dijous, 8 de febrer del 2018

EL VENDRELL A LA BISBAL DEL PENEDÈS
Ruta Castellera - de plaça a plaça

Ruta Castellera, El Vendrell a La Bisbal, Nens del Vendrell

El Vendrell és la capital de la comarca del Baix Penedès, dins de la província de Tarragona. Una de les teories sobre el nom de Vendrell planteja que prové del diminutiu "Venerellus", del llatí Venere (Venus).
L'origen històric de la capital del Baix Penedès l'hem de cercar en la conquesta d'aquesta part de la comarca durant el segle X i la cessió de diversos dels seus pobles al monestir de Sant Cugat per a la seva repoblació. El lloc apareix per primera vegada el 1037 en una concòrdia signada per l'abat, on s'esmenta el rec que hi ha davant Venrel.
La proximitat del camí ral (la traça de la Via Augusta que seguia direcció a Tarragona) va afavorir el seu desenvolupament com a nucli de població.
Àngel Guimerà (1845-1924), fill de pare vendrellenc i de mare canària; fou dramaturg, polític, poeta; als 7 anys es va traslladar, juntament amb la seva família a Barcelona i posteriorment a El Vendrell on va viure a la casa peiral dels Guimerà al Vendrell durant el segle XIX. En aquesta casa, va iniciar la seva activitat poètica, primer en castellà i,més tard, en català, per triomfar després en el món teatral com a dramaturg. Una de les seva principals obres fou Terra Baixa.
La casa familiar dels Guimerà és situada al carrer Santa Anna, 10, a tocar de la casa nadiua de Pau Casals. Actualment hi ha ubicat un museu on es pot seguir bona part de la seva vida.
Pau Casals i Delilló (1876-1973) va néixer a El Vendrell; fou violinista i pedagog, director i compositor musical català. La seva gran contribució al món de la música va ser la innovació en la interpretació amb el violoncel que, més tard, va ser adoptada per tots els violoncel·listes del món.
La casa nadiua de Pau Casals a El Vendrell és situada al carrer Santa Anna, 4; és una casa alta, estreta, amb balcons i amb vivenda de dues plantes: actualment hi ha ubicat una museu on es pot segut la seva vida des de la seva infància a través de fotografies i documents.
Els Nens del Vendrell són una colla castellera fundada el 1926 i que va ocupar un lloc molt destacat en el panorama casteller entre les dècades de 1950 i 1970.
El Xató és un dels productes gastronòmics més típics de El Vendrell, un plat a base d'escarola, salsa de romesco i altres ingredients. El primer diumenge de Febrer se celebra, a la Rambla de El Vendrell, la tradicional Xatonada Popular, una diada gastronòmica que ofereix la possibilitat de degustar aquest plat popular.

Des de Barcelona, en direcció a Tarragona per l'autopista AP-7 E-15 fins arribar a la sortida 31; seguidament agafar la carretera N-340 en direcció a El Vendrell.
També en direcció a Tarragona per la Diagonal B-23 i a l'alçada de Molins de Rei agafar la carretera N-340 en direcció a Vilafranca del Penedès i fins a El Vendrell.
Des de Tarragona, en direcció a Barcelona per l'autopista AP-7 E-15 fins arribar a la sortida 31; seguidament agafar la carretera N-340 en direcció a El Vendrell.
També en direcció a Barcelona per la carretera N-340 fins a El Vendrell.
Ambdós casos hi ha la possibilitat de fer el trajecte amb tren, fins a l'estació de El Vendrell o Sant Vicenç de Calders.

TIPUS DE RUTA: Ruta de senderisme lineal
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Fàcil
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 1 hora i 54 minuts en total (1 hora i 46 minuts en moviment + 8 minuts aturat); 5,3 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Abans de començar la ruta, tenir clar la ruta que es farà i que s'ajusti al vostre nivell i no sobreestimar les vostres capacitats; cal saber com serà la ruta i com estem físicament; no hi ha cap desnivell destacat i tot el camí és força còmode i fàcil. Assegurar-se de portar el material i avituallament necessari per realitzar la ruta. Un mapa de la zona i una brúixola i també is és possible un GPS amb les dades de la ruta. Menjar i aigua en força quantitat, dons no hi cap zona per avituallar-se en tot el recorregut. Protector solar que ens posarem abans de començar i varies vegades durant la ruta, dons la radicació solar es alta. Cal informar-se de la previsió meteorològica. Cal emportar-se les deixalles per a dipositar-les després on correspongui. No fer la ruta en solitari, si és possible.
DESTACATS: Façana de l'Ajuntament, Església de Sant Salvador, plaça Nova on resta ubicada una estàtua de l'il·lustre vendrellenc en Pau Casals, Casa nadiua d'en Pau Casals, Casa Museu d'Àngel Guimerà (tot a la Vila de El Vendrell)
PUNT DE SORTIDA: Plaça Vella de El Vendrell, davant de l'Ajuntament i de l'església de Sant Salvador
PUNT D'ARRIBADA: Confluència entre el carrer Dr. Robert i Plaça de Sant Jordi, davant de la seu de la Societat Cultural i Recreativa Bisbalenca
PUNT MÉS ALT: Al carrer Dr. Robert a La Bisbal del Penedès, plaça Castellera
PUNT MÉS BAIX: A la Riera de La Bisbal al pas sota l'autopista AP-7

Ruta Castellera, El Vendrell a La Bisbal, plaça Vella de El Vendrell
Plaça Vella de El Vendrell
La plaça Vella de El Vendrell és plaça castellera per excel·lència, on s'hi han pogut veure i gaudir de grans diades castelleres arreu del temps i ho podem veure escrit a les parets de la façana de l'Ajuntament amb tres plaques commemoratives de diferents construccions castelleres a càrrec dels Nens del Vendrell.

"En aquesta plaça el 15/10/1951 va esser carregar i descarregat el Tres de Vuit per la Colla Nens del Vendrell"
"En aquesta plaça el dia 12/11/1967 va coronar-se el Pilar de Sis per la Colla Nens del Vendrell"
"En aquesta plaça el dia 23/11/1969 La Colla Nens del Vendrell va carregar i descarregar per primera vegada El Pilar de Set amb Folre".

Ruta Castellera, El Vendrell a La Bisbal, plaça Vella de El Vendrell i església de Sant Salvador Transfigurat
Església de Sant Salvador a El Vendrell
L'església parroquial és un edifici dedicat al Salvador Transfigurat i fou construït entre els anys 1732 i 1739. A partir del 1739 es començà a erigir el campanar i fou finalitzar el 1784, en què es col·locà l'àngel-penell, realitzat pel mestre argenter Josep Romeu.
L'actual altar major és obra de l'arquitecte Josep M. Jujol. Al cor s'hi troba l'orgue que fou construït el 1777 pel suís Lluís Scherrer i que Pau Casals tocà durant la seva infantesa.

Ruta Castellera, El Vendrell a La Bisbal, plaça Vella de El Vendrell i escultura de bronze avi ensenyant a la seva neta l'àngel del campanar de l'església de Sant Salvador

A la plaça Vella també hi podem veure una escultura de bronze on un avi ensenya a la seva neta l'àngel situat al capdamunt del campanar de l'església de Sant Salvador.

Situats a la plaça Vella de El Vendrell i davant de la façana principal de l'Ajuntament i de l'església de Sant Salvador, anirem en direcció al carrer Alt, un carrer comercial i en un primer tram exclusiu per a vianants; aquest ens portarà fins a la plaça Nova; creuarem la plaça passant per davant de l'estàtua a Pau Casals, que la vila de El Vendrell va erigir en aquest indret.

Ruta Castellera, El Vendrell a La Bisbal, plaça Nova i estàtua a Pau Casals a El Vendrell
Plaça Nova de El Vendrell
En travessar la placa Nova, deixarem l'estàtua de Pau Casals a la nostra esquerra; a l'altre banda de la plaça hi ha una petita rampa i uns esgraons; passant per aquí anirem en direcció al carrer Santa Anna, que queda al final de la plaça (darrera de l'estàtua); en entrar al carrer Santa Anna girarem a la dreta.
Al carrer Santa Anna hi ha ubicades dues cases de molta rellevància a la vila de El Vendrell, dons en el seu dia foren cases de dues il·lustres famílies, la d'en Pau Casals i la d'en 'Angel Guimerà (ambdues mencionades anteriorment).

Ruta Castellera, El Vendrell a La Bisbal, façana de les cases familiars de Pau Casals i Àngel Guimerà a El Vendrell
Casa familiar de Pau Casals / Casa familiar d'Angel Guimerà
Continuarem pel carrer Santa Anna i en situar-nos al costat de l'escultura d'una parella que simbolitza la festa del pa beneït que tradicionalment es fa cada any com a festa dels barris, veurem, a la façana de la casa on va néixer en Jan Julivert, una placa commemorativa i en homenatge a aquest gran casteller del segle XX.

Ruta Castellera, El Vendrell a La Bisbal, carrer Santa Anna i estàtua d'una parella en la festa del pa beneït a El Vendrell
Carrer Santa Anna
Ruta Castellera, El Vendrell a La Bisbal, carrer Santa Anna i placa commemorativa a Jan Julivert a El Vendrell

Jan Julivert i Nin va néixer a El Vendrell i fou un dels més destacats castellers del segle XX; durant 28 anys (1944 a 1972) fou cap de colla de la Colla Castellera dels Nens del Vendrell. Com a cap de colla aconseguí grans fites castelleres, com ara l'any 1945 on van aconseguir aixecar la primera torre de set; el 1946, el primer quatre de vuit; el 1951, el primer tres de vuit descarregat del segle; el 1970, la colla va guanyar el Concurs de Colles Castelleres de Tarragona, on van descarregat la primera torre de vuit amb folre del segle.
La placa que actualment es pot veure a la façana de la casa on va néixer va ser col·locada l'any 1976, amb motiu del 50è aniversari dels Nens del Vendrell (informació extreta del bloc "Una passejada per la literatura castellera del Vendrell).

Seguirem pel carrer Santa Anna fins a creuar la carretera de Valls i continuarem pel carrer del davant, carrer Camí dels Molins; el camí ens portarà fins al petit nucli de cases de El Camí dels Molins, dins del terme municipal de Santa Oliva.

En deixar el nucli de cases passarem per sota del pont del tren d'alta velocitat i de seguida arribarem a una bifurcació i continuarem pel camí de l'esquerra, inicialment asfaltat.

Ruta Castellera, El Vendrell a La Bisbal, camí a la Riera de La Bisbal

El camí asfaltat ens portarà fins a una nova bifurcació; en aquest punt s'acaba el tram d'asfalt; el camí de l'esquerra baixa cap a la Riera de La Bisbal i no el seguirem i continuarem pel camí que surt per la dreta; davant veurem el pont de la carretera C-51 i que travessa sobre la Riera de La Bisbal.

Ruta Castellera, El Vendrell a La Bisbal, camí sota el pont de la carretara C-51 a tocar de la Riera de La Bisbal

En arribar el pont el travessarem per sota; cal anar en compte en aquesta zona de sota del pont, dons està força bruta de deixalles i de porqueria, per tant, cal deixar-lo enrere ràpidament; només passar sota el pont aquest camí més ample gira a la dreta i continua, però nosaltres el deixarem i girarem a l'esquerra per continuar per un corriol que transita pel marge esquerra d'un gran camp de cultiu; el torrent de la Riera de La Bisbal ens quedarà a la nostra esquerra, un nivell per sota les nostres passes.

Ruta Castellera, El Vendrell a La Bisbal, camp de cultiu al Molí Alt i la Riera de La Bisbal

Després d'uns 600 metres per aquest corriol arribarem fins davant del pont de l'autopista del Mediterrani AP-7 E-15; per continuar cal passar per sota del pont de l'autopista.

Ruta Castellera, El Vendrell a La Bisbal, pont de l'autopista AP-7 E-15

Passat sota el pont de l'autopista el camí ens portarà a l'urbanització El Molí, dins del terme municipal d'Albinyana.

Ruta Castellera, El Vendrell a La Bisbal, urbanització El Molí al terme municipal d'Albinyana
Urbanització El Molí
Entrarem a l'urbanització El Molí pel carrer de l'Alfàbrega i el seguirem fins al seu final; al final d'aquest continuarem recta, però ara per un camí terrós; a la dreta d'aquest camí i protegit per una tanca veurem un gran dipòsit que subministra aigua a la vila del Vendrell.

Seguirem per aquest camí fins arribar a una nova bifurcació, just en el punt on s'acaba la darrera casa/finca de l'urbanització del Molí.

Ruta Castellera, El Vendrell a La Bisbal, El Molí d'en Perot al terme municipal d'Albinyana

En aquesta bifurcació cal seguir pel primer camí a l'esquerra i que va paral·lel a la Riera de La Bisbal; en començar per aquest camí passarem pel costat de les ruïnes del Molí d'en Perot.

Continuarem pel camí, seguint sempre la línia paral·lela a la Riera de La Bisbal i a les cases de l'urbanització Bonaterra; aquest ens portarà fins a l'alçada del Tomoví, on trobarem, a la vora del camí, un petit edifici que guarda un pou col·lector d'aigües potables del Vendrell.

Ruta Castellera, El Vendrell a La Bisbal, Riera de La Bisbal a la zona del Tomoví

En passar aquest petit edifici, travessarem la Riera de l'Albornar, que en aquest punt desemboca a la Riera de La Bisbal; passarem entre dues casetes metàl·liques i arribarem a una cruïlla.

Ruta Castellera, El Vendrell a La Bisbal, zona del Tomoví entre la Riera de La Bisbal i la Riera de l'Albornar

A la cruïlla continuarem pel camí que quedarà davant nostre i que circula entre pins; veurem alguna senyal blanca i vermella pintada a la soca d'algun arbre (GR-92).

Ruta Castellera, El Vendrell a La Bisbal, zona del Tomoví a la Riera de La Bisbal

Una mica més endavant aquest camí ens portarà fins la llera de la Riera de La Bisbal i que haurem de travessar-la, per continuar per un camí que queda a l'esquerra de la Riera i que s'enfila suaument (veurem alguna senyal blanca i vermella).

Creuament de la Riera de La Bisbal
Un curt i lleuger tram en pujada per aquest camí ens portarà fins a una primera bifurcació i continuarem per la dreta.

Ruta Castellera, El Vendrell a La Bisbal, camí al Bosc de Cal Mata

De seguida arribarem a una nova bifurcació i novament cal continuar per la dreta; seguint per aquest camí, a l'esquerra queda el Bosc de Cal Mata; més endavant el camí ens portarà fins a una cruïlla i cal continuar per la dreta (en aquest punt deixarem de seguir el GR-92).

En girar a la dreta seguirem per aquest camí, entre vinyes a banda i banda, fins a arribar a una bifurcació; en arribar-hi continuarem per la dreta, entrant en una petita zona de pins (Bosc del Gener), una zona erma i que novament s'acosta a la Riera de La Bisbal.

Ruta Castellera, El Vendrell a La Bisbal, camí al Bosc del Gener

El camí ens portarà novament fins a la Riera de La Bisbal i l'haurem de travessar, seguint el camí ben traçat que hi ha, tot fent una corba cap a la dreta.

Pas per la Riera de La Bisbal
Passada la Riera de La Bisbal el camí fa una gir cap a l'esquerra i continua paral·lel al Torrent Mal, que en aquest zona desemboca a la Riera de La Bisbal; aquest tram de camí es conegut com "Camí Vell del Vendrell a La Bisbal del Penedès"; el camí ens portarà fins al Circuit de Proves Automobilístiques Idiada; abans d'entrar a la pista que envolta aquest Circuit, en propi camí ens farà creuar el Torrent Mal.

Ruta Castellera, El Vendrell a La Bisbal, Camí Vell del Vendrell a La Bisbal, Riera de La Bisbal i Torrent Mal, davant dle Circuit de Proves Automovilístiques Idiada

En accedir a la pista que envolta el Circuit de Proves Automobilístiques, girarem a l'esquerra i creuarem novament el Torrent Mal, però ara per damunt seu i per sobre d'un tram de camí cimentat. El tram de camí cimentat, en lleugera pujada, es curt i en acabar-se comença el camí terrós; davant nostra queda un llarg camí que va envoltant el Circuit; inicialment és un camí totalment recta i progressivament va girant cap a la dreta (en un punt d'aquest gran revolt entrarem al terme municipal de La Bisbal del Penedès), fins arribar a la nova carretera que porta cap al polígon industrial Les Planes i polígon industrial l'Albornar.

Ruta Castellera, El Vendrell a La Bisbal, camí que envolta el Circuit de proves Automovilístiques i carretera al polígon industrial Les planes i l'Albornar

En arribar al tram de carretera haurem de creuar-la tot girant a la nostra dreta en direcció al polígon industrial, anant en compte, dons no hi ha cap pas per a vianants; també cal anar en compte, dons el voral de la carretera és estret; només haurem de fer uns 90 metres i deixarem la carretera, per girar a l'esquerra i seguir pel Camí de l'Albornar (hi ha una gran senyal que indica "Camí".

Ruta Castellera, El Vendrell a La Bisbal, Camí l'Albornar a La Bisbal del Penedès

El Camí de l'Albornar és l'antic camí que unia el poble de La Bisbal del Penedès amb el que temps enrere eren les vinyes i camps de conreu de l'Albornar, actualment terres ocupades pel Circuit de Proves Automobilístiques Idiada.

El Camí, entre marges de pedra seca a banda i banda, ens portarà de seguida a una bifurcació i en aquest punt seguirem pel camí de la dreta.

Ruta Castellera, El Vendrell a La Bisbal, Camí de l'Albonar a La Bisbal del Penedès

Mes endavant, a l'esquerra del camí, hi ha ubicada la Masia de Cal Sebastià, que tot i no estar habitada, està en molt bon estat de conservació.

Ruta Castellera, El Vendrell a La Bisbal, Camí de l'Albonar i Masia de Cal Sebastià a La Bisbal del Penedès
Masia de Cal Sebastià
Passada la Masia, uns 200 metres més endavant, arribarem a un cruïlla de camins i en aquest punt tenim dues opcions a seguir:

a) En arribar a la cruïlla seguir recta, pel camí del mig, entre oliveres i garrofers; aquest camí ens portarà fins a la carretera TP-2402; en arribar a la carretera no queda altre que seguir per aquesta, tenint molt de compte dons no te voral per els vianants i cal estar a l'aguait dels vehicles que i circulen; creuarem la carretera i ens situarem en el seu voral esquerra, en direcció a La Bisbal, que ja veurem davant nostre.

Ruta Castellera, El Vendrell a La Bisbal, Camí de l'Albonar en l'enllaç amb la carretera TP-2402 de la Bisbal al Vendrell

Pel voral de la carretera haurem de fer uns 400 metres fins a trobar una vorera ample que ens permetrà caminar més protegits; per la vorera arribarem a una cruïlla amb semàfors (a La Bisbal en diuen "les quatre carreteres") i creuarem la carretera per un primer pas de vianants a la dreta i seguidament per un segon pas de vianants a l'esquerra i que creua la carretera T-240 o Avinguda de la Generalitat; entrarem al poble de La Bisbal per l'Avinguda de Colom i fins a la plaça de Catalunya, on hi ha una font al mig d'aquesta; continuarem pel carrer de la Llibertat (on hi ha ubicada la farmàcia del poble) i seguidament entrarem al carrer Dr. Robert i plaça de Sant Jordi, on resta ubicada la seu de la Societat Cultural i Recreativa Bisbalenca; aquest indret és l'arteria més castellera de La Bisbal i on cada 15 d'Agost és celebra la tradicional diada castellera per la festa de la Mare de Déu d'Agost, patrona de La Bisbal del Penedès.
Fins no fa gaire temps, aquesta plaça era coneguda en el mon casteller com "La plaça més castellera sense colla pròpia", avui a La Bisbal del Penedès podem gaudir de la colla local dels "Bous".
Aquesta opció es la marcada amb el track del GPS que s'adjunta i també és la més recomanada, dons com se sol dia "el bon camí fa drecera".

b) En arribar a la cruïlla girar a la dreta i entre camps d'oliveres a banda i banda, arribarem de seguida a unes granges, a la dreta del camí; al final del camí cal girar a l'esquerra i continuar per la Rasa del Masot.
Antigament aquest Rasa n'era un camí practicable, però en l'actualitat una bona part d'aquest s'ha perdut degut a que ara ja no si transita i això ha fet que el traçat original estigui ple d'herbes i brutícia i s'hagin de saltar marges de pedra seca i entrar a les vinyes o camps de cultiu d'una banda i l'altre; tot i això, adjunto el track del GPS per si algú en te ganes de passar-hi.

Ruta Castellera, El Vendrell a La Bisbal, Rasa del Masot a La Bisbal del Penedès
Rasa del Masot
En acabar-se el camí per la Rasa del Masot, davant del Celler Cooperatiu, actualment Celler Domenys, haurem de travessar la carretera T-240 (compte que no hi ha pas per a vianants) i continuarem per l'Avinguda Baix Penedès; una mica més endavant, a l'esquerra veurem una placeta amb un gran bloc de pedra o fita d'antiga carretera romana; en aquest punt deixarem l'avinguda Baix Penedès i tot passant per la plaça Onze de Setembre, continuarem pel carrer Anselm Clavé + carrer Dr. Robert, fins davant la Societat Cultural i Recreativa Bisbalenca.

Ruta Castellera, El Vendrell a La Bisbal, carrer Dr. Robert i plaça de Sant Jordi a La Bisbal del Penedès
Plaça Sant Jordi i carrer Dr. Robert a La Bisbal del Penedès
En aquest punt donarem per finalitzada la ruta entre El Vendrell i La Bisbal del Penedès - de plaça castellera a plaça castellera.