dilluns, 14 d’octubre del 2013

tot travessant el montmell

TOT TRAVESSANT LA SERRA DEL MONTMELL
(De Mas d'en Bosc al Coll d'Arca)

TOT TRAVESSANT LA SERRA DEL MONTMELL (De Mas d'en Bosc al Coll d'Arca)

Aquesta és una informació totalment personal i que no pretén ser un guia exacta a seguir, per part de qui pugui llegir aquests comentaris.
Els noms assignats a cada Puig, així com la resta de la informació són una informació totalment personal, si hi ha qualsevol error són només atribuïbles a la meva persona.

El poble o llogaret de Mas d'en Bosc està situat dins del terme municipal de Vila-rodona (Alt Camp). Les poblacions més properes son Can Ferrer de la Cogollada i Rodonyà. El poble només te un sol carrer amb poques cases a banda i banda.
Per arribar-hi des de Barcelona cal agafar l'autopista AP-7 en direcció Tarragona fins arribar a la bifurcació amb l'autopista AP-2 en direcció Lleida. Cal continuar per aquesta fins la sortida 12-La Bisbal del Penedès o be per la sortida 13-Vila-rodona. Si agafem la sortida 12-La Bisbal del Penedès cal agafar la carretera T-240, C-434 en direcció a La Bisbal, fins arribar a la carretera C-51 en direcció a Valls; per la C-51 cal arribar fins a una rotonda i agafar l'antiga C-51 en direcció al poble de Rodonyà i passat aquest, cal agafar la TV-2444 en direcció a Can Ferrer de la Cogollada i passats uns 2 Km, a la dreta veurem aquest petit llogaret.
Per arribar-hi des de Tarragona cal agafar l'autopista AP-7 en direcció Barcelona fins arribar a la bifurcació amb l'autopista AP-2 en direcció Lleida. Cal continuar per aquesta fins la sortida 12-La Bisbal del Penedès o be per la sortida 13-Vila-rodona. Si agafem la sortida 13-Vila-rodona cal agafar la carretera C-51 en direcció a El Vendrell; quan s'arribi el poble de Rodonyà cal entrar-hi i per l'antiga carretera C-51 i posteriorment agafar la TV-2444 en direcció a Can Ferrer de la Cogollada i passats uns 2 Km, a la dreta veurem aquest petit llogaret.
TIPUS DE RUTA: Ruta de Senderisme lineal (anada)
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Difícil
DURACIÓ DEL RECORREGUT: En total 3:17 hores (2:38 hores en moviment + 39 minuts aturat); 3,3 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Tot i que la distància recorreguda total no es elevada però si el perfil, acumulant un total de 773 metres en pujada i 561 metres en baixada, cal estar ben preparat físicament. Alguns del cims o Puig que anirem passant estan bruts de vegetació i entre d'altres hi ha molts "coscoll" (cuscó) que punxen i esgarrapen, cal anar protegits de cames i portar bon calçat. Cal portar força aigua, dons al llarg del recorregut no en trobarem, com també cal portar menjar.
DESTACATS: La Serra del Montmell, les vistes sobre el Penedès, Tarragonès, Alt Camp i la Mar Mediterrània
PUNT DE SORTIDA: El poble o llogaret de Mas d'en Bosc
PUNT D'ARRIBADA: Coll d'Arca, a tocar de la carretera entre La Juncosa a Aiguaviva
PUNT MÉS BAIX: El poble o llogaret de Mas d'en Bosc (349 metres)
PUNT MÉS ALT: El Puig de la Talàia del Montmell (861 metres)

Des del llogaret de Mas d'en Bosc surt un camí que passa del darrera de les cases del poble en direcció a la Serra del Montmell.

TOT TRAVESSANT LA SERRA DEL MONTMELL (De Mas d'en Bosc al Coll d'Arca), llogaret de Mas d'en Bosc al terme municipal del Montmell
Mas d'en Bosc
El camí ens portarà a passar per entre Cal Cisco i Ca l'Antoni, dues masies a les afores del poble (actualment tancades a pany i forrellat) i entre vinyes i camps d'oliveres en direcció a la masia de Cal Rosset.
TOT TRAVESSANT LA SERRA DEL MONTMELL (De Mas d'en Bosc al Coll d'Arca), Camí de Cal Rosset a Mas d'en Bosc al terme del Montmell
Camí cap a Cal Rosset i la Serra del Montmell
Abans d'arribar a la masia de Cal Rosset, a l'esquerra del camí i enganxat a un gran pi, es veu un rètol vermell que prohibeix el pas cap a la masia.
TOT TRAVESSANT LA SERRA DEL MONTMELL (De Mas d'en Bosc al Coll d'Arca), Camí de Cal Rosset i corriol a la Serra del Montmell
Corriol cap a la Serra del Montmell
Rètol de prohibició a la Masia de Cal Rosset
En aquest punt cal seguir per l'esquerra, sortint del camí ample i agafant un corriol; l'entrada al corriol pot estar bruta d'herbes, però el corriol està força marcat i no te pèrdua.
Continuant per aquest corriol i una mica abans de començar la pujada cap a la Serra de Montmell, a l'esquerra del corriol, podem veure les restes d'un antic "Pou de Gel".
Pou de gel o glaç
Passat aquest indret el corriol comença a pujar fins arribar a la pròpia serra del Montmell; aquí trobarem el corriol que travessa tot el Montmell; per fer la travessa continuarem cap a l'esquerra en forta pujada; el corriol que be de la dreta ens portaria novament al llogaret de Mas d'en Bosc i un altre corriol que surt per davant nostre ens portaria cap el Puig de "El Muró", però arribats en aquest punt el corriol es perd.
TOT TRAVESSANT LA SERRA DEL MONTMELL (De Mas d'en Bosc al Coll d'Arca), Pou de Gel o Glaç a la Serra del Montmell, corriol de pujada en direcció a la Serra del Montmell des de Mas d'en Bosc
Corriol a la Serra del Montmell
Aquest corriol ens portarà al primer Puig de la travessa que es el que trobarem després de la primera forta pujada, el "Puigmoltó" a uns 544 metres d'alçada.

TOT TRAVESSANT LA SERRA DEL MONTMELL (De Mas d'en Bosc al Coll d'Arca), Cim del Puigmoltó a la Serra del Montmell
Corriol al pas pel Puigmoltó
Continuarem pel corriol i després d'una quasi inapreciable baixa i posterior aproximació sen se desnivell, començarem una nova pujada per arribar a la "Roca de l'Àliga", a uns 641 metres d'alçada, un nou Puig en el nostra camí.
TOT TRAVESSANT LA SERRA DEL MONTMELL (De Mas d'en Bosc al Coll d'Arca), Roca de l'Àliga a la Serra del Montmell
1- Roca de l'Àliga abans i 2- Roca de l'Àliga passat
Seguint el corriol ara anirem fins el "Puig de Migdia" a uns 690 metres d'alçada; el corriol no passa pel cim, si no que el corriol passa una mica per sota d'aquest, per tant, haurem d'arribar-hi deixant el corriol i passant per qualsevol tram que sembli un caminet fins el cim (gairebé s'ha de passar pel mig de la vegetació).
TOT TRAVESSANT LA SERRA DEL MONTMELL (De Mas d'en Bosc al Coll d'Arca), Cim del Puig del Migdia a la Serra del Montmell
Cim del Puig del Migdia
A partir d'aquest punt passarem per altres petits Puig, tot i que no sempre per els seus cims.
TOT TRAVESSANT LA SERRA DEL MONTMELL (De Mas d'en Bosc al Coll d'Arca), Serra del Montmell
Puig
Un cop d'ull a les nostres passes
TOT TRAVESSANT LA SERRA DEL MONTMELL (De Mas d'en Bosc al Coll d'Arca), des de la Serra del Montmell sobre la Juncosa del Montmell, Puig de la Cova i Puig Francàs
Des de la Serra del Montmell una vista al poble de la Juncosa de Montmell
 i al Puig Francàs i el Puig de la Cova
El corriol ens portarà ara al "Puig de les Forques", a uns 710 metres d'alçada i que passa per ser el punt més alt de la primera part de la Serra del Montmell. Entre l'anterior Puig i el Puig de les Forques, el corriol, en el seu punt més baix, ens portarà a un punt on el corriol es perd una mica i per no perdre'l el que ens guiarà seran unes senyals blanques pintades en pedres.
TOT TRAVESSANT LA SERRA DEL MONTMELL (De Mas d'en Bosc al Coll d'Arca), Puig de les Forques a la Serra del Montmell
Puig de les Forques
1 - Corriol que passa pel cim del Puig de les Forques
2 - Senyera estelada al Puig de les Forques
TOT TRAVESSANT LA SERRA DEL MONTMELL (De Mas d'en Bosc al Coll d'Arca), des del Puig de les Foques a la Serra del Montmell en direcció a la Talaia del Montmell
Des del Puig de les Forques en direcció al Castell, Creu i Talaia
Una vegada passat el Puig de les Forques, la resta del corriol, d'aquesta primera part del recorregut, es farà més suau, fins arribar a una forta baixada que desemboca al Camí de la Vall de Sant Marc al Montmell; anar en compte amb aquesta forta baixada dons es molt pronunciada
TOT TRAVESSANT LA SERRA DEL MONTMELL (De Mas d'en Bosc al Coll d'Arca), Puig del Castell i Puig de la Creu a la Serra del Montmell

Una vegada situats al Camí de la Vall de Sant Marc al Montmell, continuarem en direcció a l'església nova del Montmell, que queda a uns 500 metres.
TOT TRAVESSANT LA SERRA DEL MONTMELL (De Mas d'en Bosc al Coll d'Arca), Camí de la Vall de Sant Marc
Camí de la Vall de Sant Marc al Montmell
TOT TRAVESSANT LA SERRA DEL MONTMELL (De Mas d'en Bosc al Coll d'Arca), Església Nova del Montmell
Església Nova del Montmell
Situats al mateix camí i davant d'aquesta església i mirant cap a la muntanya veurem un rètol que ens encamina cap a l'ermita romànica de Sant Miquel. Agafant ara aquest camí o corriol començarem novament a pujar, suaument al principi i conforme anem pujant anirem trobant zones en més pendent fins arribar a l'ermita de Sant Miquel. Després d'aquest primer rètol en trobarem un segon que ens orienta en la direcció a seguir.
TOT TRAVESSANT LA SERRA DEL MONTMELL (De Mas d'en Bosc al Coll d'Arca), rètol en direcció a l'ermita de Sant Miquel a la Serra del Montmell
Rètol a l'ermita
Segon rètol a l'ermita i Talaia
TOT TRAVESSANT LA SERRA DEL MONTMELL (De Mas d'en Bosc al Coll d'Arca), ermita romànica de Sant Miquel a la Serra del Montmell
Ermita romànica de Sant Miquel del Montmell
Façana de l'ermita i el seu interior
Continuarem la ruta marxant de l'ermita per darrera d'aquesta, tot passant pel costat de l'absis de l'ermita, on veurem un rètol que assenyala cap a la Talaia.
A partir d'aquest punt el corriol te alguns trams en força desnivell i també queda una mica penjat, però sense cap dificultat per aquelles persones que puguin tenir certa por a les altures o llocs desprotegits. En aquest tram i fins al Puig de la Talaia anirem trobant senyals verdes i blanques (corresponen a Sender Local = SL).
El corriol arriba a un punt s'acaba, en el seu pas per sobre de les roques i en el seu tram penjat, i hem de fer un petit salt i incorporar-nos a un nou camí, aquest molt terrós i que en forta pujada arriba al coll entre el castell i la creu del Montmell.
Des del coll surt un corriol en direcció al castell i que en 5 minuts en portarà al mateix Castell del Montmell, a uns 780 metres d'alçada.

TOT TRAVESSANT LA SERRA DEL MONTMELL (De Mas d'en Bosc al Coll d'Arca), Castell del Montmell
Silueta de part del Castell des del coll
Algunes parts de les restes del Castell del Montmell
Després de la visita al Castell del Montmell, retornarem al corriol i el desfarem fins novament al coll i des d'aquí seguirem en direcció, en nova pujada, cap al Puig de la Creu que hi arribarem en menys de 5 minuts.
TOT TRAVESSANT LA SERRA DEL MONTMELL (De Mas d'en Bosc al Coll d'Arca), Puig de la Creu a la Serra del Montmell
El Puig de la Creu des del corriol del Castell
TOT TRAVESSANT LA SERRA DEL MONTMELL (De Mas d'en Bosc al Coll d'Arca), Puig de la Creu i Puig del Castell a la Serra del Montmell
El Puig de la Creu, el Puig del Castell i la primera part de la Serra del Montmell
Sortint del Puig de la Creu seguirem el corriol que ens portarà directament fins al Puig de la Talaia.
TOT TRAVESSANT LA SERRA DEL MONTMELL (De Mas d'en Bosc al Coll d'Arca), Puig de la Creu i corriol al Puig de la Talaia a la Serra del Montmell

Passat uns 25 a 30 minuts arribarem al Puig de la Talaia, el punt més alt de la Serra del Montmell amb 861 metres i on hi ha una punt geodèsic.
TOT TRAVESSANT LA SERRA DEL MONTMELL (De Mas d'en Bosc al Coll d'Arca), Puig de la Talaia a la Serra del Montmell
Puig de la Talaia
Deixarem el Puig de la Talaia en direcció al Coll d'Arca, seguint el corriol i direcció que el rètol ens indica, en forta baixada al principi, i després en una més lleugera baixada, fins arribar a un nou rètol.
TOT TRAVESSANT LA SERRA DEL MONTMELL (De Mas d'en Bosc al Coll d'Arca), rètol informatiu en direcció al Coll d'Arca a la Serra del Montmell
Rètol en direcció al Coll d'Arca
Quan arribem al nou rètol i bifurcació, seguirem la direcció que marca, a la dreta i seguint al corriol, que conforme anem avançant anirà prenent més pendent, pel que cal anar en compte en alguns trams, tant pel pendent, com les pedres soltes que hi ha i que ens poden fer relliscar o ensopegar.
TOT TRAVESSANT LA SERRA DEL MONTMELL (De Mas d'en Bosc al Coll d'Arca), camí al Coll d'Arca a la Serra del Montmell
Petit Puig en direcció al Coll d'Arca
El corriol arriba fins a la carretera de la Juncosa del Montmell a Aiguaviva, i que serà el punt final de la ruta a través de la Serra del Montmell.
TOT TRAVESSANT LA SERRA DEL MONTMELL (De Mas d'en Bosc al Coll d'Arca), Coll d'Arca al terme municipal del Montmell