dilluns, 14 de desembre del 2015

poblet a vallbona de les monges

POBLET A VALLBONA DE LES MONGES
(Camí de Sant Jaume de Compostela)

Poblet a Vallbona de les Monges - Camí de Sant Jaume de Compostela

El Reial Monestir de Santa Maria de Poblet o simplement Monestir de Poblet està ubicat a la comarca de la Conca de Barberà, dins de la província de Tarragona (Catalunya); pertany al municipi de Vimbodí. El terme s'estén pels vessants septentrionals de les muntanyes de Prades. Al travessen el riu Milans i el barranc del Titllar, ambdós afluents del riu Francolí.
El Monestir de Poblet fou fundat l'any 1150, quan Ramón Berenguer IV (dit "el Sant") va donar uns terrenys a l'abadia de Fontfreda (abadia del departament de l'Aude, França) perquè hi establissin un monestir cistercenc. L'any 1151 els primers monjos s'establiren a Poblet; l'any 1151 un petit grup de monjos va arribar a Poblet i l'any 1153, un cop conquerits als darrers reductes sarraïns de Prades i Siurana, dotze monjos van prendre possessió de les terres; la nova comunitat va començar la construcció de l'església, que seguint la tradició mariana de l'Ordre, va ser consagrada a Santa Maria.
Des del regnat de Pere El Cerimoniós (dit Pere IV d'Aragó i Pere III de Catalunya-Aragó) durant el segles XIV i XV esdevingué el panteó reial dels sobirans de la Corona d'Aragó, tot i que també acull les tombes d'alguns monarques anteriors, d'altres individus de la família reial i de diferents llinatges nobiliaris.
Amb l'amortització de Mendizábal, al segle XIX, el monestir va quedar abandonat; no fou fins l'any 1940 que el Monestir de Poblet va tornar a tenir una comunitat monàstica i religiosa.
L'any 1921, després de la visita del rei Alfons XIII, fou declarat Monument Nacional i l'any 1991 va ser declarat Patrimoni Mundial de la Humanitat per la UNESCO.

Des de Barcelona agafar l'autopista AP-7 en direcció Tarragona; posteriorment agafar l'autopista AP-2 en direcció Lleida; deixar l'autopista per la sortida 9 a Montblanc; continuar per la carretera N-240 en direcció a Lleida i posteriorment per la carretera TV-7001 direcció Espluga de Francolí i Poblet; passat l'Espluga de Francolí seguir per la carretera T-700 fins al Monestir de Poblet.
Des de Tarragona agafar la carretera T-11 en direcció a Reus fins enllaçar amb la carretera C-14 direcció Alcover i Montblanc; una vegada a Montblanc enllaçar amb la carretera N-240 en direcció Lleida i posteriorment per la carretera TV-7001 direcció Espluga de Francolí i Poblet; passat l'Espluga de Francolí seguir per la carretera T-700 fins al Monestir de Poblet.

TIPUS DE RUTA: Ruta de Senderisme lineal
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Baix. No te cap dificultat més enllà de la distància que cal recorre
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 5 hores i 34 minuts en total (4 hores i 24 minuts en moviment + 1 hora i 10 minuts aturat); 5,1 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Cal portar la motxilla ben preparada; els utensilis que ens poden fer falta a la part superior i la resta més al fons de la motxilla (sempre en funció de la climatologia del dia); sempre es bo començar la ruta de bon matí per aprofitar la fresca del matí; cal anar ben preparats de peus i calçat, tant si comencem la ruta com si ja fa dies que caminem; abans de sortir cal protegir-se be del sol amb cremes solars per totes les parts del nostre cos que estiguin al descobert; utilitzar un bon barret, a ser possible amb ales en tota la seva circumferència; fer un bon esmorzar abans de començar a caminar i portar sempre força aigua i menjar a la motxilla; el dia abans caldrà tenir ben planificada l'etapa del dia següent, saben on ens podrem aturar a descansar o a avituallar-se i també saber el punt final del dia; en acabar l'etapa del dia anar directament al lloc de descans per a poder disposar de llit i dutxa per a passar la nit (si es el cas); si el lloc on es pernocta es un alberg compartit es recomanable utilitzar uns taps per les orelles (els roncs de les persones no ens poden deixar descansar); cal portar sabó per a rentar la roba; per a poder pernoctar en els albergs municipals es necessària disposar de la Credencial del Peregrí; no deixar mai coses de valor sobre els llits dons poden desaparèixer
DESTACATS: Monestir de Poblet, Espluga de Francolí, Montblanquet, Vallbona de les Monges i alguns masos i masies arreu del camí
PUNT DE SORTIDA: Davant de la porta d'entrada al recinte del Monestir de Poblet
PUNT D'ARRIBADA: Davant de la porta d'entrada a la portaria i hostatgeria del Monestir de Santa Maria de Vallbona
PUNT MÉS ALT: Cap de Coll a la Serra del Tallat (724 m.)
PUNT MÉS BAIX: Rasa de les Comes al Camí del Mas de Fons (390 m.)
GPS: https://es.wikiloc.com/rutas-senderismo/poblet-a-vallbona-de-les-monges-cami-de-sant-jaume-de-compostela-11683034

Situats davant mateix de l'entrada al recinte emmurallat del Monestir de Poblet (Porta de Prades), sortirem en direcció a la carretera T-700 (a la nostra dreta) i seguint per sobre de la vorera que va paral·lela a la carretera i la muralla del Monestir (que queda a la nostra dreta), es comença la ruta.

Poblet a Vallbona de les Monges - Camí de Sant Jaume de Compostela; Porta de Prades
Porta de Prades
Anirem envoltant el recinte, tot seguint la muralla del monestir i de seguida veurem la primera senyal o rètol informatiu que ens orientarà en la direcció correcta.

Rètol informatiu i d'orientació
Unes poques passes més endavant passarem pel costat d'una font (a la nostre dreta).

Poblet a Vallbona de les Monges - Camí de Sant Jaume de Compostela; Font dels Màrtirs a Poblet
Font dels Màrtirs
Passada la font, travessarem la carretera T-700 per un pas de zebra i continuarem pel marge esquerra d'aquesta seguint un camí de vianants; aproximadament recorrerem uns 400 metres per aquest camí de vianants i tornarem a creuar la carretera (compte que no hi ha pas de vianants o de zebra), per agafar un camí de terra, que passa a tocar de la muralla del monestir i on veurem un nou rètol informatiu al costat d'alguna fletxa groga del Camí de Sant Jaume de Compostela i altre senyal vermella de la marca de la Ruta del Cister.

Poblet a Vallbona de les Monges - Camí de Sant Jaume de Compostela

Uns pocs metres més endavant girarem a l'esquerra seguint les senyals per entrar en el camí de la Bassada en direcció a l'Esgluga de Francolí.

Poblet a Vallbona de les Monges - Camí de Sant Jaume de Compostela; Camí de la Bassada entre Poblet i l'Esgluga del Francolí
1- Direcció al Camí de la Bassada
2- Totes les senyals en el Camí de la Bassada
El camí de la Bassada ens acosta cap a l'Espluga de Francolí, però abans de deixar-lo podem fer una darrera mirada al Monestir de Poblet.

Poblet a Vallbona de les Monges - Camí de Sant Jaume de Compostela; Monestir de Poblet
Monestir de Poblet
El camí de la Bassada enllaça amb la carretera TV-7007 entre Les Masies i l'Espluga de Francolí.

Poblet a Vallbona de les Monges - Camí de Sant Jaume de Compostela

Entrarem tot seguit a l'Espluga de Francolí per la connexió entre les carreteres TV-7007 i T-700 a la plaça del Centenari; seguirem la carretera, tot envoltant cap a l'esquerra el Casal de l'Espluga, fins a trobar-nos una rotonda; continuarem per l'avinguda de Catalunya, on a meitat del seu recorregut hi ha situada la Cova-Museu de la Font Major, lloc del naixement del riu Francolí.

Poblet a Vallbona de les Monges - Camí de Sant Jaume de Compostela; Font Major a l'Espluga de Francolí
Monument al costat de l'entrada a la Font Major
Continuarem per tota aquesta avinguda, fins a trobar novament una nova rotonda; al final de l'avinguda també hi han les Fonts Baixes.

Poblet a Vallbona de les Monges - Camí de Sant Jaume de Compostela; Font Baixa a l'Espluga de Francolí
Font Baixa
Travessarem el riu Francolí i continuarem pel Passeig de Josep Maria Rendé Ventosa, seguint les senyals cap a Vallbona de les Monges.

Poblet a Vallbona de les Monges - Camí de Sant Jaume de Compostela

Per aquest Passeig, a l'esquerra i abans de travessar per sota del pont del ferrocarril de Barcelona a Lleida, hi ha el Celler Cooperatiu i el Museu del Vi.

Poblet a Vallbona de les Monges - Camí de Sant Jaume de Compostela; Celler Cooperatiu a l'Espluga de Francolí
Celler Cooperatiu de l'Espluga de Francolí
En travessar per sota del pont, continuarem per un carrer (sen se nom) a la dreta, amb lleugera pujada i fins arribar a la carretera N-240; la travessarem, amb molt de compte dons no hi ha past de vianants, i continuarem per la carretera TV-2336, seguint el rètol que aquí veurem.

De seguida arribarem a una rotonda i continuarem en línia recta cap el pont que passa per sobre de la vies del tren de l'AVE i tot seguit passarem un altre pont per sota de l'autopista AP-2. Una vegada superat aquest darrer pont, deixarem la carretera asfaltada i trobarem un camí a la dreta, on un rètol ens orientarà per un camí terrós.

Rètol passat el pont sota l'AP-2
Seguirem per aquest camí aproximadament una 375 metres i arribarem a una bifurcació i continuarem per el camí que segueix per la nostra esquerra; aquest camí es conegut com a "Camí del Mas de Fons"; per aquest camí arribarem a un petit Mas i travessarem la Rasa de les Comes; uns 70 metres més endavant una nova bifurcació i ara cal girar a la dreta (veurem alguna senyal groga), (com a referència veurem una nau o granja a la dreta del camí).
Ara ens caldrà seguir aquest camí terrós, sen se deixar-lo en cap moment i ens portarà novament fins a la carretera TV-2336 que anteriorment havien deixat.

Rètol informatiu en travessar la carretera TV-2336
Una vegada travessada la carretera seguirem pel Camí de Montblanc a Senan en un tram curt, dons aproximadament uns 300 metres després de creuar la carretera, arribarem a una nova bifurcació i aquí un rètol ens desvia a la nostra dreta.

Seguint la direcció que ens marca el rètol (Camí de la Font de l'Abella) passarem de seguida per un petit Mas a la dreta del camí; continuarem fins arribar a una nova bifurcació, just sota d'un petit bosc de pins, i aquí trobarem un nou rètol i/o senyals grogues que ens orienten a seguir pel mateix camí en direcció recte, passant entre els pins, en un petit tram.

Poblet a Vallbona de les Monges - Camí de Sant Jaume de Compostela

En aquest curt tram pel costat del bosc, es pot veure, a la dreta, una petita cavitat o aixopluc.

No deixarem aquest camí, ni canviarem de direcció fins a trobar una 1a. cruïlla de quatre camins i en aquest punt haurem de seguir recte, sen se girar a dreta o esquerra; més endavant el camí passa pel costat del Mas del Castell, un petit Mas a l'esquerra del camí; poc després arribarem a una 2a. cruïlla de quatre camins i aquí veurem un rètol i senyals grogues que ens orientaran en la direcció correcta (seguir recte).

2a. cruïlla
Sense deixar aquest camí* i observant si es veuen senyals, arribarem a un nou rètol ubicat al costat del Mas del Sala, una masia abandonada on gairebé només queden quatre parets d'en peus.

Poblet a Vallbona de les Monges - Camí de Sant Jaume de Compostela; Mas del Sala
Rètol d'orientació i el Mas del Sala (cara sud)
Mas del Sala (cara nord)
Passat el Mas del Sala, el camí fa una corba pronunciada a la dreta i de seguida veurem un nou rètol i ara el camí fa un gir a l'esquerra.

Poblet a Vallbona de les Monges - Camí de Sant Jaume de Compostela

Novament sen se deixar aquest camí* (Camí del Tossal Gros) i observant si es veuen senyals, en dirigirem cap al Tossal Gros (la Serra del Tallat que tenim davant nostra i que haurem de superar).

Poblet a Vallbona de les Monges - Camí de Sant Jaume de Compostela; Camí del Tossal Gros
Direcció a seguir en un tram del Camí del Tossal Gros
Camí del Tossal Gros
Per al Camí del Tossal Gros també es troben algunes senyals del GR-175 de la Ruta del Cister.

GR-175 Ruta del Cister
Cal estar atens a totes les senyals, rètols i pintades que hi pugui haver dons hi han forces trencalls, bifurcacions i cruïlles en aquest camí (cal estar atents).

Seguint les senyals trobarem una bifurcació i seguirem pel camí de l'esquerra, ara pel camí del Mas d'en Jover, seguint cap a la Serra del Tallat i Tossal Gros.

El camí ens portarà fins el Mas d'en Jover, un Mas abandonat i força deteriorat al peu de la Serra del Tallat.

Poblet a Vallbona de les Monges - Camí de Sant Jaume de Compostela; Mas d'en Jover
Mas d'en Jover
El camí envolta el Mas d'esquerra a dreta i poc després veurem un trencall a l'esquerra del camí en direcció al Santuari del Tallat i Vallbona de les Monges; també alguna fletxa groga del Camí de Sant Jaume de Compostela ens orientarà.

Poblet a Vallbona de les Monges - Camí de Sant Jaume de Compostela; Serra del Tallat
Corriol cap a la Serra del Tallat
El corriol o sender va pujant de forma força suau i zigzaguejant per la vessant sud de la Serra del Tallat; la pujada te aproximadament 1 Km fins arribar al Cap del Coll (punt més alt del recorregut) i aquí empalmarem amb al darrer tram de la carretera TV-2338.

Poblet a Vallbona de les Monges - Camí de Sant Jaume de Compostela; Conca de Barberà des de la Serra del Tallat
Vista enrere cap a la Conca de Barberà des de la Serra del Tallat
Situats al Cap del Coll, s'acaba l'asfalt de la carretera TV-2338 i comença un camí terrós en direcció a Montblanquet.

Direcció Montblanquet
En aquest punt veurem un rètol a l'esquerra del camí que senyala en direcció Senan, Vimbodí i Montblanquet (3,700 Km) i que NO seguirem; la direcció a seguir cap a Montblanquet serà pel camí o carretera LV-2338, indicat en un rètol amb un únic nom MONTBLANQUET amb una pintada vermella de la Ruta del Cister en el seu suport de fusta.
En agafar aquest camí passarem pel costat de la Subestació del Parc Eòlic de la Serra del Tallat (esquerra del camí).

Passats uns 2,5 Kms arribarem al petit llogaret de Montblanquet (dins del terme municipal de Vallbona de les Monges - Urgell).

Poblet a Vallbona de les Monges - Camí de Sant Jaume de Compostela; Montblanquet

Montblanquet
Sortirem de Montblanquet seguint la carretera LV-2338, ara per un tram d'asfalt; la carretera fa un gir de dreta a esquerra i en sortir de la corba veurem un nou rètol a la dreta d'aquesta en direcció a un camí terrós (deixar la carretera asfaltada).

Carretera LV-2338
El primer tram d'aquest es conegut com a Camí de Vallbona; trobarem una 1a. bifurcació i seguir per la nostra dreta i una mica més endavant una 2a. bifurcació i seguir per la nostra esquerra, ambdues bifurcacions estan senyalades amb rètol d'orientació i senyals pintades.

El camí ens portarà a una nova bifurcació on no veurem cap rètol d'orientació ni tampoc cap de les senyals o pintades que hem vist fins ara i la única senyal que ens trobarem serà la següent:

Bifurcació
Al cercle es veu la senyal de la fotografia posterior
Senyal en la bifurcació
Així dons, NO seguirem la senyal anterior, tot i que per aquest camí també aniríem fins a Vallbona de les Monges, però aquest Camí dels Planots es poc atractiu paisatgísticament parlant i te alguna que altre pronunciada baixada (està destinat per a bicicletes).

Continuarem pel Camí de Vallbona, fins a trobar-nos amb noves senyals d'orientació una mica més endavant.

Bifurcació amb rètol d'orientació
Després d'aquesta darrera bifurcació entrem en el Camí de les Vinyes; en el tram inicial i a l'esquerra del camí i podrem veure una gran construcció de pedra o barraca de pedra seca encabida entre un marge de pedra seca; la barraca està construïda en forma de volta amb arc de mig punt; actualment està en desús i la part posterior està força deteriorada (el pas del temps l'ha anat perjudicant). Aquest lloc es conegut com "la planota".

Senyal a la vora del camí i davant de la barraca
Poblet a Vallbona de les Monges - Camí de Sant Jaume de Compostela; La Planota
La Planota
1_any 2015
2_any 2007
Passada La Planota de seguida arribarem a una nova bifurcació i aquí seguirem pel camí que surt per la nostra dreta, seguint la senyal del rètol d'orientació; deixarem en aquest punt el Camí de les Vinyes.

Poblet a Vallbona de les Monges - Camí de Sant Jaume de Compostela;

A partir d'aquest nou camí no veurem cap senyal pintades però anirem trobant rètols d'orientació que ens indicaran la correcta direcció; no hi ha cap trencall, bifurcació o cruïlla que no estigui ben indicada.

Direcció Vallbona de les Monges
Carretera o Camí de les Borges Blanques
En camí arriba a una carretera asfaltada, coneguda com a Camí de les Borges Blanques i seguint els rètols i transitarem uns 70 metres fins a trobar un nou rètol que ens torna a orientar cap a un camí terrós; aquest tram de camí es conegut com a "Camí del Sant Esperit".

Direcció Vallbona de les Monges
Poblet a Vallbona de les Monges - Camí de Sant Jaume de Compostela; Vallbona de les Monges
Vista de Vallbona de les Monges
El camí es transforma en un corriol i amb lleugera baixada gairebé a les portes de Vallbona de les Monges i a aquest se li dona el nom de Camí dels Bosquets on trobarem la Creu del Calvari.

Poblet a Vallbona de les Monges - Camí de Sant Jaume de Compostela; creu de pedra a Vallbona de les Monges

El corriol continua baixant fins que el camí terrós enllaça amb un camí asfaltat, just al costat d'una casa i on també hi ha un nou rètol.

Poblet a Vallbona de les Monges - Camí de Sant Jaume de Compostela;

El camí asfaltat continua baixant fins a tocar gairebé la muralla del monestir; caminarem paral·lelament a la muralla i travessarem, de forma inapreciable, la Riera de Maldonell, per entrar a Vallbona de les Monges pel carrer de la Muralla i de seguida pel carrer Major.

Senyals al terra del carrer Major
Poblet a Vallbona de les Monges - Camí de Sant Jaume de Compostela; carrer Major a Vallbona de les Monges
Carrer Major de Vallbona de les Monges
Poblet a Vallbona de les Monges - Camí de Sant Jaume de Compostela; porteria i hostatgeria del Reial Monestir de Santa Maria de Vallbona
Porteria i hostatgeria del
Reial Monestir de Santa Maria de Vallbona
Situats davant de la porteria i hostatgeria del Reial Monestir de Santa Maria de Vallbona de les Monges acaba la ruta i comença la visita al interior dels seus murs, una visita molt recomanable pel seu interès històric i la bellesa de les seves dependències.

Poblet a Vallbona de les Monges - Camí de Sant Jaume de Compostela; Reial Monestir de Vallbona

Diferents parts exteriors del Monestir de Vallbona de les Monges
VALLBONA DE LES MONGES

Municipi de l'Urgell formar per Vallbona, Rocallaura i Montblanquet. El terme s'estén pels vessants septentrionals de la Serra del Tallat. La primera data de Vallbona com a monestir és l'any 1153, en que la comunitat, mixta, estava sota l'autoritat de l'ermità Ramon de Vallbona. Més endavant la comunitat adoptà la regla de Sant Benet i pel 1175 els monjos es traslladaren al Montsant i les monges restaren soles a Vallbona. Al s. XVI el concili de Trento disposà que els monestirs de monges no podien estar aïllats dels nuclis de població. Les monges donaren terres i edificis als habitants de Montesquiu per tal de formar un poble al voltant del cenobi. Neix així Vallbona de les Monges. Amb la desamortització de Mendizàbal la comunitat continuà al cenobi, la vida monacal a Vallbona no s'ha interromput mai des del s. XII.