLLAT - FONDO DEL TOTARREU - COLL DELS CARRERS - PUIG DE VILAFRANCA - MASIA DE LA COSTA, corriol cap al torrent de la Costa al terme municipal de La Bisbal del Penedès
Corriol cap al Torrent de La Costa
Per aquest corriol passarem per sota d'un garrofer i aquí veurem alguna fita a l'esquerra per on continuarem en direcció a una altre barraca de pedra seca.
CAL ROTLLAT - FONDO DEL TOTARREU - COLL DELS CARRERS - PUIG DE VILAFRANCA - MASIA DE LA COSTA, torrent de la Costa al terme municipal de La Bisbal del Penedès
Passarem per davant de la barraca de Pedra Seca i seguint algunes fites anirem en direcció novament cap a la llera del Torrent de La Costa (en cap cas hem d'entrar a cap vinya). Per baixar a la llera del torrent ens podrem guiar per algunes fites de pedra i també per algunes senyals verdes que veurem pintades.
A llera del torrent i passejarem en un curt tram i les fites ens assenyalaran el camí; sortirem del torrent en direcció a una vinya de ceps.
Torrent de La Costa i sortida cap a una vinya
En sortir del torrent i entrar a la vinya, veurem un corriol a la dreta que seguirem per arribar en poques passes a un camí ample; en arribar-hi seguirem per aquest per la nostra esquerra. El camí envolta les vinyes de Freier.
Una mica mes endavant i quan el camí passa per sota de la Masia de Freier, veurem algunes senyals grogues (Camí de Sant Jaume de Compostela - Camí de Santiago); les anirem seguint per passar també per davant de les Masies de "La Masieta" i "Cal Vinella" i fins a arribar novament a passar per davant del cementiri de La Bisbal i tot travessant el pont de l'autopista AP-2 i seguint cap una "rotonda" de la carretera TV-2401 i entrant al poble per l'Avinguda Baix Penedès i seguint pel carrer Balmes (el primer carrer a la dreta), cap la plaça Major, per davant del CMC (Centre Municipal de Cultural), i pel carrer Balmes i finalitzant novament a la plaça de l'església, punt final de la nostra ruta.