dilluns, 4 de juliol del 2016

SANTA BÀRBARA DE PRUNERES
(Montagut i Oix)

SANTA BÀRBARA DE PRUNERES (Montagut i Oix)

El municipi d'Oix és poble de la comarca de la Garrotxa, dins de la província de Girona, al sector de l'Alta Garrotxa; el 1972 el municipi d'Oix fou agregat al municipi de Montagut de Fluvià.
Santa Bàrbara de Pruneres és una església d'Oix; enclavada a la serra de Santa Bàrbara, al bell mig de l'Alta Garrotxa, s'observa una panoràmica excepcional sobre la vall d'Oix.

Com Arribar-hi:

Des de Barcelona sortir per l'avinguda de Meridiana C-33 fins a enllaçar amb la C-17 direcció a Vic i posteriorment direcció a Ripoll; abans d'entrar a Ripoll continuar per la N-260 direcció a Sant Joan de les Abadesses i Olot; a Olot continuar per la A-26 en direcció a Girona-Figueres; per la A-26 agafarem la sortida 75 Montagut i Oix - Castellfollit de la Roca; en sortir continuarem per la carretera N-260z en direcció a Oix i Castellfollit de la Roca; davant del balcó de Castellfollit de la Roca, continuarem per la carretera GIV-5221 en direcció a Oix; passat uns metres del punt quilomètric 7 estarem al Collet de Camporiol on comença la ruta (ruta sen se peatges).
Des de Tarragona sortir per l'autovia A-7 fins a connectar amb l'autopista AP-7 i fins arribar a l'entrada Barcelona, on continuarem per la Ronda de Dalt que travessa tota la ciutat; deixar de la Ronda de Dalt per la sortida 1 Trinitat en direcció a la C-17; a la sortida continuar per la dreta i entrar al passeig de Santa Coloma i continuar per aquest fins a veure rètol amb direcció C-17 Vic; entrarem a l'avinguda Meridiana i seguir indicacions anteriors des de Barcelona (peatge de Tarragona a Barcelona).
Des de La Bisbal del Penedès sortir per la carretera T-240 direcció Llorenç del Penedès; posteriorment per la carretera TP-2124 en direcció a l'Arboç; aquí continuarem per la N-340 direcció Vilafranca; passat Vilafranca continuar per la carretera C-15 direcció Sant Sadurní, Igualada i Manresa; més endavant la C-15 passa a ser la C-37 en direcció a Manresa; posteriorment connectar amb la C-25 Girona i Manresa i més endavant a Vic; la C-25 continua cap a Girona, Ripoll i Vic; més endavant entrarem a la carretera C-17 en direcció a Ripoll i una vegada a Ripoll seguir indicacions anteriors (ruta sen se peatges).

TIPUS DE RUTA: Ruta de senderisme circular (anar i tornar pel mateix camí)
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Moderadament baix
DISTÀNCIA RECORREGUDA: 9,1 Km
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 3 hores i 15 minuts en total (2 hores i 16 minuts en moviment + 59 minuts aturat); 3,9 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: El recorregut no te cap dificultat, cal seguir les indicacions dels rètols; cal portar menjar i aigua en quantitat suficient; cal emportar-se les deixalles per a dipositar-les després on correspongui.
DESTACATS: Ermita de Santa Bárbara de Pruneres i tot el paisatge que envolta aquest indret.
PUNT DE SORTIDA: Collet de Camporiol
PUNT D'ARRIBADA: Collet de Camporiol
PUNT MÉS ALT: Ermita de Santa Bàrbara (720 metres)
PUNT MÉS BAIX: Collet de Camporiol (509 metres)
GPS: http://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=13894056

Situats a la carretera GIV-5221 i a l'alçada del punt quilomètric 7, concretament en el Collet de Camporiol veurem una entrada asfaltada i un rètol informatiu en direcció a Santa Bàrbara de Pruneres.

SANTA BÀRBARA DE PRUNERES (Montagut i Oix)
Inici i final de la ruta
El tram inicial és per un camí asfaltat en pujada inicialment pronunciada; els primers metres es més pronunciat i conforme anem pujant aquesta és fa cada vegada menys pronunciada; passat uns 300 metres, des de la sortida, el camí passa a ser més planer i còmode i deixa de ser asfaltat per a passar a ser un camí terrós.

A la sortida, una vegada hem pujat uns metres, a la nostra esquena queda la masia de Camporiol.

Masia de Camporiol
Camí asfaltat en direcció a Santa Bàrbara
El camí sempre va guanyant alçada, però hi trobarem trams planers; a banda i banda veurem bosc de pi i bruc.

Una mirada enrere
El camí pel anirem transitant, conegut com a Camí de Coll de Pineda a Coll de Palomeres, és força planer i de tant en tant anirem trobant petites inclinacions positives del terreny, però sense cap dificultat.

El camí, en un punt determinat, s'uneix al GR-1; anirem per aquestes dues rutes aproximadament uns 700 metres, fins a trobar un rètol on desvia el GR-1 en una altre direcció.

Punt de confluència amb el GR-1
Passada aquesta bifurcació el camí transita per la cresta i es poden veure tant la vessant nord com la vessant sud.

Oix
Camí de Coll de Pineda a Coll de Palomeres
El camí ens portarà fins al Coll de Palomeres, on veurem el rètol del GR-1 i d'altres destinacions, com Santa Bàrbara de Pruneres.

SANTA BÀRBARA DE PRUNERES (Montagut i Oix), Coll de Palomeres
Prat al Coll de Palomeres
Seguint pel camí en direcció a Santa Bàrbara de Pruneres arribarem a una bifurcació i seguirem pel camí de l'esquerra; al camí de la dreta és el camí de la masia de Palomeres.

SANTA BÀRBARA DE PRUNERES (Montagut i Oix), Masia de Palomeres
Bifurcació
Passada la masia trobaren una nova bifurcació i en aquest punt seguirem pel camí de l'esquerra, seguint les senyals del rètol que aquí veurem.

SANTA BÀRBARA DE PRUNERES (Montagut i Oix)
A partir d'aquest punt el camí és conegut com a Camí de Palomeres a Santa Bàrbara i aquest te una lleugera i constant pujada fins a Santa Bàrbara.

Vista cap a la vall d'Oix
A mitja pujada ens trobarem una font i un abeurador; no hi ha cap cartell que indiqui que no sigui aigua per a consum humà, per tant es de suposar que sigui bona (jo en vaig beure i us ho puc explicar), però del abeurador no es aconsellable de beure'n, dons hi ha animals que pasturen prop d'aquest lloc.

Font i abeurador
En deixar la font i si fem una mirada enrere, podrem veure, per sobre del bosc de pins, el petit campanar de l'ermita de Santa Bàrbara.

Camí de Santa Bàrbara
SANTA BÀRBARA DE PRUNERES (Montagut i Oix), Serra de Bastracà
Serra de Bastracà entre Oix i Beget
De seguida arribarem a una bifurcació, on veurem un rètol que ens orientarà cap a Santa Bàrbara de Pruneres (a la dreta i continuant pujant).
A l'esquerra i per sota del camí queda ubicada la masia de la Sala.

Bifurcació cap a Santa Bàrbara
El camí fins a Santa Bàrbara continua en lleugera pujada, fent un parell de revolts fins a arribar a l'ermita.

Tram de camí abans d'arribar a Santa Bàrbara
En arribar a l'ermita de Santa Bàrbara, veurem que hi ha dos camins, a l'esquerra accedeix a l'esplanada de davant de l'ermita i el de la dreta es dirigeix cap a la part posterior de la casa que hi ha costat de l'ermita; en el nostra cas continuarem pel de l'esquerra que entra directament a l'esplanada de l'ermita.

Exterior de l'ermita de Santa Bàrbara
Interior de l'ermita de Santa Bàrbara
Imatge de Santa Bàrbara
Portal d'entrada a l'ermita
Porxada de l'ermita
Esplanada davant de l'ermita
Serres i massissos al voltant de Santa Bàrbara
Després de la visita a l'ermita de Santa Bàrbara, que molt amablement ens obrirà les portes el guarda de l'ermita i que viu en la casa del costat, tornarem al punt d'inici i per això només ens caldrà desfer el camí fins al punt d'inici de la ruta.

SANTA BÀRBARA DE PRUNERES (Montagut i Oix), ermita de Santa Bàrbara

Fotografies en el camí de tornada
FI DE LA RUTA, desitjo, que si teniu oportunitat de fer-la, la gaudiu tant com l'hem gaudit la Cande i en Ferran.

En finalitzar la ruta tenim l'oportunitat de arribar-nos fins al petit poble d'Oix; abans de travessar per sobre del pont de la riera d'Oix, veurem un rètol, a la dreta de la carretera, que indica en direcció al Pont Romà d'Oix; val la pena arribar-hi dons te molt d'encant (des de la carretera hi ha uns 400 metres que caldrà fer a peu).

SANTA BÀRBARA DE PRUNERES (Montagut i Oix), pont medieval a la riera d'Oix

Pont medieval, que segons diu la llegenda utilitzava el senyor de la Queu de Talaixà, el baró, per a fer ús del dret de cuixa a donzelles del veïnat de Santa Bàrbara de Pruneres