diumenge, 6 de desembre del 2015

prenafeta a poblet

PRENAFETA A POBLET
(Camí de Sant Jaume de Compostela)

Prenafeta a Poblet - Camí de Sant Jaume de Compostela

Prenafeta és una pedania del municipi de Montblanc a la comarca de la Conca de Barberà, dins de la província de Tarragona. Destaquen les ruïnes del Castell dels segles X i XI i les de l'església de Sant Salvador, romànica del s. XII, situades a l'antic emplaçament del llogaret, en una petitíssima vall formada pels estrets rocosos del Tossal Gros o Morrot de Sant Jordi.

Des de Barcelona, cal agafar l'autopista AP-7 en direcció a Tarragona; posteriorment agafar l'autopista AP-2 en direcció Lleida; sortir de l'autopista per la sortida 9 a Montblanc; anar a buscar la carretera N-240a que transita pel mig de Montblanc i posteriorment anar a buscar la carretera TV-2421 en direcció Prenafeta
Des de Tarragona, cal agafar la carretera N-240/C-421 en direcció a Valls; posteriorment seguir per la N-240/C-51 + N-240/C-37 i fer la circumval·lació per la mateixa N-240 en direcció al Coll de l'Illa i Montblanc; a l'entrada de Montblanc agafar la N-240a que transita pel mig de Montblanc i posteriorment anar a buscar la carretera TV-2421 en direcció Prenafeta

TIPUS DE RUTA: Ruta de senderisme lineal
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Baix. No te cap dificultat més enllà de la distància que cal recorre
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 4 hores i 48 minuts en total (3 hores i 27 minuts en moviments + 1 hora i 21 minuts aturat); 5,3 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Cal portar la motxilla ben preparada; els utensilis que ens poden fer falta es posaran a la part superior i la resta més al fons de la motxilla (sempre en funció de la climatologia del dia); sempre es bo començar la ruta de bon matí per aprofitar la fresca del dia; cal anar ben preparats de peus i calçats, tant si comencem la ruta com si ja fa dies que anem caminant; abans de sortir cal protegir-se be del sol amb cremes solars per totes les parts del cos que estiguin al descobert; utilitzar un bon barret, a ser possible amb ales que envoltin tot el cap; fer un bon esmorzar abans de començar a caminar i portar sempre força quantitat d'aigua i menjar en la motxilla; el dia abans caldrà tenir ben planificada l'etapa del dia següent, saben on es pot parar a descansar o a avituallar-se i també saber el punt final del dia; en acabar l'etapa del dia anar directament al lloc de descans per a poder disposar de llit i dutxa per a passar la nit (si es el cas); si el lloc on es pernocta es un alberg compartit es recomanable utilitzar uns taps per les orelles (els roncs d'algunes persones no ens poden deixar descansar); cal portar sabó per a rentar la roba; per a poder pernoctar en el albergs municipals es necessari disposar de la Credencial del Peregrí; no deixar mai coses de valor sobre dels llits dons poden desaparèixer
DESTACATS: Prenafeta, Montblanc amb els seus carrers, la muralla, l'església de Santa Maria, la plaça Major, entre altres, Espluga de Francolí (naixement del riu Francolí), Les Masies de Poblet i el Monestir de Poblet i alguns masos i masies escampats per la ruta
PUNT DE SORTIDA: Església nova de Sant Salvador de Prenafeta (plaça de l'església)
PUNT D'ARRIBADA: Recinte del Monestir de Santa Maria de Poblet
PUNT MÉS ALT: A l'entrada de Les Masies (540 m.)
PUNT MÉS BAIX: El pas pel Riu d'Anguera (313 m.)
GPS: https://es.wikiloc.com/rutas-senderismo/prenafeta-a-poblet-cami-de-sant-jaume-de-compostela-11601575

Situats davant de l'església de Sant Salvador, a la plaça de l'església, ens dirigirem cap al carrer de la Font i posteriorment pel carrer de Santa Anna, sortirem de Prenafeta.

Prenafeta a Poblet - Camí de Sant Jaume de Compostela; carrer de Prenafeta
carrer de La Font
Prenafeta a Poblet - Camí de Sant Jaume de Compostela; carrers de Prenafeta
carrer Santa Anna + senyals
Prenafeta a Poblet - Camí de Sant Jaume de Compostela; Prenafeta
Prenafeta
Seguirem el camí per entre el cementiri (a l'esquerra) i una petita casa en molt mal estat (a la dreta); aquest primer tram es força pedregós, tot i que el camí es va fent més ample a mesura que ens allunyem del poble; aquest camí connecta amb una altre molt més agraït i on també trobarem alguna senyal que ens orientarà.

Senyals al camí
De seguida arribarem a un cruïlla de camins i en aquest punt cal destacar dues possibles rutes a seguir:

Cruïlla
1) En la cruïlla girar a la dreta seguint les fletxes grogues del Camí de Sant Jaume de Compostela i les vermelles de la Ruta del Cister i en direcció a l'ermita de Santa Anna; aquesta es la ruta marcada en el track 1 del GPS

Direcció ermita Santa Anna
2) En la cruïlla girar a l'esquerra seguint les indicacions en direcció a Montblanc i Poblet, seguint les marques blanca i vermella del GR-175

Direcció Montblanc i Poblet
Ambdues direccions o rutes son similars en quan a la distància que es recorre, per tant es pot triar qualsevol de les dues.

Seguint la ruta 1, anteriorment indicada, de seguida arribarem a l'ermita de Santa Anna de Montornès.

Prenafeta a Poblet - Camí de Sant Jaume de Compostela; ermita de Santa Anna de Montornès
Ermita de Santa Anna de Montornès

Davant mateix de l'ermita surt camí que es pel que cal continuar i que passa pel costat d'una petita caseta al marge dret del camí; per aquí es veu alguna senyal vermella de la ruta del Cister.

Prenafeta a Poblet - Camí de Sant Jaume de Compostela

Passada la petita casa enllaçarem en un altre camí i ara cal girar a la nostra dreta per a seguir per aquest, que ens portarà en direcció a l'autopista AP-2 - E-90.
El camí passa pel costat de la Masia de Mas Gassol, on una bona colla de senyals ens orientaran correctament de la nostra direcció.

Prenafeta a Poblet - Camí de Sant Jaume de Compostela; Mas Gassol
Mas Gassol
En arribar al pont que travessa l'autopista, no al travessarem i cal continuar pel camí que segueix pel marge esquerra d'autopista; més endavant passarem pel costat d'una àrea de descans de l'autopista i un cop passada aquesta, ens anirem allunyant de l'autopista.

Prenafeta a Poblet - Camí de Sant Jaume de Compostela
En arribar al pont de l'autopista
Una vegada hem deixat enrere la zona de l'àrea de descans de l'autopista, de seguida tornarem a retrobar els cartells que ens orientaran cap a Montblanc i Poblet.

En aquest punt es troben el camí 1 i 2 que hem explicat anteriorment i que a partir d'aquí continuen unificats.

Prenafeta a Poblet - Camí de Sant Jaume de Compostela
Rètols informatius i alguna fletxa groga
El camí travessa per sota de les vies del tren d'alta velocitat (AVE) i una mica més endavant passa per sota de la carretera N-240; entre aquest dos punts travessarem per un petit pont per sobre del riu d'Anguera, que és format, gairebé en aquest punt, per la unió de la Rasa de la Romiguera i la Rasa dels Prats.

Prenafeta a Poblet - Camí de Sant Jaume de Compostela; riu d'Anguera
Riu d'Anguera
De seguida trobarem un rètol i senyals pintades en una paret de pedra en direcció a Montblanc i Poblet; ja estem a les rodalies de la vila de Montblanc.

Prenafeta a Poblet - Camí de Sant Jaume de Compostela

A partir d'ara ja podrem veure la imatge de l'església gòtica de Santa Maria la Major de Montblanc.

Prenafeta a Poblet - Camí de Sant Jaume de Compostela; església de Santa Maria la Major a Montblanc
Paret lateral de l'església de Santa Maria la Major
Passarem pel costat d'algunes naus industrials i també del cementiri municipal de Montblanc; just passat al cementeri cal girar a l'esquerra i tot seguit passarem per un pont sota de les vies del tren (Barcelona-Lleida).

Prenafeta a Poblet - Camí de Sant Jaume de Compostela
Pont sota les vies del tren
Passat aquest pont ens trobarem amb una paret amb una sèrie d'arc, que fet es el pont sobre la carretera de Lleida i entre els carrers de la Muralla de Santa Anna i de la Muralla de Santa Tecla.

Un dels ulls o arcs es un pas que dona pas als primers carrers de del nucli urbà de Montblanc; en passar l'arc entrarem al camí Baix de la Guàrdia i de seguit al Pont Vell que travessa al Riu Francolí.

Prenafeta a Poblet - Camí de Sant Jaume de Compostela; Pont Vell a Montblanc
Pont Vell
Passat el Pont Vell es continua pel carrer del Raval de Santa Anna i fins arriba a la plaça de Santa Anna, on davant nostra queda la muralla que envolta la vila de Montblanc i en aquest punt el Portal de Sant Antoni.

Prenafeta a Poblet - Camí de Sant Jaume de Compostela; Portal de Sant Antoni
Portal de Sant Antoni
En aquest punt tenim dues possibilitats per a continuar la ruta:

a) Endinsar-nos pels carrers de Montblanc i per tant continuar en direcció al Portal de Sant Antoni i seguir pel carrer Major; aquesta es la ruta marcada en el track 1 del GPS

Prenafeta a Poblet - Camí de Sant Jaume de Compostela

b) Seguir la indicació del rètol que es veu en aquest punt en direcció a Poblet, seguint per costat de la muralla en lleugera pujada, pel carrer Baluard de Santa Anna i pel carrer d'Elionor d'Urgell fins a trobar uns nous rètols en el carrer Pujada de la Serra, davant del Portalet de la Serra.

Prenafeta a Poblet - Camí de Sant Jaume de Compostela; carrer Baluard de Santa Anna a Montblanc
carrer Baluard de Santa Anna
Seguint per la ruta a), anteriorment indicada, entrarem al nucli urbà de Montblanc pel carrer Major, fins al carrer Ducat (gir a la dreta), per entrar a la plaça Major.

Prenafeta a Poblet - Camí de Sant Jaume de Compostela; Plaça Major a Montblanc
Plaça Major de Montblanc
Continuarem pel carrer dels Hortolans (gir a la dreta) per arribar-nos fins a la plaça de Santa Maria, a la qual s'accedeix per unes escales, on resta ubicada l'església de Santa Maria la Major o de Montblanc, també coneguda com la Catedral de la Muntanya.

Església de Santa Maria Major de Montblanc
Deixarem la plaça i continuarem pel carrer del Castell en direcció al Pla de Santa Bàrbara, seguint una petita pujada a la dreta i de seguida pel carrer Pla de Baix, fins a sortir pel Portal del Foradot.

Prenafeta a Poblet - Camí de Sant Jaume de Compostela; Portal del Foradat a Montblanc
Portal del Foradot
En sortir per aquest portal entrarem al carrer d'Elionor d'Urgell, cal girar a la nostra esquerra, fins a trobar uns nous rètols en el carrer Pujada de la Serra, davant del Portalet de la Serra.

Prenafeta a Poblet - Camí de Sant Jaume de Compostela;

En aquest punt tenim novament dues possibles rutes a seguir:

1a) Continuar pel carrer Pujada de la Serra, fins al Convent i Santuari de la Serra, seguint les marques vermelles de la Ruta del Cister; aquesta es la ruta marcada en el track 1 del GPS

Prenafeta a Poblet - Camí de Sant Jaume de Compostela; convent de la Serra a Montblanc
Convent de la Serra
Segons diu la tradició, el convent (s. XIII) el fundà la princesa grega Irene de Làscaris. S'hi venera la imatge de la Mare de Déu de la Serra, patrona de la vila.

1b) A l'entrada del carrer Pujada de la Serra hi ha unes senyals pintades del GR-171 (esquerra del carrer) i que seguint pel carrer que surt cap a la nostra esquerra (sen se nom) cal seguir-lo i més endavant es veu alguna senyal groga del camí de Sant Jaume de Compostela; aquest tram del camí l'explicaré més endavant i la seva ruta estarà marcada com a track 2 del GPS

Prenafeta a Poblet - Camí de Sant Jaume de Compostela;

Seguirem la ruta descrita en la 1a) i una vegada situats al Convent i Santuari de la Serra, al marge dret del convent es veuen algunes senyals vermelles de la Ruta del Cister.

Seguirem el camí, conegut per aquestes contrades com Camí de l'Amalguer, i deixarem el Convent i Montblanc al nostre darrera, i continuarem sempre per aquest camí principal, sen se desviar-nos per cap altre a dreta o esquerra; anirem veient algunes senyal vermelles de la Ruta del Cister; el camí passa pel costat de la Masia del Mas Carlons.

El camí de l'Amalguer ens portarà a enllaçar amb el camí de la Tossa, que es el camí de la ruta 1b) i que comentarem més endavant. Ambdós camins o rutes tenen més o menys la mateixa distància a recórrer.

Prenafeta a Poblet - Camí de Sant Jaume de Compostela;
Punt de trobada dels dos camins
Seguirem ara per aquest camí en direcció Espluga de Francolí i Poblet (no es veuen senyals); s'arriba a una nova cruïlla i aquí veurem un nou rètol que ens orientarà, tot seguint el Camí de Sant Jaume de Compostela pels monestirs cistercencs.
Cal seguir pel camí, que inicialment fa una lleugera baixada i continua posteriorment una forta, però curta pujada asfaltada.

Prenafeta a Poblet - Camí de Sant Jaume de Compostela;

Després de la pujada un nou rètol en orienta en la direcció correcta, així com també alguna algunes senyals pintades.

Seguir per aquest camí sen se deixar-lo i fins arribar a una nova cruïlla on veurem un nou rètol i seguirem a la nostra esquerra, seguint la direcció indicada al rètol.

En camí ens portarà fins a passar pel costat del Mas de Móra i el ara el camí es conegut, en aquest indret, com a Camí del Mas de Móra.
Aquest camí ens portarà directament fins al nucli urbà de l'Espluga de Francolí. Entrarem al poble pel carrer de l'Ermita i cal arribar fins a una petita illa, a l'esquerra, entre el carrer de Sor Mercè Ferrer i carrer de la Segarra; girar a l'esquerra pel carrer de la Segarra, tot superant aquesta illa i veurem unes escales, a la dreta del carrer, amb una barana d'alumini (tot aquest tram no es veu cap senyal): superades les escales girar a l'esquerra per continuar pel carrer de l'Urgell i fins al final d'aquest; al final del carrer veurem un rètol i novament senyals del Camí de Sant Jaume de Compostela i de la Ruta del Cister.

Prenafeta a Poblet - Camí de Sant Jaume de Compostela;

Aquest tram es conegut com el Camí de la Serreta i arribarem a una nova cruïlla i aquí seguirem a l'esquerra, tal i com veurem en una rètol.

Camí de la Serreta

Seguirem fins arribar, poc després, a la Masia del Simon, actualment un hotel rural conegut com a Font de l'Oca.

Prenafeta a Poblet - Camí de Sant Jaume de Compostela; Masia del Simon a Poblet
Masia del Simon
En deixar enrere la Masia en camí es conegut amb el nom de Camí del Balneari a la Masia del Simon; aquest camí ens portarà fins a Les Masies, una zona residencial i hotelera pertanyent al municipi de l'Espluga de Francolí. Fou creada a finals del s. XIX, pròxima al Monestir de Poblet, al voltant de les fonts ferruginoses de Ferro i de Magnèsia.

En arribar a Les Masies, entrarem a la carretera TV-7007 i girar a la nostra esquerra i continuarem per aquesta carretera fins a Poblet.

Prenafeta a Poblet - Camí de Sant Jaume de Compostela; Les Masies de Poblet
Rètol a Les Masies
La carretera travessa el barranc de Sant Benet i  començarem a veure les primeres imatges del Monestir de Poblet.

Prenafeta a Poblet - Camí de Sant Jaume de Compostela; Monestir de Poblet
Monestir de Poblet
Ens anirem acostant a Poblet i les imatges del Monestir i del seu entorn ens captivarà per la seva bellesa; en qualsevol estació de l'any ens encisarà per la seva varietat de tonalitats.

Monestir de Poblet a la tardor
Abans d'arribar al Monestir, la carretera passa pel costat de la Font de l'Abat Siscar, una font amb tres aixetes en forma de cap de drac d'on brolla aigua de Ferro i Magnesi.

Prenafeta a Poblet - Camí de Sant Jaume de Compostela; Font de l'Abat Siscar

Font de l'Abat Siscar
Continuem per la carretera fins arribar a l'entrada del Monestir; la plaça de Ramón Berenguer IV es el pas previ per entrar al recinte del Monestir de Poblet; al recinte s'hi accedeix per la Porta de Prades i dona accés a la primera plaça; al final d'aquesta primera plaça hi ha la Porta Daurada i al seu costat la capella de Sant Jordi; passada la Porta Daurada s'accedeix a la plaça Major, on destaquen la façana de l'església de Santa Maria i la Porta Reial.

Prenafeta a Poblet - Camí de Sant Jaume de Compostela; Portal a Prades
Porta de Prades
Prenafeta a Poblet - Camí de Sant Jaume de Compostela; Porta Daurada al Monestir de Poblet
Porta Daurada
Porta accés a l'església de Santa Maria
Prenafeta a Poblet - Camí de Sant Jaume de Compostela; església de Santa Maria a Poblet i Porta Reial
Porta Reial
Una vegada dins del recinte del Monestir de Santa Maria de Poblet acaba la ruta i comença la visita al interior dels seus murs, una visita molt recomanable pel seu interès històric i la bellesa de les seves dependències.

Església i menjador
Prenafeta a Poblet - Camí de Sant Jaume de Compostela; església i monestir de Santa Maria a Poblet
Font del claustre, biblioteca i cuina
Cimbori des del claustre i escales interiors
Sala capitular o de reunions
Font i claustre, panteó reial i xemeneia
INFORMACIÓ sobre la ruta 1b)

DURACIÓ DEL RECORREGUT: 25 minuts en total (21 minuts en moviment i 4 minuts aturat); 5,2 Km/h en moviment
PUNT DE SORTIDA: Capella de Sant Marçal al carrer de Sant Marçal de Montblanc
PUNT FINAL: Cruïlla entre el camí de la Tossa i camí de l'Amalguer
GPS_2: https://es.wikiloc.com/rutas-senderismo/montblanc-cami-de-sant-jaume-de-compostela-11601782

Situats davant de la Capella de Sant Marçal, en el propi carrer de Sant Marçal, començarem a caminar en direcció a la Portalet de la Serra, que travessa la muralla de Montblanc i accedeix al carrer d'Elionor d'Urgell i del carrer de la Pujada de la Serra en front nostre.

Sortida per el Portalet de la Serra
A l'entrada del carrer de la Pujada de la Serra hi ha unes senyals pintades a la paret del GR-171 (esquerra del carrer) i seguint el carrer que surt per la nostra esquerra (carrer sen se nom), una mica més endavant veurem alguna senyal groga del Camí de Sant Jaume de Compostela pintada a la paret; però la millor referència serà un gran arc en mig del camí i que forma part de l'Aqüeducte de les Arcades; estarem en aquest indret situats en el Camí de la Tossa.

Aqüeducte de les Arcades
Més endavant ens trobarem a un rètol on el camí fa una bifurcació i aquí podrem escollir per on volem continuar; el tram que escollim es molt curt i no val la pena pensar-ho gaire; en el nostre cas, seguirem el que indica el rètol.

Prenafeta a Poblet - Camí de Sant Jaume de Compostela;

Una mica més endavant ambdós camins s'ajunten novament i també s'ajunten amb el camí de l'Amalguer, del qual ja s'ha fet referència en la ruta 1a).