diumenge, 11 de març del 2012

puig francàs

LA BISBAL DEL PENEDÈS AL PUIG FRANCÀS

El Claperol, Puig Francàs i Roca Blanca

La vila de La Bisbal del Penedès està situada a la comarca del Baix Penedès, dins de la província de Tarragona. La forma d'arribar-hi es per l'autopista AP-2, en la seva sortida 12, l'Albornar-La Bisbal del Penedès.

TIPUS DE RUTA: Ruta de senderisme circular
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Moderat. No hi ha cap dificultat en tot el recorregut, però per arribar al Puig Francàs hi ha força pendent en la pujada i també posteriorment en la baixa. La distància total del recorregut també pot ser una part important en la dificultat del recorregut.
DISTÀNCIA RECORREGUDA: 10,85 Km.
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 2 hores i 42 minuts en total (2 hores i 27 minuts en moviment + 15 minuts aturat); 4,4 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Cal portar aigua i menjar en quantitat suficient. En èpoques d'estiu o de calor no es aconsellable de realitzar-la, dons la zona es seca i la sensació de calor i xafogor pot  ser considerable. La millor època es entre la tardor i la primavera.
Es molt aconsellable que abans d'emprendre aquest circuit saber les condicions físiques de cadascú i valorar el recorregut.
Com que hi ha força matolls i molts d'aquest tenen punxes, el millor es anar amb pantalons llargs i bon calçat.
ITINERARI: Ruta de Senderisme amb ascensió i descens.
DESTACATS: Ruta Circular. El Puig Francàs i una vista de 360º des del seu cim.
PUNT DE SORTIDA: Plaça de l'Església (188 metres)
PUNT D'ARRIBADA: Plaça de l'Església (188 metres)
PUNT MES BAIX: La llera de la Riera de La Bisbal (176 metres)
PUNT MES ALT: Puig Francàs (553 metres)
GPS: http://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=3635748

El punt de sortida està marcat a la plaça de l'església (188 metres) i des d'aquí pel carrer Major, ens arribarem fins a la plaça Major, on davant nostre el Castell o Centre Municipal de Cultura ens guiarà fins al carrer Sant Roc i tot seguint per aquest carrer, començarem a veure les primeres senyals o sagetes de clor groc que assenyalen el "Camí de Sant Jaume de Compostela" (Camí de Santiago).
Seguint les senyals veurem al terra una fletxa que ens guia cap a una baixada, coneguda al poble com "Les Pedretes" i d'aquí per unes escales ens porten fins a la llera del torrent de la Riera de La Bisbal (176 metres); el pont que travessa la riera ens quedarà a la nostre esquerra i nosaltres hem de seguir cap a la dreta. Seguirem torrent amunt passant pel costat d'una caseta (pou d'aigua) i per sota de la zona coneguda com "La Timba", tot pujant suaument. Les senyals grogues ens faran passar per darrera d'un antic corral de bestiar, conegut com el Corral de l'Alfredo (196 metres).
En arribar al camí asfaltat deixarem les senyals grogues i girarem a la nostra dreta en direcció a l'urbanització del Priorat de Baix. Sempre cal seguir per l'esquerra del camí asfaltat fins arribar a les primeres cases de l'urbanització i continuarem pel carrer Còrdova i sen se deixar-lo arribarem a un túnel que travessa l'autopista AP-2 (208 metres). Passat el túnel entrarem al carrer Toledo, però nosaltres girarem a la nostra esquerra agafant un forta pujada al principi que es va suavitzant conforme anem pujant. Aquest camí es paral·lel a l'autopista a l'esquerra i a camps d'oliveres, ametllers i garrofers a la dreta.

LA BISBAL DEL PENEDÈS AL PUIG FRANCÀS,
Terra de cultiu de secà
Quan s'acaba la pujada, el camí es divideix en dos i nosaltres continuarem pel camí de terra vermellosa que continua pujant suaument per la dreta (234 metres).

Continuant pujant per aquest camí de terra vermellosa, veurem a banda i banda oliveres, garrofers i ametllers.

Una vegada arribats al cap de munt de la pujada, continua el camí en una quasi inexistent baixada i quan el camí ja es totalment pla, veurem una gran fita a l'esquerra i per sota d'aquesta podrem visitar una barraca de pedra seca en molt bon estat (les barraques son referència molt clara del clima que envolta el Baix Penedès, val la pena visitar-les)
LA BISBAL DEL PENEDÈS AL PUIG FRANCÀS, barraca de pedra seca
La barraca del Padrí Papep (Josep Sendra Papiol)
Retornant al camí, aquest continuarà en una progressiva pujada, passant pel costat d'algunes fites, força visibles a la dreta del camí. En arribar al final d'aquesta pujada (307 metres), al camí ens farà un parell de revolts a esquerra primer i a dreta després.
LA BISBAL DEL PENEDÈS AL PUIG FRANCÀS, fita al Puig Francàs
Gran fita al camí que ens farà de guia, amb el Puig Francàs al fons
Passada aquesta fita, el camí a seguir dona un gir a l'esquerra de quasi 360 graus (300 metres). No continuar pel camí recta davant nostra.
El camí continua i veurem que mes endavant aquest camí es torna en forma de corriol, fent un nou gir a l'esquerra de quasi 360 graus, fins arribar a enllaçar amb un altre camí i que ens caldrà seguir tot girant a la dreta en forta pujada (295 metres).
La pujada te força desnivell en el primer tram i després tot i continuar pujant es suavitza.
Passarem pel costat d'una senyal que indica "camí particular", però que en farem cas.
Si ens aturem un instant i fem una mirada cap a l'esquerra podrem veure la zona coneguda com a Mas Tarragó, amb la Masia, la font i el torrent del mateix nom. També es pot veure el que en queda de la Masia de Cal Beita, mes a la dreta de la Masia  de Mas Tarragó. Antigament totes les vessants d'aquestes muntanyes es treballaven, per això es poden veure molts marges, quasi be des del torrent fins a la part mes alta.

LA BISBAL DEL PENEDÈS AL PUIG FRANCÀS, muntanya de Mas Tarragó
Mas Tarragó
En acabar l'últim tram de pujada, arribarem a un pla, conegut com El Claperol (404 metres), una zona on antigament es feien molts rovellons, però que malauradament després dels incendis que es varen produir en aquestes muntanyes, ja no sen troben.
Una mica mes endavant i quan el camí gira cap a l'esquerra i comença a baixar, deixarem aquest camí i tot seguint les fites que es veuran a la dreta, les seguirem per anar pujant cap al Puig Francàs.

LA BISBAL DEL PENEDÈS AL PUIG FRANCÀS
En el revolt es deixa el camí es continua per la dreta tot seguint les fites que ens guiaran fins al Puig Francàs
Abans de començar la pujada ens trobarem una gran fita o senyal de terme (403 metres) i que fa de partió entre el terme municipal de la Joncosa i de La Bisbal.

LA BISBAL DEL PENEDÈS AL PUIG FRANCÀS, fita de terme entre la Bisbal del Penedès i el Montmell
Fita de partió. Al peu es veu la pedra que assenyala la línea imaginaria en direcció a un altre fita
La pujada fins al Puig Francàs es farà seguint sempre les fites i al ser una zona de molta mata baixa i amb forces plantes amb punxes, es aconsellable anar amb pantalons llargs.
La pujada te trams de pujada una mica pronunciada i d'altres mes suaus, però que en termes generals, es una pujada bastant còmode, tot i que cal fer-la tranquil·lament. També perquè podrem anar contemplant i gaudint de les vistes a banda i banda.

LA BISBAL DEL PENEDÈS AL PUIG FRANCÀS, Serra del Montmell
Serra del Montmell
En uns 45 minuts ja serem al cim del Puig Francàs (553 metres), on una gran fita ens donarà la benvinguda. El cim te una base bastant ample. Al costat d'aquesta primera fita surt un corriol en direcció a La Joncosa i que passa pel costat d'una gran pedrera.
A l'altre banda de la base del cim hi ha un altre gran fita i ens hi arribarem, dons es per aquí que continua la nostra ruta.
LA BISBAL DEL PENEDÈS AL PUIG FRANCÀS, fita al cim del Puig Francàs
Fita en direcció La Bisbal
El Baix Penedès i el Mediterrani als nostres peus
Darrera d'aquesta fita surt un corriol en forta baixa, marcada amb fites i que ens guiarà en tota aquesta zona de bosc i muntanya.
LA BISBAL DEL PENEDÈS AL PUIG FRANCÀS, corriol entre el Puig Francàs i l'urbanització del Priorat de La Bisbal
La ruta des del Puig Francàs fins a l'urbanització del Priorat
LA BISBAL DEL PENEDÈS AL PUIG FRANCÀS, corriol al Puig Francàs
El corriol de baixa des del Puig Francàs
Després de la primera forta baixa des del cim, el corriol es suavitza i continua així gairebé en la resta del camí, a excepció d'algun petit tram.

El corriol passa per la Roca Blanca (425 metres) i aquí hi trobarem un pal de ferro clavat al terra que s'utilitza com a suport per a poder-hi hissar alguna bandera (en el moment si va hissar la senyera catalana).

LA BISBAL DEL PENEDÈS AL PUIG FRANCÀS, Roca Blanca al terme municipal de La Bisbal del Penedès
Roca Blanca
Sortint de la Roca Blanca, el corriol continua per la dreta, entre un parell de pins, tot seguint les fites. El corriol passa pel costat d'un altre fita de partió, a l'esquerra del corriol, tot i que està en mal estat, dons part de la fita està destrossada.
Una mica mes endavant i després de girar uns 45 graus a la dreta, trobarem que ho ha la possibilitat d'anar a dreta i esquerra. Nosaltres hem de continuar per l'esquerra (el corriol de la dreta arriba fins un petit turó que es veu davant nostre).
El corriol es ara molt suau i pràcticament pla; el corriol s'acaba i entrem en un camí ample que poc després passa pel costat d'un dipòsit d'aigua (370 metres). El camí tornar a baixar suaument i després es fa una mica mes pronunciat; el camí passa vora una gran antena, que quedarà per sobre nostre, per entrar tot seguit a les primeres cases de l'urbanització del Priotat, per avinguda del Priorat (319 metres), en pronunciada baixada, però ara per asfalt.

LA BISBAL DEL PENEDÈS AL PUIG FRANCÀS, Farigola
Farigola (Thymus Vulgaris)
Seguirem per aquesta avinguda fins arribar al carrer Oviedo (276 metres) a l'esquerra; en arribar al final d'aquest carrer comença una pronunciada baixada i girarem a l'esquerra pel carrer Pamplona (251 metres), continuant a l'esquerra pel carrer Burgos, fins a enllaçar a la part baixa de l'urbanització amb el carrer Segòvia (222 metres), tot girant a la dreta, per continuar per aquest fins a sortir de l'urbanització i travessar el pont de l'autopista AP-2 (217 metres).
Una vegada travessat el pont veurem una caseta (transformador de la llum) a l'esquerra del camí i que hi surt un corriol i pel que continuarem en direcció al bosc de la riba (204 metres); una mica mes endavant cal girar a l'esquerra entre el bosc i el garroferar per la dreta i uns pals d'electricitat a l'esquerra.
En arribar a un camí el travessarem per anar a buscar el torrent de la riera de La Bisbal; aquí veurem les senyals grogues del camí de Sant Jaume de Compostela, però en direcció contraria. El corral de l'Alfredo queda a la nostra dreta i la Masia de Cal Semi a l'esquerra. Passarem por sota de la Timba i entrarem a la llera de la riera (176 metres).
Des de la llera del torrent i abans d'arribar al pont, agafar el carrer en lleugera pujada que arriba el carrer Santa Cristina i cap a l'esquerra per sobre del pont, per seguir pel carrer Baixada del Pont i per unes escales fins a la plaça Major; d'aquí continuar pel carrer Major, fins a la plaça de l'Església (188 metres), punt final de la nostra ruta.