diumenge, 3 de gener del 2016

rotllat totarreu coll carrers costa barraques

SEGUINT BARRAQUES DE PEDRA SECA

La vila de La Bisbal del Penedès està situada la comarca del Baix Penedès, dins de la província de Tarragona. La forma d'arribar-hi es per l'autopista AP-2, en la seva sortida 12, l'Albornar.

TIPUS DE RUTA: Ruta de Senderisme circular
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Moderadament Baix
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 3 hores i 19 minuts en total (2 hores i 35 minuts en moviment + 44 minuts aturat); 4,3 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Cal portar aigua en quantitat suficient, dons en tot el recorregut no en trobarem enlloc, així com alguna cosa per menjar; segons l'època de l'any cal portar el necessari per a la protecció personal (barret, protector solar, jaqueta de paravents i aïllament d'aigua, etc...); un mapa de la ruta ens pot ajudar a reconèixer tot l'entorn.
DESTACATS: Barraques de Pedra Seca, paisatges i vistes des del Coll dels Carrers sobre la plana del Penedès.
PUNT DE SORTIDA: Plaça de l'església de La Bisbal del Penedès
PUNT D'ARRIBADA: Plaça de l'església de La Bisbal del Penedès
PUNT MÉS ALT: Coll dels Carrers a l'alçada del Puig de Vilafranca (418 metres)
PUNT MÉS BAIX: Era de Batre (175 metres)
GPS: http://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=11855415

La sortida està marcada a la plaça de l'església de La Bisbal del Penedès, i des d'aquí en direcció al carrer Girona; passarem pel costat del Centre d'Atenció Primària (CAP) i per unes escales baixarem, per una zona d'aparcaments cap a l'antiga Era de Batre de La Bisbal; travessarem l'antiga carretera en direcció a La Joncosa de Montmell, actualment avinguda Baix Penedès, per continuar per un camí, ara asfaltat, per sota del camp de futbol i que ens portarà fins la nova carretera TV-2401 en direcció a La Joncosa de Montmell; travessarem la carretera i continuarem per un camí a l'esquerra, seguint les marques blanca i groga del PR-224 (La Bisbal a Sant Magí de la Brufaganya); aquest corriol passa pel costat de l'antiga fàbrica tèxtil "Gorina"; en passar aquest edifici veurem un petit corriol que puja en direcció al pont de l'autopista; passarem pel pont de l'autopista AP-2 i seguirem la carretera (a l'esquerra passarem pel costat de l'entrada de la finca El Pujolet) fins arribar al cementeri de La Bisbal del Penedès, a les afores del poble.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - ROTLLAT - FONDO DEL TOTARREU - COLL DELS CARRERS - LA COSTA SEGUINT BARRAQUES DE PEDRA SECA, senyal del PR-C-224 i Camí de Sant Jaume al Camí del Cementiri i Camí del Rotllat a La Bisbal del Penedès
Seguir les marques del PR-224
En arribar al cementiri, continuarem per un camí terrós a l'esquerra, deixant la carretera que segueix en línia recta. El camí segueix les marques del PR-224.

El camí pel que seguirem es conegut com a Camí del Rotllat, dons les terres que envolten aquest fondo son les terres de Cal Rotllat; el camí passa per sota de la Masia de Cal Rotllat, que queda a la nostra esquerra i just davant d'una altre petita edificació (a la dreta del camí).

LA BISBAL DEL PENEDÈS - ROTLLAT - FONDO DEL TOTARREU - COLL DELS CARRERS - LA COSTA SEGUINT BARRAQUES DE PEDRA SECA, Camí del Rotllat a La Bisbal del Penedès
Camí del Rotllat
Passada la Masia del Rotllat, arribarem al principi de la "pujada del Rotllat", on hi ha un petit tram cimentat.

Pujada del Rotllat
Pocs metres després de començar la pujada del Rotllat, a l'esquerra hi ha una entrada cap a una vinya o camp de cultiu, on veurem la primera de la barraques de Pedra Seca.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - ROTLLAT - FONDO DEL TOTARREU - COLL DELS CARRERS - LA COSTA SEGUINT BARRAQUES DE PEDRA SECA, Barraca de Pedra Seca al Camí del Rotllat a La Bisbal del Penedès
Barraca de Pedra Seca a la pujada del Rotllat
Tornarem cap a la pujada del Rotllat i continuarem al camí amunt; aquest tram de pujada es curt i en poc desnivell positiu; aquest antic camí ha deixat senyals impreses en el terra rocallós, dons es poden veure clarament les vies que han deixat les roderes dels carros que han passat per aquí una i altre vegada, amunt i avall del camí.

Camí del Rotllat
Al final de la pujada farem un gir a la dreta i seguidament un altre gir a l'esquerra, per entrar al Camí del Sagraments, que transita paral·lelament al torrent de Sansuies o de Mas Bartomeu.

Final de la pujada del Rotllat
LA BISBAL DEL PENEDÈS - ROTLLAT - FONDO DEL TOTARREU - COLL DELS CARRERS - LA COSTA SEGUINT BARRAQUES DE PEDRA SECA, Camí dels Sagraments a La Bisbal del Penedès
Camí del Sagraments
LA BISBAL DEL PENEDÈS - ROTLLAT - FONDO DEL TOTARREU - COLL DELS CARRERS - LA COSTA SEGUINT BARRAQUES DE PEDRA SECA, Les Comes i Puig del Coscollar des del Camí dels Sagraments a La Bisbal del Penedès
Fotografia des del Camí dels Sagraments
A partir d'aquest punt el camí o més aviat el corriol anirà transitant paral·lelament al torrent de Mas Bartomeu (o de Sansuies) en un tram inicial.

En un punt determinat d'aquest corriol (veure fotografia) podrem veure noves barraques de Pedra Seca.

Camí del Sagraments
Passats poc més de 300 metres des del començament del Camí dels Sagraments (paral·lel al torrent de Mas Bartomeu) veurem un entrada a la dreta, franquejada per uns troncs al mig del pas, i que entra cap a una esplanada plena de pins i alguns garrofers i seguint un corriol força ben marcat, trobarem, darrera d'uns pins, una nova Barraca de Pedra Seca.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - ROTLLAT - FONDO DEL TOTARREU - COLL DELS CARRERS - LA COSTA SEGUINT BARRAQUES DE PEDRA SECA, Barraca de Pedra Seca al Camí dels Sagraments a La Bisbal del Penedès
Barraca de Pedra Seca
Desfarem el tram del corriol i tornarem al Camí del Sagraments per continuar per aquest i uns pocs metres més endavant, i ara a l'esquerra, veurem una nova barraca (es visible des del mateix camí).

Tornarem al Camí del Sagraments i més endavant el camí comença a travessar en diferents vegades la llera del torrent i en altres trams el camí passa per la mateixa llera del torrent; normalment el camí o corriol està força net i no impossibilita la nostra marxa.

El corriol s'endinsa cap al Fondo del Totarreu, una zona on malauradament la gran quantitat de vegetació i de pins han fet que no es pugui sortir del traç del corriol, més o menys com gairebé a tot arreu.

Situats al Fondo del Totarreu i quan el torrent gir un gir a la dreta primer i de seguida un altre gir a l'esquerra, enmig veurem un corriol a l'esquerra i que pronunciada pujada en el seu tram inicial, es dirigeix cap a Sansuies.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - ROTLLAT - FONDO DEL TOTARREU - COLL DELS CARRERS - LA COSTA SEGUINT BARRAQUES DE PEDRA SECA, Camí al Torrent de Mas Bartomeu a La Bisbal del Penedès

Si agafem aquest corriol, al cap de poc més de 100 metres, a la dreta i vora al camí, hi ha Barraca, però actualment està totalment envoltada de vegetació i pins i és fa difícil, tant de veure-la com d'arribar-hi; tot i arribar-hi pràcticament no és veu perquè la vegetació la cobreix en quasi la seva totalitat, per tant, no val gaire la pena de visitar-la.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - ROTLLAT - FONDO DEL TOTARREU - COLL DELS CARRERS - LA COSTA SEGUINT BARRAQUES DE PEDRA SECA, Barraca de Pedra Seca al torrent de Mas Bartomeu a La Bisbal del Penedès
Barraca de Pedra Seca
Tornem al camí o corriol que transita, ara, per la llera del torrent de Mas Bartomeu i després de fer el gir pronunciat a l'esquerra (tal i com he comentat abans), comença una recta de uns 100 metres, al final de la qual veurem un altre corriol, a la dreta del camí, amb una fita de pedres o algun pal i també alguna senyal pintada de blau.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - ROTLLAT - FONDO DEL TOTARREU - COLL DELS CARRERS - LA COSTA SEGUINT BARRAQUES DE PEDRA SECA, Camí al torrent de Mas Bartomeu a La Bisbal del Penedès
Gir a la dreta
En aquest punt, deixarem el camí que transita pel torrent i girarem a la dreta per agafar aquest nou corriol en lleugera pujada.

Corriol en direcció al Coll dels Carrers
Aquest corriol, en suau pujada fins el Coll del Carrers, es un agradable passeig pel mig de la muntanya. Anirem trobant algunes senyals de color blau pintades en les pedres, tot i que el camí no te pèrdua, ni tampoc cap desviació o trencall.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - ROTLLAT - FONDO DEL TOTARREU - COLL DELS CARRERS - LA COSTA SEGUINT BARRAQUES DE PEDRA SECA, corriol al Coll del Carrers des del torrent de Mas Bartomeu
Corriol cap al coll dels carrers
Punts blaus pintats a les pedres
Abans d'arribar a la sortida del Coll dels Carrers, trobarem una nova Barraca, a la dreta del corriol; per accedir-hi cal fer una petita baixada de pocs metres fins a la barraca; aquesta està força deteriorada i la vegetació que l'envolta fa que no tinguem gaire espai per moure'ns.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - ROTLLAT - FONDO DEL TOTARREU - COLL DELS CARRERS - LA COSTA SEGUINT BARRAQUES DE PEDRA SECA, barraca de pedra seca al corriol de pujada al Coll dels Carrers - El Montmell
Sostre de la barraca vista des del corriol
Barraca de Pedra Seca
De seguida el corriol ens portarà fins a l'entrada del Coll del Carrers, on hi ha rètol que indica la "Baixada a La Bisbal"; en el nostre cas no hem baixat si no pujat des de La Bisbal al Coll del Carrers.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - ROTLLAT - FONDO DEL TOTARREU - COLL DELS CARRERS - LA COSTA SEGUINT BARRAQUES DE PEDRA SECA, Coll dels Carrers - El Montmell
Final del corriol i inici del Coll dels Carrers
En arribar al Coll del Carrers i deixant el corriol, seguirem cap a l'esquerra, ara per un camí més ample i des d'on podem gaudir de boniques vistes a dreta i esquerra.

Vistes a l'esquerra del Coll dels Carrers (N)
Vistes a la dreta del Coll dels Carrers (SE)
Situats al camí del Coll dels Carrers i seguint la direcció indicada, passats aproximadament uns 150 metres, a la dreta del camí veurem una fita de pedres recolzada en un pi i amb una senyal blava pintada.

Fita a la dreta del camí
En aquest punt hi ha un corriol força ben marcat i que arriba fins a una nova Barraca de Pedra Seca (pel corriol es veuen altres fites i senyals pintades); en menys d'1 minut s'arriba a aquesta barraca; aquesta barraca te dues estances en el seu interior i encara es troba força ben conservada.
El meu pare en va dir que creu que aquesta barraca era del Miliu del Misericordi, veïns de La Bisbal del Penedès, actualment Cal Senalla.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - ROTLLAT - FONDO DEL TOTARREU - COLL DELS CARRERS - LA COSTA SEGUINT BARRAQUES DE PEDRA SECA, Barraca de pedra seca del Miliu el Misericordi al Coll dels Carrers - El Montmell
Barraca de Pedra Seca
Desfarem al camí i tornarem al Coll dels Carrers i passats encara no 100 metres i novament a la dreta del camí veurem les restes del que fou en el seu dia una Pedra o Fita de Terme, que com es pot comprovar esta totalment destruïda i envoltada de vegetació.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - ROTLLAT - FONDO DEL TOTARREU - COLL DELS CARRERS - LA COSTA SEGUINT BARRAQUES DE PEDRA SECA, fita de terme al Coll dels Carrers - El Montmell
Restes de la Pedra o Fita de Terme
Continuarem endavant pel Coll del Carrers i passarem per costat del Puig de Vilafranca, a la nostra esquerra. Si es vol anar-hi hi ha un corriol ben indicat i en un 5 minuts s'hi arriba.

Des del punt on veiem la fita cap al Puig de Vilafranca (esquerra del camí) i passats aproximadament uns 30 minuts, quan estem situats en una zona on tornem a estar envoltats de bosc a dreta i esquerra, veurem una nota fita de pedres, a la dreta del camí i aquí comença un corriol que ens ha de portar cap a la plana de la Costa.

Fita i corriol a la dreta del Coll dels Carrers
El corriol passa inicialment pel mig del bosc de pins i seguidament quan el corriol comença a fer baixada, el bosc es perd i a banda i banda d'aquest gairebé només veurem matolls i vegetació. Aquest corriol està força ben traçat i no te pèrdua; tot i no tenir gaire desnivell, cal anar en compte dons el terreny es molt pedregós i en alguns trams es pot relliscar o ensopegar.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - ROTLLAT - FONDO DEL TOTARREU - COLL DELS CARRERS - LA COSTA SEGUINT BARRAQUES DE PEDRA SECA, corriol entre el Coll dels Carrers i la plana de la costa - La Bisbal del Penedès
Corriol del Coll dels Carrers a la Plana de la Costa
Gairebé al final del corriol (passats uns 15 minuts), passarem pel costat d'una altre Barraca de Pedra Seca, envoltada de molta vegetació i pins i veurem que aquesta comença a estar força deteriorada.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - ROTLLAT - FONDO DEL TOTARREU - COLL DELS CARRERS - LA COSTA SEGUINT BARRAQUES DE PEDRA SECA, corriol entre el Coll dels Carrers i la plana de la costa  i barraca de pedra seca- La Bisbal del Penedès
Barraca de Pedra Seca
Deixant la barraca enrere, el corriol continua baixant fins a connectar amb el Camí de Mas Bartomeu; una vegada en aquest girarem a la nostra dreta per dirigir-nos cap a la Masia de la Costa.
Aproximadament en 5 minuts arribarem a l'alçada de la Masia de la Costa, que veurem a la nostra esquerra; no cal arribar fins a la Masia, dons quan el Camí començar a fer un gir a l'esquerra, per encaminar-se cap aquesta, deixarem el Camí de Mas Bartomeu i continuarem cap a la dreta, per entrar en una porció de terra sen se cap mena de cultiu i per aquest passarem pel costat d'un canyissar i fins arribar a un altre camí (davant veurem un petit bosc de pins); en entrar en aquest camí, a poques passes veurem que el camí es bifurca a dreta i esquerra; en el nostra cas cal continuar pel camí de l'esquerra, que passa a tocar del petit bosc (ara queda a la nostra esquerra).
Ara el camí ens portarà en direcció a unes vinyes, però abans d'arribar-hi, agafarem un corriol, a la dreta, i que baixa cap al torrent de la Costa (entre alzines).

LA BISBAL DEL PENEDÈS - ROTLLAT - FONDO DEL TOTARREU - COLL DELS CARRERS - LA COSTA SEGUINT BARRAQUES DE PEDRA SECA, corriol al torrent de la costa - La Bisbal del Penedès
Corriol en direcció al torrent de la Costa
En direcció al torrent de la Costa, després de unes poques passes passarem pel sota d'un garrofer i tot seguit veurem, a l'esquerra, una fita de pedres recolzada a la soca d'un gran pi; aquí comença un corriol, bastant ben traçat i que seguirem (es possible que es vegin algunes senyals de color verd); una mica més endavant arribarem a una nova Barraca de Pedra Seca.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - ROTLLAT - FONDO DEL TOTARREU - COLL DELS CARRERS - LA COSTA SEGUINT BARRAQUES DE PEDRA SECA, barraca de pedra seca a la plana de la costa - La Bisbal del Penedès
Barraca de Pedra Seca
En deixar la barraca, seguirem pel corriol i ens anirem fixant en alguna fita que veiem (aquest tram és una mica brut de vegetació i es pot perdre el corriol) o en alguna senyal verda pintada, per anar en direcció al torrent de la Costa (en cap cas entrarem a les vinyes); en arribar a la llera del torrent de la Costa o torrent Mal continuarem per aquest fins a trobar una petita pujada que surt del torrent (unes 10 passes) i que s'enfila fins a una vinya.
El torrent de la Costa s'ajunta amb el torrent Mal en aquest tram, d'aquí que de vegades puguem dir un torrent o l'altre.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - ROTLLAT - FONDO DEL TOTARREU - COLL DELS CARRERS - LA COSTA SEGUINT BARRAQUES DE PEDRA SECA, torrent de la costa - La Bisbal del Penedès
Torrent de la Costa i sortida cap a la vinya
En sortir del torrent i entrar a la vinya, veurem un corriol a la dreta i en lleugera pujada que arriba en poques passes a un camí més ample; en arribar-hi seguirem per aquest per la nostra esquerra en lleugera i curta baixada; aquest camí va envoltant les vinyes de Freier.
Una mica més endavant i quan el camí passa pel costat de la Masia de Freier (dreta) començarem a veure algunes senyals o sagetes grogues del "Camí de Sant Jaume de Compostela"; davant de l'entrada a la Masia de Freier, el camí és asfaltat i el seguirem; de seguida tornarem a deixar el camí asfaltat i continuarem per la dreta, per un camí terrós, seguint les senyals grogues en direcció primer a la Masieta i una mica més endavant a la Masia de Mas Vilella.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - ROTLLAT - FONDO DEL TOTARREU - COLL DELS CARRERS - LA COSTA SEGUINT BARRAQUES DE PEDRA SECA, Masia de Freier - La Bisbal del Penedès
Masia de Freier
LA BISBAL DEL PENEDÈS - ROTLLAT - FONDO DEL TOTARREU - COLL DELS CARRERS - LA COSTA SEGUINT BARRAQUES DE PEDRA SECA, Masia de La Masieta - La Bisbal del Penedès
La Masieta
LA BISBAL DEL PENEDÈS - ROTLLAT - FONDO DEL TOTARREU - COLL DELS CARRERS - LA COSTA SEGUINT BARRAQUES DE PEDRA SECA, Masia del Vilella - La Bisbal del Penedès
Masia del Mas Vilella
Passada la Masia del Vilella entrarem al camí asfaltat que havien deixat abans; aquest tram de camí i que arriba fins La Bisbal del Penedès és l'antic Camí Ral.
El camí ens tornarà a portar a passar a portar davant del cementiri de La Bisbal i des d'aquest punt ens caldrà desfer el camí que havien fet en l'inici de la ruta, per arribar novament a l'església de La Bisbal, punt final de la ruta.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - ROTLLAT - FONDO DEL TOTARREU - COLL DELS CARRERS - LA COSTA SEGUINT BARRAQUES DE PEDRA SECA, rètol de l'Era de Batre - La Bisbal del Penedès

Exceptuant la primera Barraca (tot i que amb reserves), la resta de Barraques estan abandonades i no tenen cap mena de manteniment; estan deixades a la seva sort i mica en mica es van deteriorant; les inclemències meteorològiques, el pas del temps i la vegetació que les envolta fan que la seva estructura es malmeti i corrin el risc de enfonsar-se i finalment desaparèixer (el temps ho marcarà).