dilluns, 20 de gener del 2014

santa magdalena-pi carabasseta-toll ou-grau peret

SERRA DEL MONTSANT

La Serra del Montsant està situat a la comarca del Priorat, dins de la província de Tarragona (Catalunya) i abasta varis municipis. Resta ubicada a la serralada prelitoral i ocupa una extensió de 135 Km2. El cim més alt es La Roca Corbatera de 1163 metres. La Serra del Montsant està constituïda en la seva major part per conglomerats de pedres rodones o còdols, principalment en la seva carena principal (Serra Major). Grans blocs d'aquests conglomerats envolten tot el parc del Montsant, així com algunes de les muntanyes properes i que son refugi d'escaladors (Siurana n'és un exemple). Degut a aquests conglomerats, en el subsòl existeixen nombroses coves, essent la més coneguda "La Cova Santa". La vessant sud del Montsant es més seca i d'aspecte més pobre; la vessant nord és d'un relleu més suau i amb forces barrancs o torrents que desaigüen al riu Montsant. La Serra Major (GR-171) travessa per la seva carena d'Est a Oest tot el parc. Al llarg del Montsant s'hi troben escampades diverses ermites com ara La Mare de Déu del Montsant, Santa Magdalena, Sant Bartomeu, Sant Joan del Codolà, entre d'altres. A la vessant sud es troben les restes de la Cartoixa d'Escaladei, que fou fundada el segle XII.
Des de l'any 2002 el Parc del Montsant forma part del Parcs Naturals de Catalunya amb el nom de Parc Natural de la Serra del Montsant. La vegetació que predominant que es pot trobar es bàsicament mediterrània, amb arbustos o matolls de cascalls i alzines. En zones més humides hi trobarem rouredes, i en les parts més reques, matolls i brossa o sotabosc i també pins (en algunes zones pins pinyoners). La fauna del Montsant hi trobarem genetes, gats salvatges, fures, rèptils, amfibis, peixos, etc. Els penya-segats son el territori d'algunes aus rapinyaires com ara falcons i àligues.

Des de Barcelona, cal agafar l'autopista AP-7 en direcció a Tarragona fins a arribar a la bifurcació amb l'autopista AP-2 en direcció a Lleida. Agafar la sortida 9 a Montblanc i posteriorment la N-240 en direcció a Lleida i fins la segona entrada al poble de Vimbodí. Sen se entrar al poble, agafarem la TV-7004 cap a Vallclara i Vilanova de Prades i posteriorment seguir fins a Ulldemolins. En aquest poble entrarem en direcció a la plaça de l'església i en aquest punt veurem una senyal en direcció a Les Ermites i seguint fins a Santa Magdalena, punt d'inici de la ruta.
Des de Tarragona, sortida en direcció a Reus per la T-11 fins a arribar a la N-240 durant uns 2,5 Kms i després seguirem per la C-242 passant pel poble de Cornudella del Montsant i seguirem cap al coll d'Albarca i seguir fins a Ulldemolins. En aquest poble seguir les mateixes indicacions que en el punt anterior.

TIPUS DE RUTA: Ruta de Senderisme Circular
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Moderat
DISTÀNCIA DEL RECORREGUT: 10,57 Km
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 3:16 hores en total (2:31 hores en moviment i 45 minuts aturat); 4,0 Km/h en moviment
RECONEMACIONS: Cal portar menjar i aigua, sobretot en el primer tram del recorregut, dons es força pronunciat en el seu desnivell de pujada; en arribar al Toll de l'Ou trobarem aigua en el mateix riu (és aigua potable tot i que es desmineralitzada). Tota l'àrea del recorregut es totalment desprotegida de les inclemències del temps, tant per els dies de sol o pluja o d'altre tipus de temps, per tant es aconsellable portar protecció per qualsevol inclemència. En dies calorosos es pot refrescar al Toll de l'Ou i al Torrent dels Pèlags
DESTACATS: En tot l'entorn d'aquesta ruta circular es poden visitar i descobrir molts racons que anirem trobant al nostra pas com ara l'Ermita de Santa Magdalena, la roca de la Punta de la Galera, el Pi de la Carabasseta, el Torrent dels Pèlags, el Toll de l'Ou, la Cova de la Bruixa...també podrem gaudir de la flora i fauna de la zona
PUNT DE SORTIDA: Ermita de Santa Magdalena, davant de les fons
PUNT D'ARRIBADA: El mateix punt de la sortida
PUNT MÉS ALT: Pi de la Carabasseta (1030 metres)
PUNT MÉS BAIX: Camí vell d'Ulldemolins a la Morera del Montsant, després de deixar el corriol que ve del Grau del Peret i una mica abans d'arribar a l'Ermita de Santa Magdalena (699 metres)
GPS: http://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=4727543
Ruta en Castellà:

La ruta comença a l'Ermita de Santa Magdalena; aquest es un punt on comencen moltes altres rutes pel Parc Nacional de la Serra del Montsant; en aquest punt hi ha una àrea recreativa amb fonts d'aigua i barbacoes per a poder preparar bons àpats; l'Ermita de Santa Magdalena, construïda en estil Renaixentista del segle XVI, es també coneguda com La Catedral del Montsant.

La ruta la començarem tot seguint el senyal que ens orienta cap al Pi de la Carabasseta, just al costat de la filera de fonts.

SERRA DEL MONTSANT SANTA MAGDALENA - PI DE LA CARABASSETA - TOLL DE L'OU - GRAU DEL PERET - SANTA MAGDALENA, rètol informatiu a l'ermita de Santa Magdalena a Ulldemolins

Agafarem el corriol que indica el senyal i comença la pujada, durant aproximadament 1 hora, per tant, cal agafar-s'ho en tranquil·litat (en dies de calor aquest recorregut inicial es fa dur); el corriol està molt ben marcat i anirem avançant de forma zigzaguejant; aquest corriol ens farà passar per sota de la "Punta de la Galera", que com el seu nom indica fa referència a la forma de la proa d'una galera (tipus de vaixell). Al llarg de la pujada per aquest corriol, anirem trobant, a diferents alçades a la dreta del corriol, alguns miradors en forma de balcons, per sobre de la vall d'Ulldemolins.

SERRA DEL MONTSANT SANTA MAGDALENA - PI DE LA CARABASSETA - TOLL DE L'OU - GRAU DEL PERET - SANTA MAGDALENA, Roca de la Punta de la Galera al Montsalt
Punta de la Galera
SERRA DEL MONTSANT SANTA MAGDALENA - PI DE LA CARABASSETA - TOLL DE L'OU - GRAU DEL PERET - SANTA MAGDALENA, Roca de la Punta de la Galera i Pins Carrassers al Montsant
Punta de la Galera i els Pins Carrassers (una altre zona del Montsant, però que no hi arribarem)
Val molt la pena anar aturant-se en els diferents miradors per gaudir de unes boniques vistes als nostres peus i també a totes aquelles postals que els nostres ulls ens poden regalar (Pirineus inclosos)

SERRA DEL MONTSANT SANTA MAGDALENA - PI DE LA CARABASSETA - TOLL DE L'OU - GRAU DEL PERET - SANTA MAGDALENA, Ulldemolins des del Montsant
Panoràmiques des dels miradors
Poble d'Ulldemolins i Ermita de Santa Magdalena
Quan el corriol es comença a obrir als nostres peus, ja haurem arribat al coll i veurem davant nostre el Pi de la Carabasseta.
El Pi te una característica i es que les seves branques estan orientades cap al Nord, dons la força del vent en aquest punt es tant fort que fa que les branques, en el pas del temps i el seu creixement, quedin orientades d'aquesta manera.

SERRA DEL MONTSANT SANTA MAGDALENA - PI DE LA CARABASSETA - TOLL DE L'OU - GRAU DEL PERET - SANTA MAGDALENA, Pi de la Carabasseta al Montsant
Pi de la Carabasseta
El nom que rep aquest pi és degut a la tradició i diu que antigament els traginers, els carreters i portadors que feien aquest camí entre els pobles d'Ulldemolins i La Morera del Montsant, arribats en aquest punt aprofitaven per aturar-se aquí i reposar sota l'ombra del pi i beure de la/les carabassa/es, que antigament s'utilitzaven per a transportar aigua o altres líquids per a us personal.

Al costat del Pi veurem una senyal que indica que estem davant del Pi de la Carabasseta i també ens orientarà per a altres rutes.

Continuarem seguint la direcció de la senyal cap al Toll de l'Ou i Torrent dels Pèlags i seguint a partir d'ara les marques del GR (vermella i blanca).

SERRA DEL MONTSANT SANTA MAGDALENA - PI DE LA CARABASSETA - TOLL DE L'OU - GRAU DEL PERET - SANTA MAGDALENA, rètol informatius i marques del GR en direcció al Torrent dels Pèlags al Montsant
Seguir les senyals del GR
Seguirem el corriol, ara en còmoda baixada, fins arribar al Torrent dels Pèlags. Creuarem el torrent, per un estret pas, (depenent de l'època de l'any el torrent pot portar o no aigua) i just passar-lo veurem una nova senyal que ens indica que ja estarem al costat del Toll de l'Ou.

SERRA DEL MONTSANT SANTA MAGDALENA - PI DE LA CARABASSETA - TOLL DE L'OU - GRAU DEL PERET - SANTA MAGDALENA, Torrent del Pèlags al Montsant
1-Pas del Torrent dels Pèlags
2-Cap al Toll de l'Ou
El senyal indica la direcció de la que venim i la direcció cap al poble de la Morera del Montsant (seguint el GR); per acabar d'arribar a la zona del Toll de l'Ou agafarem el corriol que va cap a la nostra dreta i unes poques passes més endavant ja veurem els primers Tolls i si anem seguint-los podrem veure'n uns quants a diferents nivells del Torrent dels Pèlags (l'aigua es molt freda, però val la pena fer-hi una remullada).

SERRA DEL MONTSANT SANTA MAGDALENA - PI DE LA CARABASSETA - TOLL DE L'OU - GRAU DEL PERET - SANTA MAGDALENA, Toll de l'Ou al Torrent del Pèlags al Montsant
Diferents parts i nivells al Toll de l'Ou (Torrent dels Pèlags)

Des del primer toll i seguint el riu pel Torrent del Pèlags, podrem trobar, a diferents nivells, altres tolls, tots ells molts bonics i molt agradables per aturar-se per escoltar el so del l'aigua, la tranquil·litat de l'indret o per a fer un bany.
Per continuar la ruta, haurem de retornar al punt inicial del Toll de l'Ou i tornar cap a la senyal que anteriorment hem vist, que indicava la direcció cap al Toll de l'Ou, per continuar, ara, cap a La Morera del Montsant, seguint el GR.
Seguint ara el corriol arribarem a una gran balconada per sobre del Toll de l'Ou, on podrem gaudir de la bonica vista del Torrent del Pèlags i dels diferents tolls.

Torrent dels Pègals i Toll de l'Ou
Seguint la ruta arribarem a una bifurcació; en aquest punt el camí que segueix cap a la dreta, seguint el GR i en direcció al Comellar de l'Os, NO el seguirem; nosaltres continuarem pel corriol que segueix per la nostra esquerra (veurem una creu del GR). El corriol es molt agradable, dons passa mig amagat per sota de l'arbreda i arriba fins al final del torrent. En aquest punt podrem veure la zona coneguda com "La Mola".

SERRA DEL MONTSANT SANTA MAGDALENA - PI DE LA CARABASSETA - TOLL DE L'OU - GRAU DEL PERET - SANTA MAGDALENA, Puig de la Mola i el Coll de la Mola al Montsant
La Mola i el Coll de la Mola

En arribar al final del torrent pel corriol ens trobarem amb una nova bifurcació i haurem de seguir per la nostra esquerra, tot voltant el torrent i creuant cap a l'altre marge del torrent.
Ara el corriol, en lleugera pujada, anirà passant entre molt variada vegetació; en aquest zona podrem trobar nombroses espècies d'arbustos i arbres.
L'any 2002 va ser declarat Part Natural de la Serra del Montsant, per tant, no cal dir que cal protegir-lo i això significa que esta totalment prohibit arrencar i endur-se cap espècie vegetal, animal o qualsevol espècie del parc.
Passats aproximadament uns 20 minuts, el corriol arriba i s'uneix a un camí forestal més ample i pel que continuarem.

SERRA DEL MONTSANT SANTA MAGDALENA - PI DE LA CARABASSETA - TOLL DE L'OU - GRAU DEL PERET - SANTA MAGDALENA, flora i vegetació al Montsant
1) Sàlvia (Salvia officinolis L.)
2) Peònia
3) Auró blanc (Acer campestre)
Quan portem aproximadament uns 10 minuts per aquest camí i concretament en arribar a una corba pronunciada cap a l'esquerra, si ens fixem a la nostra dreta veurem un corriol que s'endinsa cap al bosc, i seguint-lo ens arribarem fins la Cova de la Bruixa. Si ens fixem be abans d'entrar al corriol, una fita de pedres ens assenyala el camí.

SERRA DEL MONTSANT SANTA MAGDALENA - PI DE LA CARABASSETA - TOLL DE L'OU - GRAU DEL PERET - SANTA MAGDALENA, corriol a la Cova de la Bruixa al Montsant
Corriol a la Cova de la Bruixa
El corriol que va fins la Cova de la Bruixa, passa pel mig del bosc i passa entra mig de molta vegetació i arbres i pot fer que sembli que no hi ha corriol, que es perdi o no porti enlloc, però si ens fixem be ens portarà, en uns 10 minuts, fins a la Cova.
En arribar-hi ens sorprendrà veure un petit salt d'aigua (depenent de l'època de l'any hi ha més o menys aigua (l'aigua te un gust molt fluix, però ens pot ajudar a saciar la set) - a l'estiu o ens èpoques de molta calor, està sec); en entrar a la cova veurem una meravellosa joia de la natura; la visita a la cova es ràpida, dons es petita i no te ramals o entrades més profundes, tota la cova es una mateixa estrada; la cova ens convida al repòs, la calma i la tranquil·litat i inclòs el recolliment i al silenci.

SERRA DEL MONTSANT SANTA MAGDALENA - PI DE LA CARABASSETA - TOLL DE L'OU - GRAU DEL PERET - SANTA MAGDALENA, Cova de la Bruixa al Montsant

Cova de la Bruixa
Si la natura, al llarg dels anys a creat i modelat aquesta meravella, no hem de ser nosaltres els que ho destruïm ni hem de canviar el seu aspecte actual, per tant, ho hem de deixar tot igual i que els canvis els faci la pròpia natura - que les persones que puguin visitar la cova, com altres racons, ho puguin gaudir igual que nosaltres.

Desfarem el corriol des de la Cova de la Bruixa, per tornar al camí forestal que havíem deixat anteriorment.
Continuarem per aquest i passat una mica més d'1 Km (20 minuts) arribarem a una nova bifurcació i hem de continuar recta; a la nostra dreta veurem un dipòsit d'aigua per a prevenció d'incendis i que deixarem darrera nostra.
A partir d'aquest punt estarem atens al camí, dons passat aproximadament 1,5 Km deixarem el camí forestal i haurem de girar a la nostra esquerra per agafar un corriol sen se cap marca ni senyal que ens serveixi de guia; una mica més endavant el corriol està ben marcat.

SERRA DEL MONTSANT SANTA MAGDALENA - PI DE LA CARABASSETA - TOLL DE L'OU - GRAU DEL PERET - SANTA MAGDALENA, camí en direcció al Grau del Peret al Montsant
En direcció al Grau del Peret
Seguirem per aquest corriol, amb suau pujada durant 10 o 15 minuts i ens portarà fins el "Portell del Peret". Al final de la pujada veurem varies senyals que en indicaran la direcció que vulguem seguir. En el nostra cas travessarem el coll, per ara agafar una forta baixada, seguint la direcció a "Les Ermites".

SERRA DEL MONTSANT SANTA MAGDALENA - PI DE LA CARABASSETA - TOLL DE L'OU - GRAU DEL PERET - SANTA MAGDALENA, Portell del Peret al Grau del Peret al Montsant
Portell del Peret
El corriol, en pronunciada baixada en el primer tram, ens portarà fins una bifurcació; en aquest punt podrem agafar qualsevol dels dos corriols i que ens portarà fins al mateix camí forestal.
1) Si agafem el corriol que segueix recta, en millor estat al principi, anirà zigzaguejant en baixada fins al camí forestal
2) Si continuem pel corriol que gira a la dreta (marcat amb el GPS), baixant uns quants esgraons en mal estat (aquest es el camí antic) i un tram relliscós, al igual que l'anterior anirà zigzaguejant en baixada fins al camí forestal
En arribar al camí forestal, passant pel costat de fites de pedres, cal girar a la nostra esquerra i ja dins del camí, davant nostre quedarà una pronunciada però curta pujada i que ens deixarà a l'entrada novament de l'Ermita de Santa Magdalena.

SERRA DEL MONTSANT SANTA MAGDALENA - PI DE LA CARABASSETA - TOLL DE L'OU - GRAU DEL PERET - SANTA MAGDALENA, Grau del Peret al Montsant
Baixant pel Grau del Peret
Entrarem novament a l'Ermita de Santa Magdalena, coneguda com La Catedral del Montsant, just per davant de la porta d'entrada a l'ermita i entrant més endavant novament a l'àrea recreativa i les fonts, punt final de la ruta.

SERRA DEL MONTSANT SANTA MAGDALENA - PI DE LA CARABASSETA - TOLL DE L'OU - GRAU DEL PERET - SANTA MAGDALENA, Ermita de Santa Magdalena al Montsant, al terme municipal d'Ulldemolins
Ermita de Santa Magdalena
SERRA DEL MONTSANT SANTA MAGDALENA - PI DE LA CARABASSETA - TOLL DE L'OU - GRAU DEL PERET - SANTA MAGDALENA, font a l'Ermita de Santa Magdalena al Montsant, al terme municipal d'Ulldemolins