divendres, 19 de gener del 2018

GR-92
-Seguint la costa Mediterrània-

GR-92, Torredembarra a Tarragona, far de la Punta de La Galera a Torredembarra

Aquesta és una ruta costera i per tant està sotmesa a canvis o modificacions derivades de la climatologia i els efectes del mar i/o els propis municipis sobre les platges; així dons, al seguir aquesta ruta, mitjançant el track del GPS que s'adjunta, aquesta pot haver variat

Torredembarra és una vila i municipi de la comarca del Tarragonès, dins de la província de Tarragona; el topònim prové de l'aglutinació de "Torre d'en Barra, d'en Barres, en Bares o Bardes"; primer el municipi es va conèixer simplement com a Torre, entenent "turris" com a Torre o Masia fortificada que dominava una quadra o subdivisió d'un terme castral; el document més antic que s'ha trobat correspon al 25 d'Octubre de 1323, on menciona "Turri d'en Barres" i posteriorment el 1325 es retroba un escrit "Turri d'en Bares o Bordes" i que amb el temps va derivar cap a l'actual Torredembarra.
El municipi de Torredembarra és dividit per l'antiga carretera N-340A; a la zona nord de la vila hi ha ubicat el Palau dels Icard, conegut com el Castell, seu actual de l'ajuntament i l'església parroquial de Sant Pere Apòstol; la zona sud o costera destaca el Far de la Punta de la Galera, així com el Port i les platges.

Des de Barcelona, sortida per l'avinguda Diagonal i continuar per la B-23, E-90 en direcció a Lleida-Tarragona; continuar per AP-2, E-90 + AP-7, E-15; passar el peatge de Martorell i de El Vendrell i seguir fins la sortida 32 en direcció Torredembarra i Altafulla; seguir per la carretera T-214 en direcció al municipi de Torredembarra; altres rutes con la N-340 o l'autopista C-32 Pau Casals, consultar.
Des de Tarragona, sortida per l'AP-7 i continuar per l'autovia del Mediterrani i N-340 fins a Torredembarra.
El tren és també una molt bona opció per arribar a Torredembarra, tant des de Barcelona com des de Tarragona, així com també la tornada des de Tarragona.

TIPUS DE RUTA: Ruta de Senderisme Lineal
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Fàcil; el recorregut és molt suau i majoritàriament a tocar de les platges
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 5 hores i 4 minuts en total (3 hores i 49 minuts en moviment + 1 hora i 15 minuts aturat); 4,6 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Abans de començar la caminada, tenir clar quina mena de ruta es farà i que s'ajusti al nostre nivell i no sobreestimar les nostres capacitats; aquesta és una ruta fàcil, però cal tenir alguna referència i com estem físicament per a dur-la a terme; assegurar-se de portar el material indispensable i necessari per a realitzar la ruta i si pot ser un mapa, una brúixola i un GPS amb el track marcat que ens facilitarà el recorregut; menjar i aigua en quantitat suficient; protector solar i roba per a protegir-nos del sol i de les inclemències del temps; el dia abans cal informar-se de la predicció meteorològica; començar la ruta de bon matí, quan la fresca del dia és més agradable i sempre acompanyar de llum del dia; durant la ruta, cal calcular el temps que puguem estar per fer-la en la seva totalitat, en funció de les nostres pròpies possibilitats i comptant amb la resta de les persones que ens poden acompanyar (parades per a descansar, menjar, fer fotos...); no fer la ruta en solitari si és possible; seguir sempre les senyals de la ruta (en aquest cas blanques i vermelles); emportar-se les deixalles per a dipositar-les posteriorment on correspongui; portar telèfon i recàrrega suficient; deixar dit a familiars i/o amics la ruta que farem
DESTACATS: Torredembarra, Far de la Punta de la Galera, Roca del Gaià i Búnquer d'Altafulla, Castell de Tamarit, Amfiteatre Romà, Tarragona i platges i cales al llarg del recorregut
PUNT DE SORTIDA: Passeig de Rafael Campalans, cantonada amb el Passeig del Mediterrani a Torredembarra, davant de la platja de la Paella
PUNT D'ARRIBADA: Rambla Nova de Tarragona, davant del monument a Roger de Llúria i del Balcó del Mediterrani
PUNT MÉS ALT: Passeig de les Palmeres a Tarragona, a tocar del monument a Roger de Llúria i del Balcó del Mediterrani (43 metres)
PUNT MÉS BAIX: Diferents punts de la costa (0 metres)

Situats al Passeig de Rafael Campalans cantonada amb l'Avinguda del Mediterrani a Torredembarra i paral·lel a la platja de La Paella, començarem la ruta en direcció a Tarragona.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, platja de La Paella a Torredembarra
Platja de La Paella
Seguirem pel Passeig de Rafael de Campalans en direcció al Port de Torredembarra; passarem una primera rotonda i seguidament una segona rotonda; abans d'aquesta segona rotonda creuarem per un pas de vianants i ens situarem a l'esquerra (deixant la zona del Port a la dreta) on veurem un rètol informatiu i seguirem en direcció a La Punta de La Galera; aquí comença un camí terrós, conegut com a Passeig del Roquer, ben definit i condicionat on anirem veient marques pintades de blanc i vermell del GR-92.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, Racó de l'Art de Torredembarra

Per aquest camí terrós ben definit, entre baranes amb cordes, arribarem a una bifurcació i continuarem per la nostra esquerra; el tram de camí passa per sobre d'una zona coneguda com a La Roca Foradada.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, Racó de l'Art de Torredembarra i La Roca Foradada

El camí ens portarà fins a la zona del Cap Gros, lloc on haurem de continuar per la dreta i seguir per un tram d'escales de pedra; el principi de les escales veurem un nou rètol informatiu i continuarem en direcció a La Punta de la Galera.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, Passeig del Roquer a Torredembarra

El camí ens portarà fins una zona de cases, on veurem un rètol informatiu, a l'esquerra de l'entrada del carrer; seguirem la direcció del rètol cap a La Punta de La Galera; no entrarem a la zona asfaltada, si no que continuarem per l'esquerra, seguint un camí terrós i per darrera de les cases i a tocar de la costa.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, Passeig del Roquer a Torredembarra, a tocar de la Punta de la Llança i del Bufador

Continuarem per aquest camí, per darrera de les cases i de seguida veurem davant nostre, el Far de La Punta de la Galera.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, Far de la Punta de la Galera a Torredembarra
Far de La Punta de la Galera
El Far ha estat el darrer en ser construït a l'Estat Espanyol en el segle XX; va entrar en servei el dia 1 de Gener del 2000; té una alçada de pla focal sobre el nivell del mar de 58 metres i sobre el terreny de 38 metres, amb un abast geogràfic de 20 milles; és el que té la torre més alta de tots els fars de Catalunya.

El camí passa a tocar del Far i continua endavant, pel costat d'un mur de pedra i darrera de les cases, a la dreta, i la zona costera a l'esquerra.
El camí ens portarà fins a un nou rètol informatiu i el seguirem en direcció a La Bramadora i la platja de Canyadell.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, camí o Passeig Roquer a Torredembarra

Unes passes més endavant arribarem a un nou rètol informatiu seguirem les seves indicacions; en aquest punt podem decidir per on continuar, dons la zona és força ample i podem triar qualsevol camí per continuar.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, camí o Passeig Roquer a Torredembarra, La Bramadora i la Pedrera de la Platja dels Capellans
La Bramadora
Pedrera de la Platja dels Capellans
El track del GPS que s'adjunta continua en direcció a la zona de La Bramadora i de la Pedrera de la Platja dels Capellans; ens una zona oberta i sobre rocallís; a la dreta hi ha una zona arbrada de pins a tocar de les cases.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, Pedrera de la Platja del Capellans i Platja dels Capellans i Canyadell
La Pedrera i la Platja dels Capellans
Deixarem la Pedrera i ens endinsarem pel mig de la zona de pins fins a trobar un nou rètol informatiu, al costat d'una passarel·la de fusta que baixa cap a la zona de platja.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, passarel·la de fusta a la zona de la platja dels Capellans i Canyadell

Seguirem per la passarel·la, que baixa cap a la platja fent una ziga-zaga; al final de la passarel·la accedirem a la Platja dels Capellans i Canyadell.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, platja dels Capellans i Canyadell
Platja dels Capellans i Canyadell
En entrar a la platja, continuarem per la nostra dreta; travessarem aquesta petita platja i continuarem per un camí cimentat en forma de passeig, que surt a tocar de la mateixa sorra de la platja.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, passeig coster a la vora de la platja dels Capellans i Canyadell

Just en aquest punt de la platja deixarem el terme municipal de Torredembarra i passarem al terme municipal d'Altafulla.

El passeig cimentat te un tram curt i en acabar-se aquest, continuarem per un camí terrós fins a trobar un rètol informatiu.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, passeig coster a Altafulla a la vora del Fortí

En arribar al rètol informatiu, el seguirem en direcció a la Platja d'Altafulla; en aquest punt el camí gira a l'esquerra i cal fer una petita baixada, una mica irregular, seguint les senyals blanca i vermella que anirem trobant.

Tram de baixada irregular
Anirem seguint les marques blanca i vermella per un petit corriol per sobre d'un camí terrós que ens portarà cap a la zona del Fortí; aquest indret és majoritàriament un rocallís sobre el mar; per aquest tram de rocallís i algun tram de vegetació arran de les cases, és pot passar per qualsevol dels diferents traços de camí marcats.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, pedregar del Fortí i platja d'Altafulla

Pel rocallís anirem voltant cap a la nostra dreta, entre les cases i el mar i fins arribar a unes escales, que veurem a la nostra dreta i per les que superarem un pas força irregular i a tocar del mar; aquest curt tram d'escales de pujada i seguidament en baixada, ens portaran fins davant d'un rètol informatiu i el seguirem en direcció a Tamarit.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, Fortí i platja d'Altafulla

GR-92, Torredembarra a Tarragona, platja d'Altafulla
Pas per les Termes de la Platja i unes ruïnes
Un cop passat aquest tram accedirem a la Platja d'Altafulla; en accedir-hi tenim que caminar per la sorra un curt tram, fins arribar al passeig o carrer de les Botigues de Mar; a l'alçada del passeig tenim l'opció de seguir per la platja o be pel passeig, mes còmode per avançar.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, platja d'Altafulla i carrer de les Botigues de Mar
Platja d'Altafulla i carrer de les Botigues de Mar
Al final del passeig o carrer de les Botigues de Mar, continuarem pel carrer dels Pescadors (a la dreta) i que de seguida passarem pel costat del Club Marítim d'Altafulla.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, carrer de les Botigues de Mar a Altafulla
Final del carrer de les Botigues de Mar
Un cop passat l'edifici del Club Marítim d'Altafulla, deixarem el terme municipal d'Altafulla i passarem al terme municipal de Tarragona.

Passat el Club Marítim d'Altafulla veurem un rètol informatiu, a la dreta, i continuarem, per un camí terrós paral·lel a la platja, en direcció a la desembocadura del riu Gaià i Tamarit.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, carrer dels Pescadors al costat del Club Marítim d'Altafulla

Seguirem per la pista de terra fins arribar a l'alçada de la Roca del Gaià i Búnquer d'Altafulla; davant d'aquest lloc i situat dins del mar hi ha dic de protecció.

GR-92 Torredembarra a Tarragona, Roca del Gaià i Búnquer d'Altafulla
Búnquer d'Altafulla
Búnquer construït durant la Guerra Civil Espanyola per les tropes republicanes; el búnquer té uns 200 metres de longitud; es va utilitzar per a la defensa de la costa tarragonina de les tropes franquistes; des d'aquest búnquer es va bombardejar un submarí italià.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, des del Búnquer i Roca del Gaiìa i platja de Tamarit
Platja de Tamarit
Davant de la Roca del Gaià i del Búnquer comença la Platja de Tamarit, al final de la qual hi ha situat el Castell de Tamarit.

En deixar la zona del Búnquer seguirem un tram per la pista de terra, seguint les marques blanca i vermella del GR-92.

Gr-92, Torredembarra a Tarragona, pista de terra a la Roca del Gaià i Búnquer d'Altafulla

La pista ens portarà fins a la sorra de la platja de Tamarit per la que haurem de continuar fins arribar davant mateix del Castell de Tamarit.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, platja de Tamarit i Castell de Tamarit
Platja de Tamarit
GR-92, Torredembarra a Tarragona, platja de Tamarit
En entrar a la platja de Tamarit i passat uns 100 metres, veurem, a la dreta, la Desembocadura del Riu Gaià a la Mar Mediterrània.

El Riu Gaià neix a Sant Magí de la Brufeganya, dins del terme municipal de Pontils (Conca de Barberà); té una longitud total de 59 km; al 1975 es va construït al poble del Catllar un pantà per retenir les seves aigües, això fa que els darrers 11 km del riu, aquest baixi gairebé sec o en poc cabal; desemboca prop del Castell de Tamarit, dins del terme municipal de Tarragona (Tarragonès).

Passada la Desembocadura del Riu Gaià, continuarem endavant per la platja de Tamarit i en direcció al Castell de Tamarit, que veurem davant nostre.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, platja de Tamarit i Castell de Tamarit
Platja de Tamarit i Castell de Tamarit
El turó on és construït el Castell i que s'endinsa dins la mar, fa que per superar-lo, haguem de deixar la zona de la platja i rodejar-lo per la dreta; així dons en arribar a les parets del turó, continuem per la nostra dreta, on veurem un rètol informatiu i el seguirem en direcció a la platja de la Mora.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, castell de Tamarit

Seguirem un tram de camí asfaltat, tot envoltant el turó, fins arribar a una bifurcació; continuarem en direcció a la Cala Jovera, passant pel costat d'una creu de pedra i seguint la paret del turó; una suau i curta pujada ens situarà davant de la porta d'entrada al recinte del Castell de Tamarit.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, Castell de Tamarit

Al final de la pujada deixarem la porta d'entrada al recinte del Castell i continuarem recte; comença un camí terrós i unes poques passes més endavant, continuarem cap a la dreta, superant un petit marge de pedra seca i ens endinsarem cap a la zona boscosa.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, camí passat el Castell de Tamarit

En entrar a aquesta zona boscosa hi ha alguna clariana que en deixa veure clarament el Castell de Tamarit, que ja ens quedarà al darrera.

Castell de Tamarit
Situat sobre un turó a la mateixa línia de la costa li dona un imponent aspecte defensiu. La conquesta vers el territori ocupat pels sarraïns i la defensa dels possibles atacs pirates foren les raons de la seva edificació en aquest indret, iniciat com una torre de guaita al s. XI. Seria el segle posterior quan, la situació interna i l'aliança matrimonial entre els Claramunt i els Montoliu optaren per edificar el Castell. El nucli original fou, una torre de guaita del segle XI malmesa al llarg de la Guerra dels Segadors. El seu tancament fou ordenat pel rei Pere el Cerimoniós i es pot seguir el traçat del recinte emmurallat que seria modificat en segles posteriors. Cal destacar la torre quadrada que queda adossada a l'església romànica de Santa Maria amb absis semicircular i campanar d'espadanya. Davant del clos emmurallat s'hi troba una torre de guaita coneguda com a Torre de la Mora, atribuïda al mestre Joan Miró, construïda com a defensa dels freqüents atacs de corsaris que afectaren la costa al llarg del segle XVI. El poble de Tamarit quedà despoblat al segle XIX per mor del pal·ludisme i bona part dels seus habitants es traslladaren al lloc de Ferran.

A partir d'aquest punt haurem d'anar seguint el camí mirant de buscar sempre les senyals pintades de blanc i vermell del GR-92; anirem caminant entre la zona boscosa i la costa.
Passarem prop de la Torre d'en Segur (antiga Torre de guaita), que queda envoltada de bosc i gairebé no es veu i també passarem pel costat d'alguna ruïna.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, Torre d'en Segur i ruïnes
1- Torre d'en Segur
2- Ruïna
Seguirem endavant entre trams de bosc i espais oberts, on podrem gaudir de vistes del mar sobre els penya-segats.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, camí entre boscos i penyasegats
Camí als penya-segats
Camí al bosc
El passar per la zona boscosa, el camí enllaça amb un camí més ample i ben delimitat; aquest tram de camí es conegut com a "Camí de Ronda de Tamarit"; circula entre el marges de les tanques de les cases de l'urbanització de La Mora i la zona de costa i penya-segats.

GR-92, Torredembarra aTarragona, Camí de Ronda de Tamarit, Punta de la Mora
Punta de la Mora des del Camí de Ronda de Tamarit
Quan portem caminant un tram del Camí de Ronda de Tamarit (uns 750 metres aproximadament), haurem d'estar molt atents a les marques blanca i vermella del GR-92; després de fer un revolt a la dreta del Camí de Ronda, haurem de deixar-lo i continuar per la nostra esquerra, tot travessant el mur de pedra que ens ve acompanyant; cal fixar-se en la senyal del GR pintat en la paret del marge (no hi ha cap altre senyal que ho indiqui).

GR-92, Torredembarra a Tarragona, Camí de Ronda de Tamarit

En travessar el mur de pedra entrarem a una zona boscosa i anirem baixant suaument, seguint les senyals del GR-92 blanca i vermella.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, camí de baixada a la platja de la Móra des del Camí de Ronda de Tamarit

Des del camí de baixada veurem la platja de la Móra i la Punta de la Móra amb la Torre de la Móra que sobresurt.

Al final de la baixada per la zona boscosa i abans d'accedir a la zona de platja, veurem un rètol informatiu i el seguirem en direcció a la Punta de la Móra i Tarragona.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, Platja de la Móra

Un cop a la platja anirem a buscar el Passeig de la Móra, seguint-lo fins al seu final; el passeig és curt, al final del qual ens obliga a deixar momentàniament la zona de costa, dons la Punta de la Móra ens barra el pas.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, platja de la Móra i Passeig de la Móra
Passeig de la Móra
Al final del Passeig de la Mora, girarem a la dreta, seguint les senyals blanca i vermella del GR-92, pel carrer Baix Camp; una mica més endavant i per aquest mateix carrer, a l'esquerra veurem l'entrada al Càmping Torre de la Mora; en aquest punt podem continuar seguint pel mateix carrer Baix Camp o be pel tram de carrer del càmping, tot que hi ha una tanca que ho separa, però que de tant en tant té trams sense tanca entre l'un i l'altre.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, carrer Baix Camp, camping Torre de la Mora
Carrer Baix Camp
El carrer Baix Camp ens portarà fins a una bifurcació entre aquest carrer i el camí de la platja de la Mora a la dreta i el carrer Baix Llobregat a l'esquera; en aquest punt veurem un rètol informatiu i el seguirem en direcció, momentàniament, a El Mèdol; aquí hi ha una tanca amb una cadena que barra el pas als vehicles, però no al pas de les persones; seguirem per aquest tram de camí terrós, Camí de la platja de la Mora.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, camí de la platja de la Mora

Per aquest camí i passats uns 250 metres arribarem fins a un nou rètol informatiu i en aquest punt continuarem en direcció a Torre de la Mora, Punta de la Creueta i Platja Llarga.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, camí de la Platja de la Mora i Bosc de la Marquesa

Seguint el rètol informatiu, entrarem al Bosc de la Marquesa i seguirem el camí, inicialment força ample i en lleugera i suau pujada.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, Bosc de la Marquesa
Camí pel Bosc de la Marquesa
Per aquest tram de camí no veurem pràcticament cap senyal pintada de blanc i vermell, per tant, cal anar sempre seguint el camí per l'esquerra i on hi ha la tanca metàl·lica del càmping de la Torre de la Mora.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, camí al Bosc de la Marquesa

Seguint aquesta direcció arribarem a tocar de la tanca, on hi ha una porta de ferro: just al costat també veurem un pal de formigó amb la marca blanca i vermella pintada; seguirem a l'esquerra, paral·lelament a la tanca.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, camí pel Bosc de la Marquesa
Bosc de la Marquesa
Anirem seguint el camí i ara ens anirem fixant amb les senyals pintades blanca i vermella del GR-92; el camí ens farà anar girant progressivament cap a la dreta, dons la tanca ens obligarà a fer-ho; el camí ens anirà portant novament cap a la zona costera.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, camí al Bosc de la Marquesa

El camí ens portarà molt a prop de la Torre de la Mora, tot i que no hi arribarem i tampoc hi podrem accedir, dons queda barrat per la tanca; prop de la Torre el camí gira més clarament a la dreta i segueix novament la línia de la costa; seguirem les marques del GR, el més properes a la línia de la costa, sempre pel bosc de la Marquesa (hi ha alguna marca pintada de blanc i vermell que ens pot dirigir més cap a l'interior del bosc i cal procurar no seguir-les).

Arribarem novament a la zona de platja i en aquest cas la que trobarem es la platja de la Cala del Becs, també coneguda com a platja de Waikiki.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, bosc de la Marquesa i platja de la Cala de Besc o de Waikiki
Accés a la platja de la Cala de Becs
En arribar a la zona de platja podem accedir a aquesta platja, que està dividida en dos o tres trams de platja per espigons naturals, per tant, és millor no accedir-hi i continuar pel camí que continua paral·lelament a la platja.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, camí al Bosc de la Marquesa i platja de la Cala de Becs
Camí paral·lel a la platja de la Cala de Becs
Vista de la platja de la Cala de Becs des del Camí
GR-92, Torredembarra a Tarragona, platja de la Cala de Becs o Waikiki

Platja de la Cala de Becs
En deixar la platja de la Cala de Becs el camí torna a guanyar alçada sobre la costa i això ens permet poder trobar algun petit balcó per damunt dels penya-segats.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, seguint la costa Mediterrània

Seguint per aquesta zona més elevada sobre el nivell del mar, el camí passa sobre de la platja de l'Arboçar.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, platja de l'Arboçar

Platja de l'Arboçar
Continuarem, encara per sobre de la zona costera i mica en mica anirem perden alçada; passarem pel costat de la zona coneguda com a Pedrera dels Escipions, davant de la Punta de la Creueta.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, Pedrera dels Escipions, Punta de la Creueta
Pedrera dels Escipions
El camí ens portarà a passar pel costat d'un rètol informatiu i tocar de la Platja Llarga.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, platja Llarga

Deixarem la zona boscosa i accedirem a la Platja Llarga; realment el nom de la platja li escau, dons te una longitud d'uns 2650 metres en total.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, Platja Llarga de Tarragona

Platja Llarga
Després d'un llarg passeig per la platja (no hi cap passeig marítim), arribarem al final d'aquesta i anirem en direcció a una petita pujada, al costat del mur de pedra que veurem a la nostra dreta; veurem alguna senyal pintada al començament de la terrosa i pedregosa pujada, així com un nou rètol informatiu; el seguirem en direcció a la platja del Capellans.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, platja Llarga i Punta del Morrot
Platja Llarga i Punta del Morrot

En arribar al rètol informatiu, cal girar cap a l'esquerra, seguint la direcció de la Platja dels Capellans; aquesta zona més elevada sobre la platja, és coneguda com a Punta del Morrot; seguint alguna marca pintada a les pedres, continuarem per un corriol entre la zona de vegetació i la zona de costa.

Platja Llarga des de la Punta del Morrot
GR-92, Torredembarra a Tarragona, corriol a la Punta del Morrot entre la platja Llarga i la Platja del Capellans

Per aquest corriol, paral·lel a la costa, i seguint les marques vermella i blanca del GR-92, arribarem a la platja dels Capellans.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, platja dels Capellans
Platja dels Capellans
Travessarem la Platja dels Capellans pel mig de la platja i continuarem en direcció a la zona boscosa, superant un pedregar que ens portarà fins a un rètol informatiu.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, platja dels Capellans i rètol informatiu

Situats al costat del rètol informatiu, continuarem en direcció a la Platja de la Savinosa; en aquest punt es possible que veiem que hi ha més d'un camí per arribar a la propera platja de la Savinosa, fent més o menys volta o recorregut, però de fet tots són vàlids; seguint el track del GPS que s'adjunta, estan al costat del rètol informatiu, seguirem les marques blanca i vermella del GR i travessarem la zona boscosa entre unes baranes de fusta i cordes.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, tram de camí entre la platja dels Capellans i la platja de la Savinosa

Pel camí anirem buscant les marques pintades blanca i vermella del GR; en algun tram hi ha baranes amb cordes i altres no; el camí anirà baixant molt lleugerament cap a la platja de la Savinosa.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, platja de la Savinosa
Platja de la Savinosa
El camí, inicialment paral·lel a la platja de la Savinosa, ens portarà fins a trobar-nos un petit edifici (bar-restaurant) i una zona d'aparcament per a vehicles; passarem per darrera del petit edifici i seguirem el passeig fins al final d'aquest, just on s'acaba la zona de platja; en aquest punt entrarem a la zona de platja, paral·lel a una tanca i anirem seguint aquesta, on trobarem un rètol informatiu.

En deixar la platja de la Savinosa, el camí va seguint la tanca que barra el pas cap a l'antic Sanatori de la Savinosa (actualment bona part del seus edificis estan en runes).

GR-92, Torredembarra a Tarragona, camí bora la Punta de l'Arrabassada  i a tocar del Sanatori de la Savinosa
Camí a la Punta de l'Arrabassada
Sanatori de la Savinosa
El camí, sempre seguint les marques blanca i vermella i la tanca del sanatori, ens portarà fins a la propera platja.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, Sanatori de la Savinosa i Punta de l'Arrabassada
Punta de l'Arrabassada
Passada la zona de l'antic sanatori, el camí ens portarà fins la Platja de l'Arrabassada, passant pel costat d'un rètol informatiu i el seguirem en direcció a la platja del Miracle i Tarragona.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, platja de l'Arrabassada

Platja de l'Arrabassada
Per travessar la platja de l'Arrabassada tenim dues opcions:
  1. Seguir per la platja fins al final d'aquesta (marcat en el track del GPS que d'adjunta)
  2. Anar a buscar la zona asfaltada del Passeig Marítim de Rafael Casanova
Ambdós casos haurem d'arribar al final de la platja i en aquest punt hi ha dues opcions:

1. Al final de la platja i sense arribar a la zona d'asfalt, continuar per una zona rocosa i després d'una lleugera pujada, ara si, situar-nos a l'alçada del carrer i/o Passeig Marítim Rafael Casanova (marcat en el track del GPS que s'adjunta). Si continuem per aquesta ruta, el camí és força irregular, però és més directa, que si ho fem seguint l'opció 2

GR-92, Torredembarra a Tarragona, platja de l'Arrabassada

2. Al final del Passeig Marítim Rafael Casanova, aquest continua tot girant cap a l'esquerra, guanyant una mica d'alçada i passant pel costat d'un rètol informatiu en direcció a la platja del Miracle i Tarragona. Si continuem per aquest passeig, sempre anirem per sobre d'asfalt, però farem més volta, dons el passeig fa una volta més gran, que si ho fem seguint l'opció 1

En el nostra cas seguirem l'opció 1, tot seguint les marques blanca i vermella del GR-92 (marcat en el track del GPS que s'adjunta).

Platja de l'Arrabassada
Seguint les marques blanca i vermella del GR-92, el camí en forma de corriol, anirà avançant entre la zona urbana a la dreta i la costa a l'esquerra; majoritàriament el corriol es força irregular i transita sobre un pedregar força abrasiu, pel que cal anar en compte de caure, relliscar o ensopegar.

GR-92, Torrdembarra a Tarragona, Cova de Sant Magi i Punta Grossa

El corriol ens portarà a passar pel costat d'una gran estàtua de ferro, situada a primera línea de costa.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, estàtua prop de la Punta de Grossa a Tarragona

Una mica més endavant el corriol passa a tocar del mur d'una casa i ens portarà fins a unes escales que baixen cap a la platja dels Cossis, una petita platja a tocar de la Punta Grossa.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, platja dels Cossis a tocar de la Punta Grossa a Tarragona

Platja dels Cossis
En arribar a la zona de la platja dels Cossis, seguidament continuarem per unes noves escales que tornaran a portar-nos al corriol que continua per una zona força pedregosa i a tocar d'un mur de pedra, a la dreta.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, camí entre la platja dels Cossis a tocar de la Punta Grossa i el Fortí de la Reina a Tarragona

Seguint el corriol, paral·lel al mur de pedra, arribarem a la Cova del Gos, una cova marina i que és pot veure si ens acostem al penya-segat (no és aconsellable de fer-ho, dons és perillós).
En aquest punt cal girar a la dreta i continuar per un camí més ample i de bon terra que circula paral·lel al Fortí de la Reina (a la nostra esquerra).
El Fortí de la Reina és una construcció del segle XVIII construïda a la Guerra de Successió, situada en aquest indret per a controlar la línia costera.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, Fortí de la Reina a Tarragona

Al final d'aquest tram de camí terrós i després de creuar una tanca de fusta, accedirem novament al Passeig Marítim de Rafael Casanova; continuarem per la seva vorera, un curt tram.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, Passeig Marítim de Rafael Casanova a Tarragona
Passeig Marítim de Rafael Casanova
Per aquest Passeig Marítim arribarem fins a trobar un accés en baixada en direcció a la platja del Miracle; continuarem per aquesta rampa en baixada fins a entrar a la zona de platja.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, rampa d'accés a la platja del Miracle de Tarragona des del Passeig Marítim de Rafael Casanova
Rampa d'accés a la platja del Miracle
GR-92, Torredembarra a Tarragona, Platja del Miracle a Tarragona
Platja del Miracle
La rampa ens portarà fins a un passeig de vianants, paral·lel a la platja, i el seguirem fins a arribar a una cruïlla (darrer ull de l'edifici de la dreta); a l'esquerra hi ha una rampa que baixa a la platja del Miracle i que no seguirem; el passeig continua recta i no el seguirem; en aquest punt girarem a la dreta en direcció a una rotonda del Passeig Marítim de Rafael Casanova, que veurem davant nostra, i la creuarem pel pas de vianants, en direcció al carrer del Mestre Benages, tot passant pel pont sota les vies del tren.

Abans de passar el pont, creuarem a la vorera de la dreta pels pas de vianants; continuarem per aquesta vorera, tot passant el pont i aproximadament a uns 75 metres, veurem a la dreta un carreró de vianants, barrat amb pilons de ferro.
Deixarem el carrer del Mestre Benages i continuarem per aquest carreró, paral·lel a les vies del tren i que ens portarà fins a la plaça del Cardenal Arce Ochotorena.

En entrar a aquesta plaça veurem, davant nostre, les restes i runes de l'Amfiteatre Romà de Tarragona; continuarem per la dreta de la plaça, pel carrer Escales del Miracle i seguint la tanca de l'Amfiteatre, anirem pujant molt suaument per unes amples escales; anirem envoltant l'Amfiteatre en direcció a la porta principal d'accés al recinte i al Parc del Miracle.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, Amfiteatre Romà de Tarragona

L'Amfiteatre Romà de Tarragona és una edificació romana de l'antiga Tarraco. L'amfiteatre fou construït al s. I dC, en l'època de la dinastia Flàvia; construït al sud-est de la ciutat de Tarraco i fora del recinte emmurallat al sud de la Via Augusta, al costat del mar i prop de la porta d'entrada a la ciutat. Al llarg del temps fou modificat en diferents èpoques. Des de l'any 2000 forma part del Patrimoni de la Humanitat per l'Unesco.

Per sobre de l'Amfiteatre hi ha ubicat el parc del Miracle, on hi ha diferents carrers que porten cap a la part alta de la ciutat; podem optar per qualsevol d'aquest per a situar-nos a la rotonda que hi ha entre la Via Augusta i la Rambla Vella, on davant queda l'edifici de la Torra de les Monges.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, Torre de les Monges a Tarragona
Torre de les Monges
Durant la segona meitat del segle XIV es va construir un nou tram de muralla conegut com "la muralleta" que va suposar la transformació d'una part de les estructures del circ romà. Per defensar la nova línia defensiva es van construir tres torres octogonals. La Torre de les Monges rep el nom del convent de menges clarisses o menoretes, construït el 1287 a l'altra banda del carrer. Se sap que l'any 1370 ja era enllestida. Té una alçada de 18 metres. A mitjan segle XVI, durant el regnat de Carles V, es va construir un baluard adossat, anomenat de Carlos V, denominació que també es va fer extensiva a la torre.

Situats davant de la rotonda, a la nostra esquerra travessarem al carrer de la Via de William J. Bryant pel pas de vianants i seguidament altre cop a l'esquerra entrarem al Passeig de les Palmeres; seguirem per aquest passeig fins a situar-nos davant del monument a Roger de Llúria a la Rambla Nova.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, monument i estàtua de Roger de Llúria a Tarragona
Monument a Roger de Llúria
En aquest punt també hi ha El Balcó del Mediterrani; protegit per una barana de ferro, el penya-segat de 23 metres sobre la Platja del Miracle; un punt on es pot gaudir d'una magnífica vista sobre el mar i bona part de la ciutat. Els tarragonins que passegen per la Rambla Nova, diuen que van "a tocar ferro" al Balcó.

GR-92, Torredembarra a Tarragona, vistes des del Balcó del Mediterrani a Tarragona

Balcó del Mediterrani
En aquest punt finalitza aquesta etapa i serà el punt de començament de la propera etapa del GR-92 entre (Tarragona i Cambrils)