dimecres, 14 de desembre del 2016

vilafranca a bisbal del penedes

VILAFRANCA DEL PENEDÈS A
LA BISBAL DEL PENEDÈS
Ruta Castellera - de plaça a plaça

Aquesta és una informació totalment personal i que no pretén ser una guia exacta a seguir per part de qui pugui llegir aquests comentaris.

Vilafranca del Penedès és una vila i capital de la comarca de l'Alt Camp, dins de la província de Barcelona. Vila coneguda per la seva tradició de vins i caves amb D.O. Penedès. També és coneguda per la seva colla castellera "Castellers de Vilafranca", també coneguts com "els verds"; també per la colla castellera dels Xicots de Vilafranca amb camisa vermella; i també la colla castellera de la Colla Jove Xiquets de Vilafranca amb la camisa blau cel.
Es creu que Vilafranca fou fundada a mitjans del segle XII (entre el 1108 i 1151).
Llocs d'interès com ara:
- Palau Reial: és una construcció del temps del rei Pere II el Gran, entre els segles XII i XIII; actualment és la seu del VINSEUM (Museu de les Cultures del Vi de Catalunya); també hi ha ubicada la capella de Sant Pelegrí, documentada des del 1134.
- Basílica de Santa Maria, n'és el primer edifici parroquial de Catalunya edificat en l'estil gòtic.
Vilafranca és un punt de trobada setmanal, degut als seus populars marcats, on destaca el mercat setmanal dels dissabtes on es poden trobar especialitats com roba i calçat, fruita i verdura, planter, animals, flors, etc...

La Bisbal del Penedès és una vila ubicada a la comarca del Baix Penedès, dins de la província de Tarragona.
Les primeres dades històriques es remunten a l'any de 1011 amb el nom de "ipso Episcopal"; es creu que "episcopal" ve del grec "episcopion" que vol dir "mirador", "torre" o "talaia".
El 1899 per nomenament reial se li va concedir el títol de "vila".

Vilafranca del Penedès: Des de Barcelona, agafar l'autopista AP-7 en direcció a Tarragona; sortida 28 per entrar a Vilafranca; també es pot anar per la carretera N-340 en direcció a Tarragona, passant per Vallirana, el Coll de la Creu de l'Ordal fins a Vilafranca.
Des de Tarragona, agafar l'autopista AP-7 en direcció Barcelona; sortides 30 - 29 i 28 i entrar a Vilafranca; també és pot agafar la carretera N-340 en direcció a Barcelona, passat per Creixell, El Vendrell, l'Arboç i fins a Vilafranca.

La Bisbal del Penedès: Des de Barcelona, caldrà agafar l'autopista AP-7 en direcció a Tarragona fins a l'enllaç amb l'autopista AP-2 (E-90) i agafar la sortida 12-L'Albornar-La Bisbal del Penedès; a la sortida de l'autopista entrarem a la carretera T-240 i per una rotonda en direcció a La Bisbal.
Des de Tarragona, caldrà agafar l'autopista AP-7 en direcció a Barcelona fins a l'enllaç amb l'autopista AP-2 (E-90) i agafar la sortida 12-L'Albornar-La Bisbal del Penedès; seguir les mateixes indicacions anteriors.

TIPUS DE RUTA: Ruta de Senderisme Lineal
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Moderat. No hi ha cap dificultat més enllà de la distància que cal recorre.
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 4 hores i 58 minuts en total (4 hores i 21 minuts caminant + 37 minuts aturat); 5,6 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Tot i passar per alguns pobles i/o llogarets i trobar avituallament sòlid i líquid, és imprescindible sempre portar aigua i menjar en quantitat suficient; segons l'època de l'any i de la seva climatologia es necessari portar a la motxilla peces de roba en funció de les prediccions meteorològiques (cal sempre haver comprovat abans el temps que farà el dia de la caminada); una peça molt important es un barret per protegir-se del sol, així com el protector solar; telèfon i bateria suficient per a tot el recorregut; serà important, si es fa el camí en solitari, deixar dit, a algú, que farem i per on passarem; si disposem de material, és aconsellable portar mapa de la zona, brúixola i/o GPS amb el track de la ruta
DESTACATS: Vilafranca del Penedès, La Bleda, Les Conilleres, Les Cases Noves de la Riera, La Carronya, Sant Jaume dels Domenys, L'Hostal, La Torregassa, La Bisbal del Penedès i cases, masos i masies escampats per tot el recorregut, fonts d'aigua, barraques de pedra seca...
PUNT DE SORTIDA: Plaça de la Vila de Vilafranca i davant de la façana principal de l'Ajuntament
PUNT D'ARRIBADA: Confluència entre la Plaça de Sant Jordi i carrer Dr. Robert de La Bisbal del Penedès, davant de la seu de la Societat Cultural i Recreativa Bisbalenca
PUNT MÉS ALT: Camí passada l'església de Sant Sadurní de Castellví i en direcció a Les Cases Noves de la Riera; sota del Castell de Castellví (295 metres)
PUNT MÉS BAIX: Aparcament a l'Era de Batre a La Bisbal del Penedès (184 metres)
GPS: https://es.wikiloc.com/rutas-senderismo/vilafranca-del-penedes-a-la-bisbal-del-penedes-ruta-castellera-de-placa-a-placa-15971948

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; plaça de la Vila a Vilafranca del Penedès

Començarem la ruta situats a la plaça de la Vila, davant de la façana principal de l'ajuntament de Vilafranca del Penedès; deixarem la plaça seguint pel carrer de la Cort fins al carrer General Prim, on girarem a la dreta; en aquest punt veurem la Font dels Alls.

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; Font dels Alls a Vilafranca del Penedès

Al carrer General Prim passarem per davant de Cal Figarot, seu dels Castellers de Vilafranca.

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; Cal Figuerot, seu de la Colla Castellera de Vilafranca

Al carrer General Prim s'uneix al carrer Hermenegild Clascar pel que seguirem i fins arribar a la Plaça de l'Era Enrajolada (a l'esquerra).
Passada l'Era Enrajolada seguirem pel carrer Eugeni d'Ors, passant per una rotonda i continuar fins a la següent cruïlla, on girarem a la dreta i continuarem pel carrer Francesc P. Bové; travessarem l'avinguda del Pla del Diable i seguirem pel carrer de Pere Giró; per aquest carrer a la primera cruïlla girarem a la dreta pel carrer de Pere el Gran i aquest ens portarà a les afores de Vilafranca que connecta amb el Camí de Sant Julià.

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; avinguda del Foix a Vilafranca del Penedès
Av. del Foix a la sortida de Vilafranca
Després del carrer Pere el Gran i passant pel costat de l'avinguda del Foix, entrarem al camí de Sant Julià, on veurem un rètol informatiu; la direcció que haurem de seguir serà en direcció a la Torre de les Aigües.

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; camí de Sant Julià a Vilafranca del Penedès
Camí de Sant Julià
El camí de Sant Julià ens portarà de seguida a una cruïlla de quatre camins i en aquest punt tenim dues opcions per continuar:
1) Continuar recte seguint pel camí de Sant Julià i en direcció a la Torre de les Aigües (marcat amb el track del GPS que s'adjunta)
2) Continuar pel camí de la dreta, "camí Fariner de la Bleda"
Ambdós camins es tornen a trobar més endavant en una nova cruïlla.
En el nostra cas seguirem pel caminar indicat en el punt 1), tot seguint la direcció cap a la Torre de les Aigües. En arribar a la cruïlla veurem un rètol informatiu.

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; senyal a la Torre de les Aigües
A la Torre de les Aigües
Passats uns 600 metres després de la cruïlla travessarem, per un petit pont, la Riera de Llitrà; uns metres més endavant arribarem a un bifurcació i seguirem per la dreta, en direcció a la Torre de les Aigües.

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; camí a la Torre de les Aigües
Bifurcació
El Camí de la Bleda ens portarà a una nova cruïlla, conegut com a "Encreuament del Magraner"; en aquest cruïlla retrobem el camí Fariner de la Bleda i que abans havíem deixat enrere (camí indicat en el punt 2)); en aquesta cruïlla ja veurem davant nostra la Torre de les Aigües.

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; Camí del Magraner
Encreuament del Magraner
Seguint pel camí de la Bleda en direcció a la Torre de les Aigües, arribarem a una nova cruïlla; haurem de travessar la carretera asfaltada i continuar cap a la Torre de les Aigües; aquí també veurem un rètol informatiu.

Cruïlla
Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; Vilafranca del Penedès entre vinyes
Vinyes del Penedès
Si fem un cop d'ull al que deixem enrere, s'imposa la gran vila de Vilafranca, envoltada de vinyes que any rere any donen el seu apreciat fruit; les vinyes del Penedès que en les seves quatre estacions il·luminen de colors i olors la nostra terra.

Una vegada hem travessat la cruïlla, de seguida arribarem als peus de la Torre de les Aigües (terme municipal de Pacs del Penedès).

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; Torre de les Aigües

Torre de les Aigües
Aquesta torre de forma quadrada i d'uns 45 metres d'alçada te els seus orígens a principis del s. XX i durant molts anys aquesta és va utilitzar per a proveir d'aigua a la vila de Vilafranca; l'aigua era enviada a un gran dipòsit situat a part alta de la torre i aquesta era distribuïda posteriorment als carrers i cases de Vilafranca.

Al costat mateix de les parets de la torre hi ha un camí cimentat en baixada en direcció al riu Foix i al veïnat de la Bleda, continuarem per aquest.

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; Camí de la Bleda al costat del riu Foix, a Vilafranca del Penedès
Camí de la Bleda en direcció al riu Foix
El camí cap al riu Foix te una lleugera baixada asfaltada i fa una gir d'esquerra a dreta per accedir al gual del riu; normalment el riu no du gaire cabal d'aigua però el suficient per què tinguem que utilitzar una passarel·la de fusta que ens permetrà creuar-lo; anar en compte amb l'acumulació de fang a banda i banda del riu.

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; Riu Foix entre els termes de Vilafranca del Penedès i Castellví de la Marca
Pas pel riu Foix
Riu Foix
Passat el riu (que separa els termes municipals de Pacs del Penedès i de Sant Martí Sarroca), de seguida veurem, a la dreta del camí, les restes de l'antic molí fariner del "Molí de Baix"; aquest indret està molt cobert de vegetació i arbres i l'estat dels edificis és força deteriorat.

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; Camí de la Bleda i Molí de Baix
Camí de la Bleda al pas pel Molí de Baix
Seguint el camí arribarem a una bifurcació i en aquest mateix indret, veurem una edificació que no es altre que el "Molí de Dalt", un altre molí fariner.

En aquest punt haurem de continuar per la nostra esquerra; veurem un rètol informatiu en direcció al veïnat de la Bleda.

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; Camí de la Bleda i Molí de Dalt
Molí de Dalt
En girar a l'esquerra estarem entrant al veïnat de la Bleda (terme municipal de Sant Martí Sarroca); als carrers d'aquest nucli encara són terrosos i tenen la característica de que no tenen un nom assignat i la majoria de les cases tenen el seu renom popular.

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; entrada a La Bleda
Carrer de La Bleda
Seguirem pel carrer en línia recta; en arribar a una primera bifurcació continuarem recta en direcció al centre del veïnat de la Bleda.

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; La Bleda

En arribar a la carretera (La Bleda a Sant Martí Sarroca), la creuarem i seguirem les indicacions del rètol que hi veurem; en creuar la carretera continuarem en direcció a Can Ferriol, Turó de Can Rigol i Sant Pere Ad Vincula; per això cal continuar pel camí terròs o carrer que transita pel davant de la Cooperativa Vitivinícola i que de seguida surt del veïnat de la Bleda.

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; carrer de La Bleda
Camí de sortida de la Bleda
En sortir de la Bleda el camí es terrós fins a arribar a un petit pont que travessa la Riera de la Rovira; en aquest punt hi ha senyal que indica carrer Salvador Espriu, però està molt deteriorat a causa de les inclemències meteorològiques i gairebé no es llegeix.
En passar el pont de la Riera el camí es torna asfaltat; davant nostra veurem la Can Ferriol; en arribar a Can Ferriol el camí agafa el seu nom "Camí de Ferriol"; una mica més endavant arribarem a un petit llogaret de cases i passarem pel costat d'una granja (a la nostra dreta) en direcció al Turó de Can Rigol.

Continuarem pel camí asfaltat i davant nostra veurem el bonic Turó de Can Rigol, tot envoltat de vinyes.

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; Pineda del Turó de Can Rigol

Pineda del Turó de Can Rigol
En arribar als peus del turó, podem triar dues opcions, ambdues de curt recorregut i que es troben més endavant a l'entrada del barri de Can Rigol:

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; Pineda de Can Rigol

1) Deixar l'asfalt i continuar en direcció al turó, per un petit corriol en pujada i travessar la pineda en direcció al barri de Can Rigol, que queda just a l'altre banda; tram marcat en el track del GPS adjunt,
2) Seguir pel tram d'asfalt; aquest fa un gir a l'esquerra i arriba a l'entrada del barri de Can Rigol

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; Pineda al Turó de Can Rigol
Pineda al Turó de Can Rigol
Tan per l'un com per l'altre arribarem a l'altre banda del turó i veurem les cases de la barriada de Can Rigol (Sant Martí Sarroca); un rètol informatiu ens orientarà cap a Sant Pere ad Vincula, per tant, no anirem en direcció a les cases, si no que agafarem el camí que gira cap a la dreta, seguint una sèrie de pals de formigó de la línia elèctrica.

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; Can Rigol

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; Camí de la Torre de Vernet a Can Rigol
Camí de la Torre de Vernet a Can Rigol
El camí que agafarem a la sortida de Can Rigol es conegut com a "Camí de la Torre de Vernet a Can Rigol"; per aquest camí arribarem a una bifurcació i continuarem pel camí de l'esquerra.

En seguir per l'esquerra veurem davant nostra el conjunt de cases de La Torre de Vernet (terme municipal de Sant Mart Sarroca).

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; La Torre de Vernet
La Torre de Vernet
El conjunt urbanístic de la Torre de Vernet és una agrupació de cases d'estil medieval del segle XVIII; en aquest indret també està ubicada l'ermita de Sant Pere ad Vincula.

Entrarem a la Torre de Vernet per un tram de camí una mica irregular i entre cases o edificis a banda i banda i en direcció a una gran esplanada.

Edificis de la Torre de Vernet
Davant dels edificis i a l'altre banda de l'esplanada veurem l'ermita de Sant Pere ad Vincula, una capella d'estil romànic (documentada des del segle XVIII), de la que no se'n conserva res de l'edifici original; conserva la campana en el petit campanar en forma de cadireta; ha estat reformada recentment.

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; Ermita de Sant Pere ad  Vincula a la Torre de Vernet
Ermita de Sant Pere ad Vincula
Deixarem la Torre de Vernet passant per la gran esplanada i continuant pel camí terrós i de seguida arribarem a una bifurcació i en aquest punt seguirem per l'esquerra, tot seguint la direcció del rètol informatiu que aquí veurem i en direcció a Les Conilleres i/o Cal Morgades.

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; senyal a la Torre de Vernet
Rètol informatiu
En girar a l'esquerra, seguint la direcció del rètol, entrarem a un camí asfaltat "camí de les conilleres" i aquest ens portarà fins a la carretera BV-2128.

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; carretera BV-2128 a Les Conilleres
Enllaç amb la carretera BV-2128
Al entrar a la carretera, anirem en compta, dons no hi ha vorera i hi passen cotxes; passarem pel costat del veïnat de Les Conilleres (terme municipal de Castellví de la Marca), la Conillera Gran primer i una mica més endavant la Conillera Xica.
Des d'aquest veïnat queda un llarg tram de carretera asfaltada (BV-2128), d'aproximadament una mica més d'1 km on descarà per sobre de tot el puig i castell del Castellot de Castellví de la Marca.
Passat el veïnat de les Conilleres i en arribar el punt quilomètric número 5 i a la dreta de la carretera, veurem la font de Cal Morgades; aquesta font queda al costat de la masia de Cal Morgades del Grau.

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; Font de Cal Morgades a Castellví de la Marca
Font de Cal Morgades
Passada la font queda ubicada la masia de Cal Morgades de Grau, a la dreta i l'ermita de Sant Andreu, a l'esquerra, davant per davant.

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; Masia de Cal Morgades del Grau i ermita de Sant Andreu a Castellví de la Marca
Masia de Cal Morgades del Grau
Ermita de Sant Andreu
La carretera ens portarà en direcció a Les Cases Noves de la Riera (Castellví de la Marca); en aquest tram ens acompanyarà la imatge del Castellot dalt del puig.

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; Puig del Castellot a Castellví de la Marca
El puig del Castellot
A la dreta de la carretera i mig amagada entre pins també es pot veure l'ermita de la Mare de Déu del Vinyet.

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; Puig del Castellot i ermita de la Mare de Déu del Vinyet a Castellví de la Marca
Mare de Déu del Vinyet i el Castellot
La carretera ens portarà a passar per Les Cases Noves de la Riera, que quedaran a la nostra esquerra; un petit nucli de cases a l'esquerra de la riera de Marmellar i dins del terme municipal de Castellví de la Marca.

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; Les Cases Noves de la Riera a Castellví de la Marca

Passarem el veïnat de Les Cases Noves de la Riera i creuarem la riera de Marmellar pel pont de la carretera BV-2128; en creuar-lo deixarem la carretera i continuarem per un camí terrós a la dreta, seguint la senyal del rètol informatiu que aquí veurem i en direcció a Sant Sadurní de Castellví.

En entrar a aquest camí terrós, aquest fa una curta i lleugera pujada (uns 50 metres); a meitat d'aquesta lleugera pujada, veurem a l'esquerra i assenyalat amb una petita fita de pedres, un corriol que s'endinsa cap al bosc i pel que continuarem.

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; corriol a les Cases Noves de la Riera
Camí i corriol
El corriol inicialment suau, agafa de seguida, en alguns trams, una pronunciada pujada; aquest corriol transcorre en la seva totalitat (uns 200 metres) pel mig del bosc de pins i enllaça més endavant amb un camí (de fet és el mateix camí que haurem deixat al començament de la lleugera pujada).

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; camí entre les Cases Noves de la Riera i Sant Sadurní de Castellví
Corriol i enllaç amb al camí a Sant Sadurní de Castellví
En deixar el corriol i enllaçar amb el camí, veurem alguna pintada de color blau-verdós en algunes pedres, és una senyal d'orientació; al enllaçar amb el camí, venint del corriol, seguirem per la nostra esquerra.
Seguirem pel camí tot seguint la vessant sud de la muntanya del Castellot i arribarem a un nou rètol informatiu on a la dreta hi ha el corriol d'ascens al Castellot (que no seguirem) i a l'esquerra continua el camí en direcció a Sant Sadurní de Castellví (seguir aquesta direcció).
Uns 100 metres després arribarem a Sant Sadurní, on veurem les antigues parets de l'església de Sant Sadurní de la Marca; el tram que envolta l'església és actualment asfaltat.

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; Sant Sadurní de Castellví

Restes de l'església de Sant Sadurní de la Marca
L'església de Sant Sadurní de la Marca fou construïda durant els segles XI-XII i en diferents etapes foren incorporades la rectoria i el cementiri; en l'actualitat aquest conjunt està abandonat, excepte el cementiri.

Envoltarem l'església seguint el camí asfaltat en una curta i lleugera baixada al final de la qual farem un gir a la nostra dreta, per continuar, ara, per un camí terrós "Camí de Castellví a Gomila".
Més endavant arribarem a una bifurcació i continuarem pel camí que segueix per la nostra dreta. Continuarem per aquest camí fins arribar a la masia de La Torreta, a la dreta del camí.

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; Masia de la Torreta
Masia de La Torreta
La característica principal de la masia és que te adossada una torre fortificada d'origen medieval d'estil romànic del segle X - XII.

Deixarem la masia enrere i de seguida arribarem a una bifurcació i continuarem pel camí de la dreta; aquest ens portarà, després d'un llarg recorregut entre vinyes, fins a una cruïlla, i en aquest punt continuarem recte, tot travessant un camí actualment asfaltat; a l'esquerra veurem la masia de Cal Planes de Perull (Castellví de la Marca - Alt Penedès).
Travessarem el camí asfaltat i continuarem entre vinyes, en direcció a una casa o masia que veurem més endavant; el camí te una inicial lleugera baixada, seguida d'una lleugera pujada en corba cap a l'esquerra, per sota d'un alt marge de terra; en sortir del marge a camp obert i entre vinyes estarem situats a un punt i línia imaginaria que divideix l'Alt i el Baix Penedès i les províncies de Barcelona i Tarragona; de fet sobre el marge anterior hi ha ubicada una fita de terme.

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; frontera entre el Alt i Baix Penedès
Línia imaginària que divideix les comarques de l'Alt i Baix Penedès; fita de terme
Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; fita de terme en el Alt i Baix Penedès
Fita de terme
Travessant aquest línia imaginaria i en direcció a la masia de Cal Goncer de Dalt, en arribar a una filera d'oliveres, abans de la masia, veurem un camí a la dreta i el seguirem; seguint ara aquest camí , a la nostra esquerra quedarà un marge i una gran parada de ceps a la nostra dreta.

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; camí entre vinyes entre l'Alt i Baix Penedès
Direcció a La Carronya
Aquest camí que hem agafat a la dreta, te un tram curt i s'acaba unint-se a una nova parada de ceps; tot i no haver-hi un camí traçat, continuarem per la vinya i sempre a tocar del marge esquerra, que ens portarà directament, al final de la vinya, a entrar a un camí i/o al torrent de Gomila, gairebé de manera inapreciable; en aquest punt s'uneixen el torrent de Gomila amb la torrentera de l'Alzinar i a partir d'aquest punt forma el Barranc de Cornudella.

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; Torrent de Gomila a La Carronya (Sant Jaume dels Domenys)
Camí i torrent de Gomila a La Carronya
Seguirem el camí en direcció a la primera casa de La Carronya (terme municipal de Sant Jaume dels Domenys), que veurem al davant i entrarem al veïnat pel carrer Montserrat o carretera TV-2121; passat aquest únic i curt carrer de La Carronya, arribarem a una bifurcació, on a l'esquerra continua la carretera TV-2121 que no seguirem i en el nostra cas continuarem pel camí asfaltat que surt recte des del carrer Montserrat, essent aquest el "Camí Vell de La Carronya".

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; La Carronya (Sant Jaume dels Domenys)
Carrer Montserrat a La Carronya
Seguint el "Camí Vell de la Carronya", ara asfaltat, ens dirigim cap a Sant Jaume dels Domenys; durant 1 Km transitarem per aquest camí fins arribar a l'alçada de la masia de Can Pau, a l'esquerra del camí, i en aquest punt hi ha una bifurcació; per l'esquerra continua el camí asfaltat (que no seguirem) i per la dreta un camí terrós que és pel que caldrà continuar.

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; Camí de la Masia de Cal Pau a Sant Jaume dels Domenys
Bifurcació davant de la Masia de Cal Pau
Aquest camí terrós, en un curt tram, ens portarà fins a la carretera TP-2442 (Sant Jaume dels Domenys a les Ventoses i el Pla de Manlleu...); travessarem la carretera i continuarem per un camí asfaltat que hi ha davant mateix, per baixar lleugerament al torrent del Gatell o de Cal Porroig i el gual de la Bassa Gran.

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; carretera TP-2442 a Sant Jaume dels Domenys
Carretera TP-2442
Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; torrent a la Bassa Gran de Sant Jaume dels Domenys
Gual del torrent a la Bassa Gran
Baixarem fins a la font de la Bassa Gran i travessarem el torrent; passada la font i el gual del torrent el camí asfaltat continua girant cap a l'esquerra, però en el nostra cas continuarem pel camí terrós, amb lleugera pujada, que veurem davant nostra.

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; Bassa Gran de Sant Jaume dels Doemnys

Font de la Bassa Gran a Sant Jaume dels Domenys
El camí terrós ens portarà fins al torrent dels Vinots; aquest camí, al final de la lleugera pujada, fa un gir a la dreta (de fet el camí a la dreta passa per la llera del torrent); NO seguirem a la dreta; en el mateix punt, a l'esquerra també surt un corriol que NO seguirem; en el nostra cas seguirem en direcció a la vinya que veurem davant nostra; pel costat d'un gran arbre (alzina ???) i travessant el torrent, entrarem a la vinya (una gran parada de ceps) i circularem per l'esquerra a tocar del marge (anar en compte que el marge te un escaló pronunciat); a la dreta de la parada de ceps i per sobre nostra veurem la Masia de Llobets.

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; camp de vinya a la Masia de Llobets
Parada de ceps al peu de la Masia de Llobets
Al final de la parada de ceps i quan veiem un espai entra aquesta parada i una altre parada de ceps, a l'esquerra veurem un "baixadó" que s'incorpora a un nou camí asfaltat; en aquest camí seguirem per la nostra dreta.

En entrar al camí, veurem, a l'esquerra, una barraca de pedra seca.

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; Barraca de Pedra Seca
Barraca de Pedra Seca
Passada la barraca el camí asfaltat fa un suau gir a la dreta, però NO el seguirem; el que farem es continuar recta, pel mig d'un camp, entre una parada de ceps a l'esquerra i una parada d'oliveres a la dreta i una mica més endavant entre vinyes a banda i banda; passarem pel costat d'una pallissa que quedarà a la nostra dreta.

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; pallissa
Pallissa
A l'alçada de la pallissa comença un camí inicialment terrós més marcat; quan aquest camí fa un lleuger gir cap a l'esquerra, transitarem per la Rasa dels Oms (el camí i la Rasa són el mateix); en aquest punt el camí és asfaltat i ens portarà fins a la carretera TV-2122 (Sant Jaume del Domenys a la Torregassa...)

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; Rasa dels Oms i l'Hostal a Sant Jaume dels Domenys
Camí o Rasa dels Oms en direcció a l'Hostal
En entrar a la carretera continuarem cap a la dreta tot passant pel costat del veïnat de l'Hostal (Sant Jaume dels Domenys).

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; l'Hostal a Sant Jaume dels Domenys
L'Hostal
A partir d'aquí continuarem per la carretera en direcció a la Torregassa i no la deixarem fins arribar-hi; hi entrarem pel carrer de la Torregassa (o camí Ral) i travessarem tot el poble d'est a oest; passarem pel costat de la Societat Torregassa de Cultura i Esbarjo; més endavant i passat un semàfor deixarem la carretera i continuarem pel carrer de La Bisbal; al final d'aquest carrer i quan deixem enrere les cases (La Torregassa i de l'urbanització del Papagai), s'acaba l'asfalt i comença el camí terrós (antic camí Ral); més endavant, a l'esquerra veurem el Mas de les Gralles.

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; Mas de les Gralles a La Bisbal del Penedès
Mas de les Gralles
De seguida arribarem a una cruïlla de quatre camins; a l'esquerra ens portarà cap al Mas de les Gralles i l'Ortigós, el camí d'enfront cap a la Font de Freié i el Trencacàntirs, seguint l'antic Camí Ral, i el de la dreta ens portarà cap a la Masia de la Costa (Camí de la Costa).

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; Camí de la Costa a La Bisbal del Penedès
Cruïlla al Camí de la Costa
Situats a la cruïlla del Camí de la Costa, continuarem per la nostra dreta, seguint el camí de la Costa en direcció a la Masia de la Costa; més endavant arribarem a una bifurcació i aquí seguirem pel camí de l'esquerra, i aquest ens portarà passar pel costat d'un moli de vent (esquerra i entre oliveres) i més enllà, després d'una lleugera i curta baixada, travessar el gual del torrent Mal.

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; Camí de La Costa a La Bisbal del Penedès
Bifurcació
Passat el torrent Mal, el camí te una curta i lleugera pujada i al final d'aquesta hi ha una nova bifurcació (no seguir pel camí de la dreta); cal seguir pel camí que circula per sota del Mas de Freié i que veurem sobre nostra a la nostra dreta.

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; Masia de Freié a La Bisbal del Penedès
Masia de Freié
Seguint per aquest tram de camí arribarem a l'entrada del Mas de Freié, on acaba el camí terrós i comença el camí asfaltat.

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; Mas Freié
Camí al costat de l'entrada al Mas de Freié
En aquest punt veurem algunes senyals o sagetes grogues pintades al terra i a les pedres i que ens guiaran fins a l'entrada de La Bisbal (Camí de Sant Jaume de Compostela); més endavant arribarem a una nova bifurcació i en aquest punt continuarem pel camí que gira cap a la dreta, seguint les senyals grogues pintades al terra i en direcció a una masia que veurem al davant; el camí, ara terrós, ens portarà a passar pel costat de la Masieta.

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; el Mas de La Masieta a La Bisbal del Penedès
La Masieta
Seguint el camí i les senyals grogues, entre vinyes i camps d'oliveres, arribarem a la masia de Cal Vilella (més coneguda a La Bisbal com a Cal Vinella).

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; Masia de Cal Vilella a La Bisbal del Penedès

Masia Cal Vilella
En arribar a la part de darrera de la Masia de Cal Vilella, el camí continua a tocar de les seves parets exteriors i ens portarà fins a la seva part davantera; en aquest punt deixarem el camí terrós i continuarem per un camí asfaltat; aquest ens portarà fins a la porta d'entrada (o sortida) de la masia; en aquest punt, continuarem per la nostra dreta i enllaçarem amb el camí del cementeri de La Bisbal.
Més endavant passarem pel costat del cementiri municipal de La Bisbal i una mica més enllà creuarem per sobre d'un pont, l'autopista AP-2.

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; La Bisbal del Penedès
Panoràmica de La Bisbal
Només creuar el pont veurem un corriol a l'esquerra que baixa i passa pel costat de l'antiga fàbrica Gorina.

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; corriol a La Bisbal del Penedès
Corriol al costat de l'antiga fàbrica Gorina
Al final d'aquest corriol cal girar a la dreta i travessar la nova carretera TV-2401 i continuar pel camí que hi ha davant nostra; passarem per sota del camp de futbol municipal i travessarem l'antiga carretera TV-2401 o Avinguda Baix Penedès, per entrar a l'antiga Era de Batre, on actualment estan ubicats alguns aparcaments de cotxe.

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; plaça de l'Era de Batre a La Bisbal del Penedès

Seguirem un petit tram de la marca vermella pintada al terra i passant per sota del CAP de La Bisbal (Centre Atenció Primària), entrarem al carrer de Barcelona i seguirem recta fins a fer un gir a la dreta pel mateix carrer de Barcelona; al final del carrer, continuarem per la nostra esquerra per entrar a la plaça de Sant Jordi i carrer Dr. Robert, l'artèria més castellera de La Bisbal i on cada 15 d'Agost és celebra la tradicional diada castellera per la festa de la Mare de Déu d'Agost a La Bisbal.
Fins fa poc, aquesta plaça era coneguda en el mon casteller com "La plaça més castellera sense colla pròpia", avui a La Bisbal podem gaudir de la colla local dels "Bous".

Vilafranca del Penedès a La Bisbal del Penedès - ruta Castellera, de plaça a plaça; Castells a la plaça de Sant Jordi i carrer Doctor Robert a La Bisbal del Penedès
Imatges de castells a la plaça
En aquest punt donarem per finalitzada la ruta entra la plaça castellera de Valls i la plaça castellera de La Bisbal del Penedès.