dilluns, 30 de setembre del 2013

albà-castell albà-roca ferrana-masos i masies

ALBÀ - CASTELL DE L'ALBÀ - ROCA FERRANA - MASOS I MASIES

El poble de l'Albà està situat dins del terme municipal d'Aiguamúrcia, dins de la província de Tarragona, a la comarca de l'Alt Camp. Per poder accedir a les restes del Castell de l'Albà cal seguir un camí ben marcat que ens portarà fins a un lloc anomenat Roca Ferrana i en un dels seus graons resten les restes i runes del Castell de la família dels Albà o Salbà (Çalbà). El voltant del graó del Castell es tenen molt bones vistes sobre muntanyes i valls i també sobre comarques veïnes i la mar Mediterrània.
Per arribar-hi des de Barcelona cal agafar l'autopista AP-7 en direcció a Tarragona fins arribar a la bifurcació amb l'autopista AP-2 en direcció a Lleida. Continuarem per aquesta fins la sortida 11-Vila-rodona i en sortir per la rotonda, cal seguir per la carretera C-51 en direcció a El Vendrell - Santes Creus; en arribar a una segona rotonda (les quatre carreteres), seguir ara per la carretera TP-2002, C-436 en direcció Vila-rodona, Santes Creus; passat Vila-rodona agafarem a la dreta la carretera TV-2005 en direcció a Aiguamúrcia; passat Aiguamúrcia seguirem per la mateixa carretera en direcció a Masbarrat, l'Alba.
Per arribar-hi des de Tarragona cal agafar l'autopista AP-7 en direcció Barcelona fins arribar a la bifurcació amb l'autopista AP-2 en direcció Lleida. A partir d'aquest punt seguirem les mateixes instruccions anteriors fins al poble de l'Albà.

TIPUS DE RUTA: Ruta de Senderisme circular (ruta d'anada i tornada)
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Fàcil
DURACIÓ DEL RECORREGUT: En total 3:17 hores (2:44 hores en moviment i 33 minuts aturat); 4,5 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: En temporades estivals cal protegir-se del sol i portar força aigua, dons no en trobarem al llarg de tot el recorregut. Si es decideix pujar fins la Roca Ferrana és aconsellable portar pantalons llargs dons el corriol fins el cim acostuma a estar força brut de vegetació, destacant els arínjols, argelagues i grèvol o coscoll.
DESTACATS: Església de Santa Maria de l'Albà, runes i restes del Castell de l'Albà, el Puig de la Roca Ferrana, diferents masos i masies al llarg del recorregut i els paisatges al voltant d'aquesta zona com ara la Serra del Montmell i altres.
PUNT DE SORTIDA: Poble de l'Albà, davant de l'església de Santa Maria.
PUNT D'ARRIBADA: Al mateix punt de sortida
PUNT MÉS BAIX: Poble de l'Albà, davant de l'església de Santa Maria, punt de sortida (447 metres)
PUNT MÉS ALT: El cim de la Roca Ferrana (764 metres)

Ens situarem davant de l'església de Santa Maria, just al final de l'únic carrer del poble de l'Albà; en aquest punt veurem un rètol que assenyala la direcció a seguir cap al Castell de l'Albà.
El camí comença per sobre d'asfalt i arriba fins davant del cementeri, que queda a la nostra dreta i a partir d'aquest punt el camí serà sempre sobre de terra.
El camí no te pèrdua, dons durant el trajecte i fins el Castell de l'Albà anirem trobant diferents rètols que ens orientaran.
ALBÀ - CASTELL DE L'ALBÀ - ROCA FERRANA - MASOS I MASIES, església de Santa Maria de l'Albà
ALBÀ - CASTELL DE L'ALBÀ - ROCA FERRANA - MASOS I MASIES, rètol informatiu davant de l'església de Santa Maria de l'Albà
Rètol davant de l'església de Santa Maria
En començar el camí de terra passarem pel costat d'una primera masia a l'esquerra del camí, "Cal Manco".
ALBÀ - CASTELL DE L'ALBÀ - ROCA FERRANA - MASOS I MASIES
Continuarem tot seguint els rètols que anirem trobant fins arribar a una bifurcació, continuant pel camí de l'esquerra (un rètol ho indica).
Passada aquesta bifurcació de seguida trobarem una gran Masia "Cal Güell", a l'esquerra del camí, malauradament molt malmesa, dons la deixadesa i el pas del temps han fet força en la seva estructura, estan en l'actualitat en vies d'ensorrament.
ALBÀ - CASTELL DE L'ALBÀ - ROCA FERRANA - MASOS I MASIES, Masia de Cal Güell a l'Albà
Masia Cal Güell
Part posterior de la Masia de Cal Güell
El camí continua tot passant per darrera de la Masia i Cal Güell i ara quest ens portarà fins a un nova masia "Cal Fam", a l'esquerra del camí; en arribar a l'altura d'aquesta masia, passarem pel costat d'una construcció mig derruïda que antigament devia de ser una part d'aquesta o altre masia. La Masia de Cal Fam també està en força malt estat.
ALBÀ - CASTELL DE L'ALBÀ - ROCA FERRANA - MASOS I MASIES, Masia de Cal Fam a l'Albà
Masia de Cal Fam
ALBÀ - CASTELL DE L'ALBÀ - ROCA FERRANA - MASOS I MASIES, pallissa de la Putxa al Camí del Pla de Manlleu a Aiguamúrcia
Pallisa de la Putxa
Continuar fins a trobar una nova bifurcació i seguirem cap a la dreta, segons indica el nou rètol que veurem.
ALBÀ - CASTELL DE L'ALBÀ - ROCA FERRANA - MASOS I MASIES, Camí del Pla de Manlleu a Aiguamúrcia

ALBÀ - CASTELL DE L'ALBÀ - ROCA FERRANA - MASOS I MASIES, rètol informatiu al Camí del Pla de Manlleu a Aiguamúrcia

A partir d'aquest punt el camí comença a pujar, primer suaument i més endavant la pendent es una mica més pronunciada i fins arribar a passar pel costat de la Masia de "Cal Bernat", a l'esquerra del camí.
Davant de la Masia de "Cal Bernat" el camí fa un gir a la dreta i uns pocs metres mes endavant veure, a la dreta del camí, un nou rètol que assenyala la direcció cap al Castell de l'Albà, ara per un corriol i que s'endinsa cap al bosc.

ALBÀ - CASTELL DE L'ALBÀ - ROCA FERRANA - MASOS I MASIES, Masia de Cal Bernat al Camí del Pla de Manlleu a Aiguamúrcia
ALBÀ - CASTELL DE L'ALBÀ - ROCA FERRANA - MASOS I MASIES, rètol informatiu en direcció al Castell de l'Albà al zona de la Masia de Cal Bernat
Rètol al Castell de l'Albà per un corriol
Seguint el corriol arribarem de nou a un camí ample i entrant en aquest continuarem cap a l'esquerra i a pocs metres veurem un nou rètol que ens assenyala novament cap al Castell.

ALBÀ - CASTELL DE L'ALBÀ - ROCA FERRANA - MASOS I MASIES, corriol en direcció al Castell de l'Albà
Corriol pel bosc en direcció al Castell de l'Albà
Rètol i corriol al Castell de l'Albà
A partir d'aquest punt quedarà una última pujada d'uns 200 metres fins a arribar al Castell.
ALBÀ - CASTELL DE L'ALBÀ - ROCA FERRANA - MASOS I MASIES, restes del Castell de l'Albà
Restes de parets a l'entrada al Castell
ALBÀ - CASTELL DE L'ALBÀ - ROCA FERRANA - MASOS I MASIES,rètol informatiu al voltant de les restes del Castell de l'Albà
Rètols davant de les restes del Castell de l'Albà
Part exterior de la capella del Castell
Part interior de la capella del Castell

Restes de la torre del Castell
Paret del Castell amb diferents espitlleres
Espitlleres

Per a més informació relacionada amb el Castell de l'Albà es molt recomanable poder llegir dos llibres, entra d'altres, que fan referència a aquest indret i han estat escrit per en Benjamí Català Benach:
- La Bisbal: el llarg batec d'un poble al Penedès
- Restes, rastres, runes i records

El pas del temps i les inclemències meteorològiques van deteriorant lentament les restes del Castell
ALBÀ - CASTELL DE L'ALBÀ - ROCA FERRANA - MASOS I MASIES, la Serra del Montmell des del Castell de l'Albà
La Serra del Montmell des del Castell de l'Albà
Seguint la direcció que marca el rètol, continuarem cap a la Roca Ferrana, a través d'un corriol que ens retornarà a un camí més ample.
Cantonera a la sortida al camí en direcció a la Roca Ferrana
En agafar el camí, cal continuar en direcció a la dreta, i el camí continua pujant, tot i que molt lleugerament; cal estar atents a la dreta del camí, dons veurem una fita (aproximadament després d'uns 700 metres des del Castell) i que ens dirigeix novament cap al bosc; el corriol que ara trobarem es força brut en alguns trams, però no te pèrdua (cal seguir la traça i les fites que es veuen); uns 5 minuts després arribarem a la punta de la Roca Ferrana, on les vistes sobre la Serra del Montmell son magnífiques.
ALBÀ - CASTELL DE L'ALBÀ - ROCA FERRANA - MASOS I MASIES, Puig de la Roca Ferrana
Puig de la Roca Ferrana vist des del camí
Fita i corriol a la Roca Ferrana
Puig de la Roca Ferrana
Després de gaudir de l'entorn que ens ofereix aquest indret, donarem mitja volta i desfarem el camí per tornar a les restes o runes del Castell de l'Albà; continuarem pel corriol que anteriorment ens ha portat fins aquí, per arribar novament davant del rètol davant de la Masia de "Cal Bernat".
En aquest punt podrem decidir el camí a seguir:
1)Tornar directament al punt de sortida, desfent el camí
2) Passar per la Masia de "Cal Bernat" i passada la Masia seguir el camí en lleugera baixada per anar cap a la Masia del Mas de la Llum i en arribar-hi cal girar a l'esquerra per continuar baixant fins a trobar el camí que anteriorment ens ha portat cap al Castell de l'Albà i en aquest punt desfer el camí cap al poble de l'Albà
3) Passar per la Masia de "Cal Bernat" i passada la Masia girar a la dreta en baixada en direcció a "El Miracle"
ALBÀ - CASTELL DE L'ALBÀ - ROCA FERRANA - MASOS I MASIES, restes de la Masia de Cal Bernat a l'Albà
Masia de Cal Bernat
En aquest cas seguirem la opció 3) i anirem en direcció a "El Miracle".
ALBÀ - CASTELL DE L'ALBÀ - ROCA FERRANA - MASOS I MASIES, rètol informatiu en direcció a la Masia del Miracle a l'Albà
El camí a la Masia de "El Miracle", es molt faci i suau i per arribar-hi cal envoltar el Puig del mateix nom.
ALBÀ - CASTELL DE L'ALBÀ - ROCA FERRANA - MASOS I MASIES, Puig del Miracle
El Puig del Miracle
ALBÀ - CASTELL DE L'ALBÀ - ROCA FERRANA - MASOS I MASIES, restes del Mas del Miracle dins del terme municipal d'Aiguamúrcia
Restes del Mas del Miracle
El Mas del Miracle, no te actualment cap interès i arribar fins aquest indret només es per allargar una mica la ruta i també poder veure aquesta zona i les muntanyes de Montagut, Puig d'en Rovira i d'altres, en direcció nord.
Desfarem el camí i tornarem fins a trobar novament el rètol cap a El Miracle i un cop aquí agafarem el camí a la dreta en lleugera baixada i en direcció a una altre masia.
Poc després arribarem al Mas de la Llum i aquí continuarem cap a l'esquerra per continuar baixant fins a trobar novament el camí anterior que ens ha portat fins el Castell de l'Albà. Des d'aquest punt desfarem el camí fins arribar novament al poble de l'Albà, punt final de la ruta.