dijous, 7 de desembre del 2017

VILANOVA I LA GELTRÚ A CALAFELL
GR-92
-Seguint la costa Mediterrània-

GR-92, dibuix d'una platja en el recorregut de Vilanova i la Geltrú a Calafell. Propietat de Cande Rguez

Aquesta és una informació totalment personal i que no pretén ser una guia exacta a seguir per part de qui pugui llegir aquest comentaris.
Aquesta és una ruta costera i per tant està sotmesa a canvis o modificacions derivades de la climatologia i els efectes del mar i/o pels propis municipis sobre les platges; així dons al seguir aquesta ruta, mitjançant el track del GPS que s'adjunta, aquesta pot haver variat.

Vilanova i la Geltrú és un municipi i capital situat a la comarca del Garraf; el municipi és resultat de la unió del municipi de Vilanova i el nucli de La Geltrú i que antigament n'era independent i formava part del veí municipi de Cubelles.

Des de Barcelona, hi ha varies opcions: 1) des de la Ronda Litoral B-10 en direcció Tarragona-Lleida i Aeroport fins a la sortida 19 per continuar per la C-32en direcció Sitges-Tarragona B-20, C-32, B-22; continuar per la C-32 fins a Castelldefels i dues opcions, 1a) sortida 42 i continuar per la C-31 per les Costes del Garraf fins a Sitges i Vilanova i la Geltrú ó 1b) continuar per la C-32 autopista Pau Casals fins a Vilanova i la Geltrú; 2) des de la Ronda de Dalt fins a trobar la C-32 i continuar fins a Castelldefels i seguir per la mateixes indicacions anteriors; altres opcions consultar.
Des de Tarragona, sortida per l'AP-7 i continuar per l'autovia del Mediterrani i N-340 fins a l'alçada de El Vendrell i dues opcions, 1a) seguir per la C-31 en direcció a Calafell, Cunit i Vilanova i la Geltrú ó 1b) abans d'arribar a El Vendrell continuar per la C-32 autopista Pau Casals fins a Vilanova i la Geltrú.
El tren també és un molt bona opció per arribar a Vilanova i la Geltrú, tant des de Barcelona com des de Tarragona.

TIPUS DE RUTA: Ruta de Senderisme lineal
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Fàcil; el recorregut es totalment pla i a tocar de les platges
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 3 hores i 33 minuts en total (2 hores i 59 minuts en moviment i 34 minuts aturat); 5,10 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Abans de començar la caminada, tenir clar quina mena de ruta és farà i que s'ajusti al nostre nivell i no sobreestimar les nostres capacitats; aquesta és una ruta fàcil, però cal tenir-ne alguna referència i com estem físicament per dur-la a terme; assegurar-se de portar el material indispensable i necessari per a realitzar la ruta i si pot ser un mapa, una brúixola i un GPS amb el track marcat que ens facilitarà el recorregut; menjar i aigua en quantitat suficient; protector solar i roba per a protegir-nos del sol i de les inclemències del temps; el dia abans cal informar-se de la predicció meteorològica; començar la ruta de bon matí, quan la fresca del dia és més agradable i sempre acompanyats de la llum del dia; durant la ruta, cal calcular el temps que puguen estar per fer-la en la seva totalitat, en funció de les nostres pròpies possibilitats i comptant amb la resta de les persones que ens poden acompanyar (parades per a descansar, menjar, fer fotos...); no fer la ruta en solitari si és possible; seguir sempre les senyals de la ruta (en aquest cas blanques i vermelles); emportar-se les deixalles per a dipositar-les posteriorment on correspongui; portar telèfon i recàrrega suficient; deixat dit a familiars i/o amics de la ruta que farem
DESTACATS: Vilanova i la Geltrú, Cubelles, Cunit, Segur de Calafell, Calafell (jaciment romà El Vilarenc, la ciutadella ibèrica), platges i cales al llarg del recorregut
PUNTS DE SORTIDA: Hi ha dues possibilitats a triar:
  1.  Plaça de la Vila de Vilanova i la Geltrú, on és marcat l'inici del track del GPS que s'adjunta,
  2. Confluència entre el Passeig Marítim i el Passeig del Carme amb la Rambla de la Pau, davant de l'obelisc de Francesc Macià; aquest punt del camí també es farà si es tria com a punt de sortida l'opció 1
PUNT D'ARRIBADA: Confluència entre l'avinguda de Sant Joan de Déu i el carrer de Monturiol a Calafell
PUNT MÉS ALT: Plaça de la Vila de Vilanova i la Geltrú (25 metres)
PUNT MÉS BAIX: Diferents punts de la costa (0 metres)

Situats a la plaça de la Vila de Vilanova i la Geltrú i d'esquena a la façana principal de l'ajuntament, deixarem la plaça seguint cap a la nostra esquerra i continuant per l'avinguda de Francesc Macià, fins arribar a la Rambla Principal on girarem a l'esquerra, en direcció Mar.

GR-92, plaça de la Vila de Vilanova i la Geltrú

Per la Rambla Principal arribarem fins a la plaça de Gumà i Ferran amb la Rambla de Josep Tomàs i Ventosa (o carretera C-246a); en travessar-la continuarem per la Rambla de la Pau, on haurem de passar per sota del pont de la línea ferroviària (Sant Vicenç de Calders a Barcelona); al final de la Rambla de la Pau hi ha un obelisc en memòria de Francesc Macià.

GR-92, obelisc a Francesc Macià a la Rambla de la Pau de Vilanova i la Geltrú
Obelisc a Francesc Macià
Creuarem per un pas de vianants i ens situarem davant d'un rètol informatiu; en aquest punt girarem a la nostra dreta en direcció a la Punta de Sant Llúcia i Cubelles; a partir d'aquí comença el passeig del Carme.

GR-92, rètol informatiu entre el Passeig Marítim i el Passeig del Carme de Vilanova i la Geltrú

Al final del Passeig del Carme veurem una rotonda que creuarem pel pas de vianants i ens situarem davant de la caseta de l'oficina de turisme, just al costat del Club Nàutic de Vilanova.

GR-92, oficina de turisme al Parc de Ribes Roges de Vilanova i la Geltrú

En aquest punt continuarem pel Parc de Ribes Roges, per un passadís o carrer entre arbres, en direcció al Mar.

GR-92, Parc de Ribes Roges de Vilanova i la Geltrú

Al final d'aquest passadís o carrer hi ha ubicat un templet o quiosc; en arribar-hi, a la dreta, veurem una passarel·la que creua per sobre del Torrent de Sant Joan.

GR-92, passarel·la sobre del Torrent de Sant Joan a Vilanova i la Geltrú

Passarem per la passarel·la i seguirem pel del Parc de Ribes Roges, amb jardí a la dreta i la platja de Ribes Roges a l'esquerra.

GR-92, Torrent de Sant Joan i platja de Ribes Roges a Vilanova i la Geltrú

Al final del Parc accedirem al Passeig de Ribes Roges, una via per a vianants amb palmeres a banda i banda.

GR-92, Passeig de Ribes Roges a Vilanova i la Geltrú

Al llarg del passeig hi ha una llarga platja dividida en diferents espigons i/o dics i que separen una platja de la següent i conegudes amb noms diferents.

GR-92, platja de Ribes Riges de Vilanova i la Geltrú
Platja de Ribes Roges
Al dic que hi ha a la platja de Ribes Roges, hi ha ubicada una senyal geodèsica  i també l'estàtua d'un toro.
Passat aquest dic comença la platja d'Adarró i que arriba fins a la Punta de Sant Gervasi.

GR-92, platja d'Adarró a Vilanova i la Geltrú
Platja d'Adarró
Al final del Passeig de Ribes Roges veurem unes escales, per les quals accedirem al Passeig de Salvador Espriu.

GR-92, Passeig de Ribes Roges i escales al Passeig de Salvador Espriu

Per aquest passeig veurem l'espigó de la Punta de Sant Gervasi, que separa la platja d'Adarró de la platgeta de Sant Gervasi (també anomenada platja dels Capellans).

GR-92, platgeta de Sant Gervasi o platja del Capellans de Vilanova i la Geltrú
Platgeta de Sant Gervasi, entre espigons
El Passeig de Salvador Espriu ens portarà fins a la platja de l'Aiguadolç, on hi ha un altre espigó que separa la platgeta de Sant Gervasi i la platja de l'Aiguadolç; aquesta és la darrera platja de la línea costera de la vila de Vilanova i la Geltrú (no del seu terme municipal).

GR-92, platja de l'Aiguadolç de Vilanova i la Geltrú
Plata de l'Aiguadolç
Al final del Passeig de Salvador Espriu i davant de la platja de l'Aiguadolç, s'acaba el tram asfaltat i haurem de continuar la ruta per un petit tram sobre la sorra de la platja i seguint la direcció d'un rètol informatiu que aquí veurem en direcció a Cubelles.

GR-92, rètol informatiu de la platja de l'Aiguadolç de Vilanova i la Geltrú

El camí, en forma de corriol, puja una mica i és situa paral·lelament a les vies del tren; unes poques passes més enllà passarem pel costat d'una casa, que en la seva façana, consta el nom de "Gavina".

GR-92, corriol a la sortida de Vilanova i la Geltrú - casa Gavina

GR-92, platges de Vilanova i la Geltrú
Vista de les platges de la Vilanova i la Geltrú
Passada la casa "Gavina", continuarem per un corriol que arriba fins a una petita platja, també anomenada l'Aiguadolç i un cop travessada pel mig de la sorra de la seva platja, el corriol es perd i continuarem fent camí sobre un pedregar, on hi ha alguna senyal pintada de blanc i vermell; aquest tram és conegut com la Punta de Santa Llúcia.

GR-92, tram del GR-92 sobre un pedregar a tocar de la costa a la zona de la Punta de Santa Llúcia
GR-92 a la Punta de Santa Llúcia
Per aquest tram de pedregar, arribarem, de seguida, al peu d'unes escales, on hi ha pintades senyals blanca i vermella; superarem aquest petit tram d'escales i accedirem a carrer de la Moixarra, en la zona de cases del Racó de Santa Llúcia.

GR-92, Racó de Santa Llúcia de Vilanova i la Geltrú
Racó de Santa Llúcia
ATENCIÓ: Al final del carrer de la Moixarra passarem sota un petit arc i en aquest punt veurem davant nostra la senyal del GR-92 (pintada de blanc i vermell) que marca el camí cap a l'esquerra, en direcció a la zona de mar; a la dreta veurem la senyal del GR-92 (una creu pintada de blanc i vermell) que indica que el camí no continua en aquella direcció; segurament, abans, el camí devia de passar arran de la línea de mar, però en l'actualitat això es impossible, així dons, cal passar per on indica la creu blanca i vermella del GR-92, es a dir, a la dreta i en direcció a les vies del tren, on veurem un corriol que transita paral·lelament a aquestes.

GR-92, corriol del GR-92 paral·lel a les vies del tren passat el Racó de Santa Llúcia

Paral·lelament a les vies del tren i sempre amb la precaució d'anar apartat de les vies i de vigilar les anades i vingudes dels trens, arribarem a la Platja Llarga de Vilanova i la Geltrú i haurem de trepitjar la sorra de la platja per continuar endavant.

GR-92, platja Llarga de Vilanova i la Geltrú
Platja Llarga
El trajecte per la platja ens portarà fins a les primeres cases de Cubelles, tot i que, aquestes, són encara dins del terme municipal de Vilanova i la Geltrú.

La majoria de la vegades el camí és pot fer caminant per les diferents platges o be és pot fer pels diferents passeigs de les diferents poblacions per les que anirem passant; si és fa per el passeig sempre és més còmode i ràpid.

En arribar a les primeres cases veurem un rètol informatiu i continuarem pel Passeig de Voramar, en direcció a creuar el Foix i Cubelles.

El llarg d'aquesta platja Llarga, tant en la part del terme de Vilanova i la Geltrú com de Cubelles anirem veient alguns espigons i dics.

Pel Passeig de Voramar arribarem fins a l'alçada del Club Marítim de Cubelles, on veurem a banda i banda del passeig el Torrent de Santa Maria, on és ubicat el límit dels termes entre Vilanova i la Geltrú i de Cubelles.

GR-92, entre el Passeig de Voramar (Vilanova i la Geltrú) i el Passeig Marítim (Cubelles), hi ha Torrent de Santa Maria
Torrent de Santa Maria, divisió natural entre Vilanova i Cubelles
En passar el Torrent de Santa Maria entrarem a Cubelles i continuarem, ara, pel Passeig Marítim i la platja passa a denominar-se Platja Llarga de Cubelles, on també és poden veurem alguns dics i espigons.

GR-92, platja Llarga de Cubelles
Platja Llarga de Cubelles
Seguirem pel Passeig Marítim fins arribar al seu final, on veurem un nou rètol informatiu i en aquest punt haurem de girar a la dreta en direcció a "Creuar el Foix".

GR-92, passeig Marítim de Cubelles

Uns metres més endavant veurem, a l'esquerra, una primera passarel·la, que creua el Riu Foix, en el punt de la seva desembocadura al mar.

GR-92, passarel·la que creua al Riu Foix en la seva desembocadura

GR-92, Riu Foix en la seva desembocadura
Desembocadura del Riu Foix
Seguidament passarem una segona passarel·la, per creuar definitivament el Riu Foix; aquest zona de la Desembocadura del Riu Foix, segons l'època de l'any, porta més o menys cabal d'aigua i per tant, si entolla més o menys quantitat d'aigua.

GR-92, passarel·la que creua al Riu Foix en la seva desembocadura

GR-92, Riu Foix en la seva desembocadura
Desembocadura del Riu Foix
Passat el tram de la Desembocadura del Riu Foix, ens situarem davant d'una bifurcació; el camí de la dreta hi veurem un rètol informatiu, però en aquest cas, no el seguirem i prendrem el camí de l'esquerra per continuar al costat de la línea de la costa mediterrània.

GR-92, bifurcació passada la desembocadura del Riu Foix

El sortir del parc de la Desembocadura del Fiu Foix, a l'esquerra veurem un espigó que és situat a la zona del Cap de Sant Pere.
El camí terrós ens portarà fins al Passeig de la Mar Mediterrània, una avinguda amb palmeres a banda i banda.

GR-92, Passeig de la Mar Mediterrània de Cubelles
Passeig de la Mar Mediterrània a Cubelles
La platja que acompanya aquest passeig és coneguda com a Platja de la Mota de Sant Pere, que està protegida entre espigons i dics a primera línia de mar.

GR-92, platja de la Mora de Sant Pere a Cubelles
Platja de la Mota de Sant Pere
Al final del Passeig de la Mar Mediterrània veurem, a la dreta, el Parc del Prat de Cubelles, que queda davant de la Central Tèrmica de Cubelles, on destaca la seva xemeneia.

GR-92, Parc del Prat de Cubelles
Zona del Parc del Prat de Cubelles
GR-92, xamanèia de la Central Tèrmica de Cubelles
Central Tèrmica de Cubelles
En acabar-se el Passeig de la Mar Mediterrània comença un tram de camí terròs; aquest tram transcorre entre el Parc del Prat de Cubelles a la dreta i la Platja de les Salines a l'esquerra.

GR-92, camí terrós entre el Parc del Prat de Cubelles i la Platja de les Salines

GR-92, platja de lles Salines a Cubelles
Platja de les Salines
Passat el tram de camí terrós accedirem al Passeig de la Marina de Cubelles, on, al final d'aquest passeig, haurem de creuar una passarel·la per sobre del Torrent del Mas d'en Pedro, punt on és ubicat el límit dels termes entre Cubelles i Cunit.

GR-92, Passeig de la Marina e Cubelles amb el Torrent del Mas d'Pedro
Passeig de la Marina de Cubelles amb el
Torrent del Mas d'en Pedro
Passada la passarel·la comença el Passeig Marítim de Cunit i a l'esquerra veurem la Platja de Cunit, on hi han ubicats una sèrie de dics de protecció.

Al final del Passeig Marítim de Cunit, haurem de continuar per un camí terrós en un petit tram i posteriorment tornarem a trobar novament el Passeig Marítim de Cunit.
Just quan tornem a accedir al segon tram del Passeig Marítim de Cunit la platja passa a denominar-se Platja de Les Sorres, encara que la resta de la platja que continua dins del terme de Cunit, es conegut com a Platja de Cunit.

GR-92, platja de Les Sorres de Cunit
Platja de Les Sorres
Continuarem pel Passeig Marítim fins a l'alçada de l'avinguda del Mediterrani, on és ubicat el límit dels termes entre Cunit i Segur de Calafell.
En arribar a aquest punt continuarem pel Passeig Marítim de Sant Joan de Déu, ja dins del terme de Calafell.

Gr-92, platja de Segur de Calafell
Platja de Segur de Calafell
GR-92, platja de Segur de Calafell
GR-92, Passeig Marítim de Sant Joan de Déu de Calafell
Passeig Marítim de Sant Joan de Déu
El Passeig Marítim de Sant Joan de Déu ens portarà a passar per costat del Club Nàutic i Port de Segur de Calafell.

GR-92, Club Nàutic del Segur de Calafell, al passeig Marítim de Sant Joan de Déu
Club Nàutic de Segur de Calafell
Passat el Club Nàutic i continuant pel Passeig Marítim de Sant Joan de Déu, la platja que ens anirà acompanyant segueix essent la Platja de Segur de Calafell, tot i que també hi ha un tram que aquesta se la coneix com a Platja de l'Estany - El Mas Mel.

GR-92, platja de Segur de Calafell
Platja de Segur de Calafell, passat el Club Nàutic
GR-92, platja de Segur de Calafell i/o de Platja de l'Estany - El Mas Mel
Platja de l'Estany - El Mas Mel
GR-92, passeig Marítim de Sant Joan de Déu de Calafell
Passeig Marítim de Sant Joan de Déu de Calafell
Pel Passeig Marítim de Sant Joan de Déu arribarem fins a la plaça dels Països Catalans, on veurem, a la dreta l'Estany Llarg i que travessarem per sobre d'una passarel·la.

GR-92, Passeig Marítim de Sant Joan de Déu i Estany Llarg de Calafell
Estany Llarg de Calafell
En travessar la passarel·la entrarem a l'Avinguda de Sant Joan de Déu de Calafell, on continuarem fins a l'alçada del carrer Monturiol, on donarem per finalitza aquesta etapa i serà el punt de començament de la propera etapa (Calafell a Torredembarra).

Al llarg de l'Avinguda de Sant Joan de Déu hi veurem la Platja de Calafell.