dilluns, 8 de juliol del 2013

coll d'arca - avenc de carles v

COLL D'ARCA - AVENC DE CARLES V

Coll d'Arca i Avenc de Carles V; panoràmica de la Serra del Montmell

Aquesta és una informació totalment personal que no pretén ser una guia exacta a seguir per part de qui pugui llegir aquests comentaris

La Juncosa del Montmell està situat a la comarca del Baix Penedès, dins de la província de Tarragona. La forma d'arribar-hi es per l'autopista AP-2, en la seva sortida 12, l'Albornar-La Bisbal del Penedès. Abans d'entrar a la vila de La Bisbal del Penedès en una rotonda cal agafar la carretera TV-2401 i seguir per aquesta durant 7 quilòmetres per entrar al poble de La Joncosa. També en la sortida 11, Vila-rodona de l'autopista AP-2 i seguint per la C-51 en direcció El Vendrell i en una rotonda cal agafar la carretera TV-2401 i seguir per aquesta durant 4 quilòmetres per entrar al poble de la Juncosa.
El nom del Montmell prové del llatí "Monte Macellum" o de "Mont Maell", que vol dir muntanya seca i àrida o be muntanya de la carnisseria, fent referència a una mortaldat haguda en una cruenta baralla.

Per arribar-hi des de Barcelona caldrà agafar l'autopista AP-7 + AP-2 (E-90) i agafar la sortida 12, l'Albornar - La Bisbal del Penedès. A la sortida de l'autopista entrarem a la carretera T-240 per una rotonda en direcció a La Bisbal i en arribar a una segona rotonda, cal girar a la dreta per la carretera TV-2401 en direcció a La Joncosa de Montmell; passats 5 quilòmetres i abans d'arribar a La Juncosa, veurem un trencall a la dreta en direcció a Aiguaviva, per arribar a una nova rotonda i continuar cap Aiguaviva pel Coll d'Arca (forta pujada); en arribar al final de la forta pujada del Coll d'Arca, deixar el vehicle, a dreta o Esquerra, per començar la ruta.
Per arribar-hi des de Tarragona caldrà agafar l'autopista AP-7 (E-15) + AP-2 (E-90) i agafar la sortida 12, l'Albornar - La Bisbal del Penedès. Des d'aquest punt seguirem les mateixes indicacions anteriors.
Amb dos casos també es podria agafar la carretera N-340 fins El Vendrell i per la C-51 en direcció a Valls i a uns 5 quilòmetres desviar-se cap a la TP-2402 en direcció a La Bisbal; un cop a La Bisbal agafar la TV-2401 en direcció a La Juncosa del Montmell i seguir les mateixes indicacions anteriors.

TIPUS DE RUTA: Ruta de Senderisme circular / anada i tornada
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Baix
DURACIÓ DEL RECORREGUT: En total 57 minuts (47 minuts en moviments i 10 minuts aturat); 4,1 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: És un trajecte curt i sen se cap dificultat per tant, només caldrà portar aigua i alguna cosa per menar; cal protegir-se del sol, dons passarem per llocs sen se cap ombra.
Si no s'és expert no baixar l'avenc i tampoc fer-ho sol.
DESTACATS: Serra de la Cativera i Coll d'Arca amb magnifiques vistes i l'Avenc de Carles V
PUNT DE SORTIDA: Coll d'Arca, al peu de la carretera
PUNT D'ARRIBADA: Coll d'Arca, al peu de la carretera
PUNT MES BAIX: 592 metres davant de l'Avenc de Carles V
PUNT MES ALT: 652 metres davant la creu de ferro
Situats a la carretera de La Joncosa a Aiguaviva, al cap de munt de la pujada del Coll d'Arca veurem un rètol amb el nom del "Camí del Coll d'Arca" i també una barrera de ferro que tanca el pas al vehicles a motor.

Coll d'Arca i Avenc de Carles V; a la Juncosa del Montmell

Barrera al camí del Coll d'Arca
Darrera de la barrera veurem 2 camins, un que s'enfila en forta pujada cap a una antena i que no seguirem i l'altre per darrera de la barrera i cap a la dreta i que agafarem.
Mes endavant veurem un camí que be de l'esquerra (camí de Mas Bartomeu) i una mica més endavant el camí pel que anem fa un gir cap a la dreta i que seguirem, i passats aproximadament uns 100 metres veurem un corriol, a la nostra Esquerra, que s'enfila cap al llom que tenim el davant, on de tant en tant podrem veure alguna senyal vermella pintada al terra; com a punt de referència cal fixar-se en la creu que hi ha al llom de la carena a la que ens estarem dirigint.
Coll d'Arca i Avenc de Carles V; a la Juncosa del Montmell

En arribar a la carena i a la Creu de ferro veurem el fondo de Sant Suies als nostres peus, el Puig de la Cova i les Comes a l'esquerra i Mas Bartomeu a la nostra dreta.
Coll d'Arca i Avenc de Carles V; a la Juncosa del Montmell; Creu de Ferro i Puig de la Cova
Creu de ferro i al fons el Puig de la Cova
Coll d'Arca i Avenc de Carles V; a la Juncosa del Montmell
Al costat de la Creu de ferro, es veuen algunes senyals vermelles
Creu de ferro i senyals vermelles
Just a sota de la Creu de ferro i les senyals vermelles, veurem un camí que més endavant continua en forma de corriol en direcció descendent, fins arribar a una més forta baixada i posterior pujada a un petit collet.
Coll d'Arca i Avenc de Carles V; a la Juncosa del Montmell

Seguint el corriol cap al collet anirem veien algunes senyals vermelles o verdes pintades al terra; en arribar al collet veurem un fita pedres i el corriol passa pel seu davant continuant cap a l'esquerra d'aquesta fita, ara en suau baixada.
Passada la fita de pedres el corriol passa a tocar de molta vegetació a banda i banda, amb forces punxes, el que fa que sigui aconsellable anar ben protegits de cames per no esgarrinxar-se i també cal anar en compte, dons hi ha moltes pedres cantelludes i moltes pedres soltes; avançar en precaució.
Seguint el corriol anirem en compte dons la boca de l'avenc es quasi inapreciable, per tant cal mirar be al terra i seguir les petites fites o senyals pintades al terra.
En arribar a la boca del Avenc veurem un forat al terra, i cal anar en compte dons no podem accedir al seu interior, dons es tracta d'un pou vertical d'uns 14 metres de profunditat i només s'hi pot baixar si tenim el material necessari i sobretot l'experiència i qualificació per enfrontar-nos al repte de fer un descens com aquest.
Boca de l'avenc de Carlos V
Boca de l'avenc i pou
Des del coll del pou és poden veurem algunes formacions d'estalactites
Des d'aquest punt desfarem el camí tot seguint els nostres passos, per arribar novament al punt de sortida, ara punt d'arribada.
Coll d'Arca i Avenc de Carles V; a la Juncosa del Montmell
Tot fent el camí de tornada
Una pinzellada de la historia...
Entre la Serra del Coll d'Arca i la Carena de la Cativera i prop del Coll d'Arca es troba l'avenc de Carles V. Aquest avenc ja se'n fa menció en les guerres carlines (1833-1840) i porta aquest nom en honor al que va ésser al pretendent a la corona per part de les forces realistes.
El llibre, "LA BISBAL: El llarg batec d'un poble al Penedès", de Benjamí Català ja en fa referència a episodis de la Primera Guerra Carlina, La Guerra del Set anys (1833-1840) i descriu com i perquè es va utilitzar l'Avenc de Carles V.
La diferència entre les coves i els avencs és que les primeres estan formades per galeries de desenvolupament horitzontal i els avencs són pous de recorregut vertical.