dissabte, 9 d’agost del 2014

mas dels frares - gallicant - puig gallicant

MAS DELS FRARES - GALLICANT - PUIG DE GALLICANT

Mas dels Frares-Gallicant-Puig de Gallicant

El poble abandonat de Gallicant està ubicat dins del terme municipal d'Arbolí, a la comarca del Baix Camp a la província de Tarragona. Des del poble i en direcció nord-oest es pot veure la Serra de Siurana, amb el poble i castell, així  com el pantà del mateix nom. Mes enllà queda la Serra del Montsant.

Per arribar-hi:

Des de Barcelona, cal agafar l'autopista AP-7 en direcció a Tarragona fins a arribar a la bifurcació amb l'autopista AP-2 en direcció a Lleida. Continuarem per aquesta fins a la sortida 9-Montblanc i aquí agafarem la N-240 en direcció a Lleida fins a trobar la segona entrada al poble de Vimbodí; aquí agafar la carretera TV-7004, C-325 en direcció a Vallclara i Vilanova de Prades; passat Vilanova seguir en direcció a Prades per la carretera TV-7005, C-322; en arribar a Prades continuarem per la T-704, C-322, fins a la bifurcació en direcció cap a La Febró; passat La Febró haurem d'arribar fins el punt quilomètric 26 i en aquest punt trobarem l'inici de la ruta GR-7 en direcció a Arbolí.
Des de Tarragona, cal agafar la T-11 en direcció a Reus fins arribar a la N-420 durant 2,5 Km i després seguirem per la C-242 cap a Les Borges del Camp; passarem el poble d'Alforja i continuarem fins a Cornudella del Montsant; seguirem fins arribar al Coll d'Albarca i aquí continuarem per la carretera T-701 en direcció Prades; en arribar a Prades seguirem les indicacions anteriors.

TIPUS DE RUTA: Ruta de Senderisme circular d'anada i tornada
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Fàcil durant tot el recorregut, només la pujada i baixada a la muntanya de Gallicant que podem considerar moderat
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 2 hores i 56 minuts en moviment (1 hora i 56 minuts en moviment i 1 hora aturat) 5,2 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: En temporades estivals i de calor es pot portar al banyador i una tovallola per poder-se refrescar en les zones de tolls d'aigua. Cal portar cremes protectores pel sol i barret; també ser prudents i portar roba de pluja. Tot i que el trajecte es curt, portar alguna per menjar i beure.
DESTACATS: Toll del Gorg dels Mas dels Frares, Poble abandonat de Gallicant, Puig del Gallicant i vistes a la Serra del Montsant i Siurana
PUNT DE SORTIDA: Situats al punt quilomètric 26 de la carretera T-704 i seguir la ruta del GR-7 en direcció a Arbolí
PUNT D'ARRIBADA: Mateix punt de sortida
PUNT MÉS ALT: Puig del Gallicant (1001 metres)
PUNT MÉS BAIX: Zona dels Gorgs de la Febró (677 metres)
GPS: http://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=6942068

La ruta comença a la zona coneguda com a Mas dels Frares, una masia que hi ha molt a la bora. Situats al punt quilomètric 26 de la carretera T-704 es veu una entrada cap a la vessant del torrent amb direcció a Arbolí, seguint el GR-7; uns metres més avall d'aquesta entrada hi trobarem un petita zona d'aparcament i el punt d'inici de la ruta.

Mas dels Frares-Gallicant-Puig de Gallicant, carretera T-704 al Mas dels Frares + rètol informatiu GR-7

Per un ample camí començarem la ruta en constant baixada fins que arribem a part mes baixa de la vall i el riu del Gorg.

Mas dels Frares-Gallicant-Puig de Gallicant, Punta del Solà i el Montsant
La Punta del Solà i al fons el Montsant
Després de començar la ruta i passats uns 500 metres trobarem un nou rètol i que ens orientarà cap a Arbolí, per tant seguirem el GR-7.

Mas dels Frares-Gallicant-Puig de Gallicant, rètol informatiu GR-7 en direcció a Arbolí

El camí anirà baixant de manera zigzaguejant fins arriba al riu del Gorg i que travessarem.

Mas dels Frares-Gallicant-Puig de Gallicant, camí que travessa al riu del Gorg
Pas cap al riu del Gorg
Mas dels Frares-Gallicant-Puig de Gallicant, riu del Gorg
Riu del Gorg
Passat el riu seguirem el corriol que ens portarà, de seguit, fins a un bonic indret, "El Gorg dels Mas dels Frares", un lloc idíl·lic, on un salt d'aigua, provinent del riu del Gorg, ens captiva i ens convida a fer-hi una atura i fins i tot una remullada.

Mas dels Frares-Gallicant-Puig de Gallicant, El Gorg del Mas dels Frares
Gorg de Mas dels Frares
Deixarem el Gorg i continuarem pel costat del riu i de seguida veurem les senyals vermelles i blanques del GR-7 que continuen cap a la nostra esquerra.

Mas dels Frares-Gallicant-Puig de Gallicant, sender en direcció a Gallicant
Corriol cap a Gallicant
Abans de seguir el GR, continuarem cap a la dreta i a poques passes podrem veure un altre bonic Gorg, provinent del riu de "la Canaleta", d'aigües molt transparents.

Mas dels Frares-Gallicant-Puig de Gallicant, El Gorget del riu de La Canaleta
Gorg
Continuarem cap al corriol, seguint el GR-7, tot enfilant-se camí amunt, pel costat del riu "la Canaleta" que circula per la nostra dreta, en bonics saltants d'aigua.

Mas dels Frares-Gallicant-Puig de Gallicant, riu de La Canaleta
Riu la Canaleta
El corriol ens fa travessar aquest riu i ens farà sortir de la part mes arbrada, cap una zona mes oberta. Aquí veurem una senyal en direcció a Gallicant i Arbolí.

Mas dels Frares-Gallicant-Puig de Gallicant, rètol informatiu del GR-7 en direcció a Gallicant i Arbolí al costat del riu de La Canaleta
GR-7
Un rètol ens assenyalarà la direcció a seguir; les marques del GR (vermelles i blanques) les anirem veient durant el camí fins arribar al poble abandonat de Gallicant.

Mas dels Frares-Gallicant-Puig de Gallicant, panorámica del poble abandonat de Gallicant
Gallicant
Abans d'arribar a Gallicant trobarem una bifurcació; en aquest punt veurem el camí que continua cap a Gallicant  i a la dreta un altre camí en direcció a la zona de Siurana. També en aquest punt veurem una senyal amb informació del Grau del Bodró, des d'on surt un corriol que supera la nostra posició actual en direcció al barranc i riu de Siurana.

Mas dels Frares-Gallicant-Puig de Gallicant, rètol informatiu del Grau de Bodró en direcció a Siurana
Senyal del Grau del Bodró
Des d'aquest punt es te una bona vista del riu, pantà i poble de Siurana i de la vessant sud de la Serra del Montsant.

Mas dels Frares-Gallicant-Puig de Gallicant, vessant sud de la Serra del Montsant

Seguim cap a Gallicant i en arribar-hi veurem una senyal informativa del poble i del GR-7 pel que estem circulant.

Mas dels Frares-Gallicant-Puig de Gallicant, rètol informatiu del poble de Gallicant

El llogaret de Gallicant es troba situat al terme municipal d'Arbolí (Baix Camp), del qual n'és agregat des de fa uns anys; es situat a uns 900 metres d'altitud en un replà sota mateix del Puig de Gallicant. El poble te un petit mirador en direcció a Siurana i la Serra del Montsant. Actualment les terres de conreu son força abandonades i només es poden veure alguns sembrats de blat. Alguns arbres com ara ametllers i avellaners resten totalment abandonats, com el poble de Gallicant.

El camí o GR-7 segueix cap a la nostra esquerra i per sota del poble, però ara no el seguirem i continuarem en direcció al poble, quedant aquest, ara, a la nostra esquerra; seguint al carrer paral·lel al poble arribarem fins al final de les cases, on hi ha una era i un petit mirador de cara a Siurana i el Montsant.

Mas dels Frares-Gallicant-Puig de Gallicant, Restes, Rastres i Runes del poble de Gallicant

Podrem fer una volta a les restes de les cases de Gallicant i comprovarem la seva degradació. Al past dels anys es fa notar en la seva destrucció i ja son poques les parets que aguanten dretes. No es aconsellable passejar per l'interior de les cases, pel perill d'esfondrament.

Restes i runes de Gallicant
Si donem l'esquena al poble i a la Serra del Montsant veurem una petita muntanya que de fet es el Puig de Gallicant i ens dirigirem cap ell (mirarem de no trepitjar els sembrats si es que n'hi ha). De seguida torbarem novament el camí, ara en forma de corriol, del GR-7.

Mas dels Frares-Gallicant-Puig de Gallicant, Puig de Gallicant
Puig de Gallicant
Mas dels Frares-Gallicant-Puig de Gallicant, Sender GR-7 en direcció a Arbolí
GR-7 cap a l'Albolí
En agafar el corriol del GR-7, abans d'anar cap al Puig del Gallicant, podrem anar a veure un petit dipòsit d'aigua que encara es conserva en perfectes condicions i continua emmagatzemant aigua de pluja; aquest dipòsit el veurem a unes poques passes de començar novament del GR-7 i a l'esquerra d'aquest, sortint una mica del camí.

Mas dels Frares-Gallicant-Puig de Gallicant, dipòsit d'aigua al costat del Sender GR-7 en direcció a Arbolí
Dipòsit d'aigua
Recularem fins el corriol del GR-7 i desfarem el camí fins a trobar el marge de pedra seca a la nostra dreta i en aquest punt i seguint el marge ens encaminarem cap al Puig de Gallicant.

Mas dels Frares-Gallicant-Puig de Gallicant, Puig de Gallicant
Puig de Gallicant
En començar la vegetació forestal i els pins veurem una fita de pedres i el corriol que ens encamina cap al cim del Puig de Gallicant.

Mas dels Frares-Gallicant-Puig de Gallicant, fita i corriol al Puig de Gallicant
Fita i corriol al Puig de Gallicant
Les primeres passes cap al cim i fins, mes o menys, la meitat del recorregut son en força pendent, cal dons anar pas a pas i tranquil·lament; la resta fins al cim es una mica mes còmode i gairebé sempre passant per zona arbrada.

En arribar al cim del Puig de Gallicant ens trobarem un vèrtex geodèsic i també un pessebre que fou instal·lat per alguna associació de Les Borges del Camp en commemoració del seu XL aniversari.

Mas dels Frares-Gallicant-Puig de Gallicant, Cim al Puig de Gallicant i vèrtex geodèsic
Cim del Puig de Gallicant i vèrtex geodèsic
Mas dels Frares-Gallicant-Puig de Gallicant, Cim al Puig de Gallicant i pessebre
Pessebre al cim del Puig de Gallicant
Al cim podrem veure unes bones vistes, però gairebé només en direcció sud, dons cap al nord l'espessa vegetació no ens deixarà veure gairebé res.

Mas dels Frares-Gallicant-Puig de Gallicant, vistes des del Cim de Gallicant
De baixada del cim en direcció nord
Mas dels Frares-Gallicant-Puig de Gallicant, vistes des del Cim de Gallicant i al poble abandonat de Gallicant al fons
De baixada i entre els pins es veuen les restes del poble de Gallicant
De la mateixa manera que de pujada la pendent es pronunciada, cal tenir-ho en compte en la baixada, dons el terra es una mica relliscós.

Poble de Gallicant de baixada del Puig de Gallicant
En acabar la baixada des del cim del Puig de Gallicant, trobarem novament el GR-7 i ara el seguirem cap a la nostra dreta i fins a trobar-nos una senyal que ens indica cap a La Febró pel Gorg.

Mas dels Frares-Gallicant-Puig de Gallicant, rètol informatiu entre Arbolí i La Febró pel Gorg

Seguirem el camí i GR-7 i desfarem tot el camí que ens ha dut fins aquest punt. Novament passarem pels tolls dels gorgs i continuarem cap el punt de sortida, ara punt final de la ruta.