dimecres, 11 de novembre del 2015

santes creus a prenafeta

SANTES CREUS A PRENAFETA
(Camí de Sant Jaume de Compostela)

Santes Creus a Prenafeta - Camí de Sant Jaume de Compostela

Aquesta és una informació totalment personal i que no pretén ser una guia exacte a seguir per part de qui pugui llegir aquests comentaris

El Reial Monestir de Santa Maria de Santes Creus o simplement Santes Creus és una abadia cistercenca erigida a partir del segle XII; està situat dins del terme municipal d'Aiguamúrcia, comarca de l'Alt Camp i a la província de Tarragona; actualment és l'únic monestir de la Ruta del Cister que no té vida monàstica; travessa el riu Gaià de nord a sud.
L'emplaçament del Monestir respon als suggeriments de Sant Benet: situat en lloc apartat, en força aigua i envoltat de vegetació. Els monjos del Cister s'hi instal·laren cap a l'any 1158. Durant els segles posteriors Santes Creus va conèixer anys d'esplendor religiós, social i polític. Amb la Desamortització de Mendizábal, al s. XIX, els monjos van haver d'abandonar el monestir i les terres foren subhastades.
L'any 1921 és declarat Monument Nacional.

Des de Barcelona, agafar l'autopista AP-7 en direcció a Tarragona; posteriorment seguir per l'autopista AP-2 en direcció a Lleida; sortir de l'autopista per la sortida número 11; continuar per la carretera C-51 i posteriorment per la carretera TP-2002 fins a Santes Creus
Des de Tarragona, agafar la carretera TP-2031 en direcció als Pallaresos i estació de l'Ave "Camp de Tarragona" i Bràfim, fins a creuar la carretera C-51 i posteriorment per la carretera TP-2002 fins a Santes Creus

TIPUS DE RUTA: Ruta de Senderisme lineal
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Baix. No te cap dificultat més enllà de la distància que cal recorre
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 4 hores i 18 minuts en total (3 hores i 26 minuts en moviment + 51 minuts aturat); 4,8 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Cal portar la motxilla ben preparada; els utensilis que ens poden fer falta es posaran a la part superior i la resta més en el fons de la motxilla (sempre en funció de la climatologia del dia); sempre es bo començar la ruta de bon matí per aprofitar la fresca del matí; cal anar ben preparats de peus i calçats, tant si comencem la ruta com si ja fa dies que anem caminant; abans de sortir cal protegir-se be del sol amb cremes solars per totes les parts del cos que estiguin al descobert; utilitzar un bon barret, a ser possible amb ales que envoltin tot el cap; fer un bon esmorzar abans de començar a caminar i portar sempre força quantitat d'aigua i menjar en la motxilla; el dia abans caldrà tenir ben planificada l'etapa del dia següent, saben on es pot parar a descansar o a avituallar-se i també saber el punt final del dia; en acabar l'etapa del dia anar directament al lloc de descans per a poder disposar de llit i dutxa per a passar la nit (si es el cas); si el lloc on es pernocta es un alberg compartit es recomanable utilitzar uns taps per les orelles (els roncs d'algunes persones no ens poden deixar descansar); cal portar sabó per a rentar la roba; per a poder pernoctar en els albergs municipals es necessari disposar de la Credencial del Peregrí; no deixar mai coses de valor sobre dels llits dons poden desaparèixer
DESTACATS: Santes Creus, Ruta de la Capona (construccions de Pedra Seca), Pla de Santa Maria, Figuerola del Camp, Prenafeta i alguns masos i masies escampats per la ruta
PUNT DE SORTIDA: Portal d'entrada al recinte del Monestir de Santes Creus
PUNT D'ARRIBADA: Església nova de Sant Salvador de Prenafeta (Plaça de l'Església)
PUNT MÉS ALT: Coll de Prenafeta 675 m.)
PUNT MÉS BAIX: Pont sobre el riu Gaià a la sortida de Santes Creus (290 m.)
GPS: https://es.wikiloc.com/rutas-senderismo/santes-creus-a-prenafeta-cami-de-sant-jaume-de-compostela-11419490

Situats a la porta d'entrada al recinte del monestir de Santes Creus, començarem l'etapa de la ruta del camí de Sant Jaume de Compostela i també de la Ruta del Cister.

Santes Creus a Prenafeta - Camí de Sant Jaume de Compostela; Portal del recinte de Santes Creus

Santes Creus a Prenafeta - Camí de Sant Jaume de Compostela; recinte del Monestir de Santes Creus
Entrada al recinte del Monestir
Sortirem pel carrer de Pere El Gran i carrer Pau Casals en direcció a la carretera TV-2441 i aquí veurem les primeres senyals grogues del Camí de Santiago de Compostela; un rètol davant nostre ens donarà informació de Santes Creus i també del GR-175 de la Ruta del Cister en direcció al Pla de Santa Maria i que compartirem durant bona part del trajecte.

Senyals del camí
Situats en aquest punt continuarem en direcció al pont per sobre del riu Gaià i en travessar-lo seguirem per la carretera TP-2002, cap a la nostra esquerra, i en suau pujada, fins que veiem una nova senyal, a la nostra dreta, en direcció al Pla de Santa Maria (per el GR-175); no seguir la direcció ni la senyal del GR-172.

Senyal al Pla de Santa Maria (GR-175)
Aquí comença un camí de terra en lleugera pujada; a partir d'ara cal estar atents a les diferents rètols i senyals dons hi ha encreuaments de camins i girs a dreta i esquerra - seguir els rètols, dons les pintades o fletxes algunes vegades son escasses.

Al final de la primera i lleugera pujada, entrarem a les Planes de Santes Creus; a partir d'ara anirem veien diferents construccions de Pedra Seca, com ara les típiques Barraques, que son un patrimoni magnífic i en molts casos molt ben conservats; la pedra que surt dels camps de conreu es utilitzada per a construccions com ara barraques, marges per a dividir camps de conreu, dipòsits d'aigua i d'altres; existeix en aquest indret una ruta anomenada "Ruta de la Capona" i que ressegueix un itinerari on destaquen aquestes construccions.

Santes Creus a Prenafeta - Camí de Sant Jaume de Compostela

Santes Creus a Prenafeta - Camí de Sant Jaume de Compostela; barraca de Ca l'Augé
Barraca de Pedra Seca
Santes Creus a Prenafeta - Camí de Sant Jaume de Compostela: barraca i cossiol del Soleta

COSSIOL: és un dipòsit o cisterna d'aigua que aprofita l'escolament superficial de l'aigua de la pluja.
La tradició oral explica que el cossiol el va fer una home de can "Soleta", del Pla de Santa Maria, a finals del segle XVIII.

Santes Creus a Prenafeta - Camí de Sant Jaume de Compostela; cossiol del Soleta
Cossiol del Soleta
Cal anar seguint els rètols i/o les senyals i poc abans d'arribar al Pla de Santa Maria travessarem la "Rasa de la Fonollosa" (només porta aigua en temps de pluges); en travessar-lo girarem a la nostra dreta i en aquest punt seguirem per un tram d'asfalt i fins arribar a Pla de Santa Maria.

Per aquest tram d'asfalt passarem per sobre del pont de l'autopista AP-2 i poc després arribarem a les portes del Pla de Santa Maria; cal travessar la carretera C-37 i entrar al carrer o Camí de Santes Creus, posteriorment cal travessar la carretera TV-2004 i continuar pel carrer Santes Creus + carrer Anselm Clavé + plaça Jacint Verdaguer + carrer de la Riera + carrer de la Sardana i plaça de la Vila + plaça Pau Casals + carrer de Terrassa.

El Pla de Santa Maria és un municipi de la comarca de l'Alt Camp, situat al sector septentrional de la comarca, al peu de la serra de Miramar. Cal destacar-ne l'església romànica de Santa Maria del Pla, datada de finals del s. XII, d'estil de transició del romànic al gòtic. Se l'ha inclòs dins l'estil del romànic cistercenc. Hi trobem també l'església de l'Assumpció del segle XVIII. També són d'interès els portals de la vila.

Dins del poble del Pla de Santa Maria és fixarem a partir d'ara amb les senyals en direcció al poble de Figuerola del Camp, seguint els rètols i les senyals del GR-175.

Santes Creus a Prenafeta - Camí de Sant Jaume de Compostela

El GR-175, La Ruta del Cister, està integrat dins l'extensa xarxa de senders abalisats d'Europa i és l'únic sender que enllaça els tres monestirs més emblemàtics d'aquest orde a la Catalunya Nova: Santes Creus (Alt Camp), Poblet (Conca de Barberà) i Vallbona de les Monges (Urgell).

En sortir del Pla de Santa Maria i en direcció al poble de Figuerola del Camp, ho farem a través del camí del Mas del Llop.

Davant nostra veurem al poble de Figuerola del Camp situat sota la bonica Serra de Miramar; anirem seguint el camí en una quasi inapreciable pujada seguint les senyals del GR i de la Ruta del Cister (les senyals grogues del Camí de Sant Jaume de Compostela pràcticament desapareixen); per entrar al poble haurem de seguir un petit tram de la carretera TV-2001; entrarem al poble pel carrer Costa del Forn; situats en aquest punt hi ha tres possibilitats per continuar en direcció a Prenafeta:

1) Seguir les senyals del GR-175 de la Ruta del Cister

Santes Creus a Prenafeta - Camí de Sant Jaume de Compostela

2) Dins de Figuerola del Camp, continuar pel carrer del Solar i carrer del Jardins per sortir del poble en direcció a la Font dels Escanals i al Coll de Prenafeta

3) Dins de Figuerola del Camp, continuar per la Font del Portal + carrer Sant Jordi i per davant de l'església de Sant Jaume i de l'Alberg-refugi l'Abadia + carrer de Dalt per sortir del poble en direcció a la Font dels Escanals i al Coll de Prenafeta

Santes Creus a Prenafeta - Camí de Sant Jaume de Compostela; església de Sant Jaume de Figuerola del Camp
Església de Sant Jaume de Figuerola del Camp
La ruta triada en aquest cas i la marcada en el track adjunt és la opció 3) i per tant deixarem de seguir la senyal vermella i blanca del GR-175.

Figuerola del Camp, dins de la província de l'Alt Camp, s'estén als vessants sud-orientals de la serra de Miramar i culmina al Tossal Gros o Morrot de Sant Jordi. Cal destacar l'església de Sant Jaume del s. XVIII, el rosetó del s. XII; es pot gaudir d'una vista panoràmica de bona part del Camp de Tarragona.

En sortir del poble veurem alguna senyal o fletxa groga i que ens guiaran cap al Coll de Prenafeta.

Pintada mig borrosa del Camí de Sant Jaume
Una mica més endavant deixarem momentàniament el camí principal de terra i continuarem per un corriol que baixa cap a la "Font de les Escanals", un indret on podrem fer una parada i reprendre forces (malauradament de la font no brolla aigua).

Santes Creus a Prenafeta - Camí de Sant Jaume de Compostela; font de les Escanals

Font de les Escanals
A partir d'aquest punt desapareixen totalment les senyals o fletxes grogues del camí i la guia a seguir seran els rètols informatius en direcció al Coll de Prenafeta, per la serra de Miramar i les senyals vermelles de la Ruta del Cister.

Un tram més endavant tornarem novament al camí principal i seguirem els rètol en direcció al Coll de Prenafeta.

Santes Creus a Prenafeta - Camí de Sant Jaume de Compostela

El camí força planer en gairebé tot el seu recorregut arriba al punt on comença la pujada cap al Coll de Prenafeta.

La pujada no te gaire pendent i barreja trams en més o menys desnivell, però sen se cap dificultat. Un camí ample i força còmode; anirem veient algunes senyals vermelles de la Ruta del Cister.

En arribar a una bifurcació seguirem el rètol en direcció al Coll de Prenafeta i aquí veurem novament una senyal o fletxa groga del Camí de Sant Jaume de Compostela. Al tram que queda fins al Coll de Prenafeta (15 minuts) es el tram amb més desnivell al llarg de tota la pujada.

En arribar al Coll de Prenafeta en veurem un cartell que ho indica; aquí deixarem el camí ample i continuarem tot seguint la senyal del rètol que en orienta cap a Prenafeta Vell, per un corriol força pendent en baixada i bastant malmès degut a les pluges i per tant haurem d'anar en compte de no relliscar i/o ensopegar amb les pedres i/o sots que hi ha en tot el recorregut fins gairebé arribar al poble de Prenafeta.

Santes Creus a Prenafeta - Camí de Sant Jaume de Compostela; camí al Coll de Prenafeta
Coll de Prenafeta
Corriol cap a Prenafeta

Entrarem a Prenafeta pel costat de la Font d'en Guàrdies i pel carrer del Camí dels Horts fins la plaça de l'Església, on resta ubicada l'església de Sant Salvador, punt final de l'etapa.

Santes Creus a Prenafeta - Camí de Sant Jaume de Compostela; església de Sant Salvador a Prenafeta
Església de Sant Salvador
Llocs on es pot demanar hostatgeria i menjar: