divendres, 13 de desembre del 2013

el castellot - puig la cogulla - torre cal pascol

EL CASTELLOT DE CASTELLVÍ DE LA MARCA - PUIG DE LA COGULLA - TORRE DE CAL PASCOL

El Castellot-Puig de la Cogulla-Torre de Cal Pascol

El poble de Castellví de la Marca està ubicat a la província de Barcelona, dins de la comarca de l'Alt Penedès (Catalunya). El territori es bàsicament pla, tret de la zona per sobre de la riera de Marmellar. A la part de muntanyosa hi destaca la muntanya del "Castellot", un penya-segat coronat per un Castell del mateix nom; el Castell va ser bastit per allà el segle XI. Castellví de la Marca ja és document a l'any 977.
Per arribar-hi des de Barcelona cal agafar l'autopista AP-7 en direcció a Tarragona i sortir a Vilafranca del Penedès (sortida 28) i continuar per la N-340 en direcció Tarragona; passats uns 7 Km i sobrepassat el punt quilomètric 1206 cal agafar la sortida en direcció a La Múnia, continuant per la BV-2176; en arribar a La Múnia, entrarem a la carretera B-212, C-431 (direcció Sant Jaume dels Domenys); passats aproximadament uns 500 metres, continuarem per la dreta, novament per la BV-2176 direcció Castellví de la Marca; passat Castellví continuarem cap a Les Cases Noves de la Riera; abans d'entrar a aquest petit nucli de cases (abans de passar el pont per sobre de la Riera de Marmellar) a l'esquerra veurem un petit aparcament on està al punt de sortida de la ruta.
Per arribar-hi des de Tarragona cal agafar l'autopista AP-7 en direcció Barcelona i sortir a Els Monjos (sortida 30); caldrà anar a buscar la N-340 i una vegada en aquesta seguir les mateixes indicacions que la informació anterior.
Amb dos casos també es podria arribar a aquest punt tot seguint la N-340.

TIPUS DE RUTA: Ruta de Senderisme Circular
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Moderat. La ruta te inicialment te una forta pujada fins al Castellot, però la resta de la ruta es més còmoda i fàcil
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 2 hores i 58 minuts en total (2 hores i 11 minuts en moviment + 47 minuts aturat); 3,8 Km/h en moviment
RECOMANACIONS:  En el corriol cap al Castellot hi ha trams que es estret entre la vegetació i al estar envoltat de coscó i argelagues (tant estiu com hivern) cal protegir les cames de les esgarrinxades. En èpoques estivals protegir-se be del sol. No trobarem aigua en tot el recorregut, per tant cal anar ben aprovisionats
DESTACATS: El Castellot i voltants, el Puig de la Cogulla, la Torre de Cal Pascol i sobretot unes magnífiques vistes al voltant de tot el recorregut
PUNT DE SORTIDA: Abans del pont que travessa la Riera de Marmellar per entrar al nucli de Les Cases Noves de la Riera
PUNT D'ARRIBADA: Mateix punt de sortida
PUNT MÉS BAIX: El punt de sortida (241 metres)
PUNT MÉS ALT: Uns metres abans d'entrar al carrer de l'urbanització de la Talàia (davant del Puig Rodó) (591 metres)

El Castellot-Puig de la Cogulla-Torre de Cal Pascol, pont de la Riera de Marmellar a Les Cases Noves de la Riera

Davant del nucli de Les Cases Noves de la Riera i al costat del pont que travessa la Riera de Marmellar veurem un camí que agafarem per iniciar la ruta.

El Castellot-Puig de la Cogulla-Torre de Cal Pascol, camí en direcció al Castellot

En entrar al camí i passat uns metres veurem un corriol, una mica per sobre nostre, a l'esquerra, que s'endinsa cap al bosc, i que agafarem; el corriol ens portarà fins a un altre camí i que en entrar-hi continuarem per aquest, cap a la nostra esquerra, que va paral·lel a la carretera i al torrent.
Des del camí i per sobre del nostre cap anirem veient al Castellot.

El Castellot-Puig de la Cogulla-Torre de Cal Pascol, vista del Castellot des de Les Cases Noves de la Riera

Aquest camí porta cap a unes cases que veurem més endavant, conegudes com Sant Sadurní i Castellví i també un cementiri, però abans d'arribar-hi veurem una senyal i un corriol que ens assenyalen i dirigeixen cap al Castellot.

El Castellot-Puig de la Cogulla-Torre de Cal Pascol, corriol de pujada en direcció al Castellot
Corriol cap el Castellot
En la pujada anirem veient i seguint les marques blanques i grogues de PR i que ens acompanyaran fins al camí que arriba al Castellot.

El Castellot-Puig de la Cogulla-Torre de Cal Pascol, marques del PR
Senyal de PR
Des del corriol anant pujant i veient imatges de les restes i runes del Castellot.

El Castellot-Puig de la Cogulla-Torre de Cal Pascol, El Castellot des del sender
El Castellot
El corriol puja per la falta de la muntanya en direcció al Castellot, fen ziga-zagues; en alguns trams el terreny es molt pedregós i cal anar en compte, al igual que hi ha trams que la terra i pedra estan soltes i hi ha el perill de relliscar.
Quan falten uns 100 metres per arribar al Castellot, a l'esquerra del corriol podem veure un bonic "Cocó".

El Castellot-Puig de la Cogulla-Torre de Cal Pascol, cocó amb aigua
Cocó, en dos dies diferents
El corriol s'acaba i connecta amb un camí més ample; aquí ens arribarem fins al Castellot que queda a uns 100 metres.

El Castellot-Puig de la Cogulla-Torre de Cal Pascol, imatges del Castellot
El Castellot
El Castellot de Castellví de la Marca. Ciutat fortificada des de l'any 977, era centre neuràlgic de la família dels Castellvell. És una de les construccions castelleres més importants de la marca del Penedès. Únicament conserva les restes d'una torre i vestigis de murs que l'envolten. Restes de l'església de Sant Miquel de construcció romànica. Tot el recinte fou abandonat vers el segle XIII.

El Castellot-Puig de la Cogulla-Torre de Cal Pascol, diferents parts del castell
Diferents parts del Castell
El Castellot-Puig de la Cogulla-Torre de Cal Pascol, la torre del Castellot
Torre del Castellot
El Castellot-Puig de la Cogulla-Torre de Cal Pascol, panoràmica sobre la plana del Penedès
Vistes des del Castellot cap a la plana del Penedès
El Castellot-Puig de la Cogulla-Torre de Cal Pascol, torre de Cal Pascol vist des del Castellot
Torre de Cal Pascol vist des del Castellot
Continuarem, tot desfem el curt tram de camí ample que ens ha dut fins el Castellot, i seguint per aquest mateix camí, on unes passes mes endavant trobarem una forta baixada i que ens portarà fins a una bifurcació, per la que haurem de continuar cap a la dreta.

El Castellot-Puig de la Cogulla-Torre de Cal Pascol, camí en direcció al Puig de la Cogulla
Gir a la dreta
Seguint per aquest camí arribarem a una nova bifurcació i ara haurem de continuarem tot girant a la nostra esquerra i una vegada fet el gir, unes poques passes més endavant trobarem una nova bifurcació i ara haurem de fer el gir a la nostra dreta.

1er gir a l'esquerra i 2on gir a la dreta
Aquest camí forestal pel que ara anirem transitant, ens portarà fins al corriol que arriba al Puig de la Cogulla.
Quan el camí ample s'acaba, després d'una pujada, veurem una fita de pedres i en aquest punt s'acaba el camí ample i comença el corriol; una vegada dintre del corriol, anirem seguint unes marques de color blau i que ens ajudaran a arribar fins el cim del Puig de la Cogulla i una mica mes endavant.

Camí al Puig de la Cogulla i fita al principi del corriol
Senyal blava cap al Puig de la Cogulla
Fita al Puig de la Cogulla
El Castellot-Puig de la Cogulla-Torre de Cal Pascol, Puig de la Cogulla
Puig de la Cogulla
Passat el Puig de la Cogulla seguirem per mateix corriol i continuarem veient les senyals blaves fins arribar a un camí mes ample, que de fet no es tal si no que es un tallafoc.
Aquest amplíssim tallafoc ens portarà, en forta i llarga pujada, fins al principi de l'urbanització de la Talàia (no hi entrarem) i just davant del Puig Rodó.

El Castellot-Puig de la Cogulla-Torre de Cal Pascol, camí en direcció a l'urbanització de la Talàia
Final de la pujada del tallafoc. A l'esquerra de la imatge el Puig Rodó i l'urbanització de la Talàia
El Castellot-Puig de la Cogulla-Torre de Cal Pascol, camí

Al final del tallafoc seguirem per un corriol a la dreta i tot seguit una mica més endavant girarem novament a la dreta, continuant durant un curt tram suau i gairebé pla, fins arribar a una zona més desgavellada  del terreny, dons te el terra molt desfet, degut segurament a les pluges, que han fet malbé. Cal anar en compte en aquest tram de no relliscar o ensopegar.

El Castellot-Puig de la Cogulla-Torre de Cal Pascol, camí en direcció a la Torre de Cal Pascol
Tram de camí en mal estat
Continuarem baixant i s'acaba del tram en mal estat i el corriol s'endinsa al bosc, fem molt mes agradable el passeig per aquesta zona.

Corriol entre el bosc
Poc després, el corriol desemboca en un camí més ample; a partir d'aquest moment ja no deixarem aquest tipus de camí fins al final de la ruta.
Ara el camí començarà a baixar, tenint alguns trams en força desnivell; aproximadament durant una mica més d'un quilòmetre anirem seguint aquest camí, fins arribar a una bifurcació i en aquest punt, cal continuar tot girant a la nostra esquerra i seguint el senyal que veurem a la bora del camí i que indica "bassa de bombers" a 600 metres.

Seguint per aquest camí, poc després passarem per davant de la Bassa de Bombers, a l'esquerra del camí, i una mica més endavant ja veurem la Torre de Cal Pascol.

Bassa de Bombers i camí a la Torre de Cal Pascol
Passada la Bassa de Bombers trobarem una nova bifurcació i aquí cal seguir cap a la nostra dreta i ja veurem davant nostre la Torre del Cal Pascol.
En arribar davant de la Torre de Cal Pascol (torre romànica del segle XI), veurem les restes de la torre, i adossada a ella, també les restes del fou la casa o masia de Cal Pascol. Aquestes dues construccions estan ubicades sobre un penya-segat. Al costat de la casa i arran del penya-segat hi ha una era. Davant d'aquestes construccions també veurem les restes d'una altre edifici, que actualment només conserva part de les seves quatre parets.

El Castellot-Puig de la Cogulla-Torre de Cal Pascol, restes de la Torre de Cal Pascol
Parts i restes de la Torre de Cal Pascol
El Castellot-Puig de la Cogulla-Torre de Cal Pascol, Masia i Torre de Cal Pascol
Torre i Masia de Cal Pascol
El Castellot-Puig de la Cogulla-Torre de Cal Pascol, restes de la Masia de Cal Pascol
Restes de la Masia de Cal Pascol
Torre de Cal Pascol vista des del seu peu
El Castellot-Puig de la Cogulla-Torre de Cal Pascol, restes de la masia i de la Torre de Cal Pascol

El Castellot-Puig de la Cogulla-Torre de Cal Pascol, restes d'una construcció davant de la Masia de Cal Pascol
Masia davant de les restes de la Torre i Masia
Acabada la visita a aquestes restes continuarem pel camí que ens ha dut fins aquest indret; el camí comença a baixar lleugerament i més endavant amb algun desnivell més marcat fins arribar a la Riera de Marmellar. Per aquest camí arribarem a una bifurcació i en aquest punt seguirem per la nostra dreta i ara seguirem paral·lelament a la Riera de Marmellar (no baixarem en cap moment a la riera).

El Castellot-Puig de la Cogulla-Torre de Cal Pascol, camí paral·lel a la Riera de Marmellar
Camí paral·lel a la Riera de Marmellar
Arribarem novament a una bifurcació i aquí seguirem per la nostra esquerra i travessarem la Riera de Marmellar i seguirem endavant; en aquest punt i per sobre del nostre cap veurem la bonica estampa del Castellot i del penya-segat on està ubicat.

El Castellot-Puig de la Cogulla-Torre de Cal Pascol, El Castellot vist des de la Riera de Marmellar
El Castellot
Seguint el camí, passades unes poques passes més endavant arribarem novament al punt d'inici de la ruta i ara punt final de la nostra ruta.
Novament serem davant de Les Cases Noves de la Riera.

El Castellot-Puig de la Cogulla-Torre de Cal Pascol, Les Cases Noves de la Riera vist des del petit nucli de cases de Sant Sadurní