divendres, 20 de gener del 2017

GR-92
-Seguint la costa Mediterrània-

GR-92 - Sitges a Vilanova i la Geltrú

Sitges és una vila situada a la comarca del Garraf, dins de la província de Barcelona; la vila podria ser la ciutat que apareix en texts clàssics romans i grecs situada entre les antigues Tarraco i Barcino, coneguda com la Blanca Subur; actualment la seva economia principal es base en la restauració, turisme i cultura; el nom de la vila podria venir del topònim "sitja", que és un recipient excavat a la terra, que antigament s'utilitzava per emmagatzemar el blat, ordi i civada.

Des de Barcelona, hi ha varies opcions; 1) des de la Ronda del Litoral B-10 en direcció a Tarragona-Lleida i Aeroport fins a la sortida 19 per continuar per la C-32 en direcció a Sitges-Tarragona B-20, C-32, B-22; continuar per la C-32 fins a Castelldefels i dues opcions, 1a) sortida 42 i continuar per la C-31 per les Costes del Garraf fins a Sitges ó 1b) continuar per la C-32 autopista Pau Casals fins a Sitges; 2) des de la Ronda de Dalt fins a trobar la C-32 i continuar fins a Castelldefels i seguir les mateixes indicacions anteriors; altres opcions consultar.
Des de Tarragona, sortida per la A-7 i continuar per l'autovia del Mediterrani i N-340 fins a l'alçada de El Vendrell i dues opcions, 1a) seguir per la C-31 en direcció Calafell, Vilanova i la Geltrú i Sitges ó 1b) abans d'arribar a El Vendrell continuar per la C-32 autopista Pau Casals fins a Sitges.
El tren també és una molt bona opció per arribar fins a Sitges i posteriorment, un cop finalitzada la caminada a Vilanova i La Geltrú, hi ha també aquesta mateixa opció per retornar a casa.

TIPUS DE RUTA: Ruta de Senderisme Lineal
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Moderadament Baix
DISTÀNCIA RECORREGUDA: 8,94 Km
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 2 hores i 30 minuts en total (1 hora i 53 minuts en moviment + 37 minuts aturat); 4,7 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Abans de començar la caminada, tenir clar la ruta que es farà i que s'ajusti al nostra nivell i no sobreestimar les nostres capacitats; aquesta ruta és fàcil però cal saber com serà la ruta i com estem físicament; assegurar-se de portar al material i avituallament per a realitzar la ruta i si pot ser un mapa, una brúixola i un GPS amb el track marcat ens facilitarà el recorregut; menjar i aigua en quantitat suficient; protector solar i roba per a protegir-nos del sol; el dia abans cal informar-se de la previsió meteorològica; començar la ruta de bon matí, quan la fresca del dia es millor i sempre acompanyats de la llum del sol; durant la ruta, cal calcular el temps que podem estar per a fer-la en la seva totalitat, en funció de les nostres pròpies possibilitats i de la resta de les persones que ens acompanyen (tenint en compta les parades per a descansar, menjar, fer fotos...); no fer la ruta en solitari es possible; seguir sempre les senyals de la ruta (marques del GR blanques i vermelles); emportar-se les deixalles per a dipositar-les posteriorment on correspongui; portar telèfon i recarrega suficient; deixar dit a familiars i/o amics de la ruta que farem
DESTACATS: Sitges, la costa Mediterrània amb algunes platges i cales, Vilanova i la Geltrú
PUNT DE SORTIDA: Davant de l'església de Sant Bartomeu i Santa Tecla de Sitges
PUNT D'ARRIBADA: El punt final de la ruta del GR-92 seria al Passeig Marítim de Vilanova i la Geltrú; el punt final de la ruta és a la Plaça de la Vila de Vilanova i la Geltrú
PUNT MÉS ALT: Punta Grossa (36 metres)
PUNT MÉS BAIX: Passeig Marítim de Sitges (0 metres)
GPS: https://es.wikiloc.com/rutas-senderismo/sitges-a-vilanova-i-la-geltru-gr-92-cami-de-la-costa-16108162

Situats davant de l'església de Sant Bartomeu i Santa Tecla i de cara al litoral marítim, veurem unes escales que baixen cap a la zona de la platja.

GR-92 - Sitges a Vilanova i la Geltrú; església de Sant Bartomeu i Santa Tecla a Sitges
Església de Sant Bartomeu i Santa Tecla
L'església de Sant Bartomeu i Santa Tecla fou inaugurada el 19 de Juliol de 1672 i fou bastida en substitució de l'anterior romànica que fou malmesa per les mines i les bombes castellanes el 15 d'Octubre de 1649 a la Guerra dels Segadors.

En baixar les escales ens situarem al Passeig de la Ribera, just davant de la Platja de la Fragata; al costat d'aquesta primera platja hi ha la Platja de la Ribera.

GR-92 - Sitges a Vilanova i la Geltrú; passeig Marítim de Sitges
Passeig Marítim de Sitges i les seves platges
Totes les platges de Sitges que hi ha entre el Passeig de la Ribera i el Passeig Marítim estan separades per uns espigons submergits formant un dic.

GR-92 - Sitges a Vilanova i la Geltrú; platja de la Fragata
Platja de la Fragata
GR-92 - Sitges a Vilanova i la Geltrú; passeig Marítim a Sitges
Passeig Marítim
En deixar la platja de la Ribera, entrarem al Passeig Marítim i ens anirem trobant correlativament altres platges.

GR-92 - Sitges a Vilanova i la Geltrú; platja de la Ribera
Platja de la Ribera
GR-92 - Sitges a Vilanova i la Geltrú; platja de la Bassa Rodona
Platja de la Bassa Rodona
Si anem sempre a tocar de les platges, al final de la platja de la Bassa Rodona, just davant del Club de Mar de Sitges, el passeig Marítim entra directament a la sorra de la platja de l'Estanyol, per tant, continuarem per un tram del passeig en forma de "quatre", i per un petit "pujadó" a la dreta, accedirem novament al Passeig Marítim, novament més ample.

GR-92 - Sitges a Vilanova i la Geltrú; platja de l'Estanyol
Platja de la Barra
GR-92 - Sitges a Vilanova i la Geltrú; platja de Terramar
Platja de Terramar
Les platges de la Barra, de Terramar i de Les Anquines, estan ubicades entre espigons submergits en forma de L.

Situats al passeig Marítim i entre les platges de Terramar i de Les Anquines hi veurem l'hotel Terramar, un enorme bloc de color blanc.
Passat l'hotel Terramar queda un tram del passeig Marítim, exclusiu per a vianants; aquí veurem un rètol informatiu i també alguna senyal pintada de color blanc i vermell (GR-92) i que ens farà baixar a la platja del Cerello.

GR-92 - Sitges a Vilanova i la Geltrú; platja del Cerellot
Platja del Cerellot
En el passeig de vianants, tot seguint les indicacions cap a Vilanova, veurem un pas que baixa cap a la platja del Cerellot, mitjançant una rampa, on hi ha pintada alguna senyal blanca i vermella pintada; situats en aquest punt del passeig tenim dues opcions a seguir:

1) Seguir les senyals blanques i vermelles i baixar cap a la platja del Cerellot; un cop a la platja girar a la dreta i continuar per aquesta fins al final del passeig on hi ha la Riera de Ribes (tram NO marcat en el track del GPS que s'adjunta)
2) Seguir fins al final del passeig on haurem de trobar una escala de pedra amb tres esglaons i que queda davant de la Riera de Ribes (tram SI marcat en el track del GPS que s'adjunta); l'escala no és veu des del passeig i cal acostar-se a la vora de la platja

Dues possibilitats per arribar a la Riera de Ribes
En aquest punt veurem com la Riera de Ribes desemboca al mar; aquest lloc és conegut com al Cap de Grills.

GR-92 - Sitges a Vilanova i la Geltrú; Riera de Ribes al Cap de Grills a Sitges
Riera de Ribes / Cap de Grills
Aquesta informació és referent al Camí Pedalable del rètol informatiu anterior:

Si el pas per la Riera de Ribes, entre el passeig Marítim i la platja de Santa Margarida està negada d'aigua i ens fa el pas impossible per aquest punt, hi ha la possibilitat d'una ruta alternativa que seria la següent: al final del Passeig Marítim per a vianants girar a la dreta per continuar paral·lelament a la Riera de Ribes fins a trobar una passarel·la per sobre de la riera i que entra en un camp de golf; superada la riera i sortint del camp de golf ens dirigirem cap a la platja de Santa Margarida.

GR-92 - Sitges a Vilanova i la Geltrú; platja de Santa Margarida a Sitges
Pas per la Riera de Ribes i Cap de Grills
en direcció a la Platja de Santa Margarida
Platja de Santa Margarida
Paral·lelament a la platja de Santa Margarida hi ha un camí asfaltat (Camí dels Colls) que ens portarà a un solitària edificació coneguda com l'Atlàntida; el camí passa pel costat dret de l'Atlàntida i segueix per un gran descampat, que fa les vegades de gran aparcament de vehicles; a poques passes hi ha una nova edificació coneguda com la masia de Les Coves i que haurem de superar-la passant pel costat de la seva paret dreta (en aquest tram veurem marques blanques i vermelles del GR-92 i un rètol informatiu que ens orientaran correctament en direcció a Vilanova i la Geltrú). A partir d'aquest punt estarem transitant, en alguns trams, a tocar de les vies del tren, quedant aquestes sempre a la nostra dreta.

GR-92 - Sitges a Vilanova i la Geltrú
Camí dels Colls al costat de la masia de Les Coves i a tocar de les vies del tren
A partir d'aquest punt, anirem seguint les marques blanques i vermelles del GR-92; és possible que algunes marques no és vegin o estiguin molt deteriorades degut a les inclemències del temps i s'hagin perdut; al llarg del trajecte que va paral·lel a les vies del tren veurem diferents camins i corriols a dreta i esquerra i que s'enllacen entre si, però de fet són trams del mateix camí i porten la mateixa direcció; alguns d'aquests trams de camí o corriol s'acosten a la vora de la platja o dels penya-segats de les diferents Puntes per les que passarem. Per tant, sempre tindrem com a referència les vies del tren en direcció a Vilanova i la Geltrú.

Corriol o Camí dels Colls
Zona de Les Coves
En aquesta zona del camí dels Colls, entre la zona de Les Coves i la Punta de Les Coves, podem fer una parada i veure alguna de les coves que es troben en aquest indret; són coves i/o avencs naturals que el mar a anat formant al llarg del temps; són petites cavitats d'uns pocs metres, algunes de les quals tenen la seva entrada pel mar i d'altres cal submergir-se:
  • Coveta de la platja de Rosés
  • Cova Verda
  • Coveta dels Còdols
  • Cova de la Masia de les Coves o Cova Oriental
La Cova dels Bufadors són dos conductes subaquàtics on només és pot entrar capbussant-se en el mar i és diuen així per uns forats que tenen a la seva part superior (forats a la roca) que bufen i xiulen quan el mar està embravit. Cal anar en compta al passejar per aquesta zona dons aquests forats són perillosos i es podria caure en el seu interior.

Zona de Les Coves
En deixar la zona de Les Coves anirem en direcció a la Punta de Les Coves, la primera de les "puntes"* que trobarem al llarg del Camí dels Colls. Davant nostra veurem el primer del tres túnels de les vies del tren que trobarem al llarg del recorregut abans d'entrar a Vilanova i la Geltrú.

*Punta: Braç de terra de poca extensió que avança dins el mar.

GR-92 - Sitges a Vilanova i la Geltrú
Vies del tren des de sobre del túnel a la Punta de les Coves
El Camí dels Colls, paral·lel a les vies del tren, ascendeix molt suaument en direcció a la Punta de Les Coves.

Punta de Les Coves
Al igual que les altres "Puntes" per on passarem, en aquest indret veurem diferents corriols que envolten aquesta Punta i tenen un circuit d'anada i tornada i alguns d'aquests ens portaran cap el penya-segat.

Seguirem la direcció del rètol informatiu en direcció a Vilanova i la Geltrú i farem una lleugera i curta baixada en direcció a les vies del tren; tot i que el Camí del Colls en general no te cap dificultat, en els trams de pujada i baixada en el pas de cada una de les puntes hi ha pedres soltes en les que podríem relliscar i/o ensopegar.

Vista de la Punta de Les Coves
En deixar la Punta de les Coves i situar-nos paral·lelament a la vies del tren, seguint el Camí dels Colls, anirem en compta en l'anada i vinguda del trens; a la nostra esquerra anirem gaudint de la Costa Mediterrània.

Direcció a Sitges i Barcelona / Direcció Vilanova i Tarragona
Per la zona de la costa Mediterrània anirem trobant al llarg del camí diferents platges i cales; entre la Punta de les Coves i la següent, la Punta de la Desenrocada, hi ha ubicada la petita platja de Rosés a tocar de la Punta de les Coves i més endavant i a tocar de la Punta de la Desenrocada hi ha la platja de l'Home Mort.

GR-92 - Sitges a Vilanova i la Geltrú; platja de l'Home Mort
Platja de l'Home Mort
El corriol que va paral·lel a les vies del tren ens portarà de seguida a la Punta de la Desenrocada; al igual que l'anterior haurem de fer una lleugera i curta ascensió.

Inici de la pujada a la Punta de la Desenrocada
En aquest punt tenim dues possibilitats:
1) Anar direcció a la Punta de la Desenrocada, on el paisatge és més agraït i per tant més aconsellable, ó
2) Continuar paral·lelament a la vies del tren, més monòton i no recomanable

En el nostra cas, continuarem en direcció a la part superior de la Punta de la Desenrocada, on igual que l'anterior veurem diferents corriols que envolten aquesta Punta i tenen un circuit d'anada i tornada i alguns d'aquests ens portaran cap el penya-segat.

Vista des de la Punta de la Desenrocada
GR-92 - Sitges a Vilanova i la Geltrú; Cala dels Gegants
Punta de la Desenrocada i la Cala dels Gegants
Al igual que l'anterior, baixarem novament en direcció a les vies del tren i continuarem caminant paral·lelament a aquestes pel corriol o Camí dels Colls; ara ens dirigirem cap a la Punta Grossa, on hi ha ubicat el segon dels tres túnels ferroviaris en direcció a Vilanova i la Geltrú.

Entre la Punta de la Desenrocada i la Punta Grossa hi ha ubicada la Cala dels Gegants o Platja de la Desenrocada.

GR-92 - Sitges a Vilanova i la Geltrú; Punta Grossa
Punta Grossa i túnels ferroviaris
El tram de pujada cap a la Punta Grossa es suau i curta; al igual que la resta de Puntes te diferents corriols que l'envolten, alguns dels quals es dirigeixen cap al penya-segat.

Al camí dels Colls que travessa la Punta Grossa veurem un rètol informatiu que ens orienta cap a Vilanova i la Geltrú.
En arribar a aquest rètol hi ha una cruïlla: a la dreta creuaríem per sobre del túnel ferroviària en direcció al bosc (Serra dels Paranys), en front continua el Camí dels Colls i a l'esquerra en direcció a la part més alta de la Punta i del recorregut, on és pot aprofitar per anar fins els penya-segats i gaudir de la costa Mediterrània i les seves estampes (també és un bon indret per a fer una parada per a descansar i fer alguna mossegada).

Des de la Punta Grossa en direcció a Sitges
GR-92 - Sitges a Vilanova i la Geltrú; penya-segats a la Punta Grossa
Penya-segats a la Punta Grossa
Deixarem la Punta Grossa en destinació Vilanova i la Geltrú i baixarem novament fins a les vies del tren i continuar paral·lelament a les vies pel Camí dels Colls.
A la costa i a tocar de la Punta Grossa hi ha la platja de la Cala Xica.

Baixada de la Punta Grossa
El Camí dels Colls ens portarà fins la propera Punta i posteriors, totes elles de petites dimensions i per tant de molt lleugeres pujades i baixades.

Direcció Punta de Raldiris
Ara el Camí dels Colls ens portarà a passar consecutivament, primer per la Punta de Raldiris i després per la Punta de l'Ombra; a diferencies dels anteriors passos per les altres "puntes", aquestes són molt més petites i tant la pujada com la baixada de cadascuna són molt suaus i còmodes; entre aquestes dues "puntes" hi ha ubicada la petita platja del Gaspar.

GR-92 - Sitges a Vilanova i la Geltrú; platja del Gaspar
Platja del Gaspar
GR-92 - Sitges a Vilanova i la Geltrú

Després de passar per la Punta de Raldiris i per la Punta de l'Ombra, ens dirigirem cap a la Punta Llarga, on resta ubicat el tercer dels tres túnels en direcció a Vilanova i la Geltrú; per aquest tram també hi han diferents Cales i/o Platges.

Camí dels Colls a la Punta Llarga
Túnel a la Punta Llarga
El Camí dels Colls o corriol per aquest tram de la Punta Llarga és molt suau i còmode i en molt poca pendents i ens portarà, de seguida, a trobar-nos un parell de coberts fets d'obra i fusta (no he trobar referències ni informació al respecta de la seva funció i us); per sobre d'aquest coberts queda la Masia dels Colls, que és envoltada de jardins i a la que és prohibida l'entrada, dons unes tanques metàl·liques en barren el pas.
Al igual que en les anteriors, aquí també trobarem diferents corriols que creuen tota la Punta d'una banda a l'altre; en direcció al penya-segat de la Punta Llarga, trobarem un gran mur o marge de pedra i que segueix tota la línia de la costa.

Des de la Punta Llarga, una mirada enrere
En primer pla tram del marge de pedra seca
En deixar els coberts enrere i seguint la tanca metàl·lica, en corriol dona pas a un camí més ample; anirem envoltant la casa pel camí dels Colls.

GR-92 - Sitges a Vilanova i la Geltrú; Camí dels Colls
Camí dels Colls i bifurcació
De seguida arribarem a una bifurcació i en aquest punt continuarem per la nostra esquerra; el Camí dels Colls va envoltant la Masia del Colls i ens portarà novament a situar-nos al costat de les vies del tren; aquí veurem un nou rètol informatiu en direcció a Vilanova i la Geltrú (seguir corriol ran de la via)

GR-92 - Sitges a Vilanova i la Geltrú

En arribar novament a la vora de les vies del tren, continuarem paral·lelament a aquestes i en direcció a una casa que veurem davant nostra; aquesta casa és coneguda com "Xalet de la Sal".
Les vies del tren estan separades del Camí dels Colls per una xarxa metàl·lica i que protegeix d'accedir a les vies.

Camí dels Colls entre les vies del tren i el Xalet de la Sal
Entre la xarxa metàl·lica (vies del tren) i el Xalet continua el Camí dels Colls, però ara més estret i en forma de corriol (no entrar al Xalet); en deixar el xalet passarem per la Punta del Fogó del Pillo, la Punta d'Escorreguixes i la Punta Mabrera, les tres de petites dimensions i sense gairebé inapreciable desnivell en el seu pas.
Aquesta darrera "punta" ens acostarà a la platja de Sant Cristòfol, ja dins del barri del Mar de Vilanova i la Geltrú; el Camí dels Colls no ens portarà a passar per aquesta platja.

GR-92 - Sitges a Vilanova i la Geltrú; platja de Sant Cristòfol
Platja de Sant Cristòfol
De seguida entrarem a les primeres cases del barri de Mar i Sant Cristòfol de Vilanova i la Geltrú; el Camí dels Colls, en el seu darrer tram asfaltat, ens acostarà fins a un pont per a vianants i que creu les vies del tren.

Tram final de Camí dels Colls
No creuarem per el pont i seguirem la indicació del rètol informatiu que aquí veurem en direcció al passeig Marítim de Vilanova i la Geltrú.

Seguint aquesta direcció el primer carrer serà la Pujada del Far de Sant Cristòfol; situats en aquest carrer i entre mig de les cases del barri és veu la part superior del Far de Sant Cristòfol.

Continuant per aquest carrer arribarem al pont que creua el Torrent de la Piera i un cop passar veurem un nou rètol informatiu en direcció al passeig Marítim.

GR-92 - Sitges a Vilanova i la Geltrú

Creuarem pels passos de vianants pel davant d'una rotonda o cruïlla de Joan Oliver i entrarem al passeig Marítim, una zona exclusiva pels vianants.

Continuarem per aquest passeig fins a l'alçada del monument a Francesc Macià, un obelisc situat a l'entrada de la Rambla de la Pau.

GR-92 - Sitges a Vilanova i la Geltrú; monument a Francesc Macià a Vilanova i la Geltrú
Monument a Francesc Macià
En aquest punt acaba la ruta del GR-92 entre Sitges i Vilanova i la Geltrú; la propera etapa fins a Calafell s'iniciarà en aquest punt.

GR-92 - Sitges a Vilanova i la Geltrú; passeig Marítim a Vilanova i la Geltrú
Passeig Marítim
En aquest punt també acaba el passeig Marítim de Vilanova i la Geltrú i continua com a passeig del Carme.

Acabarem la nostra ruta fem un gir a la dreta i creuarem el pas de vianants, en direcció a l'obelisc de Francesc Macià i continuarem per la Rambla de la Pau; passarem per sota de les vies del tren i creuarem la Rambla de Josep Antoni Vidal o carretera C-246a per continuar per la Rambla Principal fins a trobar l'avinguda de Francesc Macià, on girarem a la dreta per aquesta avinguda i entrarem a la plaça de la Vila, punt i final de la ruta.