dimecres, 11 de febrer del 2015

st jaume a la bisbal

SANT JAUME DELS DOMENYS A LA BISBAL DEL PENEDÈS
(Camí de Sant Jaume de Compostela)

Aquesta és una informació totalment personal i que no pretén ser una guia exacta a seguir per part de qui pugui llegir aquest comentaris

La població de Sant Jaume dels Domenys està ubicada a la comarca del Baix Penedès, dins de la província de Tarragona. La forma d'arribar-hi es per l'autopista AP-2, per la sortida 12, l'Albornar - La Bisbal del Penedès.

Per arribar-hi:

Des de Barcelona, cal agafar l'autopista AP-7 en direcció a Tarragona fins arribar a l'enllaç amb l'autopista AP-2 en direcció a Lleida. Continuarem per aquesta fins la sortida 12 - L'Albornar - La Bisbal del Penedès. En sortir de l'autopista arribarem a una rotonda i continuarem per la carretera T-240 en direcció a Llorenç del Penedès; passarem pel petit llogaret de l'Ortigós i més endavant per Papiolet; passat 5 Km des de la sortida de l'autopista arribarem a Llorenç del Penedès i continuarem fins a un rotonda per agafar la carretera TP-2125 que travessa Llorenç en direcció a Sant Jaume dels Domenys.
Des de Tarragona, cal agafar l'autopista AP-7 en direcció a Barcelona fins arribar a l'enllaç amb l'autopista AP-2 en direcció a Lleida. Continuarem per aquesta fins la sortida
 -L'Albornar - La Bisbal del Penedès; en aquest punt continuar la mateixa ruta indicada anteriorment.

TIPUS DE RUTA: Ruta de Senderisme lineal
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Fàcil
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 1 hora i 56 minuts en total (1 hora i 48 minuts en moviment + 8 minuts aturat) 4,86 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Cal portar la motxilla ben preparada; els utensilis que ens poden fer falta es posaran a la part superior i la resta més en el fons de la motxilla (sempre en funció de la climatologia del dia); sempre es bo començar la ruta de bon matí per aprofitar la fresca del matí; cal anar ben preparats de peus i calçat, tant si comencem la ruta com si ja fa dies que anem caminant; abans de sortir cal protegir-se del sol amb cremes solars per totes les parts del nostre cos que estiguin al descobert; utilitzar un bon barret, a ser possible amb ales que envoltin tot el cap; fer un bon esmorzar abans de començar a caminar i portar sempre força quantitat d'aigua i menjar en la motxilla; el dia abans caldrà tenir ben planificada l'etapa del dia següent saben on es pot parar a descansar o a avituallar-se i també saber el punt final del dia; en acabar l'etapa del dia anar directament al lloc de descans per a poder disposar de llit i dutxa per a passar la nit (si es el cas); si el lloc on es pernocta es un alberg compartit es recomanable utilitzar uns taps per les orelles (els roncs d'algunes persones no es poden deixar descansar); cal portar sabó per a rentar la roba; per a poder pernoctar en els albergs municipals es necessari disposar de la Credencial del Peregrí; no deixar mai coses de valor sobre dels llits dons poden desaparèixer
A Sant Jaume dels Domenys hi trobarem la Fonda Sport que ofereix allotjament i servei de restaurant.
DESTACATS: Sant Jaume dels Domenys, l'Hostal, La Torregassa, Masia Freié, La Masieta, Masia de Cal Vilella i La Bisbal del Penedès
PUNT DE SORTIDA: Plaça de Sant Jaume / Plaça del Rvd. Andreu Marcé, església parroquial de Sant Jaume dels Domenys
PUNT D'ARRIBADA: Plaça de l'església de La Bisbal del Penedès
PUNT MÉS ALT: Camí entre les masies de La Masieta i de Cal Vilella
PUNT MÉS BAIX: A l'entrada de La Bisbal del Penedès

Iniciarem la ruta a la plaça de l'església de Sant Jaume, entre les places de Sant Jaume i del Rvd. Andreu Marcé (aquí hi veurem, si no l'esborra el pas del temps, la única senyal groga que marca el camí, en la sortida de Sant Jaume).

Sant Jaume dels Domenys a La Bisbal del Penedès - Camí de Sant Jaume de Compostela; església de Sant Jaume a Sant Jaume del Domenys
Església de Sant Jaume
En aquest punt veurem una senyal de carreteres en direcció a l'Hostal per la carretera TV-2122 i la seguirem, tot passant pel carrer de Sant Jaume en direcció a les afores del poble.

Quan ja hem deixat el poble al nostre darrera i després d'una baixada per la mateixa carretera, a la dreta veurem un rètol que ens encamina cap a les "Casetes de Llobets".

Camí cap a les Casetes de Llobets
Deixarem la carretera TV-2122, continuant cap les Casetes de Llobets, una barriada a les afores de Sant Jaume dels Domenys; en arribar a aquesta barriada, continuarem per el camí que segueix cap a l'esquerra i anirem deixant el poble a la nostra esquena.

Anirem circulant per aquest camí asfaltat entre camps de cultiu, vinyes i oliveres; també anirem veient algunes barraques de pedra seca, tant típiques d'aquestes contrades.

Sant Jaume dels Domenys a La Bisbal del Penedès - Camí de Sant Jaume de Compostela; barraca de pedra seca
Barraca de Pedra Seca
Seguint i a l'esquerra del camí veurem la Masia de Gimenelles (s. XVIII); el camí va envoltant les terres de la Masia i aquest ens portarà fins a l'entrada del petit nucli de cases de l'Hostal, encara dins del terme municipal de Sant Jaume dels Domenys. La Masia es actualment un petit hotel rural i restaurant.

Sant Jaume dels Domenys a La Bisbal del Penedès - Camí de Sant Jaume de Compostela; masia de Gimenelles
Masia de Gimenelles
Entrarem al petit nucli de l'Hostal pel carrer de l'Hostal de Dalt; aquí hi ha ubicada la Casa de Pagès "les Orenetes", un establiment d'Agroturisme i Casa Rural.

Sant Jaume dels Domenys a La Bisbal del Penedès - Camí de Sant Jaume de Compostela, L'hostal de Sant Jaume dels Domenys
L'Hostal

L'Hostal es divideix en dos nuclis de cases separats, l'Hostal de Dalt i l'Hostal de Baix units per una mateix carrer o camí; passant pel carrer de l'Hostal de Dalt i abans d'arribar a les cases que formen el nucli de l'Hostal de Baix, veurem un camí asfaltat a la nostra dreta i el seguirem per sortir del nucli de cases; el camí asfaltat ens portarà a travessar el Torrent de Sant Marc i ens durà fins a la Masia de Can Pedro; abans d'arribar a la pròpia Masia, veurem un camí asfaltat a la nostra esquerra i que seguirem, tot quedant ara la Masia a la nostre dreta.

Passada la Masia i després d'uns 700 metres aproximadament pel camí asfaltat, arribarem a un punt on deixarem l'asfalt per continuar per un corriol.

Corriol en direcció a la Torregassa
Aquest corriol es conegut amb el nom de "Camí de Sant Jaume dels Domenys a La Torregassa"; aquest ens portarà directament al poble de La Torregassa (terme municipal de Sant Jaume dels Domenys) i entrarem a les primeres cases per un carrer que desemboca a la carretera TV-2122; en aquest punt veurem una font d'aigua; en entrar a la carretera seguirem per la nostre dreta i travessarem el poble per aquesta carretera o carrer de La Torregassa o també conegut com a Camí Ral; més endavant passarem per davant de la "Societat de Cultura i Esbarjo de la Torregassa", un bar on podrem fer una parada i avituallament.

Sant Jaume dels Domenys a La Bisbal del Penedès - Camí de Sant Jaume de Compostela; La Torregassa

Continuant per la carretera o carrer passarem pel costat d'un semàfor i seguirem recta (deixar la carretera general) per entrar al carrer de La Bisbal.

En entrar en aquest carrer començarem a veure les senyals grogues del camí cap a Compostela.

Senyals grogues del Camí de Santiago
Pel carrer de La Bisbal sortirem del poble de La Torregassa i de les cases que formen l'urbanització del Papagai.

Deixant les cases enrere s'acaba l'asfalt i continua el camí de terra; a l'esquerra del camí veurem la Masia del Mas de les Gralles.

Sant Jaume dels Domenys a La Bisbal del Penedès - Camí de Sant Jaume de Compostela; Mas de les Gralles
Mas de les Gralles
El camí ens portarà fins a una bifurcació de quatre camins i ara continuarem per la nostra dreta (veurem senyals grogues pintades) i transitarem pel "Camí de la Costa"; per aquest continuarem fins arribar a una nova bifurcació i continuarem pel de l'esquerra, deixant així el Camí de la Costa.

Seguir per l'esquerra
A la dreta el camí arriba fins la Masia de la Costa
El camí ens portarà fins la llera del "torrent de la costa" i el travessarem, per continuar per una curta pujada fins a la terres de Freié; seguint les senyals el camí passa per sota d'un marge de pedra paral·lel a la vinyes de Freié i per sota de la Masia de Freié.

Sant Jaume dels Domenys a La Bisbal del Penedès - Camí de Sant Jaume de Compostela; Mas de Freié a La Bisbal del Penedès
Masia i vinyes de Freié
El camí de terra s'acaba just davant de l'entrada cap a la Masia i en aquest punt continuarem ara, per un curt tram d'asfalt.
Quan el camí asfaltat fa un gir a l'esquerra, l'hem de deixar i seguir pel camí de terra que es veu davant nostre i on al terra es veuen senyals grogues pintades; per aquí passarem per davant de la masia de La Masieta.

Sant Jaume dels Domenys a La Bisbal del Penedès - Camí de Sant Jaume de Compostela; El Mas de la Masieta a La Bisbal del Penedès
Masia de La Masieta
Seguint el camí i senyals grogues, entre vinyes i camps d'oliveres, arribarem de seguit a la Masia de Cal Vilella o com es coneguda a La Bisbal Cal Vinella.

Sant Jaume dels Domenys a La Bisbal del Penedès - Camí de Sant Jaume de Compostela; Masia de Cal Vilella a La Bisbal del Penedès
Masia de Cal Vilella

Al sortir de la Masia de Cal Vilella tornarem a retrobar el camí asfaltat que havien deixat abans; girarem a la dreta i seguint les marques o senyals grogues.
Mes endavant passarem pel costat del cementeri municipal de La Bisbal del Penedès i tot seguit pel pont sobre de l'autopista AP-2.
Just travessat el pont veurem un corriol a l'esquerra que baixa i passa pel costat de l'antiga fàbrica Gorina; poc després travessarem la nova carretera TV-2401 i pel camí del davant que passa per sota del camp de futbol, per travessar l'Avinguda Baix Penedès i entrar a l'antiga Era de Batre; pujarem uns esglaons per passar davant del CAP municipal + carrer Girona i entrar a la plaça de l'església, punt final de la ruta.