dimecres, 24 de juliol del 2013

castell del gaia selmella i saburella

RUTA DELS CASTELLS DEL GAIÀ
CASTELLS DE SELMELLA I SABURELLA

RUTA DELS CASTELLS DEL GAIÀ CASTELLS DE SELMELLA I SABURELLA

Aquesta és una informació totalment personal i que no pretén ser una guia exacta a seguir per part de que pugui llegir aquests comentaris

Aquesta ruta circular està ubicada a la comarca de l'Alt Camp, dins de la província de Tarragona i entre els termes municipals de Pont de l'Armentera i Querol.
Cal dirigir-se a la zona sud de Catalunya, a la província de Tarragona.
Per l'autopista AP-2 + E-90 i agafar la sortida 11, Vila-rodona - Valls, en el punt quilomètric 214; en sortir entrarem a la C-51, seguint la direcció a El Vendrell; arribarem a una rotonda i seguirem per la carretera TP-2002, en direcció a Santes Creus i hem d'arribar al poble del Pont de l'Armentera;  en arribar-hi creuarem el poble per agafar la C-37 en direcció a Querol; a la sortida del poble i abans de creuar un petit pont, agafarem una carretera a l'esquerra TV-2141, en direcció al Mas de la Mel i Selmella; una estreta carretera en suau pujada durant 5 quilòmetres ens portarà fins a la Masia-restaurant de Cal Figueres (passat el punt quilomètric 2), punt d'inici de la ruta.

RUTA DELS CASTELLS DEL GAIÀ CASTELLS DE SELMELLA I SABURELLA, rètol informatiu de la Serra de Selmella

TIPUS DE RUTA: Ruta de senderisme circular
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Fàcil
DURACIÓ DEL RECORREGUT: En total 3:14 hores (2:33 hores en moviment i 41 minuts aturat); 4,6 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Es imprescindible portar aigua, dons al llarg de tota la ruta no en trobarem. És una area totalment desprotegida i sen se cap lloc d'ombra, per tant, cal anar ben protegit de qualsevol inclemència, sobretot del sol.
DESTACATS: Castells de Selmella i Saburella. Una vegada superat el Castell de Selmella la ruta passa per una zona elevada en forma de balconada, deixant als nostres peus unes magnífiques vistes de la vall que més tard trepitjarem
PUNT DE SORTIDA: Masia de Cal Figueres
PUNT D'ARRIBADA: Masia de Cal Figueres
PUNT MÉS ALT: 827 metres al Castell de Selmella
PUNT MÉS BAIX: 563 metres al punt de sortida, Masia Cal Figueres

Davant de la Masia de Cal Figueres veurem un rètol que ens indica la direcció cap a Selmella - Torrent del Rupit, passant pel darrera de la Masia. El camí que seguirem fins arribar al Castell de Selmella serà en suau pujada (només algun petit tram de pujada és una mica més exigent, però sen se cap dificultat). Per arribar fins al Castell de Selmella estarem aproximadament al voltant d'1 hora.
RUTA DELS CASTELLS DEL GAIÀ CASTELLS DE SELMELLA I SABURELLA, Camí de la Masia de Cal Figueres - Alt Camp
Una mirada sobre les nostres passes
Camí de la Masia de Cal Figueres al Castell de Selmella
Després de la sortida i passats uns 15 minuts, a la dreta del camí veurem una senyals que ens orienta cap a Selmella. En aquesta mateixa senyal també ens indica, en direcció esquerra, una pista que arriba fins el "Clop del Capó" i "Roca Vilada", on es poden contemplar unes magnifiques vistes sobre el torrent del Rupit; aquest itinerari es opcional i nosaltres no el seguirem.

RUTA DELS CASTELLS DEL GAIÀ CASTELLS DE SELMELLA I SABURELLA, plantes típiques de la mediterrània
Espernallac o camamilla groga (Santolina chamaecyparissus)
Abelles recol·lectant pol·len
1- Jonça / Clavells de Pastor / Joncelles / Pla de Cucut / Junqueta (Aphyllanthes Monspeliensis)
2 - Estepa o Estrepa (Cistus Albidus)
El camí segueix suaument pujant i podrem veure, sobretot en aquesta època de l'any, plantes i flors com les anteriors, així com a camps de cirerers amb les cireres comencen a agafar el seu típic color vermell.

Passarem per davant d'una altre senyal i que indica de la direcció que venim (Pont d'Armentera) i la direcció que hem de seguir cap a Selmella.

En uns 15 minuts arribarem a una nova senyal, al final de la pujada, indicant cap a la nostra dreta i en direcció a l'església de Sant Llorenç; agafant aquest, i a unes poques passes, passarem ple costat d'un toll d'aigua i canyissar; en aquest punt, primer agafarem un corriol, i en suau pujada i en 5 minuts arribarem al Castell de Selmella.

RUTA DELS CASTELLS DEL GAIÀ CASTELLS DE SELMELLA I SABURELLA, toll d'aigua al Castell de Selmella
1 - Toll d'aigua i canyissar
2 - Corriol al Castell de Selmella
RUTA DELS CASTELLS DEL GAIÀ CASTELLS DE SELMELLA I SABURELLA, Castell de Selmella - Alt Camp
1 - Entrada al Castell
2 - Finestra, sagetera o espitllera del Castell
L'entrada al Castell la farem per sota d'una torre construïda en el segle X i és considerada la part per antiga del Castell
Restes del Castell de Selmella
Parets sud del Castell de Selmella
CASTELL DE SELMELLA
És una fortificació medieval (s. XI-XII) situada al capdamunt del turó del mateix nom i que pertany actualment al municipi del Pont de l'Armentera (Alt Camp). Des de molt aviat (s. XII) fins al primer terç del s. XIX les terres foren administrades pel Monestir de Santes Creus, tot i que el titulars de la propietat foren algunes famílies nombres.

Desfarem el camí des del Castell per tornar al toll d'aigua i canyissar; aquí veurem un camí que baixa a la dreta i que agafarem per arribar-nos fins a les restes del poble de Selmella i la seva església (en un parell de minuts hi arribarem a través del camí en baixada i després per un corriol força brut d'herbes); aquestes restes queden sota mateix d'un penya segats, sobre del qual hi reposen els murs del Castell de Selmella.

RUTA DELS CASTELLS DEL GAIÀ CASTELLS DE SELMELLA I SABURELLA, Església de Sant Llorenç - Pont de l'Armentera - Alt Camp
Església de Sant Llorenç de Selmella (s.XII)
Desfarem novament el camí per tornar al toll i canyissar i d'aquí tornarem al camí principal en direcció cap al Coll de les Agulles - Saburella.
Ara anirem transitant paral·lelament a una gran balconada (a la nostra dreta) i que ens anirà mostrant espectaculars vistes de l'Alt Camp i Tarragona, amb varietats de colors, entre camps de cultius, boscos i la mar Mediterrània.

RUTA DELS CASTELLS DEL GAIÀ CASTELLS DE SELMELLA I SABURELLA, Castell de Selmella i serralada de Selmella - Pont de l'Armentera - Alt Camp
Castell de Selmella i serralada de Selmella
Pel camí, a la nostra esquerra, veurem una antiga font, sota una arc de mig punt o arc rodó; actualment no mana aigua i la poca que queda entollada no es recomanable per a beure.

RUTA DELS CASTELLS DEL GAIÀ CASTELLS DE SELMELLA I SABURELLA, font a la serralada de Selmella - Pont de l'Armentera - Alt Camp
Font
El camí continua suaument entra la serralada i la balconada en un bonic i còmoda passeig fins arribar a una forta baixada, des d'on ja podrem veure la silueta del Castell de Saburella situat sobre d'un turó cònic. El camí ens portarà a passar pel costat d'un altre rètol que ens orienta cap al Castell, tot girant a la dreta, per continuar baixant; passat el rètol i a uns 100 metres, veurem una bifurcació de camins i nosaltres seguirem tot girant a l'esquerra i travessant una cadena en forma de tanca i que impedeix el transit de vehicles.

RUTA DELS CASTELLS DEL GAIÀ CASTELLS DE SELMELLA I SABURELLA, rètols informatius en direcció al Castell de Saburella - Alt Camp

Seguint ara per aquest camí, veurem a l'esquerra un gran dipòsit d'aigua, que s'utilitza per a emergències forestals.

RUTA DELS CASTELLS DEL GAIÀ CASTELLS DE SELMELLA I SABURELLA, Castell de Saburella - Querol - Alt Camp

El camí ens portarà per una pronunciada i malmesa baixada fins pràcticament als peus del turó on resta situat al Castell. En arribar al final de la baixada farem un petit gir a la dreta i tot seguit a l'esquerra, en direcció al Castell; uns metres mes endavant, veurem unes fites de pedra, a l'esquerra del camí i sota mateix del Castell, per on comença un corriol que s'enfila fins al Castell; en cas de no trobar aquest corriol, si continuem pel camí, aquest envolta el Castell i directament accedeix al Castell, pel que seria la seva entrada principal.

Castell de Saburella
CASTELL DE SABURELLA
El Castell de Saburella està situat a 693 metres i destaquen les seves 3 torres que encara s'hi conserven, així com també la muralla que envolta al Castell; es creu que la data de construcció del Castell es entre els segles  XII i XIII

1 - Porta posterior del Castell
2 - Torre posterior del Castell
3 - Torre oest de planta circular
4 - Entrada principal del Castell
Sortint per la zona sud del Castell, es a dir, pel que fou en el temps l'entrada principal podem anar a veure les restes d'un antic "colomar" i que estava a càrrec del Castell i que feia les vegades de correu entre els diferents castells. Al sortir del Castell de Saburella i abans de fer un gir de quasi 360º a la dreta, farem un gir a la nostra esquerra per entrar a un petit i quasi inapreciable corriol per entre la vegetació de la zona, tot pujant un empedrat; superat l'empedrat i girar a l'esquerra, anirem baixant, entre la vegetació i a uns 50 metres arribarem a una edificació en runes, que es el "colomar" i que encara conserva una bona part dels seus nius.

RUTA DELS CASTELLS DEL GAIÀ CASTELLS DE SELMELLA I SABURELLA, Colomar al Castell de Saburella - Querol - Alt Camp

Castell de Saburella i El Colomar
Desfarem el camí per tornar al punt anterior, per seguir pel camí que envolta al Castell, tot passant novament pel principi del corriol que ens havia dut fins al mateix Castell i seguint ara girarem a la nostra esquerra pel costat d'una façana que en seu diu devia ser una granja; més endavant, a l'esquerra del camí, veurem una caseta d'obra de l'electricitat, ara abandonada i malmesa; una mica més endavant i ara en el marge dret del camí ens trobarem amb una casa abandonada.
Uns xiprerars a banda i banda del camí ens acompanyaran durant uns metres, com per acomiadar aquestos paratges; el camí fa una suau pujada, on podem veure un parell de rètol, mig descolorits, amb el nom de dues Masies, "Mas Mandil" i "Mas Rosich", i que queden cap al fons de la vall.

El Castell de Saburella del d'un turó
Al final de la suau pujada haurem de sobrepassar una cadena al mig del camí i just davant mateix una senyal ens indica la direcció hem de seguir en direcció cap el "Pont de l'Armentera".

RUTA DELS CASTELLS DEL GAIÀ CASTELLS DE SELMELLA I SABURELLA, rètol en direcció al Pont de 'Armentera - Alt Camp
Direcció El Pont d'Armentera
A patir d'aquest punt sempre anirem per un camí ample, molt còmoda i gairebé sempre en suau baixada i sempre en direcció al Pont d'Armentera, seguint algun altre rètol.

Direcció El Pont de l'Armentera
Per aquest camí passarem per davant de la Masia Batllet, que ens quedarà a la nostra esquerra; just en aquest punt s'acaba el camí de terra i comença la carretera asfaltada; en aproximadament 2 quilòmetres arribarem novament a la Masia de Cal Figueres, destí final de la ruta al voltant de la Serra de Selmella.

RUTA DELS CASTELLS DEL GAIÀ CASTELLS DE SELMELLA I SABURELLA, camp de blat
Camp de blat
RUTA DELS CASTELLS DEL GAIÀ CASTELLS DE SELMELLA I SABURELLA, mapa aeri del Castell de Selmella

RUTA DELS CASTELLS DEL GAIÀ CASTELLS DE SELMELLA I SABURELLA, mapa aeri del Castell de Saburella