dilluns, 1 de juliol del 2013

aiguavia - selma - pla de manlleu

AIGUAVIVA - SELMA - PLA DE MANLLEU

Aiguaviva - Selma - Pla de Manlleu; poble abandonat de Selma i Castell

Aquesta és una informació totalment personal i que no pretén ser una guia exacta per part de qui pugui llegir aquests comentaris.

El poble d'Aiguaviva està situat a la Comarca del Baix Penedès, dins de la província de Tarragona. Aiguaviva queda situat dins del terme municipal de la Joncosa de Montmell o El Montmell. El poble està envoltat de vinyes i petits turons en molta presencia de Pi Mediterrani i d'Alzines i Matolls.
Per arribar-hi de Barcelona caldrà agafar l'autopista AP-7 + AP-2 (E90) i agafar la sortida 12, l'Albornar, La Bisbal del Penedès; a la sortida de l'autopista agafarem la carretera T-240 per una rotonda en direcció a La Bisbal i en arribar a una segona rotonda, cal girar a la dreta per la carretera TV-2401 en direcció a la Joncosa del Montmell; passats 5 quilòmetres i abans d'arribar a La Joncosa del Montmell, veurem un trencall a la dreta en direcció a Aiguaviva per el Coll d'Arca (forta pujada i posterior baixada) i la carretera ens portarà fins a trobar la connexió amb la carretera TV-2443; tot continuant per aquest, cap a la dreta, a un 200 metres entrarem al poble d'Aiguaviva.
Per arribar-hi des de Tarragona caldrà agafar l'autopista AP-7 (E-15) + AP-2 (E-90) i agafar la sortida 12. l'Albornar, La Bisbal del Penedès; des d'aquest punt seguirem les mateixes indicacions anteriors.
Amb dos casos també es podria agafar la N-340 fins El Vendrell i per la C-51, en direcció a Valls i a uns 5 quilòmetres agafar la TP-2402 en direcció a La Bisbal, un cop aquí agafar la carretera TV-2401 en direcció a La Joncosa de Montmell i seguir les mateixes indicacions anteriors.
Una vegada al poble d'Aiguaviva, ens arribarem fins a uns petita plaça, davant del restaurant El Celler, punt de partida d'aquesta i d'altres rutes pels voltants.
TIPUS DE RUTA: Ruta de Senderisme circular
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Baix. Ruta de senderisme sense cap dificultat
DURACIÓ DEL RECORREGUT: En total 3:56 hores (2:38 hores en moviment i 1:18 hores parat); 4,7 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Cal portar aigua i alguna cosa per menjar; trobarem aigua i queviures a Aiguaviva i durant el recorregut al poble del Pla de Manlleu. En les estacions de Primavera i Estiu, així com en dies de calor cal anar ben protegits del sol. Es recomanable portar un mapa de la zona per a poder identificar els diferents masos i masies i també algun del seus turons
DESTACATS: El poble d'Aiguaviva i els seus voltants, el poble abandonat de Selma i les restes del ser Castell i diferents masos i masies
PUNT DE SORTIDA: Aiguaviva
PUNT D'ARRIBADA: Aiguaviva
PUNT MES BAIX: 470 metres al poble del Pla de Manlleu
PUNT MES ALT: 711 metres al poble abandonat de Selma

Aiguaviva - Selma - Pla de Manlleu, carrers de Aiguaviva
Situats al poble d'Aiguaviva, davant del restaurant El Celler veurem un camí cap a la nostra dreta i que connecta amb un altre camí, aquest de terra; en sortir del poble, a la dreta veurem grans parades de ceps i al fons, entre boscos de pins, veurem com sobresurt el campanar del poble abandonat de Marmellar.
Aiguaviva - Selma - Pla de Manlleu, vista de camps de cultiu i Selma al fons
Al centre de la imatge es veu el campanar de Marmellar
En arribar a una bifurcació seguirem pel camí de l'esquerra i aquest ens portarà a passar pel costat de la Masia de Cal Bocas (Boques); aquest camí arriba fins a una gran parada de ceps que envoltarem d'esquerra a dreta per retrobar novament el camí ample; en aquest tram veurem alguna senyal de color blanc (TKK); el camí passa per sota de la Masia de Cal Mingu Saliu.
Aiguaviva - Selma - Pla de Manlleu, Masia de Cal Bocas a Aiguaviva
Cal Bocas - Vinya i al fons Cal Mingu Saliu
De seguit arribarem a una nova bifurcació i ara continuarem per el camí s'enfila per la nostra esquerra; a la dreta quedarà un gran dipòsit d'aigua al mig d'una gran parada de ceps.
El camí, al principi en curta i suau pujada, ens portarà fins a passar per davant de la Masia de Cal Torró; aquí cal continuar pel camí de dreta, per sota d'aquesta Masia i que ens portarà, tot seguit, fins a la Masia de La Pedrera i darrera d'aquesta a la Masia de Can Calbet. Desfarem el tram del camí i ens situarem davant de la Masia de La Pedrera on veurem un camí a l'esquerra pel costat d'un marge (encara que no sembli un camí, cal arribar fins al final del marge de pedres, on veurem mes be i mes marcat el camí).
Aiguaviva - Selma - Pla de Manlleu; Masia de Cal Torró, Masia de Can Calbet
Cal Torró - La Pedrera - Can Calbet
Seguir el camí segons fletxa
Seguirem per aquest camí durant una mica més d'1 quilòmetre, entre mig de bosc fins arribar a una nova bifurcació.
Aiguaviva - Selma - Pla de Manlleu, camí
Aquí continuarem tot seguint per la nostra esquerra, ara en un tram de constant pujada entre un bosc de pins.
Al final de la pujada el camí surt del bosc entre pins, i tornarem a trobar una nova parada de ceps a l'esquerra; aquí el camí planeja fins arribar a la Masia de Cal Vinyals.
Aiguaviva - Selma - Pla de Manlleu; Masia de Cal Vinyals
Detalls en la portalada de la Masia
La Masia de Cal Vinyals encara conserva exteriorment una molt bona presencia; al seu voltant es veuen altres diferents construccions com ara el corral, el paller i el safareig. A la façana de la masia encara podem veure un rellotge de sol.
Per davant de la Masia continuarem pel camí que s'endinsa cap al bosc en suau pujada; una mica més endavant veurem com el camí gira cap a la seva dreta i aquí començarem a veure de Sender Local (SL), verdes i blanques i també altres de color blanc i que son les marques de la cursa de resistència del Trenkakames (TKK) que organitza cada any la secció esportiva i de muntanya de la Lira Vendrellenca.
El camí passa un collet i baixa ràpidament fins a topar-nos amb un altre camí (davant d'una pallissa) i que agafarem ara per anar a buscar una senyals que veurem davant nostre (no agafar el camí a la dreta que porta al Pla de Manlleu).
Aiguaviva - Selma - Pla de Manlleu, camí i pellissa
Abans d'arribar a la senyal, si mirem a l'esquerra veurem una bonica i gran Masia de Les Torres.
En arribar a la senyal, aquesta ens indicarà la direcció a seguir, tot seguint la direcció cap al Coll de Selma.
Aiguaviva - Selma - Pla de Manlleu, camí cruïlla
El camí que seguirem ara es en pujada d'uns 250 metres dels que els darrers 50 metres son en forta pendent, i en arribar al cap damunt de la pujada ja veurem el campanar de Selma, una bonica estampa del lloc on ens dirigim; conforme ens anem acostant es veuran les restes del poble i del Castell de Selma (Selma està ubicat en el terme municipal de Aiguamúrcia - Alt Camp)
Aiguaviva - Selma - Pla de Manlleu, camí i campanar de Selma
Campanar de Selma
Superada la pujada, arribarem a una bifurcació, i cal continuar per l'esquerra en suau pujada - la senyal que indica cap al Pla de Manlleu a la dreta, no la seguirem de moment, però mes endavant la retrobarem.
El camí en suau pujada ens anirà ensenyant, de tant en tant, i entre pins, la silueta del poble i Castell de Selma, sobre el Puig de les Forques.
Aiguaviva - Selma - Pla de Manlleu; poble abandonat de Selma

En el camí ens trobarem les restes de l'antiga Masia de Les Portelles, a banda i banda del camí. També veurem un gran dipòsit d'aigua davant de la masia.
Passada la Masia, el camí segueix pel costat d'una gran vinya, a l' esquerra d'aquest, on es veu un gran marge de pedra seca i en el mateix marge hi ha una bonica Barraca de pedra seca. Ens hi podrem acostar per visitar-la tot seguint el marge de pedra.
Aiguaviva - Selma - Pla de Manlleu, Barraca de Pedra Seca prop de Selma
Barraca de Pedra Seca - Camí a Selma
Gairebé davant del marge veurem una nova senyal que indica la direcció cap a Selma i passats uns 100 metres ja entrarem a les restes de les primeres cases de Selma; un rètol informatiu ens donarà una mica d'informació sobre aquest poble; es poden visitar les restes de cases tot seguint diferents corriols que s'han obert al llarg del temps i ens permetrà anar fins a les restes del Castell i de l'església.
Sobre del rètol informatiu del poble hi ha una bonica i antiga Era.
Aiguaviva - Selma - Pla de Manlleu; rètol informatiu a Selma
Aiguaviva - Selma - Pla de Manlleu; Castell i poble abandonat de Selma

1) El Castell es esmentat per primera vegada l'any 977. El 1142 fou concedit a l'ordre del temple; el 1171 el bisbe de Barcelona va donar els templers també la parròquia, amb què fou creada la comanda de Sant Cristòfol de Selma. Arran de la dissolució de l'ordre, el 1312, el Castell va passar a als cavallers hospitalers del Priorat de Catalunya, que hi van mantenir la comanda  fins a finals del segle XVIII. D'ençà del segle XV, tenia els mateixos comanadors que Vallmoll i Puigpelat.
2) Selma es un poble abandonat. Resta ubicat sota el Puig de les Forques. Està presidit per les ruïnes del Castell de Selma i de l'església parroquial de Sant Cristòfol, d'estil gòtic. Quan Selma es va anar despoblant, els seus habitants es van traslladar al poble del Pla de Manlleu.
Aiguaviva - Selma - Pla de Manlleu; poble abandonat de Selma
El del temps i les inclemències meteorològiques van esmicolant les pedres de les cases del poble
Aiguaviva - Selma - Pla de Manlleu; vistes de camps de conreu i poble abandonat de Selma

Aiguaviva - Selma - Pla de Manlleu; restes i runes del Castell de Selma
Castell de Selma
Sortint del poble de Selma, tenim dues opcions:
1) Marcada amb el GPS. Continuarem tot seguint la indicació de la senyal en direcció al Coll de la Portella, per un petit corriol en baixada, per davant de les cases i que ens duu al que pot semblar un camí mes ample; aquí seguirem per l'esquerra i tot seguit haurem d'anar girant cap a la dreta i anar cap a una parada de vinya; abans d'arribar als ceps ens fixarem molt be, que a la nostra esquerra hem de veure una gran pedra en un petit monticle de terra i aquí veurem un corriol força marcat en baixada i que passa entre pins i ens portarà fins a una gran parada de ceps i on el corriol s'acaba; en aquest punt cal girar a l'esquerra i seguirem pel marge esquerra de la vinya (ceps a la nostra dreta); caminarem aproximadament uns 200 metres fins que la plantació de vinya s'acaba i entrem en un camí més ample en baixada i que més endavant ens portarà a enllaçar amb el camí cap al Pla de Manlleu (marcat amb una senyal).
Aiguaviva - Selma - Pla de Manlleu; camí i rètol informatiu

2) Desfer el camí que ens ha dut fins a Selma i tornar sobre les nostres passes, i novament per davant de la Masia de La Portella , i fins arribar a la bifurcació on veurem la senyal en direcció al Pla de Manlleu; cal continuar per aquest fins al poble del Pla de Manlleu.

El camí fins el Pla de Manlleu serà gairebé tot en suau però continuada baixada. Aquest camí passa pel costat d'algunes masies, on una senyal a la vora del camí ens informa del seu nom, com ara la masia de Can Domingo o Cal Pelegrí.
Entrarem al poble del Pla de Manlleu (Alt Camp) pel carrer de Selma i fins a la carretera T-244, que passa per ser el carrer principal d'aquest poble; aquí i tot travessant la carretera ens podrem aprovisionar d'aigua, dons hi ha una Font, al mig d'una placeta amb gronxadors; al poble també hi ha una fleca, una botiga i bar-restaurant.
Un parell de panells informatius al costat del pont de la carretera T-244 ens ajudarà a conèixer una mica més la zona i també la història del poble:
El poble del Pla de Manlleu està situat dins de la comarca del l'Alt Camp. Poble del municipi d'Aiguamúrcia, situat al sector est a tocar de la riera de Marmellar. Fou creat a mitjans del segle XIX quan els habitants de l'antic poble de Selma es traslladen a aquestes terres més planes i fèrtils.
Des d'aquests planells informatius al costat del pont, veurem en front nostra la masia de la Quadra.
Aiguaviva - Selma - Pla de Manlleu; Masia de la Quadra al Pla de Manlleu
Masia de La Quadra
Continuarem tot agafant el primer carrer a la dreta, carrer Sant Miquel, en suau pujada asfaltada per sortir del poble; més endavant l'asfalt s'acaba i comença el camí de terra. Poc després el camí gira a l'esquerra i ens trobarem l'ermita de Sant Miquel.
Aiguaviva - Selma - Pla de Manlleu; Ermita de Sant Miquel al Pla de Manlleu

Aiguaviva - Selma - Pla de Manlleu; ermita de Sant Miquel al Pla de Manlleu
Ermita de Sant Miquel
Passada l'ermita el camí ens portarà novament a la bifurcació per la que anteriorment i en direcció contraria havíem fet (ara el gran dipòsit d'aigua quedarà a la nostra esquerra); a partir d'aquest punt anirem desfent el camí inicial, per anar a passar novament per la masia de Cal Bocas (Boques) i fins arribar al poble d'Aiguaviva, punt final de la ruta.
Aiguaviva - Selma - Pla de Manlleu; camí prop d'Aiguaviva

Aiguaviva - Selma - Pla de Manlleu; poble d'Aiguaviva
El poble d'Aiguaviva
POBLE D'AIGUAVIA
Aiguaviva - Selma - Pla de Manlleu; església de Sant Pere d'Aiguaviva

L'actual església de Sant Pere d'Aiguaviva és un edifici neoromànic construït el 1930 a iniciativa de Josep Coblassó i Fil, qui va ser alcalde de la ciutat de Barcelona a finals del s. XIX, i a principis del s. XX, de manera intercalada. Substitueix una antiga ermita romànica ubicada en el mateix lloc, gens d'estranyar donada l'existència d'aquest lloc d'Aiguaviva ben documentat des de l'any 1090 i en un document de l'any 1304, en què ja es diu que el Castell de Montmell, del Bisbe de Barcelona, té cinc focs a la quadra d'Aiguaviva. L'església romànica dons be a acompanyar durant segles a la casa gran d'Aiguaviva, als brolls de l'aigua de la Font Major i als molins fariners de la zona. Té una nau voltada de contraforts i portalada de mig punt amb arquivoltes.
Aiguaviva - Selma - Pla de Manlleu; bassa d'aigua a Aiguaviva
Al centre del poble d'Aiguaviva hi ha l'antic casal senyorial com la Casa Gran. La part més antiga és la situada a l'esquerra de la façana principal, on es distingueix una finestra amb motlluratge tardo-gòtic i un doble rellotge de sol. Posteriorment va ser ampliada fins a formar un gran edifici de planta rectangular cobert a quatre aigües, amb tres plantes, golfes i celler al semi-sòtan. A la part posterior de la casa hi ha un jardí arbrat amb una gran bassa.
Aiguaviva - Selma - Pla de Manlleu; Font del Lleo a Aiguaviva

Font del Lleó: La Font Major i La Font del Lleó omplen la gran bassa que en temps passats permetia el funcionament del molí de cereals que hi havia hagut des de l'edat mitjana. Aiguaviva s'assenyala per l'abundància i frescor de les seves aigües naixents.