dimecres, 3 de juliol del 2013

marmellar i castell del marmellar

MARMELLAR I CASTELL DE MARMELLAR

Aquesta és una informació totalment personal i que no pretén ser una guia exacta a seguir per part de qui pugui llegir aquests comentaris.

El poble abandonat de Marmellar està situat a la comarca del Baix Penedès, dins de la província de Tarragona. Marmellar queda situat dins del terme municipal de la Joncosa del Montmell o El Montmell. El poble està actualment abandonat.
En el segle XIX, la desamortització a tota la comarca del Montmell i els enviats de la guerra, van fer que la vida solitària a les masies no fos gaire recomanable. Els guerrillers Carlistes van fer d'aquestes contrades la seva llar i lentament aquest poble es va anar deshabitant fins per allà els anys setanta, quan els darrers habitants es desplaçaren cap a altres poblacions properes. Des de les hores, l'abandonament total i el vandalisme estan fent malbé els edificis.

Per arribar-hi des de Barcelona caldrà agafar l'autopista AP-7 + AP-2 (E-90) i agafar la sortida 12, l'Albornar - La Bisbal del Penedès. A la sortida de l'autopista entrarem a la carretera T-240 per una rotonda en direcció a La Bisbal i en arribar a una segona rotonda, cal girar a la dreta per la carretera TV-2401 en direcció a la Joncosa del Montmell; passats 5 quilòmetres i abans d'arribar a La Joncosa, veurem un trencall a la dreta en direcció a Aiguaviva, per arribar una nova rotonda per continuar cap Aiguaviva pel Coll d'Arca (forta pujada i posterior baixada) i aquesta ens durà fins a carretera TV-2443; Aiguaviva quedarà a 200 metres i el deixarem per arribar a la carretera TP-2442, per la seguirem cap a la dreta durant uns 600 metres, on veurem a l'esquerra una senyal que indica "La Moixeta - Les Pinedes Altes"; seguirem aquestes indicacions i a 1 Km veurem una bifurcació i continuarem en direcció a Les Pinedes Altes; passat 1 Km travessarem un torrent i veurem un camí de terra a la dreta, on està marcat el començament i posterior finalització de la ruta.
Per arribar-hi des de Tarragona caldrà agafar l'autopista AP-7 (E-15) + AP-2 (E-90) i agafar la sortida 12, l'Albornar - La Bisbal del Penedès. Des d'aquest punt seguirem les mateixes indicacions anteriors.
Amb dos casos també es podria agafar la carretera N-340 fins El Vendrell i per la carretera C-51, en direcció a Valls i a uns 5 quilòmetres agafar la carretera TP-2402 en direcció a La Bisbal; un cop aquí agafar la carretera TV-2401 en direcció a la Joncosa de Montmell i seguir les mateixes indicacions anteriors.

TIPUS DE RECORREGUT: Ruta de Senderisme circular
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Moderat. Ruta de Senderisme sense cap dificultat
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 2 hores i 51 minuts en total (1 hora i 54 minuts en moviment i 58 minuts aturat); 4,1 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Cal portar aigua suficient dons no en trobarem en tot el recorregut i alguna cosa per menjar. En les estacions de Primavera i Estiu i en dies de calor cal anar protegits del sol. Es recomanable portar un mapa de la zona per anar identificant les diferents masies que ens anirem trobant en el recorregut. També seria important tenir alguna guia informativa tant del poble abandonat de Marmellar, com el Castell de Marmellar
DESTACATS: El poble abandonat de Marmellar (restes de l'església de Santa Maria de Marmellar) i els seus voltants; restes del Castell de Marmellar i l'església de Sant Miquel; diferents masos i masies
PUNT DE SORTIDA: El començament de la ruta la trobarem passat la llera del torrent Estret, prop de l'urbanització de Les Pinedes Altes
PUNT D'ARRIBADA: Al mateix punt de sortida
PUNT MES BAIX: 352 metres al torrent de Marmellar, sota del Castell de Marmellar
PUNT MES ALT: 521 metres al pobla abandonat de Marmellar

MARMELLAR I CASTELL DE MARMELLAR - urbanització de les Pinedes Altes
Carretera sobre el torrent de l'Estret, punt d'inici i final de la ruta
De la carretera a les Pinedes Altes i passat el torrent de l'Estret, a la dreta veurem un primer camí de terra que es el punt d'inici d'aquesta ruta. (coordenades UTM = 31T 0376893 - 4579459; coordenades terrestres = N 41º21'26.0'' - E 001º31'41.7'')
El camí comença suaument i trobarem una primera bifurcació i ens caldrà continuar cap al camí de la dreta i en lleugera baixada, fins a arribar al torrent o riera de Marmellar (camí de Marmellar a Cal Guineu)
MARMELLAR I CASTELL DE MARMELLAR

Per aquest camí en pujada i durant uns 2 quilòmetres ens portarà fins el poble abandonat de Marmellar.
MARMELLAR I CASTELL DE MARMELLAR - poble abandonat de Marmellar - terme municipal del Montmell
Camí d'entrada a Marmellar
Imatges de Marmellar
Al poble veurem les restes d'algunes edificacions i també les restes de l'església de Santa Maria de Marmellar, on destaca el seu campanar, essent encara accessible (cal anar molt en compte dons aquesta i altres edificacions resten en molt malt estat).
Des del campanar de l'església es poden veure unes magnifiques vistes en direcció als quatre punts cardinals, destaquen la serralada de Montserrat i més al fons el Montseny. Des d'aquest punt també veurem al fons de la vall les restes del Castell de Marmellar.
Serra de Montserrat i el Montsant
El Castell de Marmellar vist des del campanar de Santa Maria
Per continuar, seguirem el camí que surt del poble i a uns 250 metres aproximadament, veurem, a l'esquerra del camí, un corriol.
MARMELLAR I CASTELL DE MARMELLAR
Agafem aquest corriol en baixada i fins arribar novament al torrent o riera de Marmellar; el corriol esta força be, tot i que hi ha algun tram que degut a l'erosió de l'aigua de la pluja i també d'algunes motos que hi passen, han fet que sigui irregular, així que cal anar en compte.
Corriol del poble de Marmellar a la riera de Marmellar
El corriol passa entre molta vegetació i fa molt agradable caminar per aquest tram; si fem una mirada enrere veurem algunes cases i el campanar de Marmellar.
MARMELLAR I CASTELL DE MARMELLAR - riera de Marmellar
Riera de  Marmellar
Quan arribem al final del corriol ens trobarem que el camí que haurem de seguir a partir d'ara anirà vorejant la Riera de Marmellar, la qual haurem de travessar mes d'una vegada.
El camí marcat en el GPS vora la Riera de Marmellar: Una vegada hem arribat al final del corriol cal travessar el riera i seguir per l'esquerra, tot seguint un corriol (no seguir les senyals blanques que veurem a la dreta), que poc després ens farà tornar a travessar la riera i ara anirem pel marge dret de la riera fins arribar a una forta pujada i posterior baixada que ens farà tornar a travessar el torrent cap al marge esquerra de la riera, passant pel costat d'una torre eléctrica; aquí entrarem en un camí més ample, en un curt tram, dons tornarem a travessar la riera, per entrar a un camí ample que ja no deixarem fins arribar al peu del Castell.
El Camí no marcat en el GPS: Una vegada hem arribat al final del corriol cal travessar la riera i tot seguit tornar-lo a travessar a la dreta, seguint unes marques blanques (TKK) i continuar per una forta, però curta pujada, que ens durà a un camí més ample i que ja no deixarem fins arribar al peu del Castell.
MARMELLAR I CASTELL DE MARMELLAR - castell de Marmellar - terme municipal del Montmell
Castell de Marmellar
El camí ens portarà fins a veure un senyal que indica la direcció per anar fins el Castell. El camí fins el Castell es en forta pujada.
Corriol al Castell i Església de Sant Miquel de Marmellar

El Castell de Marmellar es troba al cim d'un turó espadat al mig de la vall de la riera de Marmellar, protegit per les cingleres que hi ha als costats nord i oest i aïllat per un revolt de la riera. Un xic allunyat de la plana del Penedès, se suposa que des del Castell es controlava la vall lateral.
Absis Romànic de l'església de Sant Miquel de Marmellar
Situada dins del recinte del Castell, l'església de Sant Miquel de Marmellar és un edifici romànic del s. XI. Té una nau única coberta amb una volta de canó on s'observa clarament l'empremta de l'encanyissat utilitzat en la seva construcció. En un dels lateral de la nau s'hi afegí una capella rectangular, coberta també amb volta de canó, conservant al sòl una gran roca natural. La porta, situada a la façana de ponent, és de mig punt, molt reformada. Té absis semicircular ornat amb lesenes i arcuacions llombardes. Interiorment estava decorada amb pintures murals que actualment es conserven al MNAC. L'edifici va ser sobrealçat i fortificat en època desconeguda. Damunt la porta es pot veure clarament el pendent de la coberta original.

Des del Castell podem veure la silueta del campanar de l'església de Santa Maria de Marmellar.

Per continuar la ruta, haurem de desfer el camí tornar al camí anterior sota del Castell i paral·lel a la riera de Marmellar.
Si des del Castell observem el camí i la riera sota els nostres peus, veurem una gran piscina mig enrunada i davant seu, passada la riera, un corriol que envolta cap a la seva dreta i aquest serà la ruta que haurem de continuar.
MARMELLAR I CASTELL DE MARMELLAR -

Seguint el corriol per davant de la piscina, veurem algunes fites de pedres i aquestes ens portaran a unes escales adossades a la piscina; passades les escales, el corriol comença a pujar suaument, tot seguint una canalització d'aigua; el corriol passa pel costat de la Masia de Can Caterí Nou i Vell.
Mes endavant entrarem a l'urbanització de Les Pinedes Altes i continuant pel carrer Torrent.
Camí cap a Les Pinedes Altes
Des del carrer Torrent de l'urbanització de Les Pinedes Altes, podrem veure la Masia de Cal Ponç.
MARMELLAR I CASTELL DE MARMELLAR - masia de Cal Ponç
Masia de Cal Ponç
Seguirem per aquest carrer fins a trobar una bifurcació entre aquest carrer i un camí de terra, seguint per aquest últim i sortint de l'urbanització.
MARMELLAR I CASTELL DE MARMELLAR -

Seguint per aquest camí, passarem pel costat de la Masia de Cal Miquel, i en lleugera baixada arribarem novament fins a la carretera asfaltada al costat del torrent Estret, punt inicial de la ruta i ara punt final de la mateixa.