divendres, 4 d’octubre del 2013

montferri-torre de montferri-tossa grossa

MONTFERRI - TORRE DE MONTFERRI - TOSSA GROSSA DE MONTFERRI

Montferri-Torre de Montferri-Tossa Grossa de Montferri

Aquesta és una informació totalment personal i que no pretén ser una guia exacta a seguir per part de qui pugui llegir aquests comentaris

El poble de Montferri està situat a la comarca de l'Alt Camp, dins de la Província de Tarragona; situat al sud-est de la comarca i al límit de la comarca del Tarragonès i a la vora del riu Gaià. Fins a principis del  segle XX el poble era conegut amb el nom de Puigtinyòs.
Per arribar-hi des de Barcelona cal agafar l'autopista AP-7 en direcció Tarragona fins arribar a la bifurcació amb l'autopista AP-2 en direcció a Lleida. Continuarem per aquesta fins arribar a la sortida 11-Vila-rodona i en sortir per la rotonda, cal seguir per la carretera C-51 en direcció a El Vendrell; en arribar a la segona rotonda continuarem per la C-51 i poc després cal agafar la carretera T-204, C-424 a la dreta i seguint per aquesta s'arriba al poble de Montferri.
Per arribar-hi des de Tarragona, el millor i camí més curt serà agafar la carretera TP-2031 en direcció a Sant Pere i Sant Pau i seguir per aquesta cap Els Pallaresos, Nulles i Bràfim i fins arribar a la carretera C-51 en direcció a El Vendrell i poc després cal agafar la carretera T-204, C-424 a la dreta i seguint per aquesta s'arriba al poble de Montferri.

TIPUS DE RUTA: Ruta de Senderisme circular (anada i tornada)
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: De fàcil a difícil (la dificultat del recorregut està en la molt forta pujada i posterior baixada que hi ha per accedir a la Torre de Montferri o del Moro; un tram d'uns 900 metres que supera un pendent d'uns 100 metres aproximadament)
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 1 hora i 49 minuts en total (1 hora i 21 minuts en moviment + 28 minuts aturat); 4,2 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Tot i ser una ruta curta, caldrà portar aigua, dons el tram de la pujada fins la Torre de Montferri o del Moro es fa feixuga i una mica de menjar per poder-lo gaudir quan arribem a la Tossa Gossa. Portar protectors per les inclemències meteorològiques (tant pel sol com per la pluja)
DESTACATS: Església de Sant Bartomeu de Montferri, Torre de Montferri o del Moro, Tossa Grossa de Montferri, Barraques de Pedra Seca i fora de la ruta es pot visitar el petit Santuari de la Mare de Déu de Montserrat
PUNT DE SORTIDA: Poble de Montferri, davant de l'església de Sant Bartomeu
PUNT D'ARRIBADA: Mateix punt de sortida
PUNT MÉS BAIX: Passat els safarejos i tot passat pel costat d'una granja porcina (193 metres)
PUNT MÉS ALT: El cim de la Tossa Gran de Montferri (379 metres)
En el carrer Major de Montferri ens situarem davant de l'església de Sant Bartomeu, just en la plaça del Doctor José Mª Vives.

Montferri-Torre de Montferri-Tossa Grossa de Montferri, església de Sant Bartomeu de Montferri
Església de Sant Bartomeu
Montferri-Torre de Montferri-Tossa Grossa de Montferri, rètol informatiu a Montferri
Per iniciar la ruta seguirem pel carrer Major en direcció a les afores del poble, tot seguint la senyal de la "Tossa Grossa del Montferri, per la torre de Montferri; al final del carrer i abans d'entrar a l' avinguda de Tarragona, veurem un gran panell a l'esquerra amb informació de l'Alt Camp; a l'esquerra d'aquest panell hi ha carrer que passa del darrera panell, amb baixada, en direcció a uns safarejos.
Montferri-Torre de Montferri-Tossa Grossa de Montferri, carrer en direcció als safareixos

Al final de la baixada i quan veiem i sentim l'aigua del safareig, veurem un rètol que ens encamina cap a la Tossa Gran de Montferri, per la Torre de Montferri.
Montferri-Torre de Montferri-Tossa Grossa de Montferri, rètol informatiu a la sortida de Montferri

Seguint aquesta direcció rodejarem una granja porcina i passada aquesta un nou rètol davant d'una pallissa ens orienta cap el nostra destí.

Montferri-Torre de Montferri-Tossa Grossa de Montferri, camí de la Polla Rossa
Durant un bon tram, el camí que trepitjarem es per asfalt. Durant el recorregut anirem trobant rètols indicatius i informatius; el nom del camí pel que anirem caminant te un curiós nom, "Camí de la Polla Rossa"

Montferri-Torre de Montferri-Tossa Grossa de Montferri, camí de la Polla Rossa en direcció a la Tossa de Montferri
Camí de la Polla Rossa
Torre del Moro des del Camí de la Polla Rossa
Una altre part interessant de la ruta la trobarem a la vora del camí i fa referència a "L'Art de la Pedra Seca", on un panell informatiu ens acosta a aquest tant arrelat a la nostra terra.
Montferri-Torre de Montferri-Tossa Grossa de Montferri, rètol informatiu de construccions de Pedra Seca
Les construccions de Pedra Seca són l'herència diària d'una arquitectura popular molt sovint oblidada i un clar testimoni d'un art estès a les nostres terres.
Arreu del territori es troben construccions d'aquesta técnica com ara: marges, voltes, barraques, cossiols, entre d'altres de diferents mides i formes.
Montferri-Torre de Montferri-Tossa Grossa de Montferri, barraca de Pedra Seca del Gori a Montferri
Barraca del Gori i detall darrera de la barraca
Passada la barraca arribarem a una nova senyal i en aquest punt deixarem el camí asfaltat i comença el camí de terra.
Montferri-Torre de Montferri-Tossa Grossa de Montferri, Cami de la Polla Rossa i rèrol informatiu

Seguint la direcció cap a la Torre de Montferri, comença un corriol de terra, en continuada pujada; conforme anem pujant la pendent es fa cada més forta arribant a la seva màxima pendent al final del corriol, gairebé al costat de la Torre de Montferri o Torre del Moro.
Corriol fins a la Torre de Montferri
Montferri-Torre de Montferri-Tossa Grossa de Montferri, torre del Moro o de Montferri

Al final de la força pujada pel corriol continuarem cap a la nostra dreta tot seguint el rètol que veurem i en direcció a la Torre de Montferri.

Seguirem el corriol fins la Torre de Montferri o Torre del Moro, a poques passes del final de la pujada i del rètol.

La Torre de Montferri (377 metres), també anomenada Torre del Moro, es troba situada a la carena de la serra homònima propera al cim culminat: la Tossa Grossa de Montferri (387 metres d'altitud). El 1985 va ser declarada Bé d'Interès Cultural i fou restaurada a finals del s. XX. La història més versemblant la data el s. XI, a l'entorn  de l'any 1000, com una torre de guaita dins dels dominis de Castellví de la Marca (Alt Penedès) que al s. X arribaven fins els límits del Francolí. La seva missió era vigilar els límits occidentals de la Marca. Des de dalt podem contemplar una àmplia panoràmica fins a mar, dominant les terres planes del Baix i Alt Penedès i gairebé tot el camp de Tarragona. Aquesta construcció té una planta lleugerament el·líptica. Fa uns 5,25 metres de base, per uns 8 metres d'alçada, per 15,66 metres de diàmetre. A l'interior mesura 2,90 metres. El gruix de la paret es de 1,30 metres. Les dimensions reduïdes són les adequades d'una torre de guaita que tenia només aquesta finalitat.
Quan fou construïda segurament era uns 2 metres més alta i la porta d'entrada es deuria situar a l'alçada del primer pis, com és habitual en altres torres medievals. La restauració que se n'ha fet darrerament ha situat una porta arran del terra per facilitar-hi l'accés.
Torre de Montferri o del Moro
Seguirem el corriol per anar fins la Tossa Grossa de Montferri, que queda ben a prop de la Torre.
Montferri-Torre de Montferri-Tossa Grossa de Montferri, Tossa Grossa de Montferri i la Serra del Montmell
Corriol fins la Tossa Grossa
Al fons la Serra del Montmell
Arribarem fins la Tossa Grossa de Montferri (387 metres), on podrem contemplar unes boniques vistes de 360º.
Tossa Grossa amb un punt geodèsic

Montferri-Torre de Montferri-Tossa Grossa de Montferri, Plana de l'Alt Camp des de la Tossa Grossa de Montferri
Plana de l'Alt Camp
Montferri-Torre de Montferri-Tossa Grossa de Montferri, Torre del Moro o de Montferri des de la Tossa Grossa de Montferri
Torre del Moro des de la Tossa Grossa de Montferri
Una vegada hem arribat en aquest punt, "Tossa Grossa de Montferri", desfarem el camí de tornada cap a la Torre del Moro; passada la Torre tornarem a agafar el corriol, ara de baixada, tenint en compte de anar en molta precaució, dons ara la pendent es molt pronunciada i a més les pedres i terra solta ens pot fer relliscar.
Seguint aquest corriol desfarem tot el camí fins arribar novament davant de l'església de Montferri, punt final de la ruta.
Al poble de Montferri:
Montferri-Torre de Montferri-Tossa Grossa de Montferri, poble de Montferri
Detalls del poble de Montferri
Montferri-Torre de Montferri-Tossa Grossa de Montferri, poble de Montferri amb el campanar de l'església i la Torre del Moro al fons
El poble de Montferri i al fons la Torre del Moro
A la sortida del poble es pot anar a visitar el Santuari de Montserrat, una construcció que s'inspira en les muntanyes de Montserrat i que venera la imatge de la patrona de Catalunya.
Montferri-Torre de Montferri-Tossa Grossa de Montferri, Mare de Déu de Montserrat a Montferri
Basílica de Montserrat i campanar
El Santuari de Montserrat va ser iniciat l'any 1926, segons projecte de l'arquitecte modernista Josep M. Jujol, deixeble d'Antoni Gaudí, i es finalitzen les obres a finals del s. XX; Jujol va volgué ser una obra molt lligada a la terra i que suggerís els elements naturals del medi.