divendres, 2 de maig del 2014

bisbal - coster la torre - el quadrell

LA BISBAL DEL PENEDÈS - COSTER DE LA TORRE - MASIA EL QUADRELL

La Bisbal del Penedès - Coster de la Torre - Masia El Quadrell

La Bisbal del Penedès està ubicada a la comarca del Baix Penedès, dins de la província de Tarragona. La forma d'arribar-hi es per l'autopista AP-2, por la seva sortida 12, l'Albornar

TIPUS DE RUTA: Ruta de Senderisme circular
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Moderat
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 4 hores i 16 minuts en total (2 hores i 38 minuts en moviment i 1 hora i 38 minuts aturat); 4,7 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: El camí no te cap dificultat, però en arribar a la zona de bosc, passat l'urbanització de Can Gordei, aquest pot estar brut de matolls, pins i sotabosc, per tant, seria bo de portar algunes tisores de podar o similar per si cal fer-nos millor el pas (portar pantalons llargs per no patir esgarrinxades i sobretot un bon calçat). Portar aigua dons no en trobarem en tot el recorregut (la font indicada es un petit degotall)
Es molt recomanable sempre portar una brúixola per orientar-se en la direcció correcta
DESTACATS: Ruïnes de la Torre de El Coster de la Torre, La Masia i font de El Quadrell
PUNT DE SORTIDA: Plaça de l'església de La Bisbal del Penedès
PUNT D'ARRIBADA: Plaça de l'església de La Bisbal del Penedès
PUNT MES ALT: Masia El Quarell (273 metres)
PUNT MES BAIX: Torrent de la Seguera (144 metres)
GPS: https://es.wikiloc.com/rutas-senderismo/la-bisbal-coster-de-la-torre-masia-el-quadrell-6705984

Iniciarem la ruta a la plaça de l'església de La Bisbal i pel carrer Major en direcció a la plaça de Catalunya i pel passatge de la Reixa cap al carrer del Safareigs i entrar a la carretera T-240 i passar per sobre del pont de la Riera de La Bisbal i tot seguit agafar un camí a l'esquerra; per aquest camí de seguida passarem un petit pont de pedra (Pont Sec) per sobre de la Rasa Martina i començarem la pujada cap al Coster de la Torre. La pujada que iniciem es forta però curta i en passar per davant d'una porta d'entrada a una peça de terra, el camí es torna corriol i es fica dins del bosc de pi, tot seguint la tanca de la peça de terra; en sortir del bosc entrarem a una altre peça de terra (amb oliveres) i seguint el marge esquerra de la peça de terra ens arribarem fins les runes de l'antiga Torre de Guaita o Talàia.

La Bisbal del Penedès - Coster de la Torre - Masia El Quadrell; restes de la base de la torre de guaita a la zona del Coster de la Torre a La Bisbal del Penedès
Restes i runes de la Torre
Deixant aquest punt continuarem en direcció Oest, entre els pins del bosc a la nostra esquerra i pel costat del camp (amb garrofers) a la dreta i seguint algunes fites que anirem trobant; de seguida entrarem a la zona més boscosa, de matolls i sotabosc, on el camí es perd una mica (alguna fita ens pot orientar) i em d'arribar a trobar el torrent o Rasa de les Clotes, on veurem un corriol amb marques de color vermelles; quan trobem aquest corriol i les senyals vermelles haurem de continuar cap a la nostra esquerra (direcció sud) per arribar al torrent de la Llàntia o de la Seguera, seguint fins aquest punt les senyals vermelles.
En arribar al torrent, continuarem cap a la nostra dreta, en direcció al pont de la Seguera; pel torrent passarem per sota del nou pont de la nova carretera C-51; passat aquest pont, continuarem fins quasi arribar al pont de la Seguera, que no creuarem en cap cas, dons abans hem de veure un camí a l'esquerra que s'enfila cap a l'antiga carretera C-51 i l'entrada a l'urbanització de Can Gordei. El primer carrer que trobarem, ja dins de l'urbanització, es el carrer Garona, que ens portarà fins el carrer Cinca i més endavant continuar pel carrer Foix; en aquest carrer, una mica més endavant, les cases desapareixen i després d'un parell de revolts i abans de començar una pronunciada pujada (carrer Llobregat), a l'esquerra del carrer veurem una entrada cap al bosc; agafarem aquest corriol i ens endinsarem a la zona coneguda com el Solell del Quadrell.

La Bisbal del Penedès - Coster de la Torre - Masia El Quadrell; camí a l'urbanització de Can Gordei en dirección a la Masia del Quadrell a La Bisbal del Penedès
Corriol cap al Solell del Quadrell
El corriol acostuma a estar net, però es aconsellable de portar algunes tisores de podar o similar, per si es necessari de netejar el camí, si s'escau.
Quan ja haurem fet uns 400 metres pel corriol, ens fixarem amb algunes fites i també amb un parell de cintes lligades a uns pins a la nostra esquerra i que ens orientaran cap a la Masia de El Quadrell.
La Bisbal del Penedès - Coster de la Torre - Masia El Quadrell; corriol al bosc en direcció a la Masia del Quadrell
El corriol fa una gir a l'esquerra, seguint fites i cintes
Uns 200 metres més endavant arribarem a una petita bassa d'aigua i fang on veurem un petit degotall d'aigua; per sobre d'aquest punt a uns 50 metres accedirem a la Masia de El Quadrell, o al que en queda de la masia, dons està en un estat ruïnós total.

La Bisbal del Penedès - Coster de la Torre - Masia El Quadrell; bassa d'aigua de pluja a la vora de la Masia del Quadrell
La Bisbal del Penedès - Coster de la Torre - Masia El Quadrell; bassa i degotalls d'aigua de pluja a la vora de la Masia del Quadrell
Bassa i degotall d'aigua
La Bisbal del Penedès - Coster de la Torre - Masia El Quadrell; restes de la Masia del Quadrell a La Bisbal del Penedès
Façana de la Masia
La Bisbal del Penedès - Coster de la Torre - Masia El Quadrell; restes i runes de la Masia del Quadrell a La Bisbal del Penedès
Diferents parts de la masia, inclòs un forn
La Bisbal del Penedès - Coster de la Torre - Masia El Quadrell; voltes de l'antic corral a la Masia del Quadrell a La Bisbal del Penedès
Voltes a la part del corral
Deixarem la Masia i ens tocarà desfer tot camí per tornar al torrent de la Llàntia o de la Seguera i anar a buscar novament les senyals vermelles pel torrent o Rasa de les Clotes.

La Bisbal del Penedès - Coster de la Torre - Masia El Quadrell; torrent de la Llàntia o de la Seguera a La Bisbal del Penedès
Torrent de la Llàntia o de la Seguera en direcció al torrent o Rasa de les Clotes
La Bisbal del Penedès - Coster de la Torre - Masia El Quadrell; senyal vermella pintada en el tronc d'un pi a la Rasa de les Clotes a La Bisbal del Penedès
Senyal vermella en el tram de la Rasa de les Clotes
Seguint aquestes senyals vermelles, anirem pujant suaument per dins del bosc, fen algunes ziga-zagues per un corriol, al principi per fora de la rasa i posteriorment, en un breu tram, per la llera de la rasa. El corriol ens portarà fins a enllaçar a un camí més ample i en entrar-hi cal girar a la dreta, veient un parell de senyals vermelles al marge del davant, però que a partir d'aquí desapareixen momentàniament (en el recorregut cal fixar-se be dons i pot haver senyals amagades per la vegetació o que estiguin mig esborrades)

La Bisbal del Penedès - Coster de la Torre - Masia El Quadrell; camí en sortir de la Rasa de les Clotes
Final del corriol a la dreta (fita) que enllaça amb aquest camí
Aquest camí, en un curt tram, ens portarà fins a un camp de vinya (entre els ceps i a la nostra esquerra veurem una torre d'electricitat)

La Bisbal del Penedès - Coster de la Torre - Masia El Quadrell; Pallissa del Cañis, a la Rasa de les Clotes a Rasa del Cañis a La Bisbal del Penedès
A la dreta del camí es veu la Pallissa del Cañis, on antigament hi havia una sínia, dins de la pallissa, que treia aigua del pou, just en la Rasa de les Clotes o com és coneguda aquí la Rasa del Cañis
Continuarem pel marge dret del camp i passarem pel costat d'una pallissa i seguirem pel camí en direcció al bosc del Faló, que veurem al nostra davant.

La Bisbal del Penedès - Coster de la Torre - Masia El Quadrell;
El camí passa pel costat d'una pallissa
Abans d'arribar als primers pins del petit bosquet que tenim davant nostre, veurem un corriol que surt per la dreta i on novament es veurem les senyals vermelles pintades en algunes pedres del petit marge; aquest corriol ens portarà al Camí de les Clotes.

La Bisbal del Penedès - Coster de la Torre - Masia El Quadrell; Camí de les Clotes i bosc del Faló a La Bisbal del Penedès
Camí que enllaça amb el corriol del Camí de les Clotes
A l'esquerra queda el bosc del Faló
Pel Camí de la Clotes trobarem una lleugera pujada "cimentada"; a la nostra dreta veurem el Coster de la Torre.
Seguim pel Camí de les Clotes on una lleugera pujada que gira suaument cap a l'esquerra i posterior baixada (a la dreta veurem la caseta del Ramón del Guiló) ens portarà a travessar la carretera T-240 i entrarem novament a La Bisbal, pel carrer Santa Cristina, passant pel costat de l'ermita de Fàtima. Seguirem per aquest carrer fins a travessar el Pont per sobre de la Riera de la Bisbal i continuar pel carrer Baixada del Pont i posteriorment per una escales fins a la plaça Major i carrer Major fins a la plaça de l'església, punt o final de la ruta.