dijous, 23 de juny del 2016

juneda a lleida

JUNEDA A LLEIDA
(Camí de Sant Jaume de Compostela)

Juneda a Lleida, etapa del Camí de Sant Jaume de Compostela

El municipi de Juneda està situat a la província de Lleida, dins de la comarca de Les Garrigues i limita amb les comarques del Segrià i del Pla d'Urgell; el municipi està ubicat al nord de la comarca de Les Garrigues.

Des de Barcelona agafar l'autopista AP-7 en direcció Tarragona; posteriorment agafar l'autopista AP-2 en direcció Lleida; deixar l'autopista en la sortida 7 a Les Borges Blanques; continuar per la carretera C-233 en direcció a Les Borges Blanques; continuar per la carretera N-240 en direcció Juneda.
Des de Tarragona agafar la carretera T-11 en direcció a Reus fins a enllaçar amb la carretera C-14 en direcció a Alcover i Montblanc; a Montblanc continuar la carretera N-240 en direcció a Lleida; en arribar a Les Borges Blanques fer la circumval·lació de Les Borges per la mateixa N-240 en direcció Juneda.

TIPUS DE RUTA: Ruta de Senderisme lineal
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Baix. No te cap dificultat més enllà de la distància que cal recorre
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 5 hores i 11 minuts en total (4 hores i 13 minuts en moviment i 57 minuts aturat); 5,6 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Cal portar la motxilla ben preparada; els utensilis que ens poden fer falta cal posar-los a la part superior i la resta al fons de la motxilla (sempre en funció de la climatologia del dia); sempre es bo començar la ruta de bon matí per a aprofitar la fresca del matí; cal anar ben preparats de peus i calçat, tant si comencem la ruta com si ja fa dies que caminem; abans de sortir cal protegir-se be del sol amb cremes solars per totes les parts del nostre cos que estiguin al descobert; utilitzar un bon barret, a ser possible amb ales en tota la seva circumferència; fer un bon esmorzar abans de començar a caminar i portar sempre força aigua i menjar a la motxilla; el dia abans caldrà tenir ben planificada l'etapa del dia següent, saben on ens podrem aturar a descansar o a avituallar-se i també saber el punt final del dia; en acabar l'etapa del dia anar directament al lloc de descans per a poder disposar de llit i dutxa per a passar la nit (si es el cas); si el lloc on es pernocta es un alberg compartit es recomanable utilitzar un taps per les orelles (els roncs de les persones no ens poden deixar descansar); cal portar sabó per a rentar la roba; per a poder pernoctar en els albergs municipals es necessari disposar de la Credencial del Peregrí; no deixar mai coses de valor sobre els llits dons poden desaparèixer.
DESTACATS: Juneda, Sèquia Quarta del Canal d'Urgell, Lleida; és una etapa poc atractiva, dons no hi trobem gaires elements d'interès al llarg del recorregut; només a Lleida podrem gaudir de llocs i zones d'interès.
PUNT DE SORTIDA: A la plaça de l'església de Juneda
PUNT D'ARRIBADA: A la plaça de Sant Joan de Lleida
PUNT MÉS ALT: Connexió entre el Camí del Canal d'Urgell i la N-240 davant de l'Explotació Agropecuària "San Francisco" (243 metres)
PUNT MÉS BAIX: Sota del Pont de Pardinyes (Lleida) a tocar del riu Segre i a la zona propera dels Camps Elisis (134 metres)
GPS: https://es.wikiloc.com/rutas-senderismo/juneda-a-lleida-cami-de-sant-jaume-de-compostela-13773233

Juneda a Lleida, etapa del Camí de Sant Jaume de Compostela, església de la Transfiguració del Senyor de Juneda
Església de la Transfiguració del Senyor de Juneda
Situats a la plaça de l'església de Juneda (antiga plaça Major) i davant de la façana principal de l'església de la Transfiguració del Senyor començarà la ruta; sortirem de la plaça de l'església i continuarem pel carrer de Torregrossa; aquest carrer ens portarà fins a trobar un canal d'aigua, conegut com a Sèquia Quarta del Canal d'Urgell; en arribar-hi travessarem el canal i ens situarem al seu marge dret.

Juneda a Lleida, etapa del Camí de Sant Jaume de Compostela, Camí a la sortida de Juneda

Una vegada travessat el pont girarem a la nostra esquerra i anirem caminant paral·lelament al canal, que ens quedarà a la nostra esquerra; fletxes grogues i algun rètol ens orientaran en direcció a Lleida.

Inicialment podrem anar transitant per un sender, entre arbres a banda i banda i entre el canal d'aigua i el camí; un passeig molt agradable; passats uns 300 metres travessarem la carretera LV-2001 i un cop travessada podrem continuar pel sender que va paral·lel al canal d'aigua.

De seguida trobarem un pont que travessa el canal, però nosaltres seguirem pel sender paral·lel al canal i entre aquest i el camí; un rètol informatiu ens orientarà en direcció a Lleida.

Pont del Bas
Seguint la direcció del rètol i, com gairebé tot el camí, el canal d'aigua, anirem transitant per aquest bonic i agradable sender; de moment anirem caminant sempre pel marge dret del canal.

Sender al costat del Canal d'aigua
Com diu el rètol de la fotografia anterior, aproximadament a 1,5 Km, arribarem al Pont Negre, que creua al Canal d'aigua.

Pont Negre
Per la construcció del Canal d'Urgell i de les quatre sèquies principals, que s'iniciaren el 1853 i finalitzaren el 1865, fou necessària la construcció de moltes obres arquitectòniques, entre les que destaquen els ponts per travessar el canal; aquests van ser construïts en l'estil neoclàssic, propi de mitjans del segle XIX. Els ponts ven ser fets en pedra i maçoneria amb arc de mitja volta amb dovelles de carreus de pedra. A més si col·locarem baranes de pedra. Malauradament molts ponts, com ara aquest, han sofert el desgast del pas del anys i també algunes agressions. Actualment només resten 13 ponts de pedra al llarg de la 4a sèquia.

Una vegada hem superat el Pont Negre, el sender s'acaba, com també s'acaben els arbres que fins ara ens han anat acompanyant, i a partir d'ara haurem de transitar per un camí terrós, que continua circulant pel marge dret del canal d'aigua; a banda i banda anirem veient camps de conreu, així com granges; el canal d'aigua i el camí van serpentejant i nosaltres els anirem seguint sen se desviar-nos del seu costat.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Juneda a Lleida;

Quan ja portem transcorreguts aproximadament uns 5 km des de la sortida de Juneda, arribarem a la Font de Paradell, que veurem a la nostra dreta, a la vora del camí.

Font de Paradell
La font de Paradell pren nom de l'antic despoblat de Paradell, al municipi de Torregrossa. Aquesta font, anterior a  la transformació en regadiu de la zona, consistia en una excavació feta en una espona que assolia l'estrat geològic portant d'aigua. La construcció de la 4a Sèquia a mitjans del s. XIX, justament a curta distància, aixecà uns quants metres el nivell freàtic i provocà la seva inundació permanentment. Malgrat el seu allunyament dels pobles veïns, era un aigua que s'aprofitava per la beguda. Actualment la font ja no es negada, però el seu estat és lamentable i corre el perill de quedar totalment enrunada d'aquí poc temps.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Juneda a Lleida;
Detall a l'entrada de la font de Paradell
Segurament aquest detall servia antigament per a lligar les regnes del cavall, quan es venia a buscar aigua.

De seguida travessarem la carretera LV-7022 i continuarem pel camí que circula paral·lel al canal d'aigua en direcció a Lleida.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Juneda a Lleida;

Uns 700 metres després de creuar la carretera, arribarem a un nou pont que travessa el canal d'aigua i en aquest punt travessarem el pont i ens col·locarem en al marge esquerra de la Sèquia Quarta del Canal d'Urgell; a partir d'ara continuarem seguint paral·lelament el canal d'aigua, però situats a la seva esquerra.
En aquest punt no es veu cap rètol ni senyal o fletxa groga del camí de Sant Jaume de Compostela.

Pont que travessa la Sèquia Quarta del Canal d'Urgell
Tot i que hi ha una senyal de prohibit circular, aquesta només fa referència al vehicles a motor.

Fletxa groga al camí
El camí ens portarà a passar pel costat d'un gran embassament d'aigua, a l'esquerra del camí, on si poden veure nadar tranquil·lament ànecs o altres animals.

Embassament
Poc després de passar pel costat d'aquest embassament, el camí pel que transitem arriba a l'alçada de la "Granja Agropecuaria San Francisco", que veurem a la nostra dreta, just al costat mateix de la carretera N-240.
En aquest punt tenim, davant nostra, una llarga recta d'uns 3 Km que transita paral·lelament a la carretera (que queda a la nostra esquerra) i a la Sèquia Quarta (que continuarà la nostra dreta).

Camí paral·lel a la N-240 en direcció a Lleida
Aquest llarg tram que tenim per davant es força monòton, degut en primer lloc a la circulació de vehicles per la carretera i també perquè durant tot el recorregut el paisatge no varia gens; en aquesta zona a l'estiu fa molta calor i a l'hivern fa fred i hi acostuma a haver-hi boira.

Passats aquests 3 Km el camí fa un gir a la dreta i s'allunya de la carretera N-240; continuarem transitant pel marge esquerra del canal d'aigua; aquest tram del camí és més agraït dons en gairebé tot el tram d'uns 2,5 Km ens acompanyaran una bona fileta d'arbres, que en dies de calor son una bona protecció del sol.
El camí ens portarà fins a l'enllaç del Canal Auxiliar d'Urgell i la Sèquia Quarta del Canal d'Urgell en una zona coneguda com la Casella del Lisa, on hi han diferents reguladors i sobreeixidors de les seves aigües.

Antiga estació reguladora d'aigua de la Casella del Lisa
Passarem pel mig dels dos edificis i el camí va fent un gir cap a l'esquerra en lleugera baixada i tot seguit el camí fa un gir cap a la dreta; a partir d'aquest punt novament ens situarem a la dreta del canal d'aigua (Sèquia Quarta del Canal d'Urgell); el camí passa pel costat d'un nou embassament, a la dreta del camí.

Passat aquest punt, a uns 700 metres ens trobarem amb una cruïlla i continuarem rectes pel camí que va sempre a tocar del canal d'aigua a la nostra esquerra; a partir d'aquest punt ens acompanyaran novament els arbres (plataners) que faran més agradable un bon tram del camí.

Camí al costat de la Sèquia Quarta
En camí ens portarà fins a les portes del polígon industrial Camí dels Frares; en arribar-hi veurem el pont de la Variant Sud de Lleida.

Continuarem per sota del pont i a l'esquerra ja veurem les primeres naus i empreses del polígon; una mica més endavant veurem un pont que creua el canal d'aigua i aquí creuarem i situats a l'altre banda del canal continuarem fins a connectar amb una carretera asfaltada.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Juneda a Lleida;

En arribar a la carretera girarem a l'esquerra i continuarem pel marge esquerra de la carretera, en lleugera pujada en direcció a una rotonda.

Polígon Industrial Camí del Frares
En arribar a la rotonda, creuarem a la dreta de la carretera i entrarem al carrer D del polígon (compte que no hi ha un pas de vianants per creuar); a l'esquerra veurem el CIM de Lleida.
Seguirem tot el carrer D fins al final i continuarem pel carrer H, a la dreta i en direcció a la N-240; pel carrer H arribarem fins la primera cruïlla i continuarem pel carrer C, a l'esquerra i en direcció a la N-240; passarem per un pont per sobre de la Variant Sud de Lleida C-13 i posteriorment per una rotonda (on buscarem el pas de vianants) i seguirem recta pel carrer A; al final del carrer A (sortida del polígon industrial Camí dels Frares) arribarem a la carretera N-240a que creuarem (compte que aquí no hi cap pas de vianants); en creuar la carretera girarem a la dreta i anirem paral·lelament a la carretera pel seu marge esquerra.
De seguida arribarem a les primeres cases del barri dels Magraners de Lleida; ens fixarem amb la placa del carrer de Vimbodí, que serà la primera que veurem; aquí hi ha un curt tram de carrer, sen se nom, al final del qual hi han unes escales.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Juneda a Lleida;

En superar les escales girarem a la dreta pel carrer de d'Albi i posteriorment girarem a l'esquerra pel carrer de Granada i fins arribar a una nova rotonda o plaça de la Magrana.

Plaça de la Magrana
En arribar a la plaça de la Magrana girarem a la dreta i continuarem pel carrer Sant Pere Nolasc i una mica més endavant aquest passa a ser el carrer de la Costa dels Magraners; en aquest carrer, a la seva dreta, veurem l'antic safareig dels Magraners (actualment restaurat).

Safareig dels Magraners
Al final del carrer de La Costa del Magraners, s'acaben les darreres cases del barri dels Magraners i comencen una sèrie de naus industrial i empreses, a la dreta del carrer, i ara el carrer passa a denominar-se carrer d'Almeria o Camí dels Magraners; sen se deixar aquest carrer, de seguida arribarem al cementeri municipal de Lleida i passarem pel costat de la paret sud del cementiri; al carrer d'Almeria arriba fins a la carretera LL-11/N-240.
En venir del carrer Almeria i arribant a la carretera LL-11/N-240 girarem a la nostra dreta i anirem a buscar al pas de vianants i semàfor, per poder travessar la carretera.

Pas de vianants a la LL-11/N-240
En passar la carretera anirem a buscar el pont que travessa les vies del tren que veurem al davant nostra; en travessar-lo arribarem a una rotonda i aquí girarem cap a l'esquerra pel carrer de Llorenç Martí Claveria i seguirem fins a una segona rotonda i aquí pel pas de vianants ens posarem a l'altre banda i girant a l'esquerra per continuar pel mateix carrer de Llorenç Martí Claveria (veurem algunes senyals o fletxes grogues).
El carrer Llorenç Martí Claveria és una porta d'entrada a la ciutat de Lleida; pel marge dret d'aquest carrer travessarem per sobre el Canal de Seròs i tot seguit arribarem al Pont de Pardinyes, un dels ponts que travessen el riu Segre al seu pas per la capital del Segrià.

Pas al Pont de Pardinyes
En arribar a aquest pont el que farem es no creuar-lo, si no que girarem a la dreta i anirem a buscar les escales que baixen a la riba del riu Segre; en situar-nos a la riba, girarem a l'esquerra i passarem per sota del Pont de Pardinyes, quedant el riu Segre a la nostra dreta.

Pas sota el Pont de Pardinyes
Per la riba del riu Segre haurem de passar per sota de fins a tres ponts més; el primer serà el Pont del Ferrocarril i seguidament el segon el Pont del Príncep de Viana i el tercer serà la passarel·la dels Camps Elisis.
Només passar per sota d'aquesta passarel·la veurem a l'esquerra un "caminet" en pujada que s'enfila cap a la part superior del pont/passarel·la; travessarem el riu Segre per la passarel·la dels Camps Elisis i en passar-la entrarem a l'avinguda del Segre i en arribar-hi girarem a l'esquerra, per continuar per aquesta fins a la plaça de la Pau, a queda a poca distància.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Juneda a Lleida;
Font a la plaça de la Pau
Pel costat de la font de la plaça de la Pau entrarem a l'avinguda de Francesc Macià que travessarem per continuar pel carrer que veurem davant nostra, carrer de Santa Marta; aquest carrer ens portarà al carrer de Sant Joan, just davant de la façana lateral de l'església de Sant Joan; en el carrer Sant Joan girarem a l'esquerra i de seguida entrarem a la plaça de Sant Joan, punt final de la ruta.

Carrer Santa Marta
Façana lateral de l'església de Sant Joan i sobre sou el campanar de la Seu Vella de Lleida
Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Juneda a Lleida; església de Sant Joan a Lleida
Església de Sant Joan
Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Juneda a Lleida; plaça de Sant Joan a Lleida