divendres, 9 de desembre del 2016

bisbal excursionistes Montserrat a peu

BISBAL EXCURSIONISTES MONTSERRAT A PEU (BEMAP)
La Bisbal del Penedès al Monestir de Montserrat

Ruta: Joan Ferré Benach

La Bisbal del Penedès a Montserrat; panoràmica de la Serra de Montserrat

1) La vila de La Bisbal del Penedès està situada a la comarca del Baix Penedès, dins de la província de Tarragona.

2) El Parc Natural de la Muntanya de Montserrat està ubicat dins del terme municipal de Monistrol de Montserrat i a la comarca del Bages, dins de la província de Barcelona; és un símbol per a tots els catalans i punt de trobada i pelegrinatge per a creients, senderistes, escaladors i turistes d'arreu del país i de la resta del mon.

Per arribar a La Bisbal del Penedès, des de Barcelona, caldrà agafar l'autopista AP-7 en direcció a Tarragona fins a l'enllaç amb l'autopista AP-2 (E-90) i agafar la sortida 12-L'Albornar-La Bisbal del Penedès; a la sortida de l'autopista entrarem a la carretera T-240 i per una rotonda en direcció a La Bisbal.

Per arribar a La Bisbal del Penedès, des de Tarragona, caldrà agafar l'autopista AP-7 en direcció a Barcelona fins a l'enllaç amb l'autopista AP-2 (E-90) i agafar la sortida 12-L'Albornar-La Bisbal del Penedès; seguir les mateixes indicacions anteriors.

Tipus de Recorregut: Ruta de Senderisme lineal
Dificultat del recorregut: Difícil
Distància recorreguda:
- La Bisbal a Guardiola Font-Rubí: 25,20 Km
- Guardiola Font-Rubí a Piera: 20,54 Km
- Piera a Monestir de Montserrat: 15,43 Km
Duració del recorregut:
- La Bisbal a Guardiola Font-Rubí: 5 hores i 30 minuts en total (4 hores i 38 minuts en moviment + 51 minuts aturat) 5,4 Km/h en moviment
- Guardiola Font-Rubí a Piera: 4 hores i 58 minuts en total (4 hores en moviment + 58 minuts aturat) 5,0 Km/h en moviment
- Piera a Monestir de Montserrat: 3 hores i 58 minuts en total (3 hores i 17 minuts en moviment + 40 minuts aturat) 4,7 Km/h en moviment
Recomanacions: Depenent de les intencions de cadascú en el recorregut que es vulgui fer (en un dia o en dos dies o més), es recomanable començar la ruta el més aviat possible, per aprofitar la frescor del matí, si es fa en períodes estivals; en períodes més hivernals es molt recomanable assabentar-se de la predicció del temps que ens podrem trobar. Cal portar bon calçat i recanvi de mitjons; protector solar i un bon barret amb ala ample; fer un bon esmorzar abans de començar a caminar; portar aigua i menjar suficient, tot i que trobarem fonts i passarem per pobles on aprovisionar-se de queviures; a ser possible anar acompanyat i en tot cas deixar dit on anem; portar un telèfon mòbil amb carrega suficient; no carregar la motxilla en coses innecessaris, dons el pes durant tantes hores fa més feixuga la caminada.
Destacats: Molts son els punts interessants que veurem al llarg del camí, com ara masos i masies, fonts, barraques i vinyes, pobles i viles, esglésies i ermites, corriols, camins i torrents, castells i rius, animals diversos i les muntanyes de Montserrat.
Punt de sortida: Plaça de l'església de La Bisbal del Penedès
Punt d'arribada: Plaça davant de la façana principal de la Basílica de la Mare de Déu de Montserrat
Punt més alt: A la zona de la tanca de fusta al camí vell de Collbató a Montserrat, a prop del Pla dels Soldats (842 metres)
Punt més baix: Pas del riu Anoia (163 metres)
GPS:
- La Bisbal del Penedès a Guardiola de Font-Rubí:
- Guardiola de Font-Rubí a Piera:
- Piera a Monestir de Montserrat:

El punt de sortida està marcat a la plaça de l'església de La Bisbal del Penedès; continuar pel carrer Girona en direcció a l'antiga "Era de Batre", on actualment hi ha uns aparcaments per a cotxes i el "Centre de dia", tot passant pel costat del centre d'atenció primària (CAP); travessar l'antiga carretera TV-2401, ara Avinguda Baix Penedès i agafar un camí asfaltat que passa per sota del camp de futbol municipal fins a arribar a la nova carretera TV-2401 per travessar-la i continuar per un corriol cap a l'esquerra, que passa pel costat d'una antiga fàbrica tèxtil; travessarem el pont per sobre de l'autopista AP-2 i continuarem ara per un camí asfaltat que ens portarà fins a passar pel costat del cementiri municipal, ja a les afores de La Bisbal.

Continuar pel camí asfaltat i de seguida arribem a la Masia del Mas Vilella (Cal Vinella, com es coneguda a La Bisbal) i aquí deixar el camí asfaltat i agafar la direcció cap a la Masia que la creuarem pel seu costat dret, tot seguint el camí pel costat de vinyes i oliveres.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; Masia de Cal Vilella a La Bisbal del Penedès

Masia Mas Vilella
Deixarem enrere la masia i el camí ens portarà en escassos 5 minuts a una altre masia, anomenada Cal Masieta; la masia està força ben conservada, però el pas del temps la anat envellint i ja no es condicionada per a ser habitada.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; Mas de La Masieta a La Bisbal del Penedès

La Masieta
Deixem enrere la masia i de seguida retrobem el camí asfaltat i ens portarà de seguida a passar per costat d'una nova masia, la Masia de Freié. Aquesta masia, fa uns anys, va estat reformada en la seva totalitat i ara és més una casa en totes les seves comoditats que no una antiga masia.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; Masia de Freié a La Bisbal del Penedès
Masia de Freié
Davant mateix de l'entrada cap a la masia de Freié el camí asfaltat s'acaba i comença un camí terrós per sota d'un marge i entre parades de vinya; en arribar al final de la parades de vinya, el camí es bifurca en dos camins, continuant, en el nostra cas, pel camí que baixa cap a la llera del Torrent Mal.

Seguint ara aquest tram del camí s'arriba a una nova bifurcació, concretament s'entra al Camí de la Costa i cal continuar per aquest per la nostra dreta, en direcció a l'Ortigós i contraria a la masia de La Costa. Poc després s'arriba a una cruïlla de quatre camins, continuant ara per la nostra esquerra, en direcció a l'urbanització del "papagai" i del poble de la Torregassa.
Per aquest camí a la nostra dreta es pot veure el Mas de les Gralles.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; Mas de les Gralles aLa Bisbal del Penedès
Mas de les Gralles
Tot seguit s'arriba a les primeres cases de l'urbanització del "papagai" pel carrer de La Bisbal o antic Camí Ral, fins arribar a les cases del poble de La Torregassa; creuar tot el poble per la carretera TV-2122 o carrer de La Torregassa.

Gairebé a la sortida de La Torregassa hi ha una font, on es pot aprovisionar d'aigua.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; font d'aigua a La Torregassa (Sant Jaume dels Domenys)
Font d'aigua a La Torregassa
En deixar enrere La Torregassa cal continuar per la carretera TV-2122 fins arribar a una rotonda on a la seva esquerra està ubicada la població de l'Hostal.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; barri de l'Hostal (Sant Jaume dels Domenys)
L'Hostal
Deixant la rotonda i l'Hostal, seguir per la carretera (direcció Sant Jaume dels Domenys) i de seguida veurem, a l'esquerra d'aquesta, una entrada cap a les vinyes i camps de conreu.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; carretera TV-2122 a l'alçada de l'Hostal (Sant Jaume dels Domenys)

Deixar la carretera i continuar en direcció a les vinyes, seguint un petit tram inicial d'asfalt; de seguit el camí es terrós i va passant entre vinyes; sense deixar-lo arribem a una pellissa, que quedarà a la nostra esquerra i continuar recte (encara que el camí estigui llaurat).

La Bisbal del Penedès a Montserrat; pellisa entre vinyes (Sant Jaume dels Domenys)
Pallissa
Més endavant ens toparem amb un marge i caldrà superar-lo per tornar a entrar en una altre vinya i de seguit a una barraca de pedra seca i al seu costat un camí asfaltat.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; barraca de Pedra Seca al terme municipal de Sant Jaume dels Domennys
Barraca de pedra seca
En deixar la barraca, continuar un curt tram per el camí asfaltat i de seguida veurem una petita entrada a l'esquerra i que entra a un camp de cultiu i/o vinya i en entrar-hi caldrà continuar cap a la dreta i seguir recte passant pel costat d'un marge de pedra.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; camí en direcció a Sant Jaume dels Domenys
Entrada a la vinya
La Bisbal del Penedès a Montserrat; matinada a Sant Jaume dels Domenys
Primeres llums del dia sobre de Sant Jaume dels Domenys
En arribar al final del camp entrarem a un camí terrós i continuarem de front i fins arribar a la Font de la Bassa Gran, agafant aquí un tram d'asfalt, que travessa el Torrent del Gatell.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; font de la Bassa Gran a Sant Jaume dels Domenys
Font de la Bassa Gran
El camí asfaltat ens portarà a la carretera TP-2442 (Sant Jaume del Domenys en direcció Les Ventoses) i en travessar-la agafar el camí terrós que es veu al davant.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; travessant la carretera TP-2442 a l'alçada de Sant Jaume dels Domenys

Continuar per aquest camí i poc després enllaçarem amb un altre camí asfaltat i en entrar-hi el seguirem per la nostra esquerra; a 1 quilòmetre s'entra al poble de La Carronya.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; barri de La Carronya de Sant Jaume dels Domenys
La Carronya
Imatges de les 4 estacions en la façana d'una casa
Es travessa el poble pel carrer de Montserrat, que de fet es l'únic carrer.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; carrer Montserrat al barri de La Carronya (Sant Jaume dels Domenys)

En arribar al final del carrer Montserrat, cal girar a la nostra dreta i pel costat de l'última casa continuar per una lleugera baixada cap al Torrent de Gomila o Barranc de Cornudella i seguidament girar a l'esquerra per seguir el camí ben marcat que es veu. Unes poques passes més endavant deixar aquest camí i continuar per un corriol en direcció a les vinyes o camps de cultiu.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; torrent de Cornudella al barri de La Carronya de Sant Jaume dels Domenys, torrent de Gomila a la Carronya
Corriol al torrent de Gomila
En aquest tram no hi ha un camí marcat i caldrà seguir paral·lelament al marge de la nostra dreta, gairebé en línia recte (aproximadament uns 500 metres), i fins arribar a un nou camí ara si ben marcat. En situar-nos en aquest punt estarem en la línia imaginària que divideix el Baix Penedès i l'Alt Penedès i també les províncies de Tarragona i Barcelona. En aquest camí i/o línia imaginària i si mirem cap al nord veurem una fita de terme que marca aquesta divisió.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; camí entre vinyes a la línia imaginària entre les provincies de Tarragona i Barcelona

La Bisbal del Penedès a Montserrat; fita de terme entre Sant Jaume dels Domenys (Tarragona) i Castellví de la Marca (Barcelona)
Fita de terme
Vista al sud / Vista al nord
En arribar al camí cal seguir-lo per l'esquerra i aquest de seguida farà un lleuger gir cap a la dreta i fent una lleugera baixada (a l'esquerra ens acompanya un alt marge de terra i la dreta una gran parada de ceps); sense deixar el camí, creuarem un tram de pista asfaltada i seguir recte pel camí terròs; davant nostre es veu la masia de Cal Planes del Perull (Castellví de la Marca - Alt Penedès).

La Bisbal del Penedès a Montserrat; terres de Castellví de la Marca a la província de Barcelona
Camí direcció al Castell de Castellví de la Marca (Alt Penedès)

La Bisbal del Penedès a Montserrat; Masia de Cal Planes del Perull a Castellví de la Marca
Masia de Cal Planes del Perull en un puig dominant les vinyes
Continuar per aquest camí que ens portarà fins la Masia de La Torreta que destaca per la seva bonica torre fortificada d'origen medieval adossada a la masia.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; Masia de la Torreta a Castellví de la Marca

Masia La Torreta i la seva torre d'estil romànic s. X - XII
Deixar enrere la masia i pel mateix camí arribar fins a la masia de Castellví i l'església de Sant Sadurní de Castellví; de fet el primer que es veu son les restes de l'església de Sant Sadurní i adossat a aquesta, el cementiri de Castellví de la Marca i el que fou la rectoria.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; església, castell i cementiri a la barriada de Sant Sadurní a Castellví de la Marca

Campanar de planta quadrada i restes de l'església
En arribar a Sant Sadurní de Castellví, girar a l'esquerra en lleugera pujada, voltant les parets exteriors de l'església i continuar en direcció a Les Cases Noves de la Riera, segons el rètol que es veu.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; rètol informatiu en direcció a Les Cases Noves de la Riera, terme municipal de Castellví de la Marca

La Bisbal del Penedès a Montserrat; camí sota de la muntanya dels Castellot a Castellví de la Marca

El rètol orienta cap a Les Cases Noves de la Riera, però els quilòmetres indicats no son reals, dons la informació aquí presentada és refereix fent la volta passant per el Castellot (no serà aquest el nostre cas). Des d'aquest rètol informatiu, seguir ara pel camí terròs, que envolta part de la vessant sud de la muntanya del Castellot; a uns 100 metres, s'arriba a un nou rètol i sense deixar el camí cal continuar en direcció a Les Cases Noves de la Riera, que resta a uns 800 metres més endavant.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; rètol en direcció a Les Cases Noves de la Riera, al terme de Castellví de la Marca
Senyal i camí cap a Les Cases Noves de la Riera
Uns 500 metres més endavant i quan el camí terrós que envolta el puig del Castellot fa un gir cap a l'esquerra, cal trobar un corriol, a la dreta del camí, que s'endinsa cap al bosc de pins.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; corriol cap a Les Cases Noves de la Riera, terme de Castellví de la Marca
Corriol cap al bosc; una senyal de color verd pintat en una pedra ens indica el punt d'entrada al corriol
El corriol te aproximadament poc més de 100 metres i enllaça amb un nou camí que en poques passes ens porta fins la carretera BV-2128.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; corriol i camí prop de la Riera de Marmellar, a la barriada de Les Cases Noves de la Riera, terme de Castellví de la Marca
Sortida del corriol en direcció a la carretera
A la carretera es travessa per un pont la Riera de Marmellar en direcció a Les Cases Noves de la Riera.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; carretera BV-2128 a Les Cases Noves de la Riera; terme de Castellví de la Marca

Des d'aquest punt i passant pel costat del poble de Les Cases Noves de la Riera queda un llarg tram per carretera d'asfalt (carretera BV-2128).

La Bisbal del Penedès a Montserrat; Les Cases Noves de la Riera; terme de Castellví de la Marca
Les Cases Noves de la Riera vista des de Sant Sadurní de Castellví
A la part superior esquerra es veu la masia de Cal Noia
La Bisbal del Penedès a Montserrat; carrer del barri de Les Cases Noves de la Riera, terme de Castellví de la Marca

Una llarga recte d'asfalt d'una mica més d'un quilòmetre al davant i a l'esquena el Castellot dalt del puig.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; El Castellot i ermita de la Mare de Déu del Vinyet a Castellví de la Marca
El Castellot + ermita de la Mare de Déu del Vinyet
Llarga carretera en direcció Les Conilleres
La carretera ens portarà fins la Font de Cal Morgades a la vora de la carretera (punt quilomètric número 5); la font queda al costat de la masia de Cal Morgades del Grau. Abans d'arribar a la font i just davant de la masia (a l'esquerra de la carretera) resta ubicada la petita ermita de Sant Andreu (a la dreta de la carretera).

La Bisbal del Penedès a Montserrat; Masia de Cal Morgades del Grau i ermita de Sant Andreu al terme de Castellví de la Marca
Masia de Cal Morgades del Grau
Ermita de Sant Andreu
La Bisbal del Penedès a Montserrat; font de Cal Morgades al terme de Castellví de la Marca
Font de Cal Morgades
En aquesta font es tradició fer una parada per descansar i agafar forces fent alguna mossegada del menjar que portem i si cal aprovisionar-se d'aigua.

Continuar per la carretera BV-2128 i a una mica més d'1 quilòmetre es passa pel costat del petit poble de Les Conilleres (la Conillera Xica primer i una més endavant la Conillera Gran).

La Bisbal del Penedès a Montserrat; Barri de les Conilles, La Conillera Gran i La Conillera Xica, al terme de Castellví de la Marca

En passar al cartell de La Conillera Gran es veu un camí (ara asfaltat) a l'esquerra i cal continuar per aquest i deixar la carretera.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; carretera i Camí de la Torre
Gir a l'esquerra seguint el Camí de les Conilleres
Aquest antic camí de les Conilleres, ara asfaltat, es també conegut com a Camí de la Torre en un tram inicial i en creuar les masies de Banyuls (esquerra) i Cal Vicenç (dreta), com a Camí de Romaní.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; Masia de Cal Vicenç de Banyuls
A l'esquerra, Masia de Cal Banyuls, enfront la Masia de Cal Vicenç
Més endavant pel Camí de Romaní es passa pel costat de la masia de Cal Jepet Queraltó (a la dreta del camí); de fet aquesta zona es coneguda com a barri de El Romaní, dins del terme municipal de Sant  Martí Sarroca i on es troben escampades moltes masies i llogarets habitats.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; Masia de Cal Jepet Caraltó
Cal Jepet Caraltó
Deixarem enrere el barri de El Romaní i seguirem pel camí de Romaní fins arribar a la Riera de Comalera, que la travessarem, fent aquí el camí un gir de 45º a l'esquerra.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; pas pel gual de la Riera de Comalera
Riera de Comalera
La Bisbal del Penedès a Montserrat; rètol informatiu a la Riera de la Comalera

Poc després de passar la Riera de Comalera es passa pel costat dels Cellers Torres, a la dreta del camí.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; Cellers Torres al Mas Rabell al terme de Sant Martí Sarroca

Tot seguit s'arriba a un pont que travessa la Riera de Pontons i cal continuar pel camí que quedarà davant nostre en pujada; a l'esquerra hi ha la Masia o casa de "la Guàrdia" i a la dreta la masia o casa de "cal Guineu".

La Bisbal del Penedès a Montserrat; pas per la Riera de Pontons al terme de Sant Martí Sarroca
Pont que travessa la Riera de Pontons
En acabar-se la lleugera pujada cal travessar la carretera (de la Bleda a Sant Martí Sarroca) i continuar pel camí que es veu davant mateix; estarem entrant en el barri de "la Serra de Baix" que pertany a Sant Martí Sarroca.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; barri de la Serra de Baix al terme de Sant Martí Sarroca

Aquest camí o carrer ens durà fins la carretera BP-2121. En creuar-la (molt de compte dons no hi ha pas de vianants) cal continuar per un camí, ara terrós entre les masies o cases de Mas Jordà a l'esquerra i Ca l'Aran a la dreta.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; carretera BP-2121 al barri de la Serra de Baix al terme de Sant Martí Sarroca; Masia de Ca l'Aran
Pas per creuar la carretera BP-2121
Unes poques passes més enllà veurem un camí, en lleuger descens, que transita pel costat de vinyes o camps de cultiu; seguirem per aquest en direcció a la llera del Riu Foix.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; camí entre camps de cultiu en direcció al riu Foix al terme de Sant Martí Sarroca
Camí de baixada cap al riu Foix
En arribar a la llera del riu, al travessarem; generalment el riu Foix, en aquest punt, porta poc cabal d'aigua i no hi ha problema en travessar-lo; entrarem en una zona molt humida i on el terra és argilós i normalment es ple de fang que s'enganxa a les sabates, pel que cal anar en compte; en travessar-lo girarem a la dreta i paral·lelament al riu, seguirem fins al final del camp de cultiu.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; Riu Foix al terme de Sant Martí Sarroca
Riu Foix
Entrarem en una altre parada o camp de cultiu i pel seu marge esquerra, anirem a buscar un camí o corriol que ens pujarà fins a un camí actualment asfaltat, en la zona coneguda per "la plana".

La Bisbal del Penedès a Montserrat; corriol passat el riu Foix al terme de Sant Martí Sarroca
Camí o corriol
La Bisbal del Penedès a Montserrat; Camí de Cal Miret en direcció a Can Brugueres, al terme de Sant Martí Sarroca

En arribar a l'asfalt girarem a la nostra esquerra i continuar fins a trobar un camí a la dreta en direcció a Cal Tonet.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; camí a la Masia de Cal Borni i Cal Brugueres
Direcció Cal Tonet
Seguirem en direcció a Cal Tonet i arribarem a una bifurcació on continuarem pel camí de la dreta en direcció a la riera de Can Brugueres i seguint les senyals que aquí trobarem.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; camí a la Riera i Masia de Cal Brugueres al terme de Sant Martí Sarroca
Direcció a la Riera de Can Brugueres
Una curta baixada sense desnivell ens portarà fins la llera de la Riera de Can Brugueres, que habitualment no porta aigua.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; Riera de Can Brugueres al terme de Sant Martí Sarroca
Llera de la Riera de Can Brugueres
Travessada la riera seguirem el camí, tot envoltat la masia de Can Brugueres que quedarà a la nostra dreta, i aquest camí en portarà fins a trobar la carretera BV-2151.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; camí de sortida a la carrera BV-2151 passada la Masia de Cal Brugueres

En entrar a la carretera, seguirem a la nostra esquerra fins a arribar a La Rovira Roja, un llogaret dins del terme municipal de Sant Martí Sarroca.

Per la carretera BV-2151, recorrerem aproximadament 1 Km fins arribar a les primeres cases de La Rovira Roja; aquest llogaret és un veïnat de cases o masies escampades al voltant de la carretera i de camins; en aquest llogaret no hi ha nom en els carrers, per tant, cal estar atents al lloc on hem de deixar la carretera; al que podria semblar, mes o menys, el centre del poble, estan encara situats a la carretera, girarem a la dreta (deixar la carretera) en direcció a la Masia Cal Dragano (allotjament rural).

La Bisbal del Penedès a Montserrat; la Rovira Roja, al terme de Sant Martí Sarroca
La Rovira Roja
Seguirem per aquest carrer (lleugera pujada al final del carrer) fins a trobar una bifurcació (en front la Masia de Cal Piuet) i aquí girarem a l'esquerra on veurem el rètol de la Masia de Cal Piuet; continuar i passarem pel costat de la Masia de Cal Paret Mames (a l'esquerra del camí) i arribarem a una nova bifurcació i aquí seguirem cap a la dreta en direcció a Cal Jep Cabana.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; Cal Jep Canaba, al límit de la frontera entre el terme de Sant Martí Sarroca i de Guardiola Font Rubí
Cap a Cal Jep Cabana
A poques passes passarem pel costat de les cases de Cal Jep Cabana (a la dreta) i Cal Xic Jep Gras (primera casa a l'esquerra) i Cal Jep Gras (segona casa a la dreta).

En passar per costat de Cal Jep Gras, cal girar a l'esquerra, deixant el camí asfaltat, per continuar per un camí terrós entre vinyes.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; Camí Vell de Vilafranca del Penedès
Gir a l'esquerra
Entrarem en aquest camí terrós conegut com a "Camí de la casa cremada" i continuarem fins arribar a una petita baixada que més endavant travessa la Riera de la Maçana. Abans, però, passarem pel costat de la masia o casa de Cal Ferran, a la dreta del camí i una vegada ja hem començat la lleugera baixada cap a la riera.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; Camí de la Casa Cremada i Masia de Cal Ferran al terme de Guardiola Font Rubí
Camí de la casa cremada i Cal Ferran
Passat Cal Ferran i passada la Riera de la Maçana (passarem per sobre d'un pont inapreciable), el camí torna a pujar suaument i arribarem a la primeres cases del poble de Guardiola de Font Rubí: entrarem al poble pel carrer de Vicenç Marí (girar a la dreta) i de seguida arribarem al centre del poble, per on passa la carretera BV-2127 o Avinguda de Catalunya (en el tram del poble); en entrar a la carretera o avinguda, girarem a l'esquerra i davant nostre veurem el Bar-Restaurant Cal Pau Xich, un lloc en el que podem descansar i prendre alguna cosa per agafar forces; aquest queda davant mateix de l'edifici de l'Ajuntament; també trobarem altres botigues de queviures i farmàcia.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; Guardiola Font Rubí, restaurant Cal Pau Xic
Guardiola de Font Rubí

En aquest punt finalitza el track del GPS (La Bisbal a Guardiola) que s'adjunta i comença el track del GPS (Guardiola a Piera) que s'adjunta.

Des de la carretera o avinguda de Catalunya, continuarem pel carrer de Santa Maria o carretera BP-2126; passarem pel costat del poliesportiu municipal (CEIP Font-rúbia) i de seguida deixarem enrere les cases de Guardiola Font Rubí. No ens quedarà altre remei que continuar per la carretera, aproximadament durant uns 2 quilòmetres (entre el quilòmetre 12 i al 14), dons actualment no hi ha cap drecera que ens eviti circular per aquest terreny asfaltat; fa uns anys hi havia un parell de trams que evitaven fer tot el recorregut de la carretera, però en l'actualitat aquests estan impracticables o be han estat tancats per barreres. Caldrà anar en molt de compte dons no hi han voreres en tota la carretera.

Abans de trobar-nos el quilòmetre 14 de la carretera BP-2126 arribarem a Santa Maria, un petit nucli de cases que pertany a Font-rubí.

Nucli de Santa Maria
Deixem la carretera i entrarem al nucli de Santa Maria, pel camí (ara asfaltat) en direcció a les Casetes d'en Raspall. En el petit nucli de cases destaca l'església de Santa Maria de Bellver, ubicada en una gran plaça, on hi ha una font d'aigua.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; nucli de Santa Maria al terme municipal de Guardiola de Font Rubí; església de Santa Maria de Bellver
Església de Santa Maria de Bellver (s. XII)
Deixarem Santa Maria i continuarem en direcció Les Casetes d'en Raspall, seguint el camí del mateix nom.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; nucli de Santa Maria al terme municipal de Guardiola de Font Rubí; rétol informatiu

Davant nostre queda una pista asfaltada d'aproximadament 1,5 quilòmetres fins arribar al nucli de cases de Les Casetes d'en Raspall, dins del terme municipal de Font-rubí; aquest camí es conegut com a Camí o Carretera de les Casetes d'en Raspall.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; camí de Les Casetes d'en Raspall i rètol informatiu
Camí en direcció a Les Casetes d'en Raspall
Entrarem a Les Casetes d'en Raspall pel carrer o camí de Cala Madrona (carrer principal) i per aquest arribarem al final del poble.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; carrer de Ca La Madrona a les Casetes d'en Raspall
Carrer de Ca la Madrona a les Casetes d'en Raspall
En deixar les darreres cases, passarem per un pont que creua la carretera C-15 i tot seguit girarem a l'esquerra per continuar per la via paral·lela i d'accés a la C-15 (anar en compte en aquest tram, dons és una via de transit de vehicles); a la dreta quedarà el Celler J.Lluch.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; final del carrer de Ca La Madrona de les Casetes d'en Raspall a tocar de la carretera C-15 i del Celler J.Lluch

En arribar al punt de connexió amb la C-15, continuarem per l'antiga carretera, ara via lateral o de servei i que transita paral·lelament a la nova carretera C-15; transitarem per aquesta via aproximadament 1 Km, passant pel costat de l'entrada a les Caves Naveran, a la dreta; continuarem fins a arribar a una bifurcació (uns pocs metres abans d'arribar a un pont que creua la C-15) i en aquest punt girarem a la dreta per continuar per un camí terrós, Camí de Can Claret.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; via de servei de la carretera C-15, aprop de Les Casetes d'en Raspall
Via de servei
Gir a la dreta pel Camí de Can Claret
Per aquest camí i passats poc més de 200 metres hi ha una primera bifurcació i seguirem pel mateix camí seguint la direcció del rètol.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; camí de Can Claret en direcció a Sant Pere de Riudebitlles

Entre camps de cultiu i vinyes, farem un recorregut total d'aproximadament 1 Km fins arribar a una nova bifurcació i una vegada en aquest punt cal seguir per la nostra esquerra.
Rètol al Camí de Can Claret
Després del gir a l'esquerra i continuar pel nou tram de camí, davant nostra veurem una bonica imatge de postal, amb les muntanyes de Montserrat al fons i el poble de Sant Pere de Riudebitlles als nostres peus.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; vista paronràmica de Sant Pere de Riudebitlles i de les muntanyes de Montserrat
Sant Pere de Riudebitlles i Montserrat al fons
Unes poques passes després de la bifurcació arribarem a una cruïlla i continuarem pel camí en baixada cap al poble de Sant Pere de Riudebitlles; el camí que agafarem es conegut com a Camí de Sant Martí Sadevesa.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; camí de Sant Martí Sadevesa en direcció a Sant Pere de Riudebitlles
Camí de Sant Martí Sadevesa
Per aquest camí, en lleugera baixada, entre camps de cultiu i horts, entrarem al poble, tot passant pel costat d'un antic safareig (a l'esquerra del camí i que actualment molt deixat i deteriorat); aquest camí connecta amb el carrer de Vilafranca que ens portarà fins a la carretera BP-2151 i que la creuarem pel pas de vianants per continuar tot seguit pel carrer Montserrat, ja dins del nucli de Sant Pere de Riudebitlles.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; entrada a Sant Pere de Riudebitlles per carrer Montserrat
Sant Pere de Riudebitlles
Creuar la carretera BP-2151
En aquest carrer Montserrat disposem d'un supermercat i d'una oficina de "la caixa"; al final del carrer Montserrat, entre els carrers Montseny a l'esquerra i carrer de Baix a la dreta, disposem d'un Forn de Pa i d'un bar; girarem a la dreta, per continuar pel carrer o camí de Baix en direcció al Barri de l'Altra Banda.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; rètol informatiu al centre del poble de Sant Pere de Riudebitlles

Arribarem al Pont de l'Altra Banda per creuar al Riu de Bitlles i passar al Barri de l'Altra Banda.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; Pont de l'Altra Banda a Sant Pere de Riudebitlles que creu el riu de Bitlles
Pont de l'Altra Banda
La Bisbal del Penedès a Montserrat; riu de Bitlles al pas sota el pont de L'altra Banda a Sant Pere de Riudebitlles
Riu de Bitlles al pas per Sant Pere
Passat el pont continuarem pel carrer o camí de Piera, que surt del poble en direcció a les urbanitzacions de Can Ros i la de Canaletes; el carrer de Piera pel qual sortirem del poble te la seva continuació amb el camí de Piera que actualment es una carretera asfaltada.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; carrer Piera a la sortida de Sant Pere de Riudebitlles
Carrer Piera a la sortida de Sant Pere de Riudebitlles
En deixar les cases enrere i després d'un revolt a l'esquerra i d'una curta baixada, la carretera comença una forta i constant pujada (en dies de calor aquest tram es força dur); la carretera ens portarà fins a l'urbanització de Can Ros; per entrar a l'urbanització no ho farem seguint tot el tram d'asfalt fins a trobar les seves primeres cases i/o carrers, dons abans d'arribar-hi veurem, a l'esquerra, un camí terrós en pujada i en direcció a l'urbanització Can Ros.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; camí de la Barraca de l'Andreu a l'urbanització Can Ros de Sant Pere de Riudebitlles
Camí de la Barraca de l'Andreu
Al final del camí entrarem a l'avinguda de Catalunya (Can Ros) i continuarem tot girant a la nostra esquerra per continuar per aquesta avinguda; per la mateixa Av. de Catalunya deixarem l'urbanització i quan aquesta comença a fer baixada, l'avinguda també es coneguda com a Camí de Sant Pere de Riudebitlles a Canaletes; aquest tram de baixada passa pel costat d'algunes cases o masies, de les que destaca l'ultima de totes que trobarem, la masia de Can Formiga (a l'esquerra del camí), una antiga i actualment descuidada i ruïnosa masia.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; Masia de Can Formiga al terme de Cabrera d'Anoia
Masia de Can Formiga
En deixà enrere la Masia de Can Formiga, la carretera fa un revolt a l'esquerra i continua en direcció a Canaletes; de seguida veurem un rètol informatiu a la dreta i seguit d'un camí, també a la dreta, en direcció a la Font dels Capellans; en aquest punt seguirem per aquest camí de la Font dels Capellans i Obaga de Caneletes.

Camí a la Font dels Capellans
Deixem l'asfalt i seguim pel camí terrós fins a trobar una cruïlla de camins, on veurem un nou rètol i un punt d'informació referent al salt de la Font dels Capellans.

Cruïlla a la Font dels Capellans
En aquesta cruïlla continuarem cap a l'esquerra on, de seguida, travessarem el torrent de Canaletes, que habitualment porta un fil d'aigua.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; Camí a la Font dels Capellans al terme de Cabrera d'Anoia; Torrent de Canaletes
Pas pel Torrent de Canaletes
Torrent de Canaletes
Passat el pas del torrent de Canaletes el camí ens portarà, de seguida, a passar per entre camps de cultiu i vinya.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; camí i vinyes al terme de Cabrera d'Anoia

En arribar a aquesta zona més oberta, davant nostre quedarà un bosc de pi (Serra de la Teia); el camí ens portarà fins a trobar-nos amb la carretera BV-2304 o Camí de Canaletes a Sant Jaume de Sesoliveres; en arribar a la zona asfaltada veurem un nou rètol i una més enllà la masia de La Bleda.

En entrar a la carretera o camí asfaltat, seguirem la direcció del rètol cap a la Masia de La Bleda; abans d'arribar a la masia veurem un nou rètol i un camí terrós a la dreta en direcció al Salt de la Mala Dona i Torrent de la Guitza (Camí dels Salts d'Aigua).

La Bisbal del Penedès a Montserrat; Camí dels Salts d'Aigua i Masia de La Bleda al terme de Cabrera d'Anoia
Camí dels Salts d'Aigua a la vora de la Masia de La Bleda
La Bisbal del Penedès a Montserrat; Camí dels Salts d'Aigua al terme de Cabrera d'Anoia
Camí dels Salts d'Aigua
En incorporar-nos a aquest camí, de seguida arribarem a una bifurcació i continuarem per la nostra esquerra, seguint la senyal del rètol que aquí veurem en direcció al Salt de la Mala Dona i Torrent de la Guitza.

El Camí dels Salts d'Aigua es un camí ample i està molt ben traçat; passats uns 200 metres de l'anterior bifurcació arribarem a una nova bifurcació i en aquest punt un nou rètol ens orientarà correctament en direcció al Salt de la Mala Dona (seguir recta en lleugera baixada).

Camí dels Salts d'Aigua
A partir d'aquest punt caldrà seguir les indicacions que a continuació us proporcionaré per arribar al Salt de la Mala Dona, sense seguir les senyals o rètols que fins ara hem anat seguint.

Seguint pel Camí de la Mala Dona i en lleugera baixada arribem a una bifurcació; un dels camins continua per l'esquerra seguint les senyals i/o rètols que fins ara ens han anat orientant i l'altre continua per la dreta, on no hi han senyals i/o rètols.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; Camí de la Mala Dona al terme de Cabrera d'Anoia

En el nostra cas continuarem pel camí de la dreta i que s'endinsa cap al bosc; una mica més endavant trobarem una nova bifurcació.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; Camí dels Salts d'Aigua; torrent de la Bleda i Salt de la Mala Dona al terme de Cabrera d'Anoia
Corriol cap al Salt de la Mala Dona
En arribar a la nova bifurcació continuarem per la nostra esquerra seguint un corriol en baixada i que desemboca al torrent de  la Bleda i al Salt de la Mala Dona.

Torrent de la Bleda i Salt de la Mala Dona

Salt de la Mala Dona
El torrent de La Bleda és una riera que va des de Canaletes fins a El Bedorc; és un indret ombrívol i humit; al llarg del torrent hi han diferents saltants d'aigua com ara El Salt de la Mala Dona (15 metres) i que al final forma un toll, en que dies d'estiu es ideal per fer-hi una remullada.

Si és vol anar a veure com cau l'aigua del Salt de la Mala Dona, haurem de continuar caminant uns 50 metres, passat el principi del salt, i a la dreta veurem un sender que baixa cap a la llera del torrent i del toll del salt (amb dos o tres minuts ja hi serem).

Deixem enrere el Salt de la Mala Dona, continuant per un corriol que ens portarà fins a retrobar novament el camí ample i ben traçat que hem deixat abans.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; Camí en direcció a La Guitza

En arribar al camí ample continuarem per la nostra dreta en direcció a La Guitza; més endavant travessarem el torrent de la Cremada (normalment no porta aigua o només un fil d'aigua) i poc després arribarem a una nova bifurcació.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; Camí al torrent de la Guitza, Can Godoy

En arribar a aquesta bifurcació seguirem recta en direcció al torrent de la Guitza, Can Godony i Camí de Montserrat; el camí fa una baixada en direcció al torrent de la Guitza i que creuarem (normalment no porta aigua o només un fil d'aigua).

La Bisbal del Penedès a Montserrat; Camí de la Guitza
Trams del Camí de la Guitza
Després d'un tram llarg del camí, aquest ens portarà fins a una nova bifurcació; a la dreta veurem un camí en direcció a la Masia de Can Godony i que NO seguirem i a l'esquerra un altre camí en baixada cap al riu Anoia i El Bedorc i que SI seguirem.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; Camí de la Guitza en direcció al riu Anoia
Camí en direcció al riu Anoia
Continuarem pel camí de l'esquerra en baixada i en direcció al riu Anoia; pel camí passarem a la vora de la Masia de Can Piquer, que quedarà a la nostra esquerra.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; Camí de la Guitza en baixada cap al riu Anoia
Camí en baixada i darrer tram per arribar al riu Anoia
En arribar al riu Anoia, caldrà travessar-lo; el gual del riu és, habitualment, prou segur per poder-ho fer caminant i tant el cabal d'aigua com la força de la corrent de l'aigua son prou estables per travessar-lo amb garanties.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; riu Anoia a l'alçada de El Bedorc
Riu Anoia
En aquest tram del riu no hi ha cap pas o pont que ens estalviï de tenir de creuar-lo pels nostres propis mitjans; una possible solució per a no mullar-nos pot ser la següent:
  • A l'hora de preparar la motxilla tindrem en compte de posar-hi unes xancletes d'aigua i dues bosses grans de plàstic de la brossa i una altre bossa de plàstic més petita per a protegir les sabates i mitjons i altres estris
  • Un cop estem a la vora del riu ens descalçarem de les sabates i dels mitjons i que guardarem en una bossa de plàstic; al mateix temps ens calçarem les xancletes i posarem una bossa de plàstic gran en cada cama; amb les mans aguantarem les bosses al més alt possible i a poc a poc anirem creuant el riu, sempre mirant de trobar la millor petjada; anar en compte de no perdre l'equilibri en travessar a l'altra banda del riu; habitualment no ens portarà més d'una dotzena de passes; una vegada hem creuat el riu caldrà treure'ns les bosses de plàstic i les xancletes i tornar a posar-nos novament els mitjons i la sabates
La Bisbal del Penedès a Montserrat; riu Anoia a l'alçada de El Bedorc, terme municipal de El Bedorc
Riu Anoia
Una vegada passat al riu continuarem pel camí que segueix paral·lel al riu, que quedarà a la nostra esquerra i entre aquest i els horts que veurem a la nostra dreta.
De seguida arribarem a la Riereta de Piera o Riera de la Guinovarda i davant mateix veurem el poble de El Bedorc.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; riera de la Guinovarda, que desemboca al Anoia a l'alçada de El Bedorc, al terme municipal de Piera
Riera de la Guinovarda
La Riereta de Piera desemboca al riu Anoia, on normalment i en un primer però curt tram porta aigües superficials i que per tan haurem d'anar habitant com puguem; des d'aquest punt i fins a l'entrada a Piera, anirem per la llera de la riera i no cal dir que tot aquest recorregut és el menys agraït de tot el recorregut (afortunadament al llarg del temps les aigües de la riera han estat soterrades en la seva major part, però no en tot).

La riera passa por sota del pont de la carretera de El Bedorc BV-2242.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; pont de la carretera BV-2242 que travessa la  riera de la Guinovarda a l'alçada de El Bedorc, al terme municipal de Piera
Pont carretera BV-2242
La riera de la Guinovarda te aproximadament uns 3 quilòmetres en total fins a l'entrada a Piera; per la riera passarem pel costat de la Font dels Degotalls; aquesta petita cavitat o balma situada a l'esquerra del torrent i arran de riera te la peculiaritat que te degotalls en el seu sostre i que van mullant tot el terra; al pas del temps l'ha anat deteriorant i la cavitat es cada cop més petita.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; riera de la Guinovarda i Font dels Degotalls al terme municipal de Piera
Font dels Degotalls
Després d'uns 2,5 Km caminant per la llera de la riera de la Guinovarda, arribarem a la zona coneguda com els Horts de la Parellada, una zona d'horts, just sota la timba de Piera (sobre nostra ja veurem alguna edificació de Piera); en aquest punt arribarem a una bifurcació de torrents, a l'esquerra continua la riera de la Guinovarda i a la dreta el Torrent del Gall Mullat.
Anteriorment en arribar en aquest punt de bifurcació és continuava pel Torrent del Gall Mullat (a la dreta) i de seguida per un camí que s'endinsava cap als horts i després s'agafava un corriol que pujava, pel costat d'alguns horts, cap a un passeig, al costat del qual hi ha el cementiri municipal, i s'entrava a Piera per la part més antiga, pel Castell de Piera i l'església de Santa Maria, però en l'actualitat aquest corriol està molt deteriorat i és perillós; una altre opció era que en arribar a aquesta cruïlla de torrents, continuar pel mig dels horts fins a trobar el passeig anteriorment comentat, però tampoc es aconsellable fer-lo per aquest indret dons el propietaris dels horts es podien sentir envaïts i/o molests; per tant la millor solució, encara que la menys agraïda es continuar per la riera de la Guinovarda que continua cap a l'esquerra.

Seguirem per la llera de la riera de la Guinovarda i en aquest tram trobarem novament aigües superficials, tot i que menys que en el principi de la riera.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; riera de la Guinovarda a l'alçada de Piera
Tram de camí que surt de la llera de la riera de la Guinovarda
Poc després arribarem a l'alçada d'un pont de la carretera de El Bedorc o BV-2242, ja gairebé a l'entrada de Piera; quan veiem el pont, haurem de deixar la riera i anar a buscar una pujada que s'enfila cap a la carretera, entre el pont i la riera.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; riera de la Guinovarda al costat de Piera
Camí en pujada cap a la carretera
Torrent de la Guinovarda
Una vegada situats a la carretera estarem davant de l'entrada a Piera pel Barri del Raval (aquesta és la zona més baixa de Piera); entrarem a Piera pel carrer del Raval hi arribarem fins la plaça del Sant Crist, per continuar per el carrer de Sant Sebastià, en pujada; aquest carrer ens portarà fins al Portal del Romanyà.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; Portal del Romanyà a Piera
Portal del Romanyà
Passat el Portal del Romanyà continuarem pel carrer de la Plaça, passant pel davant de l'Ajuntament; la curiositat d'aquest llarg carrer, que pràcticament travessa tot Piera, és que te diferent noms segons el tram que carrer pel qual estem caminant, així aquest continua com a carrer de Jaume Fonts i carrer del Dr. Carles.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; plaques del carrer Sant Bonifaci i Sant Cristòfol a Piera

Continua com a carrer de Sant Bonifaci i segueix pel carrer de Sant Cristòfol; en començar el carrer de Sant Cristòfol, a la nostra esquerra veurem la Font Nova.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; Font Nova a Piera
Font Nova
Al final de carrer Sant Cristòfol farem un lleuger gir a la dreta per continuar pel carrer de la Riereta, passant pel costat d'una petita plaça triangular on resta ubicada una antiga premsa d'oli.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; Premsa d'oli a Piera
Premsa d'oli
En arribar al final del carrer de Piereta, haurem travessat tot el poble de Piera, de la part més baixa fins a la part més alta; al final d'aquest carrer arribarem a la connexió amb la carretera B-224 o Av. de Barcelona, on veurem una illeta a l'esquerra, que prendrem com a referència.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; Carretera B-224 i avinguda de Barcelona a Piera
Illeta al costat de la carretera B-224/Av. de Barcelona
En aquest punt finalitza el track del GPS (Guardiola a Piera) que s'adjunta i comença el track del GPS (Piera a Monestir de Montserrat) que s'adjunta.

Situats en el punt anterior indicat continuarem tot girant a la nostra dreta i paral·lelament a la carretera B-224 o Avinguda de Barcelona; passarem pel costat d'una rotonda on destaca la figura d'en Toni Bou, un il·lustre pierenc que ha estat varies vegada campió del mon de Trial en les seves diferents modalitats.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; rotonda de la carretera B-224 a Piera
Rotonda
Passada la rotonda seguirem per la vorera dreta de la carretera i la seguirem, tot passant per sota del pont dels ferrocarrils catalans; caldrà anar en compte, en aquest tram de la carretera, dons la vorera es estreta.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; carretera B-224 a Piera
Carretera sota el pont dels FFCC
Una vegada passat el pont, la carretera ens portarà fins a una rotonda, coneguda al poble, com a rotonda del "tractor blau" i pel primer pas de vianants creuarem la carretera.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; rotonda del tractor blau a la carretera C-54
Rotonda del Tractor Blau
Una vegada al marge esquerra, veurem un camí terrós que continua paral·lel a la carretera C-54; aquest camí és anomenat "Camí Fondo".

La Bisbal del Penedès a Montserrat; Camí Fondo a Piera en direcció als Hostalets de Pierola
Camí Fondo
El camí Fondo és un camí ample que surt de Piera i ens acosta cap als Hostalets de Pierola.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; paisatge de Piera
Paisatge a les afores de Piera
Per aquest camí arribarem a una cruïlla, on a la dreta hi ha un pont i que continuarem per sota d'aquest (pont que creua la C-54); en creuar per sota del pont veurem una nova cruïlla i en aquest cas, seguirem pel camí que segueix en front nostra.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; Camí Fondo a Piera i pont sota la carretera C-54
Camí Fondo i pont sota la carretera C-54
La Bisbal del Penedès a Montserrat; Camí Fondo entre Piera i Hostalets de Pierola
El camí segueix recta passat el pont
Per aquest camí arribarem a una nova cruïlla i seguirem recta, sense desviar-nos ni a dreta ni esquerra; més endavant el camí fa primer un gir cap a l'esquerra i després a la dreta i tot seguit entrarem al poble dels Hostalets de Pierola.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; imatge d'Hostalets de Pierola
Hostalets de Pierola i Montserrat al fons
Entrarem als Hostalets pel carrer d'Antoni Gaudí i més endavant passarem pel costat del passeig Onze de Setembre (esquerra).

La Bisbal del Penedès a Montserrat; Passeig Onze de Setembre als Hostalets de Pierola
Passeig als Hostalets de Pierola
Seguidament les passes ens portaran cap al centre urbà del poble i l'església, pel carrer Major; en aquest petit poble hi ha un curiós carrer anomenat "carrer que-no passa", situat a l'entrada del carrer Major.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; placa del carrer Que no Passa als Hostalets de Pierola

Arribarem fins al final del carrer Major, on deixarem el poble dels Hostalets de Pierola; davant nostra veurem un corriol que baixa cap a la Riera de Claret; en aquest punt veurem la senyal blanca i vermella del GR-172 i que serà la que anirem seguint en endavant; el tram que tenim davant nostra i ja fins a Montserrat és bastant feixuc, dons haurem de creuar diferents rieres i torrents, en pronunciades baixades i pujades, per això aquest tram es conegut amb el nom de "mata-matxos".

La Bisbal del Penedès a Montserrat; GR-172 als Hostalets de Pierola
GR-172 als Mata-matxos
El primer tram serà baixar fins a la "Riera de Claret" i seguint el camí ben traçat i mirant les marques blanques i vermelles i posteriorment fer la pujada de la riera cap al següent tram.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; Riera de Claret seguint al GR-172
Tram de pujada des de la Riera de Claret
Finalitzada la pujada des de la Riera de Claret arribarem a un camí que travessarem i veurem noves marques pintades en arbres i una filera de pedres grosses que obstaculitzen el camí per a vehicles a motor; nosaltres passarem per aquest punt i continuarem, ara en baixada cap al "Torrent de Can Peret", per seguidament pujar-lo.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; Camí entre la Riera de Claret i el Torrent de Can Peret al terme dels Hostalets de Pierola
Camí entre la Riera de Claret i el Torrent de Can Peret

La Bisbal del Penedès a Montserrat; Torrent de Can Peret al terme dels Hostalets de Pierola
Baixada i pujada del Torrent de Can Peret
Finalitzada la pujada des del Torrent de Can Peret arribarem a un nou camí i veurem noves marques pintades i la Masia de Can Peret de la Serra.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; Masia de Can Peret de la Serra al terme muncipal dels Hostalets de Pierola
Camí al costat de Can Peret de la Serra
Passarem per davant de la Masia de Can Peret de la Serra, però de seguida veurem un corriol a l'esquerra, paral·lel al mur de la masia, i que novament baixa cap un altre "torrent" (no en se el nom) i al igual que altres baixarem i tornarem a pujar-lo.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; torrent al terme municipal dels Hostalets de Pierola
Baixada i pujada del torrent
Al final de la pujada del torrent arribarem a un nou camí que travessarem i seguirem recta, seguint les marques blanques i vermelles i en direcció, novament en baixada, cap al "torrent de l'Home Mort".

La Bisbal del Penedès a Montserrat; camí al torrent de l'home mort al terme municipal dels Hostalets de Pierola seguint el GR-172

Tram pel torrent de l'home mort
Al final de la pujada del torrent de l'Home Mort arribarem a la carretera B-231 i que travessarem en direcció a Pierola.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; travessar la carretera B-231 en direcció Pierola al terme municipal dels Hostalets de Pierola
Pas per la carretera B-231 en direcció Pierola
En aquest punt tenim una bonica vista i/o imatge de la muntanya de Montserrat.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; imatge de les Muntanyes de Montserrat

Un cop travessada la carretera, continuarem en direcció a Pierola per un camí asfaltat; per aquest camí i passats uns 300 metres veurem com les marques blanca i vermella deixen l'asfalt i giren cap a la dreta i entren en un petit i curt corriol que ens estalvia un tram d'asfalt.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; camí de Pierola al terme municipal dels Hostalets de Pierola
Corriol seguint el GR
Aquest corriol ens portarà novament al mateix camí asfaltat i de seguida tornarem a deixar-lo tot seguint les senyals del GR fent un gir a l'esquerra per agafar un corriol que ens estalviarà un tram d'asfalt.

El corriol ens portarà novament al camí asfaltat; aquest ens portarà a passar el costat del petit nucli de masies de Pierola (dins del terme municipal dels Hostalets de Pierola).

La Bisbal del Penedès a Montserrat; Can Ponç i Can Ponç Vell a Pierola al terme municipal dels Hostalets de Pierola
Can Ponç i Can Ponç Vell a Pierola
Deixarem enrere Can Ponç i de seguida entrarem a la Riera de Pierola, girant cap l'esquerra i en direcció a un altre petit nucli de masies de Pierola.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; Cal Xic, Cal Peret de la Torre i Torre de Pierola al terme municipal dels Hostalets de Pierola
Cal Xic, Cal Peret de la Torre i Torre de Pierola
En passar aquestes masies, deixarem la riera de Pierola i continuarem per un camí, a la dreta, que envolta la Torre de Pierola.

Aquest camí es conegut com a "camí de Pierola a Montserrat"; en envoltà la masia de la Torre de Pierola (masia recentment restaurada), comença una llarga i en alguns trams forta pujada.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; Camí de Pierola a Montserrat
Tram inicial de pujada del Camí de Pierola a Montserrat
El començament d'aquesta pujada és un tram llarg i força pronunciat, per tant, cal anar pas a pas i fer petits descansos per agafar aire. Posteriorment el camí te algun tram pla i d'altres trams de pujada més curts i menys pronunciats.
Quan falta poc per arribar al final de la pujada (Serra Alta) encara és poden veure, a la dreta del camí i entre la vegetació que la cobreix,  les restes de l'antiga ermita de Sant Cristòfol, avui en dia en un estat ruïnós.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; restes de l'ermita de Sant Cristòfol al Camí de Pierola a Montserrat
Restes de l'ermita de Sant Cristòfol
Passat Sant Cristòfol de seguida arribarem a la Serra Alta i final d'aquesta llarga pujada; davant nostra veurem la bonica estampa de tota la silueta de la muntanya de Montserrat.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; Camí de Pierola a Montserrat
A l'esquerra continua el camí de Pierola a Montserrat
A la dreta cap al petit mirador de Montserrat
La Bisbal del Penedès a Montserrat; panoràmica de les Muntanyes de Montserrat

El camí continua, ara en baixada, en direcció a l'urbanització de Can Dalmases (Brucs); seguint un corriol i les marques blanques i vermelles del GR-172, ens endinsarem pel mig del bosc fins a travessar un camí ample i just davant nostra veurem noves marques del GR pintades a les soques d'arbres i un corriol que continua baixant.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; corriol en direcció a l'urbanització de Can Dalmases
Corriol i marques del GR

La Bisbal del Penedès a Montserrat; GR-172 a l'urbanització Can Dalmases
GR-172
En sortir de la zona boscosa i després d'una baixada, haurem d'anar girant cap a la nostra dreta, seguint un camí una mica més ample, per anar a trobar un camí o carrer asfaltat.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; camí en direcció a l'urbanització Can Dalmases
Camí asfaltat en direcció a l'urbanització Can Dalmases
Continuarem per la carretera avall fins a entrar a la avinguda de Pierola, dins de l'urbanització Can Dalmases; seguirem per aquesta avinguda fins a arribar a una rotonda i continuarem per l'esquerra pel carrer Monestir i en direcció a un túnel que travessa per sota de l'autovia A-2; veurem algunes marques blanques i vermelles del GR.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; urbanització Can Dalmases
Túnel sota l'autovia A-2
Travessarem pel túnel i un cop passat aquest creuarem al carrer per anar a buscar el carrer Girona.

Continuarem pel carrer Girona fins al final i seguirem per la dreta cap al carrer Lleida i seguidament el primer a l'esquerra pel carrer Tarragona fins arribar a una rotonda pel passeig de Ronda; per aquest continuarem fins a trobar un camí terrós a l'esquerra en direcció a Collbató (Sant Miquel - Monestir de Montserrat).

La Bisbal del Penedès a Montserrat; Camí a la sortida de l'urbanització Can Dalmases en direcció a Collbató
Camí a Collbató
Pel "camí de Pierola" ens trobarem amb una gran alzina, segurament centenària, i que resta ben a prop de l'entrada al nucli antic de Collbató.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; Alzina centenària al camí de Collbató
Alzina Grossa
Pel camí de Pierola entrarem a Collbató; davant nostra veurem un rètol informatiu de diferents rutes alternatives per arribar al Monestir de Montserrat.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; rètol informatiu a Collbató

El GR-172 que ens ha portat fins aquí, en aquest punt deixarem de seguir-lo; ara seguirem una ruta alternativa que ens portarà cap a la "drecera de Fra Garí" i "camí de les bateries".
Aquest rètol informatiu està ubicat en el carrer de Pau Bertran i podem fer dues coses:
1) Al carrer Pau Bertran, davant del rètol informatiu, seguir la direcció del rètol, és a dir, cap a l'esquerra i girar pel primer carrer que trobarem, carrer Drecera i seguir per aquest fins a sortir de Collbató (NO marcat en el track del GPS), o be...
2) Al carrer Pau Bertran, davant del rètol informatiu, seguir per la dreta i seguidament i per unes escales pujar cap al carrer del Pujolet i seguint pujant per aquest fins a enllaçar amb el carrer Drecera i seguir per aquest fins a sortir de Collbató (SI marcat en el track del GPS).

La Bisbal del Penedès a Montserrat; carrer i escales a Collbató
Escales a Collbató
Al final del carrer Drecera comença un camí pedregós en direcció a la Drecera de Fra Garí; a partir d'aquest punt les senyals que haurem de seguir seran les pintades en color blanc i groc (PR - Petit Recorregut).

La Bisbal del Penedès a Montserrat; camí en direcció a Montserrat per la Drecera de Fra Garí
Camí en direcció a la Drecera de Fra Garí
Inicialment en aquest tram de camí pedregós veurem tant marques blanques i vermelles (GR) com marques blanques i grogues (PR); això es degut a que la senyal del GR fa una volta més gran però més suau cap al camí de les bateries, en canvi la senyal del PR va en direcció a la drecera de Fra Garí, que és una via més curta però a la vegada la seva pendent es força pronunciada; aquesta via no presenta cap dificultat tècnica, però en algun tram pot ser necessari ajudar-se de les mans per anar avançant; les vistes són espectaculars.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; Drecera de Fra Garí seguint les senyals del PR
Marques del PR cap a la Drecera de Fra Garí
Les marques blanques i grogues del PR en direcció a la Drecera de Fra Garí, en aquest punt, es desvien cap a la dreta i les seguirem fins arribar al camí de les Bateries.

Trams de la Drecera de Fra Garí
Panoràmica
De tant en tant podem fer una mirada enrere i veure boniques vistes; en la fotografia anterior i en dies molt clars es pot veure el Montmell i això fa que puguem tenir una idea des d'on venim.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; ermita de la Salut de Collbató des de la Drecera de Fra Garí seguint les senyals del PR
Ermita de la Salut de Collbató

Trams de la Drecera de Fra Garí
Darrers passos entre la Drecera de Fra Garí i el Camí de les Bateries
La Drecera de Fra Garí s'acaba i el corriol s'uneix al Camí de les Bateries o camí vell de Collbató a Montserrat; aquest és una mica més ample i sobretot molt més suau, amb trams de pujada o baixada, però molt agradables i senzills.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; al final de la Drecera de Fra Garí, seguint les senyals del PR, i Camí de les Bateries en direcció al Monestir de Montserrat
Camí de les Bateries o camí vell de Collbató a Montserrat
Camí de les Bateries: A principis del segle XIX, quan la Guerra del Francès, per aquesta zona van ser instal·lats canons per part de les tropes Napoleòniques, en llocs estratègics del seu recorregut.

Una vegada acabada la Drecera de Fra Garí i incorporats al camí de les Bateries o camí vell de Collbató a Montserrat, aquest transita a mitja muntanya i va seguint el seu relleu, travessant alguns torrents.
Situats al camí de les Bateries, aquest te una continuada i lleugera ascensió i ens portarà a passar i travessar el Torrent de Santa Caterina o de la Font Seca.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; Camí de les Bateries en direcció al Monestir de Montserrat

Just al moment que hem travessat el Torrent de Santa Caterina, ens trobarem una bifurcació i un rètol informatiu.

Bifurcació a ermita de Sant Joan / Monestir Montserrat
A l'esquerra el camí de la Font Seca ens portaria fins a la zona de Sant Joan i seguint recte (o a la dreta) continuarem pel camí vell de Collbató a Montserrat en direcció al Monestir; seguirem per aquest en direcció a Sant Miquel i Monestir.

El camí segueix pujant suaument en direcció al Pla de les Bateries i un cop passat aquest el camí fa una petit descens fins a creuar el torrent Fondo.

Passat aquest, el camí torna a tenir una lleugera pujada i creua el torrent de la Font dels Escolans.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; les muntanyes serrades de Montserrat

La Bisbal del Penedès a Montserrat; regió de les Magdalenes a les muntanyes de Montserrat
Roques a la regió de les Magdalenes
Passat aquest darrer torrent el camí segueix pujant suaument; pel camí trobarem una tanca de fusta, només oberta als senderistes (past tancat als vehicles a motor).

La Bisbal del Penedès a Montserrat; Camí de les Bateries o Camí Vell de Collbató a Montserrat
Tanca al camí vell de Collbató a Montserrat
En arribar a aquesta tanca el camí te un desnivell inapreciable i de seguida arribarem al Pla dels Soldats, on trobarem un bifurcació, a l'esquerra en direcció a Sant Joan per un camí cimentat i de forta pujada i que NO seguirem i un altre, en baixada, seguint la direcció del rètol informació en direcció a Sant Miquel i Monestir.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; Pla dels Soldats al Camí Vell de Collbató a Montserrat
Pla dels Soldats
Seguirem camí avall i passarem pel costat de la Bassa de Sant Miquel, al torrent de les Àligues.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; Bassa de Sant Miquel al Camí Vell de Collbató a Montserrat
Bassa de Sant Miquel
Més endavant i poc després passarem per l'ermita de Sant Miquel, a l'esquerra del camí i a partir d'aquest punt comença una baixada continuada i en algun tram més pronunciada.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; ermita de Sant Miquel a Montserrat
Ermita de Sant Miquel
En sortir de l'ermita de Sant Miquel el camí, ara ja sempre en baixada, és cimentat i força gravada per evitar possibles relliscades.
Aquest és el camí conegut com a Camí de Sant Miquel i ens portarà en uns deu minuts fins a l'esplanada del Monestir de Montserrat, punt final de la ruta.

La Bisbal del Penedès a Montserrat; església de Santa Maria del Monestir de Montserrat
Façana de l'església de Santa Maria de Montserrat
La Bisbal del Penedès a Montserrat; imatge de La Moreneta al Monestir de Montserrat i a la Cova
La Moreneta
Nota: A data d'avui, tota la ruta que s'explica en aquesta entrada és seguint els camins, carreteres, dreceres, passos, llogarets i pobles que és troben al llarg del recorregut i seguint sempre el millor camí, més fàcil i recte possible; podria donar-se que en el pas del temps hi poguessin haver-hi modificacions d'aquesta ruta, tant pels efectes de la pròpia natura o pels efectes de la ma de l'home.