divendres, 5 de juliol del 2013

cova de l'olla

COVA DE L'OLLA

Aquesta és una informació totalment personal i que no pretén ser una guia exacta a seguir per part de qui pugui llegir aquests comentaris

La Cova de l'Olla està situada en el terme municipal de La Juncosa del Montmell o El Montmell, en la comarca del Baix Penedès (Tarragona), prop del poble d'Aiguaviva i per sota de la Serra del Coll d'Arca.

Per arribar-hi des de Barcelona caldrà agafar l'autopista AP-7 + AP- 2 (E-90) i agafar la sortida 12, l'Albornar - La Bisbal del Penedès. A la sortida de l'autopista entrarem a la carretera T-240 per una rotonda en direcció a La Bisbal i en arribar a una segona rotonda, cal girar a la dreta per la carretera TV-2401 en direcció a la Joncosa del Montmell; passats 5 quilòmetres i abans d'arribar a La Joncosa, veurem un trencall a la dreta en direcció a Aiguaviva, per arribar a una nova rotonda per continuar cap Aiguaviva pel Coll d'Arca (forta pujada i posterior baixada). Al final de tot de la baixada veurem una entrada a la dreta de la carretera en baixada, just abans de creuar un pont que travessa el Torrent de Sant Marc; cal agafar aquesta entrada i baixar al torrent de Sant Marc, on començarà la ruta.
Per arribar-hi des de Tarragona caldrà agafar l'autopista AP-7 (E-15) + AP-2 (E-90) i agafar la sortida 12 - La Bisbal del Penedès. Des d'aquest punt seguirem les mateixes indicacions anteriors.
Amb dos casos també es podria agafar la carretera N-340 fins El Vendrell i per la carretera C-51, en direcció a Valls i a uns 5 quilòmetres agafar la carretera TP-2402 en direcció a La Bisbal; un cop aquí agafar la carretera TV-2402 en direcció a La Joncosa de Montmell i seguir les mateixes indicacions anteriors.

TIPUS DE RECORREGUT: Ruta de Senderisme circular / anada i tornada
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Fàcil
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 1 hora i 15 minuts en total (59 minuts en moviment + 16 minuts aturat); 4,3 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: El recorregut és curt i molt fàcil, només la pujada fins la cova te una forta pujada (100 metres), però si volem accedir a la Cova cal portar una llum o frontal; algunes parts de la cova son molt delicades i/o sensibles, per tant, cal anar en compte dons trepitgem o del que toquem, sobretot es molt important no tocar les diferents estalagmites o estalactites que hi ha a la cova; DEIXO TOT TAL COM HO HAS TROBAT!!!
DESTACATS: Cova de l'Olla, torrent de Sant Marc
PUNT DE SORTIDA: Torrent de Sant Marc al costat de la carretera de la Joncosa a Aiguaviva, davant d'un dipòsit d'aigua
PUNT D'ARRIBADA: El mateix lloc de la sortida
PUNT MES BAIX: 431 metres al torrent abans de la pujada a la Cova de l'Olla
PUNT MES ALT: 484 metres al punt de sortida i arribada
GPS: https://es.wikiloc.com/rutas-senderismo/cova-de-lolla-4715536

Ens situem al Torrent de Sant Marc, al costat de la carretera de La Joncosa a Aiguaviva, on veurem un gran dipòsit d'aigua que s'utilitza l'extinció d'incendis.

Cova de l'Olla; torrent de Sant Marc
Camí al torrent de Sant Marc
Dipòsit d'aigua al torrent de Sant Marc
Seguirem per aquest camí durant 2 quilòmetres sen se deixar-lo en cap moment (deixarem una bifurcació a la dreta passat 1 quilòmetre).
En arribar a un revolt cap a l'esquerra i tot travessant al torrent, veurem a la dreta del camí una fita de pedres, i un pas entre pins que baixa a la llera del torrent i aquí comença el corriol, en forta pujada durant uns 100 metres, cap a la Cova de l'Olla o Cova del Sumoi. La cova està situada al Turo de la Cova de l'Olla (514 metres).

Cova de l'Olla; torrent de Sant Marc
Fita i corriol a la Cova de l'Olla
Després d'una forta pujada per un corriol, s'arriba a l'entrada principal de la cova, que resta mig amagada per un arbre caigut i per la vegetació que tapen part de l'entrada, però que es veu força clarament.
La cova està constituïda per una gran sala, on només entrar-hi ja es nota la frescor i la humitat interior.
Cova de l'Olla al torrent de Sant Marc
Sala principal de la Cova de l'Olla
Formacions d'estalactites
A la sala principal de la cova, entrant a l'esquerra hi ha dos pessebres, l'un de fusta i l'altre amb figures de plàstic.

Cova de l'Olla al torrent de Sant Marc
Pessebres a la Cova de l'Olla
Dins de la Cova de l'Olla i a la banda dreta hi veurem dues petites cavitats on podrem entrar-hi, ajupint-nos una mica i on podrem veure i gaudir de boniques formes capritxoses i de d'estalactites que formació; cal mirar-les amb atenció i sobretot deixar que la natura faci el seu curs, per a poder-les gaudir al llarg dels anys.

Una vegada feta la visita a la Cova de l'Olla, desfarem el camí i tornarem pel mateix recorregut anterior fins al punt de sortida, que ara serà el punt final.

- Que es una Cova?
Una Cova o Caverna és una cavitat natural del terreny on predomina el component horitzontal.
Una cavitat més aviat petita, on penetra la llum natural, se'n dia Balma o Bauma.
Un Avenc és una cavitat on predomina el component vertical.