dijous, 11 de juliol del 2013

mas tarrago

LA BISBAL DEL PENEDÈS A MAS TARRAGÓ

La Vila de La Bisbal del Penedès està situada a la comarca del Baix Penedès, dins de la província de Tarragona. La forma d'arribar-hi es per l'autopista AP-2, en la seva sortida 12, l'Albornar - La Bisbal del Penedès.

TIPUS DE RUTA: Ruta de Senderisme circular
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Fàcil
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 2 hores i 5 minuts en total (1 hora i 37 minuts en moviment i 28 minuts aturat); 4,9 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Cal portar aigua dons en tot el recorregut no trobarem cap font d'aigua; també es convenient portar alguna cosa per menjar; en temporades d'estiu i dies de calor es convenient protegir-se del sol
El recorregut és de fàcil trajecte, però per anar a visitar el corral d'arnes te un difícil accés, dons te una considerable pendent i està brut de vegetació i de pedres
DESTACATS: Algunes masies, barraques de pedra seca, corral d'arnes i bonics paisatges
PUNT DE SORTIDA: Plaça de l'església de La Bisbal del Penedès
PUNT D'ARRIBADA: Plaça de l'església de La Bisbal del Penedès
PUNT MES ALT: Corriol paral·lel a l'autopista AP-2 (257 metres)
PUNT MES BAIX: Torrent de Mas Tarragó a l'altura de la Costa Blanca (173 metres)
GPS: http://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=4729376

El punt de sortida està marcat a la plaça de l'església de La Bisbal, i des d'aquí pel carrer Major i plaça Major, per davant del CMC i pel seu costat dret cap al carrer Sant Roc i tot seguint per aquest carrer començarem a veure les primeres senyals o sagetes de color groc que assenyalen el Camí de Sant Jaume de Compostela (Camí de Santiago).
Seguint aquestes senyals veurem al terra una senyal que ens guiarà cap una baixada, coneguda al poble com "Les Pedretes" i d'aquí per unes escales ens portaran fins la llera de la Riera de La Bisbal; seguirem torrent amunt, tot passant pel costat d'una caseta (pou d'aigua), on veurem senyals grogues, i per sota de la zona coneguda com "La Timba", tot pujant suaument; les senyals grogues ens faran passar per darrera d'un antic corral de bestiar, conegut com "El corral de l'Alfredo".
En arribar al camí asfaltat deixarem les senyals grogues i seguirem per la nostra dreta en direcció a l'urbanització del Priorat de Baix. La primera bifurcació seguir per l'esquerra (tot recte); en arribar a les primeres cases de l'urbanització, continuarem pel carrer Còrdova i sen se deixar-lo cal arribar al carrer Màlaga, que gira cap a l'esquerra i per aquest fins a trobar un camí de terra. En entrar al camí veurem a la dreta la Masia de Cal Saumoy.
LA BISBAL DEL PENEDÈS A MAS TARRAGÓ, Masia de Cal Saumoy a La Bisbal del Penedès
Masia de Cal Saumoy
Davant de la Masia el camí fa una petita baixada i tot seguit se'n presenten tres camins i nosaltres continuarem pel del mig.
LA BISBAL DEL PENEDÈS A MAS TARRAGÓ, Camí a Mas Tarragó

Seguirem aquest camí on una mica més endavant aquest gira a la seva dreta i comença a pujar suament en un tram no gaire llarg, fins que torna a planejar; en la zona de pujada del camí podrem veure a la nostra esquerra el camí que farem més endavant i que es conegut com "La pujada de l'Alma", tot i que nosaltres el farem de baixada; quan el camí planeja podrem veure alguna barraca de pedra seca i un antic corral que encara conserva les seves quatre parets (veure primera fotografia); també al fons veurem la Masia de Mas Tarragó enfilada sobre d'un turó.
LA BISBAL DEL PENEDÈS A MAS TARRAGÓ, Barraca de Pedra Seca a La Bisbal del Penedès
Barraca de pedra seca, al marge esquerra del camí i mig amagada, abans d'arribar al pont per sobre de l'autopista
LA BISBAL DEL PENEDÈS A MAS TARRAGÓ
Mas Tarragó passat al pont de l'autopista
Abans d'arribar al pont per sobre de l'autopista AP-2, i paral·lel al ballat de l'autopista veurem un petit corriol i quasi inapreciable i que ara seguirem fins a arribar al pont de la pròpia autopista.
En arribar al final del ballat ens col·locarem sota el pont de l'autopista.
LA BISBAL DEL PENEDÈS A MAS TARRAGÓ, pont de l'autopista sobre el Torrent de La Bisbal
Sota del pont no hi ha cap indicació cap al corral i tampoc veurem cap traça de camí, per tant, cal guiar-nos per la fletxa de la fotografia per poder-hi accedir. Aquest curt tram fins el corral es molt dolent i passa entra fina terra que rellisca i vegetació que no deixa veure on trepitgem i també entre brutícia, per tant, cal anar en compte.
De seguida serem al petit corral, on antigament es guardaven arnes per a recol·lectar mel; el corral es una petita balma natural, tancada de forma artificial per una paret de pedra i que te una porta de fusta per accedir-hi.
LA BISBAL DEL PENEDÈS A MAS TARRAGÓ, corral sota el pont de l'autopista i sobre la Riera de La Bisbal
Corral
Porta del corral
LA BISBAL DEL PENEDÈS A MAS TARRAGÓ, barraca de Pedra Seca a la vessant de la Riera de La Bisbal
Des del corral i per sobre del torrent de Mas Tarragó
LA BISBAL DEL PENEDÈS A MAS TARRAGÓ, barraca de pedra seca a la vessant de la Riera de La Bisbal
Ampliació de fotografia de la barraca de la foto anterior
Desfarem el camí, tot passant novament paral·lelament a l'autopista i tornarem al camí anterior i en entrar-hi girarem a l'esquerra en direcció al pont per sobre de l'autopista AP-2 i una vegada superat el pont, girarem a l'esquerra en baixada en direcció al torrent de Mas Tarragó.
Farem la baixada fins el torrent (potser trobarem una cadena que tanca el pas, però podrem passar-la sen se problema) i farem la pujada cap al pont de l'autopista de Mas Tarragó.
En arribar a sota al pont, a la dreta hi ha un camí tancat que porta fins a la Masia de Mas Tarragó, però que no agafarem; continuarem tot passant per sota del pont i en direcció al Camí Vell de Mas Tarragó.
LA BISBAL DEL PENEDÈS A MAS TARRAGÓ, camí de l'Alma o Camí Vell de Mastarró i pont sobre la Riera de La Bisbal
Camí Vell de Mas Tarragó, amb el pont i la Masia al fons
Des d'aquest punt del camí i la vista posada al pont de l'autopista, podrem veure el corral d'arnes que anteriorment hem visitat.

Continuarem pel camí vell de Mas Tarragó i arribarem a una suau baixada, que com s'ha comentat te el nom de "Pujada de l'Alma", nom que se li dona perquè antigament quan els pagesos de la zona anaven cap a la seva parcel·la i tenien que fer aquesta pujada, amb el carro i l'animal, aquest darrer s'hi deixava la seva "amina" arrossegant el carro en la pujada.
El camí va paral·lel al torrent de Mas Tarragó fins arriba a connectar amb la carretera T-240.

LA BISBAL DEL PENEDÈS A MAS TARRAGÓ, Lliris de Barraca al camí Vell de Mastarró
Lliris de barraca al costat del camí
En arribar a la carretera cal girar a l'esquerra en direcció a La Bisbal. En aquest punt veurem senyals grogues pintades al terra, en direcció contraria a la que nosaltres seguirem i ens serviran de guia per fer el camí cap a La Bisbal. Passat el pont de la carretera T-240 que supera el torrent de Mas Tarragó i seguint les senyals grogues ens ficarem, per la dreta de la carretera, per un corriol que va paral·lel a la carretera i que passa pel bosc del Faló, fins que novament sortir a la carretera. A la carretera i seguint les fletxes entrarem a La Bisbal pel barri de La Riba i pel carrer General Romagosa i al primer carrer a la dreta pel carrer Verge de Fàtima i pel costat de l'Ermita de Fàtima cap al carrer Santa Cristina fins a passar per sobre del pont de la Riera de La Bisbal, el carrer Baixada del Pont, carrer que puja fins la Plaça Major i carrer Major, fins a la plaça de l'església, punt final de la nostra ruta.