dimecres, 15 de juny del 2016

vallbona de les monges a juneda

VALLBONA DE LES MONGES A JUNEDA
(Camí de Sant Jaume de Compostela)

Vallbona de les Monges a Juneda - Camí de Sant Jaume de Compostela

El municipi de Vallbona de les Monges està situat dins de la província de Lleida, a la comarca de l'Urgell (Catalunya). Els orígens de Vallbona es remunten cap allà l'any 1150, quan Ramón de Vallbona i un grup mixt d'eremites hi aixequen un nucli habitat i una capella dedicada a Santa Maria de Vallbona. Més endavant la comunitat adoptà l'ordre cistercenca de Sant Benet i en el 1175 els homes marxaren cap al Montsant i només en restaren les dones. Als voltants de l'any 1573 neix el municipi de Vallbona de les Monges i al principi el vilatans son instal·lats en el interior del recinte, però amb els anys, s'anà perfilant l'estructura del poble al voltant dels murs.
Santa Maria de Vallbona de les Monges és un monestir cistercenc. L'església constitueix un clar exemple de la transició romànic-gòtica.

Des de Barcelona agafar l'autopista AP-7 en direcció a Tarragona; posteriorment agafar l'autopista AP-2 en direcció a Lleida; deixar l'autopista per la sortida 9 a Montblanc; continuar per la carretera C-14 en direcció a la Guàrdia dels Prats i Solivella i continuar fins passat el Km 49; passat aquest continuar per la carretera TP-2335 cap a Rocallaura i Vallbona de les Monges.
Des de Tarragona agafar la carretera T-11 en direcció a Reus fins a enllaçar amb la carretera C-14 en direcció a Alcover i Montblanc; seguir per la C-14 en direcció a la Guàrdia dels Prats i Solivella i continuar fins passat el Km 49; passat aquest continuar per la carretera TP-2335 cap a Rocallaura i Vallbona de les Monges.

TIPUS DE RUTA: Ruta de Senderisme lineal
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Baix. No te cap dificultat més enllà de la distància que cal recorre
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 6 hores i 46 minuts en total (5 hores i 3 minuts en moviment i 1 hora i 43 minuts aturat); 5,5 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Cal portar la motxilla ben preparada; els utensilis que ens poden fer falta a la part superior i la resta més en el fons de la motxilla (sempre en funció de la climatologia del dia); sempre es bo començar la ruta de bon matí per aprofitar la fresca del matí; cal anar ben preparat de peus i calcat, tant si comencem la ruta com si ja fa dies que caminem; abans de sortir cal protegir-se be del sol en cremes solars per totes les parts del nostre cos que estiguin al descobert; utilitzar un bon barret, a ser possible amb ales en tota la seva circumferència; fer un bon esmorzar abans de començar a caminar i portar sempre força aigua i menjar a la motxilla; el dia abans caldrà tenir ben planificada l'etapa del dia següent, saben on ens podrem aturar a descansar o a avituallar-se i també saber el punt final del dia; en acabar l'etapa del dia anar directament al lloc de descans per a poder disposar de llit i dutxa per a passar la nit (si es el cas); si el lloc on es pernocta es un alberg compartit es recomanable utilitzar uns taps per les orelles (els roncs de les persones no ens poden deixar descansar); cal portar sabó per a rentar la roba; per a poder pernoctar en els albergs municipals es necessària disposar de la Credencial del Peregrí; no deixar mai coses de valor sobre els llits dons poden desaparèixer
DESTACATS: Monestir de Vallbona de les Monges, Llorenç de Rocafort, Maldà, Belianes, Arbeca, Juneda, esglésies, masos i masies, canal d'aigua i camps d'oliveres (estem a la zona de l'oli d'oliva arbequina)
PUNT DE SORTIDA: Davant de la porta d'entrada a la porteria i hostatgeria del Monestir de Santa Maria de Vallbona de les Monges
PUNT D'ARRIBADA: Davant de la plaça l'església de Juneda
PUNT MÉS ALT: Primera bifurcació, al Camí de les Creuetes, davant del rètol informatiu en direcció cap a Llorenç de Rocafort (529 m.)
PUNT MÉS BAIX: Passeig de la Banqueta, al costat del canal de la 4ª sèquia, a l'entrada de Juneda (254 m.)
GPS: https://es.wikiloc.com/rutas-senderismo/vallbona-de-les-monges-a-juneda-cami-de-sant-jaume-de-compostela-13685405

Situats davant de la porteria i hostatgeria del Real Monestir de Santa Maria de Vallbona de les Monges començarem la ruta en direcció al centre del poble pel carrer Major i fins a trobar el carrer Prat de la Riba, on girarem a l'esquerra per aquest i on veurem alguna rajola al terra amb el motiu del Camí de Sant Jaume de Compostela.
Pel carrer Prat de la Riba passarem pel costat del antic safareig (dreta del carrer) i seguidament travessarem la Riera Maldanell pel Pont de Vallbona.
Davant mateix està situat al carrer de Sant Bernat, un carrer de pujada amb escales i que ens portarà a les afores del poble de Vallbona.

Vallbona de les Monges a Juneda - Camí de Sant Jaume de Compostela; carrer de Sant Bernat a Vallbona de les Monges
Carrer de Sant Bernat
Passat aquest carrer entrarem al Camí de Serradells i/o Camí de les Creuetes, ara asfaltat i en pujada inicialment forta en direcció a Llorenç de Rocafort.

Vallbona de les Monges a Juneda - Camí de Sant Jaume de Compostela;

La pujada esta sent cada vegada més suau i quan el camí asfaltat passa a camí terrós (aproximadament uns 500 metres) aquest es torna molt suau i còmode; anirem per aquest camí terrós en suau pendent fins a trobar una bifurcació, on seguint el rètol informatiu, continuarem per la dreta, en direcció a Llorenç de Rocafort.
Al nostres peus quedarà el poble de Vallbona de les Monges; de bon matí es pot veure una bonica sortida del sol darrera dels turons de Vallbona.

Bifurcació
Vallbona de les Monges a Juneda - Camí de Sant Jaume de Compostela; Vallbona de les Monges
Vallbona de les Monges
Continuarem per aquest camí, que segueix essent el Camí de les Creuetes, ara pràcticament pla i conforme anem avançant aquest va descendint a poc a poc, fins pràcticament a l'entrada del poble de Llorenç de Rocafort; abans d'entrar-hi hi ha una pronunciada baixada que entra al poble pel costat d'unes granges i tot seguit entrarem al poble pel carrer de Montblanquet, per continuar pel carrer de la Bassa, on passarem per un dels antics portals d'accés al poble. Antigament el poble era una fortalesa murallada, tot i que avui només se'n conserva alguna.

Vallbona de les Monges a Juneda - Camí de Sant Jaume de Compostela; Llorenç de Rocafort
Antic portal d'entrada al poble
Passat el portal entrarem al carrer Nou, on hi ha una creu de pedra d'estil gòtic.

Vallbona de les Monges a Juneda - Camí de Sant Jaume de Compostela; creu de pedra a Llorenç de Rocafort
Creu de terme al costat del portal de l'antiga muralla
A la plaça dels Llorés resta ubicada l'església de Sant Adbó i Sant Senén construïda entre els segles XIII i XIV.

Vallbona de les Monges a Juneda - Camí de Sant Jaume de Compostela; església de Llorenç de Rocafort
Església parroquial de Llorenç de Rocafort
Sortirem del poble seguint el carrer del Pou fins la carretera LP-2335, que creuarem, per continuar pel mateix carrer fins al final d'aquest on veurem unes escales; aquestes ens portaran fins a un camí terrós, en la zona del Fondo de les Planes; en entrar al camí girarem a la dreta i una mica més endavant arribarem a una bifurcació on girarem a l'esquerra, seguint alguna de les senyals grogues que veurem.
Seguirem per aquest camí fins a trobar una nova bifurcació i novament girarem a l'esquerra seguin el rètol informatiu que aquí veurem en direcció a Maldà i Lleida.

Bifurcació i senyal
Darrera nostra quedarà una bonica postal del poble de Llorenç de Rocafort, situat sobre un turó i domina una àmplia panoràmica de la vall del Maldanell.

Llorenç de Rocafort
Continuarem per aquest camí, paral·lelament al Fondo de les Planes fins arribar a enllaçar novament amb la carretera LP-2335; transitarem per la carretera aproximadament uns 700 metres (compte dons no hi ha vorera de protecció).

Direcció a Maldà i Lleida
Passats aquests 700 metres veurem un camí a l'esquerra amb un rètol informatiu en direcció a Maldà i Lleida; entrarem al Camí de Maldanell i passarem pel costat d'una casa i/o granja (a la dreta del camí); aquest camí terrós ens portarà fins a l'entrada al poble de Maldà.

Vallbona de les Monges a Juneda - Camí de Sant Jaume de Compostela; Maldà
Maldà
Arribarem a les primeres cases de Maldà i veurem unes grans naus i aquí seguirem per la dreta, entre una nau i una reixa que tenca la entrada a una casa; entrarem a una plaça i/o zona d'aparcament i seguidament en un carrer estret que connecta amb el carrer de Sant Pere.
En entrar al carrer de Sant Pere, girarem a la dreta pel costat de l'església romànica de Sant Pere, en lleugera pujada fins arribar novament a la carretera LP-2335 (o carrer de Jesús) que travessa al poble.

Vallbona de les Monges a Juneda - Camí de Sant Jaume de Compostela; església de Sant Pere a Maldà
Façana de l'església romànica de Sant Pere (s. XII)
En arribar a la carretera o carrer de Jesús, veurem, a l'esquerra, un antic portal de pedra; ens dirigirem cap a aquest portal, seguint al carrer del Portal i posteriorment pel carrer de l'església.

Vallbona de les Monges a Juneda - Camí de Sant Jaume de Compostela; Maldà
Portal de pedra amb arc de mig punt
Pel carrer de l'església (en lleugera pujada) passarem pel costat de l'església de Santa Maria, d'estil barroc i neoclàssic (s. XVIII).

Vallbona de les Monges a Juneda - Camí de Sant Jaume de Compostela; església de Santa Maria a Maldà
Església de Santa Maria
Deixarem al carrer de l'Església i entrarem al carrer Major al final del qual arribarem a la plaça del Castell on estan ubicades les restes del Castell de Maldà, d'origen medieval, construït entre els segles XIII-XIV (actualment només es conserven les parets exteriors i les torres).

Vallbona de les Monges a Juneda - Camí de Sant Jaume de Compostela; Castell de Maldà

Vallbona de les Monges a Juneda - Camí de Sant Jaume de Compostela; Calstell de Maldà
Restes del Castell de Maldà
Deixarem el castell de Maldà per la seva part posterior i pel carrer o Camí de Sant Jaume (no veurem el nom del carrer enlloc), en lleugera baixada i novament en direcció a enllaçar amb la carretera LP-2335; en arribar a la carretera continuarem per aquesta en direcció a una rotonda (carretera L-201); travessarem la carretera L-201 per la rotonda en direcció a la zona esportiva, on veurem un rètol informatiu en direcció a Belianes i Lleida.

Rètol
Continuarem per aquest carrer que ens portarà definitivament a les afores del poble de Maldà; en aquest tram del carrer inicialment es asfaltat i una mica més endavant passa a un camí terrós; arribarem de seguida a una bifurcació i aquí cal girar a la dreta per continuar pel Camí del Molinet.

Vallbona de les Monges a Juneda - Camí de Sant Jaume de Compostela; Camí del Molinet
Bifurcació al Camí del Molinet
Seguint el Camí del Molinet i passats uns 500 metres arribarem a les restes d'una construcció, a la dreta del camí, coneguda com "lo molinet, molí del Fontova"; aquesta construcció es tracta d'un antic molí i capella del segle XVIII, que actualment està en un estat totalment ruïnós (si es vol visitar, cal anar en compte en el seu interior).

Vallbona de les Monges a Juneda - Camí de Sant Jaume de Compostela; Lo Molinet
Lo Molinet
El camí del Molinet arriba fins a les primeres cases de Belianes que queda molt a prop.

Rètol a Belianes
A Belianes entrarem pel carrer de la Muralla i continuarem per aquest fins al carrer del Doctor Martín (gir a l'esquerra); en entrar en aquest carrer ens trobarem amb la plaça Onze de Setembre on hi ha ubicada una escultura (consta de plaques de ferro forjat amb serigrafies i de pedres que, segons la forma i la col·locació, representen la història de Catalunya).

Vallbona de les Monges a Juneda - Camí de Sant Jaume de Compostela; Belianes
Carrers de Belianes
Passada la plaça Onze de Setembre, entrarem a la plaça de l'Església on resta ubicada l'església de Sant Jaume Apòstol, un edifici d'estil gòtic renaixentista del s. XVI.

Vallbona de les Monges a Juneda - Camí de Sant Jaume de Compostela; església de Sant Jaume a Belianes
Façana principal de l'església de Sant Jaume de Belianes
En deixar la plaça de l'església enrere continuarem pel mateix carrer del Doctor Martín fins arribar al carrer del Comandant Serret on continuarem tot girant per la nostra esquerra; de fet estarem situats a la carretera LP-2015 i que travessa el poble de Belianes de nord a sud; continuarem per aquesta i fent un gir cap a la dreta, entrarem ara en el carrer de Reus, tot i que continuarem estan a la mateixa carretera; aquest ens portarà fins a la carretera L-201 i que travessarem, per continuar ara pel Camí de Costa Segarra, inicialment asfaltat, encara dins de les cases de Belianes.

Rètol a la cruïlla entre la L-201 i el Camí de Costa Segarra
Seguirem pel Camí de Costa Segarra per deixar enrere el poble de Belianes; en la primera bifurcació que ens trobarem seguirem pel camí de la dreta.

Seguint les senyals
De seguida el camí asfaltat desapareix i passa a ser un camí terrós, que ens acompanyarà fins a Arbeca.

Belianes queda enrere
En sortir de Belianes al camí terrós arriba a una lleugera pujada on veurem una cruïlla i cal seguir en línia recta, seguint el camí principal.

Camí de Costa Segarra
Per aquest camí arribarem a una primera bifurcació on continuarem per la dreta, seguint els rètol que en aquest punt veurem; entrarem ara en el Camí de l'Oliva.

Bifurcació
Poc després arribarem a una nova bifurcació i continuarem pel camí que gira cap a la dreta.

Ara tenim un llarg tram de camí davant nostra, d'una mica més de 2 Km i que sen se pèrdua ens portarà a una nova bifurcació; en arribar-hi girarem a l'esquerra, per entrar en el camí de la Cabana de la Sorda; aquí veurem una cabana/pellissa ubicada en un petit turó.

Bifurcació al camí de la Cabana de la Sorda
En el Camí de la Cabana de la Sorda comença una pujada, en un petit tram inicial més pronunciat, però una vegada passada la cabana, es més suau i còmode.

Vallbona de les Monges a Juneda - Camí de Sant Jaume de Compostela; cabana de la Sorda
Cabana de la Sorda
Una mica més endavant de la cabana, arribarem a una nova bifurcació i continuarem pel mateix camí pel que estem ja transitant, fent un gir cap a la dreta.

Senyal del Camí de Sant Jaume de Compostela
De seguida trobarem una cruïlla i continuarem recta pel Camí de la Pleta, seguint el rètol que aquí veurem.

Pel Camí de la Pleta farem un llarg recorregut (3,2 Km) abans d'entrar a les primeres cases d'Arbeca. No deixarem aquest camí, ni farem cap gir a dreta o esquerra.

Camí de la Pleta
Pel Camí de la Pleta i després de passar pel costat d'algunes granges a dreta i esquerra, entrarem a Arbeca pel carrer del Pla de Rufians fins a arribar a la carretera L-201 o Avinguda de Belianes i que travessarem per continuar pel carrer de la Bassa i tot seguit passarem per una rotonda on hi ha ubicada una escultura en commemoració del Centenari Coral l'Harmonia.

Escultura Coral l'Harmonia
Continuarem pel carrer de la Bassa, on veurem, al principi del carrer, a vorera dreta, una rajola al terra i que ens orienta de la direcció correcta.

Arribarem al passeig d'Enric Granados, on hi ha petita rambla al principi de la qual hi ha una font.

Font al passeig d'Enric Granados
Continuarem per aquesta petita rambla fins a la plaça de la Generalitat, continuant pel carrer de Sant Joan, plaça Major i carrer de Sant Jaume que desemboca a la plaça de l'església on es ubicada l'església de Sant Jaume el Major.

Plaça Major porxada d'Arbeca
Vallbona de les Monges a Juneda - Camí de Sant Jaume de Compostela; església de Sant Jaume el Major a Arbeca
Església de Sant Jaume el Major d'Arbeca
Deixarem la plaça de l'Església i unes passes més enllà, a l'esquerra del carrer, hi ha ubicat l'antic molí d'oli de Ca l'Argilés, on destaca l'alçada de la xemeneia.

Antic molí d'oli de Ca l'Argilés a Arbeca
(foto d'en Joan Ferré Benach - 2007)
Continuarem pel carrer de Joan Maragall, al final del qual girarem a la nostra esquerra i després d'unes poques passes entrarem al carrer Lleida (carretera C-233 C-331), seguin cap a la dreta; de seguida passarem pel costat del Celler-Cooperatiu d'Arbeca (dreta del carrer).
Passat el celler-cooperatiu el carrer Lleida o carretera fa una gir a l'esquerra però nosaltres, en aquest punt, seguirem recta per l'avinguda de Puiggròs: al final de l'avinguda girarem a l'esquerra i ens situarem davant de l'avinguda del Canal.

Entre l'Avinguda Puiggròs i l'Avinguda del Canal
Situats a l'Avinguda del Canal, travessarem el Canal d'Urgell pel Pont Vell de Lleida i continuarem pel Camí de la Font de la Juliana i Juneda.

Vallbona de les Monges a Juneda - Camí de Sant Jaume de Compostela; canal d'Urgell a Arbeca
Canal d'Urgell
El camí de la Font de la Juliana i de Juneda és un camí asfaltat en gairebé tot el seu recorregut; situats al camí, de seguida arribarem a una primera bifurcació i aquí continuarem pel camí de l'esquerra, seguint la informació del rètol en direcció a la Font de la Juliana i Lleida.

Vallbona de les Monges a Juneda - Camí de Sant Jaume de Compostela;

Poc després arribarem a una nova bifurcació i ara continuarem pel camí de la dreta en direcció a La Font de la Juliana i Juneda.

Uns 550 metres més endavant arribarem a la Font de la Juliana, que veurem a la dreta del camí i on podrem avituallar-nos d'aigua ben bona i ben fresca i en èpoques de calor és un bon lloc per a refrescar-nos, tant amb l'aigua com amb la seva frescor interior.

Vallbona de les Monges a Juneda - Camí de Sant Jaume de Compostela; Font de la Juliana a Arbeca
Font de la Juliana
 La Font de la Juliana és una surgència natural d'aigua -excavada al substrat argilós basal- que brolla lateralment i de forma ininterrompuda en direcció al barranc de les Comés de Maldà. L'estructura construïda entre els segles XV i XVI, consta d'una cambra coberta amb una esplèndida volta de pedra que, a més de mantenir-la neta redueix l'evaporació i n'assegura els seu emmagatzematge. La font és el reflex d'un temps en el què l'aigua era un recurs escàs i la seva provisió obligava a esmerçar grans esforços per garantir-ne l'abastiment. L'obra de picapedrer es molt acurada, es troba perfectament conservada i s'emmarca en la tradició arquitectònica de construccions en pedra seca àmpliament documentada a la comarca de Les Garrigues. L'arribada del Canal d'Urgell i la generalització de reg produí el seu negament. Les obres de drenatge han permès recuperar aquest monument tot garantint la seva conservació futura.

Deixarem la Font de la Juliana i continuarem pel Camí de la Font de Juliana, fins a trobar la carretera L-200 i que creuarem, per continuar ara pel camí conegut com a Camí de Juneda a Arbeca; el camí continua essent asfaltat i de tant en tant passarem pel costat d'alguna granja a banda i banda del camí; més endavant passarem pel costat de l'empresa TRACJUSA (esquerra del camí); tot el recorregut que cal fer des d'Arbeca fins gairebé a l'entrada de Juneda es per asfalt el que fa que sigui una mica passat, tant pel propi l'asfalt, com per la distància a recórrer i també perquè no es gaire entretingut a la vista.

En arribar al punt conegut com a Segona Màquina, on veurem la Sèquia Quarta del Canal d'Urgell, que es una variant del principal Canal d'Urgell, el paisatge canvia i a partir d'aquest punt, tot seguint aquest canal d'aigua, els arbres a banda i banda ens acompanyaran fins a l'entrada a Juneda, al que fa més agradable el recorregut final de l'etapa (sobretot en dies de calor).

Vallbona de les Monges a Juneda - Camí de Sant Jaume de Compostela;

Vallbona de les Monges a Juneda - Camí de Sant Jaume de Compostela; Canal d'Urgell
Salt d'aigua de la Sèquia Quarta del Canal d'Urgell
Segona Màquina: La tardor de 1853 el "Canal de Urgel, S.A." va iniciar la construcció del Canal d'Urgell, feina que es prolongà fins a la tardor de 1861. En aquest punt es va construir un salt d'aigua i es va realitzar durant les obres de la construcció de la 4a Sèquia Principal dels Canals d'Urgell (1855-1865). A l'any 1911 es va acordar la concessió d'aquest salt per construir-hi una màquina per al seu aprofitament hidroelèctric.

A partir d'aquest punt anirem seguint el Canal d'aigua fins a Juneda; al marge dret del canal i a la nostra esquerra veurem un sender que circular per un terreny de terra i que podrem aprofitar per anar més còmodament i més protegits pels arbres que al llarg de tot el canal estant plantats.
Des de la Segona Màquina seguirem ara cap a la Primera Màquina i Juneda.

Sender al costat de la 4a Sèquia del Canal d'Urgell
Durant 1,3 Km anirem caminant pel sender al costat del Canal d'aigua fins arribar al punt conegut com a Primera Màquina.

Salt d'aigua a la Sèquia Quarta del Canal d'Urgell
Primera Màquina: La tardor de 1853 el "Canal de Urgel, S.A." va iniciar la construcció del Canal d'Urgell, feina que es prolongà fins a la tardor de 1861. En aquest punt es va construir un salt d'aigua i es va realitzar durant les obres de la construcció de la 4a Sèquia Principal dels Canals d'Urgell (1855-1865). El Març del 1902 fou inaugurada la primera encesa.

Deixarem aquest indret i de seguida entrarem al Parc de la Banqueta, preludi de les primeres cases de Juneda; momentàniament el Canal d'aigua desapareix sota els nostres peus quan passem pel Parc de la Banqueta.
En arribar a les primeres cases de Juneda retrobarem el Canal d'aigua i continuarem pel seu costat (ara ho podem fer tant per una banda com per l'altre); continuarem per aquest fins a arribar a un segon pont que creua el canal, just al costat de la zona esportiva a la nostra dreta pel camí de Juneda a Puiggrós i a l'esquerra el carrer de la Bassa; en aquest punt podem donar per acabada la etapa.
Si continuem seguint el track que s'adjunta el final de l'etapa o ruta finalitza a la plaça de l'església, davant de l'església de la Transfiguració del Senyor.

Vallbona de les Monges a Juneda - Camí de Sant Jaume de Compostela; església de la Transfiguració del Senyor a Juneda